• 0

overname klantenbestand pedicure praktijk

Goedendag

 

Binnenkort wil ik mijn klantenbestand verkopen aan een pedicure in de buurt. Wij willen allebei graag een contract opstellen, maar ik vind dit toch lastig. Het is immers zo dat er geen enkele garantie is dat mijn huidige klanten na mijn vertrek, daadwerkelijk bij de nieuwe pedicure klant worden.

 

Ik ben er echter vrijwel zeker van dat ik 80% vd klanten kan bewegen een afspraak bij de nieuwe pedicure te maken.....maar garantie nee, dat kan natuurlijk niet.

Ik wil graag een geldbedrag voor het klantenbestand ( inclusief alle mailadressen ) en zij wilt enige zekerheid dat de klanten ook daadwerkelijk komen.

Wat te doen?

 

C.Kuiper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig om een prijs aan een klantenbestand te hangen en onmogelijk om bij consumenten af te dwingen dat zij van de nieuwe pedicure gebruik gaan maken. Dus over en weer hebben jullie wensen die eigenlijk niet te vervullen zijn en is er sprake van gedrag van klanten dat niet te voorspellen is. Op basis daarvan toch een waarde en prijs aan het bestand hangen, is echt een kwestie van uitonderhandelen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Voeten,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ga je de pedicurepraktijk staken? Vergeet dan niet af te rekenen met de belastingdienst.

 

Een klantenbestand van particuliere klanten, helemaal met medische gegevens, valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens. De koper mag deze mensen daarnaast niet mailen zonder hun voorafgaande toestemming.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af in hoeverre het nut heeft om een "klantenbestand" van een dienstverlener zoals jij te verkopen?

Ik kan me voorstellen dat veel van jouw klanten klant van je zijn vanwege jou als persoon en de service die jíj biedt.

Mijn vrouw gaat bijvoorbeeld al jaren naar dezelfde schoonheidsspecialiste en ik denk niet dat ze zomaar mee zou gaan naar een ander als ze haar klantenbestand zou verkopen.

 

Nu ik dit zo typ vraag ik me af, wat verkoop je eigenlijk nou écht? Eigenlijk alleen een lijst van emailadressen... ?

Als je nou langlopende contracten had met je klanten dan viel er echt wat te verkopen.

 

Link naar reactie
  • 1

vergroot het kans op succes voor beiden

 

- door haar bij bepaalde klanten al als (vakantie)vervanger in te zetten.

 

- Bedenk een goede aanbieding met een introductiekorting van de nieuwe pedicure. en zorg dat je een goed verhaal hebt over haar ervaring, laat haar zichzelf in een kort stukje voorstellen op de achterkant van de kortingsvoucher.

 

- neem haar mee naar je vaste klanten, een persoonlijke kennismaking kan nog beter werken dan alleen jou aanbeveling.

 

- bedenk een overnameconstructie waarbij je een vast bedrag vraagt en een bedrag per klant.

Dat laatste moet je natuurlijk voorzichtig mee zijn.

 

Ik denk dat de echte succesvergroters echter niet in de afspraken over het bedrag tussen jullie zit maar hoe je haar introduceert bij jou klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

Een schoonheidsspecialiste is echt wat anders dan een pedicure. Mijn cliënten zijn veelal wat ouderen die echt een pedicure nodig hebben. Zij weten niet zo snel hoe een nieuwe ( betrouwbare) pedicure te vinden. Bovendien gaan zij echt af op mijn advies.

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Deze zaken zijn "het nut" waar jij het over hebt.

En op jou reactie: Wat verkoop je nou echt?.......De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Link naar reactie
  • 0

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Niet vreemd, eerder sectorspecifiek ;) Wat mij betreft is een jarenlange relatie met een trouwe klant veel meer "waard" (in alle opzichten, maar zeker ook qua verkoopwaarde), dan een papiertje met een handtekening.

 

Maar -eens met Roel - de wijze waarop jij de overdracht uitvoert en begeleidt is van grote invloed op die waarde. De werkelijke "verkoop" vindt in 2 fases plaats: eerst moet jij de nieuwe pedicure aan jouw klanten verkopen, en vervolgens moet die pedicure zichzelf naar jou waarmaken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

Je reageert op Sander aka The Toolman. Mijn reactie stond erboven ;)

 

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Wat je hebt opgebouwd is verbonden met jezelf. Een lijstje adressen is dan ook niet zoveel waard (ook door de beperkingen die daar aanzitten) omdat het de koper geen garanties biedt.

 

De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Nee, want ze komen bij JOU. Dat maakt een adressenlijstje dus weinig waard.

 

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Zo gek is dat niet. Als er doorlopende conctracten met klanten zijn kan iemand dat overnemen en is er al een stuk meer garantie dat de klanten terugkomen bij de koper. Dat is waarde.

 

Een warme overdracht van klanten lijkt me hier echter meer zinvol, zoals al genoemd. Een goede introductie en warme aanbeveling geven de koper al een stuk meer slagingskans en een vliegende start.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet zo defensief te doen, ik bedoel het goed :)

 

Beste Ron,Sander :)

Een schoonheidsspecialiste is echt wat anders dan een pedicure.

Mijn cliënten zijn veelal wat ouderen die echt een pedicure nodig hebben. Zij weten niet zo snel hoe een nieuwe ( betrouwbare) pedicure te vinden. Bovendien gaan zij echt af op mijn advies.

Kijk, in de laatste zin zeg je iets belangrijks, als je echt tijd stopt in 1 op 1 je klanten adviseren om bij de nieuwe pedicure aan de slag te gaan dan is de kans van slagen een stuk groter!

 

De goodwill die ik vraag is echt redelijk. De nieuwe pedicure komt hier mee makkelijk aan klanten en ik krijg een beloning voor hetgeen ik heb opgebouwd.

Deze zaken zijn "het nut" waar jij het over hebt.

Zolang er geen garantie is dat de klanten overgaan is dat nut er niet, snap je? maar nogmaals als je de klanten begeleid naar de nieuwe pedicure dan is dat een stuk "nuttiger" ;)

 

En op jou reactie: Wat verkoop je nou echt?.......De klanten die bij mij komen, komen elke 6 weken terug voor een behandeling...dat lijkt mij voldoende.

Bij jóu ja, maar zonder garantie dat de klanten meegaan... (ik val in herhaling)

 

Contract met een klant( ???? vreemde beredenering)

Nee hoor, voor jou als pedicure misschien wel maar ik maak een vergelijking. Er zijn zat branches waar dit heel normaal is. Onderhoudscontracten bij bedrijven bijvoorbeeld, die kun je makkelijk(er) verkopen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Pedicure,

 

 

Ik kan je wel verder helpen.

Mijn vrouw is ook pedicure dus ik weet waar ik over praat.

 

Overname kosten bepalen voor klanten is niet zo moeilijk hoor.

 

Als je wil kan ik je wel daarbij GRATIS helpen.

 

Maar om daar nu via dit forum over te hebben is niet de juiste oplossing.

 

De overname prijs van een klant is van veel factoren afhankelijk.

Je moet gewoon weten hoe het zit in "pedicure land"

 

stuur maar een privé gericht als je info wilt.

 

Gr.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.