• 0

Waarom blijven we ze Technostarters noemen?

"Technostarters" vind ik een vreselijk woord. Volgens mijn is het woord door zeer ambtelijke types bedacht. Ik vind het net zo'n woord als "asielzoekers". Iedereen weet waar je het over hebt, maar de betrokkenen voelen zich niet aangesproken. Het woord "technostarter" heeft iets denigrerends en stigmatiserends. Dus wat mij betreft weg ermee.

 

Laten we ze voortaan "innovatieve nieuwe bedrijven" noemen. Veel vriendelijker lijkt mij.

 

Eens? of niet mee eens?

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Tsja ... die discussie ben ik al meerdere malen aangegaan!

Maar kom er niet doorheen hoor! Technostarters worden steeds meer en meer een ingeburgerd begrip in Nederland binnen organisaties die zich ervoor interesseren.

Misschien afkomstig van het woord technocratie?

Volgen DD is dat: stelsel tot hervorming van de economische inrichting van de maatschappij onder leiding van technici.

 

De innovatieve starters herkennen zichzelf niet als "technostarters".

Een startende innovatieve ondernemer die al een jaar bezig is hoor ik zeggen "ik ben geen starter, ben er al een jaar". Terwijl de tijdsduur van een starter t/m 4 jaar gedefinieerd is.

 

Maar misschien komt het woord ooit in de Dikke van Dale? En zijn we wat het woordenboek betreft toch innovatief bezig geweest?

 

Ik vind iet met 'innovatieve ondernemers' beter. Afgekort is dat i.o. en dat is weer In Oprichting .... nix mis mee toch ?

Maar miskien moeten we een poll maken? Hoe noem je jezelf als startend innovatief ondernemer?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik vond al dat de nadruk hier erg veel op innovatie ligt.

 

In het westen wordt innovatie als de sleutel tot succes gezien. Ook hier op het HL forum ligt de nadruk erg op innovatie. Waarschijnlijk is een innovatief product of dienst zelfs een vereiste om een plan gefinancierd te krijgen. Eenmaal gestart is het voor de onderneming erg belangrijk om te blijven innoveren.

 

In Japan heeft zich een hele andere ontwikkeling voorgedaan. Het succes van hun economie verklaren de Japanners door de Kaizen filosofie. Zij lopen wat innovatie betreft achter op het resultaat gerichte westen maar maken het goed door het proces gerichte Kaizen denken. Zo slaagden ze er in met het westen te concurreren door continue kleine verbeteringen door te voeren en zo de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. Het geheim van Kaizen is dat de inzet geen kapitaal intensieve technologie is, maar betrokkenheid van alle personen in de organisatie. Kaizen wordt vooral toegepast in de industrie, maar kan volgens mij overal gebruikt worden.

 

Wil HL alleen sterk innoverende starters ondersteunen? Er zijn toch meer mogelijkheden om een bedrijf in de techsector succesvol te laten zijn?

 

???

 

Lees meer

Link naar reactie
  • 0

Een van de redenen dat wij in het westen het vooral moeten hebben van innovatie en in mindere mate van kaizen achtige filosofie die vooral tot uiting komt in Japan is nogal veelzijdig. Het is niet voor niets dat veel bedrijven hun productie verplaatsen naar Azie. Wij zijn van oudsher een handelsland, denk eens aan de gouden eeuw waarvan wij nog steeds profiteren.

Wij moeten op de een of andere manier concurrentievoordeel halen uit iets wat niet schaars is! Ruimte is schaars dus duur en arbeid is zeer duur in het westen. In handel blijven wij goed maar in productie waar kaizen voornamelijk is ontstaan en goed toegepast kan worden gezien de goede concrete ontrolemogelijkheden zijn wij veel minder sterk. Innovatie is een manier om competatief te blijven in krappe markten. Daarbij speelt ook dat Aziaten op een andere manier kijken naar hiearchie en senioriteit wat invloed heeft op de strategie en ondernemingsvormen.

Het is niet voor niets dat kaizen in Japan is ontstaan. Zij blijven een kei in het opzetten en optimaliseren van operations en logistieke systemen.

 

Kanban (de tool Kanban komt ook uit Japan)

 

Ps. Nogmaals je kunt niet stellen dat kaizen en innovatie los staan van elkaar. Het is geen of of situatie.

Link naar reactie
  • 0

Dit vraagstuk is vast al beantwoord in de doelstelling van Dreamstart? Waar richten zij zich op? Waarschijnlijk op innovative bedrijven. Nou kan ik wel gaan zeggen dat dat misschien niet het beste is... maarja.

 

Over de verdeling van economische activiteiten ben ik het met je eens Kanban, maar:

Innovatie is een manier om competatief te blijven in krappe markten.
Innovatie doet het toch vooral goed in situaties met snelle groei en hoge winstmarges, zodat de investeringen terug verdient kunnen worden?? Oftewel in snel groeiende markten? Met een krimpende economie zouden we ons toch juist niet alleen op innovatie moeten richten? Pollen?

 

??? ;D

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wil HL alleen sterk innoverende starters ondersteunen? Er zijn toch meer mogelijkheden om een bedrijf in de techsector succesvol te laten zijn?

 

Dreamstart en dus óók HL is er voor alle startende ondernemers met een goed idee in de kennisintensieve en technologische sector.

Er wordt gesproken over de zogeheten 'technostarters' (een term waarvan ik samen met Nils van mening dat deze niet echt duidelijk is). Maar uit diverse onderzoeken is gebleken dat het met name de specifieke technologiegebieden (life science, energie- en milieutechnologie) veel R&D en innovatie plaatsvindt, maar men niet op de hoogte is van het starten van een 'onderneming' hierin.

Daarnaast is het met voor die specifieke technologiegebieden ook niet zo snel haalbaar om een eigen bedrijf te starten (zoals bijv. wél in de ICT).

Voorbeeld: medische technologie heeft 6 jaar research voordat er überhaupt een innovatief product (of verbetering van een product) tot stand komt. En dan nog maar niet gesproken over de kosten die R&D in dit technologiegebied met zich meebrengt.

Vandaar dat aan deze specifieke technologiegebieden meer aandacht nodig hebben.

Dat wil niet zeggen dat de rest is uitgesloten!

 

Zoals in HL blijkt (en ook in de statische informatie op de website van Dreamstart), zijn het met name de niet technologische aspecten van het ondernemerschap die de meeste aandacht vragen!

Deze informatie is voor iedereen van belang !

 

En tuurlijk zitten er verschillen in Nederland en de Kaizan gedachten, maar:

Een economie heeft technostarters nodig. Zij zorgen voor welvaart en werkgelegenheid, zijn een bron van innovatie en reageren snel en efficiënt op de hoge eisen van de markt. Ondernemers die in Nederland een op technologie gebaseerd bedrijf willen opzetten, worden allen van harte gestimuleerd door Dreamstart én Higherlevel !.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Innovatie betekend in mijn vocabulaire, "nieuw of vernieuwend". Het heeft niet altijd met producten of technoek te maken. Nieuw of vernieuwend kan ook slan op productie, logisties, marketing en verkoop.

 

Een innovatief bedrijf is een bedrijf dat iets doet (op een manier) dat een ander bedrijf (nog) niet doet. Een bedrijf dat zich op Kaizen achtige procesverbeteringen richt is in mijn ogen net zo innovatief als een bedrijf dat de "magic bullet" tegen prostaatkanker ontwikkeld.

 

Groeipotentie en groeiambitie zijn wél essentieel voor een innovatief bedrijf.

 

Dus laten we innovatie en technologie niet door elkaar halen.

 

Bij de weg, waar is "nieuwe" ineens gebleven in mijn naamsuggestie. Technostarters v.s. Nieuwe Innovatieve Bedrijven (NIB's)

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bij de weg, waar is "nieuwe" ineens gebleven in mijn naamsuggestie. Technostarters v.s. Nieuwe Innovatieve Bedrijven (NIB's)

 

XQSssss .... doe alles tegelijk en veel te snel. Maar vernieuwing en nieuwe blijft erin. Of we het door kunnen pasten naar de rest die het nog 'technostarter' noemt I don't know ... maar voor ons is het "innovatieve & vernieuwende ondernemers".

Dus ik zal voortaan in mijn communicatie naar buiten doen "innovatieve & vernieuwe ondernemers" (de zogeheten technostarters). Wat tussen haakjes staat er maar even bij, zodat de rest ons ook nog kan volgen?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Mijn naamvoorstel komt een beetje uit het amerikaans, waar technostarters "Technology Based New Firms" worden genoemd (vroeger Science Based Startups). Dat Technology Based vindt ik persoonlijk weer te product gericht, dus daar komt het meer algemeen aanvaarde "Innovatief" voor in de plaats. Hebben we het dan over bedrijven, dan hebben we het over Nieuwe Innovatieve Bedrijven. Hebben we het over ondernemers, dan vind ik "Innovatieve Ondernemers" mooi genoeg. Innovatief en vernieuwend zijn een beetje synoniem aan elkaar. "Vernieuwende ondernemers" zou ook kunnen.

 

Als we een beetje ons best doen kunnen we het woord "technostarter"uitbannen van het nederlandse spraakgebruik.

 

Groeten,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hé, die fles wijn was voor een nieuwe naam voor NeBIB. Dit is niet mijn competitie, zou die van EZ moeten zijn!

 

Maar als jullie zograag wijn drinken, dan valt er wel wat te regelen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het alternatief zou zijn "nieuwe vernieuwende bedrijven". Dat klinkt voor geen meter. Ik vindt Innovatief minder erg dan Techno, dat we nu gebruiken. In het bestaande MBK wordt onder "innovatief" zo'n beetje alles verstaan dat ook maar een klein beetje vernieuwend is. "Innovatie" heeft wel iets Willy Wortel achtigs, maar "innovatief" is veel milder.

 

Misschien dat de nieuwe ondernemers opzien tegen het woord "innovatief" en daar teveel betekenis aan geven. Maar een beetje marketing (uitleg) kan dat probleem oplossen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hé, die fles wijn was voor een nieuwe naam voor NeBIB. Dit is niet mijn competitie, zou die van EZ moeten zijn!

 

Jij begon toch ook hier over nieuwe namen! Als EZ eenmaal kiest voor deze naam innovatieve ondernemers i.p.v. technostarters krijgen ze van mij een fles wijn !

 

Maar als jullie zograag wijn drinken, dan valt er wel wat te regelen.

 

Regel wat !!!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

OK,

 

Ik biedt aan 1 van de volgende opties:

 

- Degene die dapper hebben meegedacht over een nieuwe naam voor de NeBIB en Technostarters om in Breulen een hapje en een dranje te komen nuttigen

- We organiseren een brainstorm sessie over coachnetwerken in Breukelen (ook met hap en drank)

- We organiseren een "peer workgroup" voor nieuwe innonatieve ondernemingen, ik zorg voor locatie en een ervaren ondernemer en we gaan discuseren over de beste aanpak om elkaar bedrijven van de grond te helpen

- Of een combiatie van het bovenstaande.

 

Jullie mogen kiezen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Even denken hoor ................................

 

Alridy ...als het mijn keus mag zijn :

Bij alle 3 de MASTERLIJKE voorstellen zijn technostarters .... oeps .... xqssssssss ... innovatieve ondernemers aanwezig !

 

We combineren de sessies per onderwerp en gaan tussendoor iets sportief doen (om even chill out te doen en weer fris met the nex subject te beginnen) !

Hoe oud zijn de coaches .... ehhh sjeu de boelen ofzo ?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

-Een asielzoeker, daarmee wordt toch iemand aangeduid die asiel zoekt?

 

-"Technostarter" heeft in mijn beleving een beetje een oninspirerend effect - ik begrijp wat ermee bedoeld wordt maar het heeft iets kils én iets gedateerds. Een soort ambtelijke pseudohipheid. Een beetje als een veertiger die het woord "cool" gebruikt.

Overigens ben ik zelf bijna dertig en betrap ik mezelf ook op het enthousiast uitroepen van "cool!" en realiseer me dan dat 14-jarigen me volstrekt idioot vinden. Ik denk dan: "Je moest eens weten! Wij hebben cool uitgevonden jongedame!". But then again, "hip" stamt uit 1967 ofzo, dus waar hebben we het over?

"Technostarter" zou ook de naam van een Prodigy track kunnen zijn.

 

Ben benieuwd naar de georganiseerde get-together!

NO SLEEP 'TIL BREUKELEN

*zegt zij, die met VW embleem heeft rondgelopen, ooit!*

 

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf van de "gaaf" generatie. Licht confronterend met opgroeiende tieners.

 

Stel voor de wijnuitreiking te combineren lichte off-line brainstormsessie over niet al te serieuze zaken.

 

Prik een datum en neem pizza mee (als we daar geen sponsor voor kunnen vinden). Ik zorg voor drank en pinda´s

 

Lijkt me kei gaaf!

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.