• 0

Fiscale winstberekening niet gelijk aan winst-en-verliesrekening

Beste forumleden,

 

Ik heb een probleem met mijn aangifte. Ik heb nog niet veel gecompliceerde gegevens dus dacht mijn jaaraangifte even zelf te doen. Nu krijg ik de beruchte melding:

"Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' "

 

Het is mijn eerste jaar als eenmanszaak ondernemer en ik was dat jaar ook nog in loondienst.

Gedurende het jaar heb ik investeringen moeten doen en het geld hiervoor heb ik zelf allemaal betaald. Dit zijn ook investeringen geweest voor het komende jaar. Dit heb ik dus als prive-storting opgenomen (€7058). Ik vermoed dat daar iets verkeerd meegaat wat betreft hoe ik het invul.

 

Mijn winst en verliesrekening is als volgt:

Opbrengsten 2.582

Inkoopkosten, uitbesteed werk en andere externe kosten 6.830

Overige bedrijfskosten 228

Bedrijfslasten totaal 7.058

 

Saldo winst-en-verliesrekening

-4.476

 

Dit bedrag is juist en is het verlies wat ik op 31-12 had.

 

Activa:

Voorraden begin jaar: 0 (ik had immers nog geen voorraad)

Voorraden eind jaar: 5884 (mijn voorraadwaarde minus de voorraadwaarde die ik heb verkocht)

Liquide middelen begin jaar: 7058 (betreft het bedrag van mijn prive stortingen gedurende het jaar)

Liquide middelen eind jaar: 2354 (mijn opbrengsten minus overige bedrijfskosten. Dus enerzijds is de voorraadwaarde gezakt maar daarvoor zijn opbrengsten terug gekomen)

 

Passiva:

Begin boekjaar: 7058

Eind boekjaar: 8238

 

Dan krijg ik het eindresultaat:

Ondernemingsvermogen einde boekjaar 8.238

Ondernemingsvermogen begin boekjaar 7.058

 

Saldo ondernemingsvermogen 1.180

Privéonttrekkingen 0

Privéstortingen 7.058

Winstberekening -5.878

 

Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ -5.878) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ -4.476).

 

Waar gaat het verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Liquide middelen begin jaar: 7058 (betreft het bedrag van mijn prive stortingen gedurende het jaar)

Liquide middelen eind jaar: 2354 (mijn opbrengsten minus overige bedrijfskosten. Dus enerzijds is de voorraadwaarde

 

Beste ScottW,

 

Ik weet niet wat er rekenkundig fout is, maar ter beoordeling, heb je de toelichting [?] bij liquide op de aangifte gelezen?

Link naar reactie
  • 0

Er gaat een aantal dingen fout volgens mij.

 

Kun je "Inkoopkosten, uitbesteed werk en andere externe kosten " splitsen?

Inkoopkosten moeten namelijk de inkoopwaarde van de verkochte producten zijn (waarde voorraad 01-01 + alle inkopen 2015 - waarde voorraad 31-12)

 

 

Als je de 7.058 gedurende het jaar hebt gestort als kapitaal dan is het saldo van de passiva op 01-01 €0,- en niet 7.058

 

je zegt dat je die 7.058 hebt geïnvesteerd. Heb je zaken gekocht die je in meerdere jaren moet afschrijven? Dan moet je die vermelden op je winst/verliesrekening (en op je balans).

 

 

ik denk dat het zo moet zijn (ik ben overigens geen boekhouder):


 

Opbrengsten 2.582

Inkoopkosten, 6.830 lager bedrag

Uitbesteed werk ???

andere externe kosten ???

afschrijving inventaris ???

Overige bedrijfskosten 228

Bedrijfslasten totaal 7.058

 

Saldo winst-en-verliesrekening

-4.476 positief bedrag

 

Dit bedrag is juist en is het verlies wat ik op 31-12 had. (waar baseer je dat op?)

 

Activa:

Voorraden begin jaar: 0 (ik had immers nog geen voorraad)

Voorraden eind jaar: 5884 (mijn voorraadwaarde minus de voorraadwaarde die ik heb verkocht)

Liquide middelen begin jaar: 7058 0 (betreft het bedrag van mijn prive stortingen gedurende het jaar) betreft de liquide middelen aan het begin van het jaar.

Liquide middelen eind jaar: 2354 (mijn opbrengsten minus overige bedrijfskosten. Dus enerzijds is de voorraadwaarde gezakt maar daarvoor zijn opbrengsten terug gekomen) 2.582 (berekening: 0(start) +7.058("gestort" kapitaal) - 7.058 (kosten) + 2.582 (opbrengsten)

 

Passiva:

Begin boekjaar: 7.058 0

Eind boekjaar: 8.238 8.466 (5.884 voorraad + 2.582 liq middelen) inventaris niet meegerekend maar hoort er ook bij.

 

Dan krijg ik het eindresultaat:

Ondernemingsvermogen einde boekjaar 8.238 8.466

Ondernemingsvermogen begin boekjaar 7.058 0

 

Saldo ondernemingsvermogen 1.180 8.466

Privéonttrekkingen 0

Privéstortingen 7.058

Winstberekening -5.878 1.408 winst


 

Ik denk dat het verschil dan zit in de "inkoopkosten" het lijkt of je alle inkoopkosten in je winst/verliesrekening opneemt terwijl dat alleen de inkoopwaarde van de verkochte producten moet zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

hallo Brood bedankt voor uw reactie

ik dacht daar ook gelijk aan. maar het klopt naar mijn mening wel

het bedrag van het vermogen : 19837 is het resultaat van de totale passiva van 21.160 minus 1.323 als schuld aan de omzetbelasting.

 

normaal gesproken doe ik de aangifte aan het eind van het jaar/begin volgende jaar,

maar ik wilde mijn boekhouding zo inrichten, dat het ten allen tijde te zien is of de aangifte klopt.

 

ik heb er ook nog aan gedacht , dat er tot dus ver een negatief vermogen is opgebouwd maar dat

komt vanzelf weer goed in de loop van het resterende jaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat we aan deze cijfers kunnen zien wat er mis is.

 

Maar wat mij wel opvalt... Je liquide middelen eind 2016 zijn 21.688.

Je maakt dit jaar een netto winst (dus minus kosten) van 10.592 en je neemt 6.391 netto op. Verder zijn er weinig verschuivingen in andere bezittingen/schulden. Waarom zijn je liquide middelen dan afgenomen? Ik zou verwachten dat deze met ongeveer 4.201 zijn toegenomen tot 25.889 (andere kleine verschillen daargelaten). Volgens mij heb je niet meer opgenomen dan je netto verdient hebt dus een negatieve "saldo ondernemingsvermogen" lijkt mij vreemd.

 

En verder... heb je helemaal geen openstaande debiteuren/crediteuren op dit moment?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.