• 0

Schenking ouder als voornaamste financieringsbron nieuw op te zetten eenmanszaak

Beste forumleden,

 

Ik ben al een aantal maanden bezig met de voorbereiding van de start van een eenmanszaak aan huis.

Het totale bedrag wat ik denk nodig te hebben om op te kunnen starten is € 10.000.

Hiervan draag ik uit eigen middelen € 3.000 bij, de resterende € 7.000 komt uit een lening dan wel schenking van mijn moeder.

Het grootste deel van deze € 10.000 komt van aan te schaffen apparatuur (circa € 6.500)

 

Ik verwacht nog enige maanden voorbereiding nodig te hebben om daadwerkelijk te kunnen gaan ondernemen en ik denk persoonlijk dat dit pas begin 2017 zal zijn.

 

Eventueel te behalen rendement op haar geld is voor mijn moeder van ondergeschikt belang aan de mogelijkheid dat ik met mijn eenmanszaak aan de slag kan.

Haar voorkeur zou er dan ook naar uitgaan om deze € 7.000 aan mij te schenken i.p.v. te lenen.

 

Nu bestaat er de jaarlijkse algemene vrijstelling van schenkingen van ouders aan kinderen (in 2016 bedraagt deze vrijstelling € 5304).

Het is voor mij niet strikt noodzakelijk om alle apparatuur ineens (in 2016) aan te schaffen.

Een deel hiervan zou ik ook kunnen aanschaffen vlak voor ik daadwerkelijk als ondernemer van start ga (in 2017).

 

In mijn beleving zou ik het dan het beste als volgt aan kunnen pakken :

 

In 2016 (laten we zeggen oktober) schenkt mijn moeder mij € 5.000.

Samen met mijn € 3.000 heb ik dan € 8.000 beschikbaar en hiermee schaf ik dan een deel van de apparatuur aan.

 

In 2017 (laten we zeggen januari) schenkt mijn moeder mij € 2.000.

Hiermee schaf ik de resterende apparatuur aan en ga daarna daadwerkelijk als ondernemer aan de slag.

 

Is dit de beste manier om het te doen ?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie input !

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben al een aantal maanden bezig met de voorbereiding van de start van een eenmanszaak aan huis.

Ehm...was je daar 3,5 jaar geleden ook al niet mee bezig? Is dit een andere activiteit binnen dezelfde eenmanszaak? Je gaf ook al aan dat je toen ondernemer was geworden, dus gaat het hier dan om een nieuwe eenmanszaak, waarbij de oude inmiddels al weer gestaakt was?

 

Destijds was je ook al bezig met het financieren van je webshop met geschonken geld. Wat is daar toen van terecht gekomen? De vraag die je nu stelt is namelijk nagenoeg exact hetzelfde.

 

Is dit de beste manier om het te doen ?

Ja, ik denk het wel.

 

Althans, het ligt er natuurlijk aan hoe je 'beste' definiëert. Ik neem aan dat je bedoelt: 'fiscaal vriendelijk'? Door de gift op te knippen kan het geld zonder schenkbelasting van eigenaar wisselen. Daarna kun je ermee doen wat je wilt, waaronder dus in je eenmanszaak stoppen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Alternatief is een deel schenking en een deel lening, waarbij dan volgend jaar die lening kan worden kwijtgescholden (=schenking). Dan heb je nu het geld ineens.

Overigens, een lening die je gebruikt voor je onderneming behoort tot je ondernemingsvermogen. Dat maakt dat de rente aftrekbaar is. Bij je moeder is in beginsel sprake van box 3-vermogen (tenzij de lening als ongebruikelijke terbeschikkingstelling wordt aangemerkt, wat je misschien juist wel wil). Dat betekent dat er per definitie sprake is van belastingarbitrage. Hou daar rekening mee bij het bepalen van wanneer welk bedrag geschonken zal worden en het vaststellen van het rentepercentage en de overige leningvoorwaarden. Daar valt namelijk zowel voordeel als nadeel te behalen (al zal dat met dit soort bedragen niet enorm oplopen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ehm...was je daar 3,5 jaar geleden ook al niet mee bezig? Is dit een andere activiteit binnen dezelfde eenmanszaak? Je gaf ook al aan dat je toen ondernemer was geworden, dus gaat het hier dan om een nieuwe eenmanszaak, waarbij de oude inmiddels al weer gestaakt was?

 

Destijds was je ook al bezig met het financieren van je webshop met geschonken geld. Wat is daar toen van terecht gekomen? De vraag die je nu stelt is namelijk nagenoeg exact hetzelfde.

Dat klopt inderdaad.

Rond die tijd was ik ook bezig om voor mezelf te gaan beginnen.

Door omstandigheden heb ik die eenmanszaak stop moeten zetten voordat ik daadwerkelijk commercieel actief was en die toenmalige schenking heeft ook niet daadwerkelijk plaatsgevonden.

Omdat ik nu wel daadwerkelijk van start zal gaan als ondernemer leek het me raadzaam om de vraag nogmaals in de groep te gooien ;)

 

In ieder geval hartelijk dank voor je heldere antwoord.

 

Ook ronaldinho hartelijk dank voor je inbreng.

Aan deze optie had ik nog niet gedacht en ga ik eens nader bestuderen

 

 

Link naar reactie
  • 0

[...]

In 2016 (laten we zeggen oktober) schenkt mijn moeder mij € 5.000.

Samen met mijn € 3.000 heb ik dan € 8.000 beschikbaar en hiermee schaf ik dan een deel van de apparatuur aan.

 

In 2017 (laten we zeggen januari) schenkt mijn moeder mij € 2.000.

Hiermee schaf ik de resterende apparatuur aan en ga daarna daadwerkelijk als ondernemer aan de slag.

 

Is dit de beste manier om het te doen ?

 

[...]

In elk geval de makkelijkste, zo zou ik het doen. Nu een schenking en op 1 januari nog eentje.

 

Je kan er ook voor kiezen om op 2 januari het bedrijf te starten en dan ineens het geschonken geld vanuit prive op je zakelijke rekening te zetten en dan alle zaken aan te schaffen.

 

Een deel lenen kan ook maar dit scheelt een hoop gedoe :)

Het bedrag is te laag om een constructie met leningen en renteschenken etc interessant te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

.............

Dat klopt inderdaad.

Rond die tijd was ik ook bezig om voor mezelf te gaan beginnen.

Door omstandigheden heb ik die eenmanszaak stop moeten zetten voordat ik daadwerkelijk commercieel actief was en die toenmalige schenking heeft ook niet daadwerkelijk plaatsgevonden.

Omdat ik nu wel daadwerkelijk van start zal gaan als ondernemer leek het me raadzaam om de vraag nogmaals in de groep te gooien ;)

............

 

Gewoon uit nieuwsgierigheid:

wat moet je nog meer doen om te kunnen starten? Je hebt het over nu, maar ook over oktober.

Jouw vorige bedrijf heb je opgedoekt voor dat je financiering had.

Heb je een plan om te zorgen dat dat niet weer gebeurt?

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gewoon uit nieuwsgierigheid:

wat moet je nog meer doen om te kunnen starten? Je hebt het over nu, maar ook over oktober.

Jouw vorige bedrijf heb je opgedoekt voor dat je financiering had.

Heb je een plan om te zorgen dat dat niet weer gebeurt?

 

Met "nu" bedoelde ik niet zozeer "op dit moment" maar "deze keer".

Ik ga een bedrijf starten wat zich in eerste instantie gaat bezighouden met het bedrukken van t-shirts e.d.

Hiervoor ga ik een aantal verschillende druktechnieken aanbieden die ik eerst goed onder de knie wil krijgen. Daarnaast ga ik ook uitgebreide wastests uitvoeren, zodat ik bij de daadwerkelijke start van mijn bedrijf een kwalitatief goed product wat ook lang meegaat kan aanbieden.

Tevens ga ik samen met mijn vriendin een website ontwikkelen om mijn producten op aan te kunnen bieden.

Alles bij elkaar verwacht ik daarom nog wel enige tijd nodig te hebben voor ik daadwerkelijk kan gaan verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga een bedrijf starten wat zich in eerste instantie gaat bezighouden met het bedrukken van t-shirts e.d.

Hiervoor ga ik een aantal verschillende druktechnieken aanbieden die ik eerst goed onder de knie wil krijgen.

Eerste investering: een workshop zeefdrukken. Kost je 22 euro.

 

Eerst ervaring opdoen, dan pas ondernemen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.