Jump to content
Voeten
Verberg

overname klantenbestand pedicure praktijk

vraag

Goedendag

 

Binnenkort wil ik mijn klantenbestand verkopen aan een pedicure in de buurt. Wij willen allebei graag een contract opstellen, maar ik vind dit toch lastig. Het is immers zo dat er geen enkele garantie is dat mijn huidige klanten na mijn vertrek, daadwerkelijk bij de nieuwe pedicure klant worden.

 

Ik ben er echter vrijwel zeker van dat ik 80% vd klanten kan bewegen een afspraak bij de nieuwe pedicure te maken.....maar garantie nee, dat kan natuurlijk niet.

Ik wil graag een geldbedrag voor het klantenbestand ( inclusief alle mailadressen ) en zij wilt enige zekerheid dat de klanten ook daadwerkelijk komen.

Wat te doen?

 

C.Kuiper

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Lastig om een prijs aan een klantenbestand te hangen en onmogelijk om bij consumenten af te dwingen dat zij van de nieuwe pedicure gebruik gaan maken. Dus over en weer hebben jullie wensen die eigenlijk niet te vervullen zijn en is er sprake van gedrag van klanten dat niet te voorspellen is. Op basis daarvan toch een waarde en prijs aan het bestand hangen, is echt een kwestie van uitonderhandelen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Voeten,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ga je de pedicurepraktijk staken? Vergeet dan niet af te rekenen met de belastingdienst.

 

Een klantenbestand van particuliere klanten, helemaal met medische gegevens, valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens. De koper mag deze mensen daarnaast niet mailen zonder hun voorafgaande toestemming.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vraag me af in hoeverre het nut heeft om een "klantenbestand" van een dienstverlener zoals jij te verkopen?

Ik kan me voorstellen dat veel van jouw klanten klant van je zijn vanwege jou als persoon en de service die jíj biedt.

Mijn vrouw gaat bijvoorbeeld al jaren naar dezelfde schoonheidsspecialiste en ik denk niet dat ze zomaar mee zou gaan naar een ander als ze haar klantenbestand zou verkopen.

 

Nu ik dit zo typ vraag ik me af, wat verkoop je eigenlijk nou écht? Eigenlijk alleen een lijst van emailadressen... ?

Als je nou langlopende contracten had met je klanten dan viel er echt wat te verkopen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

vergroot het kans op succes voor beiden

 

- door haar bij bepaalde klanten al als (vakantie)vervanger in te zetten.

 

- Bedenk een goede aanbieding met een introductiekorting van de nieuwe pedicure. en zorg dat je een goed verhaal hebt over haar ervaring, laat haar zichzelf in een kort stukje voorstellen op de achterkant van de kortingsvoucher.

 

- neem haar mee naar je vaste klanten, een persoonlijke kennismaking kan nog beter werken dan alleen jou aanbeveling.

 

- bedenk een overnameconstructie waarbij je een vast bedrag vraagt en een bedrag per klant.

Dat laatste moet je natuurlijk voorzichtig mee zijn.

 

Ik denk dat de echte succesvergroters echter niet in de afspraken over het bedrag tussen jullie zit maar hoe je haar introduceert bij jou klanten.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Ron,

Een schoonheidsspecialiste is echt wat anders dan een pedicure. Mijn cliënten zijn veelal wat ouderen die echt een pedicure nodig hebben. Zij weten niet zo snel hoe een nieuwe ( betrouwbare) pedicure te vinden. Bovendien gaan zij echt af op mijn advies.

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Deze zaken zijn "het nut" waar jij het over hebt.

En op jou reactie: Wat verkoop je nou echt?.......De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Niet vreemd, eerder sectorspecifiek ;) Wat mij betreft is een jarenlange relatie met een trouwe klant veel meer "waard" (in alle opzichten, maar zeker ook qua verkoopwaarde), dan een papiertje met een handtekening.

 

Maar -eens met Roel - de wijze waarop jij de overdracht uitvoert en begeleidt is van grote invloed op die waarde. De werkelijke "verkoop" vindt in 2 fases plaats: eerst moet jij de nieuwe pedicure aan jouw klanten verkopen, en vervolgens moet die pedicure zichzelf naar jou waarmaken.


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Ron,

Je reageert op Sander aka The Toolman. Mijn reactie stond erboven ;)

 

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Wat je hebt opgebouwd is verbonden met jezelf. Een lijstje adressen is dan ook niet zoveel waard (ook door de beperkingen die daar aanzitten) omdat het de koper geen garanties biedt.

 

De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Nee, want ze komen bij JOU. Dat maakt een adressenlijstje dus weinig waard.

 

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Zo gek is dat niet. Als er doorlopende conctracten met klanten zijn kan iemand dat overnemen en is er al een stuk meer garantie dat de klanten terugkomen bij de koper. Dat is waarde.

 

Een warme overdracht van klanten lijkt me hier echter meer zinvol, zoals al genoemd. Een goede introductie en warme aanbeveling geven de koper al een stuk meer slagingskans en een vliegende start.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je hoeft niet zo defensief te doen, ik bedoel het goed :)

 

Beste Ron,Sander :)

Een schoonheidsspecialiste is echt wat anders dan een pedicure.

Mijn cliënten zijn veelal wat ouderen die echt een pedicure nodig hebben. Zij weten niet zo snel hoe een nieuwe ( betrouwbare) pedicure te vinden. Bovendien gaan zij echt af op mijn advies.

Kijk, in de laatste zin zeg je iets belangrijks, als je echt tijd stopt in 1 op 1 je klanten adviseren om bij de nieuwe pedicure aan de slag te gaan dan is de kans van slagen een stuk groter!

 

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Deze zaken zijn "het nut" waar jij het over hebt.

Zolang er geen garantie is dat de klanten overgaan is dat nut er niet, snap je? maar nogmaals als je de klanten begeleid naar de nieuwe pedicure dan is dat een stuk "nuttiger" ;)

 

En op jou reactie: Wat verkoop je nou echt?.......De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Bij jóu ja, maar zonder garantie dat de klanten meegaan... (ik val in herhaling)

 

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Nee hoor, voor jou als pedicure misschien wel maar ik maak een vergelijking. Er zijn zat branches waar dit heel normaal is. Onderhoudscontracten bij bedrijven bijvoorbeeld, die kun je makkelijk(er) verkopen.

 

Succes!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Pedicure,

 

 

Ik kan je wel verder helpen.

Mijn vrouw is ook pedicure dus ik weet waar ik over praat.

 

Overname kosten bepalen voor klanten is niet zo moeilijk hoor.

 

Als je wil kan ik je wel daarbij GRATIS helpen.

 

Maar om daar nu via dit forum over te hebben is niet de juiste oplossing.

 

De overname prijs van een klant is van veel factoren afhankelijk.

Je moet gewoon weten hoe het zit in "pedicure land"

 

stuur maar een privé gericht als je info wilt.

 

Gr.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 260 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept