• 0

Teveel ontvangen OB corrigeren

Goedemiddag,

 

Door persoonlijke oorzaken is de administratie van ons bedrijf enige tijd niet op een voldoende niveau bijgehouden. Ik ben nu orde op zaken aan het stellen maar kom een aantal zaken tegen waar ik zelf niet uit kom.

 

In 2014 en 2015 zijn er bij BTW aangiftes van onze VOF foutieve bedragen opgegeven. Een deel is te verklaren door facturen waarvan de BTW als voorbelasting is geboekt terwijl deze niet goed op naam van de VOF of een van de vennoten stonden. Het factuur bedrag is in deze te hoog, hoger dan € 99,- inclusief BTW, om onder de regeling Versimpelde factuur te mogen vallen. Over de precieze eisen voor tenaamstelling van inkoopfacturen heb ik recent tweemaal (ter controle) contact opgenomen met de belastingdienst per telefoon. Hier gaf men aan dat het ook voldoende is wanneer de factuur op naam staat van een van de vennoten van de VOF mocht de factuur niet op de bedrijfsnaam staan. Een aantal facturen voldeed ook hier niet aan. Ik begreep van de belastingtelefoon dat ik deze facturen wel als kosten op mag voeren als ze daadwerkelijk voor bedrijfsdoeleinden zijn.

 

Het totaal te corrigeren bedrag is lager dan € 1000,-, een kleine 700 euro. Er hoeft dus hiervoor geen suppletie te worden gedaan volgens de website van de belastingdienst maar ik mag het bedrag verrekenen met de eerst volgende BTW aangifte. Hoe verwerk ik deze correcties het beste in onze administratie? Hoe moet ik de terug te betalen BTW inboeken, vooral welke tegenrekeningen kan ik het beste gebruiken? Het betreft ongeveer;

 

- 400 euro BTW voor een computer die we op de inventaris hebben geboekt en waar ook over is afgeschreven. Kan ik dit btw bedrag tegenboeken op de inventaris?

 

- 150 euro BTW voor algemene kosten.

 

- 150 euro waarvoor ik geen verklaring kan vinden.

 

Wat kan ik qua documentatie het beste opnemen in onze administratie, mijn herberekening van de BTW bedragen en korte uitleg? Ik wil dit graag zo netjes mogelijk oplossen en afhandelen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Iets wordt maar makkelijk correctie genoemd. Iets wat niet correct is gedaan in het verleden nu als 'correctie' invoeren kan dus niet.

 

Je moet terug naar de datum in je administratie waarop de verandering moet plaatsvinden.

Dit betekent de niet-correcte invoer vervangen door een correcte. BTW mutaties geven op zich in de administratie een balanswerking met op het eind van het jaar een saldo. Bij vervanging varandert dus dit saldo. Aangezien dit saldo opgenomen zit in de fiscale(bedrijfs)balans, waarmee de inkomstenbelasting (IB) wordt ingevuld, moet hierop ook een correctie volgen. Ga je meer dan 1 jaar terug, dan volgt een ketting van saldo veranderingen op de BTW en op elk jaar dus ook de IB aangifte.

 

Uiteindelijk is het dan mogelijk in het huidige volgende aangifteperiode voor de BTW (kwartaal 3) dit saldo (indien kleiner dan 1000) weg te werken in de voorbelasting van dit kwartaal. En dan zit je dus nog met de correctie op de IB aangiftes. Hoe en of dit mogelijk is hangt van meerdere toestanden af.

 

-Dus de foute BTW boeking weghalen en de goede boeking daarin plaatsen.

-Veranderingen waar je geen verklaring voor hebt is dus geen goede boeking en kun je niets mee.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.