• 0

Productieorder vanuit China wordt niet geleverd zonder toestemming

Laat ik voorop stellen dat ik 1001 dingen kan bedenken die ik wellicht beter had kunnen doen.

 

Ik heb een bestelling geplaatst in China. Het ging om de productie van strandballen. 1000 stuks. Deze strandballen moesten een merk afbeelding hebben, welke ik doorgegeven heb. Uiteraard vind betaling vooraf plaats. De ballen zijn als het goed is geproduceerd. Nu vraagt de leverancier me om een toestemmingsformulier van het merk. Deze heb ik niet.

Op mijn berichten aan de legal en of marketing afdeling van het merk komt (nog) geen respons.

 

Uiteraard wil ik graag dat de levering in ieder geval plaats gaat vinden. Is het voor de producent verplicht toestemming te hebben deze te produceren en te verschepen of is het voor mij verplicht toestemming te hebben ze te mogen verkopen?

 

Ik vraag me natuurlijk af welke stappen ik moet ondernemen om ofwel die ballen hier te krijgen ofwel te proberen mijn geld terug te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu vraagt de leverancier me om een toestemmingsformulier van het merk. Deze heb ik niet.

Op mijn berichten aan de legal en of marketing afdeling van het merk komt (nog) geen respons.

Maar deze bestelling door jou is wel gedaan op verzoek, in opdracht of voorafgaande toestemming van het merk zelf? In dat geval moet je je opdrachtgever even aan het jasje trekken. Niets voor niets dat de fabrikant hier om verzoekt: merkinbreuk-kwesties zijn dure geschillen.

 

Of heb je - bij wijze van spreken - 1000 strandballen laten bedrukken met het Coca Cola-logo en vraag je nu achteraf om toestemming aan de merkhouder? In dat geval: kansloos, en ook in jouw belang dat deze order niet verzonden wordt. De tot nu toe gemaakte kosten vallen in het niet bij de juridische kosten die je anders (mogelijk) voor je kiezen krijgt. Van geld terugkrijgen is dan ook geen sprake

 

Antwoord op deze vraag lijkt mij zeer relevant, zelfs noodzakelijk, voor het kunnen beantwoorden van jouw vraag

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor deze reactie.

 

Ik realiseer me wel degelijk dat ik hier steken heb laten vallen.

Er zijn allemaal redenen (niet in de laatste plaats mijn gebrek aan ervaring) die maken dat ik de opdracht heb gegeven zonder vooraf toestemming te vragen of tot een overeenkomst met het merk te komen.

Er zit dus niets anders op als mijn verlies hierin te nemen en met goede moed verder te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Tja, hoe kan het dat je niet weet of al geproduceerd is? Misschien is dit niet het geval en kun je iets anders laten drukken of de order alsnog annuleren of omboeken naar iets anders...

 

...het strandbalseizoen is hier over een paar weken ook echt wel voorbij.

 

Op HL komen af en toe ook wel inkopers of verkopers van promotie-artikelen voorbij. Misschien dat zij nog zinnig advies hebben als ervaringsdeskundigen.

 

Je laat geen steken vallen, maar lijkt (bewust of onbewust) merkinbreuk te (willen) maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik ben niet zo van het bewust regels breken. Het een en ander is een gevolg van een reeks aan incidenten die er uiteindelijk toe geleid hebben dat ik hier niet meer bij stil gestaan heb.

Dus ja, er is zeker sprake van merk inbreuk. Ik hoop dat ik dit achteraf nog recht kan rekken, maar vrees van niet. En het is compleet onbewust tot stand gekomen.

 

Het is in ieder geval een goed idee om te kijken of ik het kan annuleren en of er wellicht een alternatief mogelijk is.

Link naar reactie
  • 1

Nul komma nul kans dat je geld terugkrijgt van die leverancier.

 

Een goede leverancier vraagt vooraf al of je een licentie hebt. Dit is waarschijnlijk een van die leveranciers in Alibaba / AliExpress die er gewoon op uit zijn mensen zoals jij te bedriegen.

 

Natuurlijk weten ze, aan de hand van de afbeeldingen die je gestuurd hebt en al vóórdat ze je laten betalen, dat je een licentie nodig hebt van de betreffende houder van het merkrecht. Ze laten je echter eerst betalen en komen dan met het verzoek om een bewijs dat je die licentie hebt. Dit bewijs heeft een exporteur in China overigens ook nodig om eventueel aan de Chinese douane te kunnen laten zien. Niet alleen buiten China, maar ook in China zelf wordt er steeds meer op gelet, dat er geen inbreuk op merkrecht plaatsvind.

 

Ik er van uit, dat die ballen nog niet geproduceerd zijn. Probeer ze met een andere "neutrale" opdruk te krijgen. Als ze blijven volhouden, dat ze wel geproduceerd zijn, vraag dan om foto's van de geproduceerde ballen. Mochten ze ze toch gemaakt hebben, dan duiken ze misschien binnenkort op lokale markten in China op. Dan verdient de fabrikant dubbel.

 

Ik ben bang, dat je je geld kwijt bent want geld terugkrijgen uit China is bijna net zo moeilijk als de lotto winnen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Nul komma nul kans dat je geld terugkrijgt van die leverancier.

 

Een goede leverancier vraagt vooraf al of je een licentie hebt. Dit is waarschijnlijk een van die leveranciers in Alibaba / AliExpress die er gewoon op uit zijn mensen zoals jij te bedriegen.

 

Natuurlijk weten ze, aan de hand van de afbeeldingen die je gestuurd hebt en al vóórdat ze je laten betalen, dat je een licentie nodig hebt van de betreffende houder van het merkrecht. Ze laten je echter eerst betalen en komen dan met het verzoek om een bewijs dat je die licentie hebt. Dit bewijs heeft een exporteur in China overigens ook nodig om eventueel aan de Chinese douane te kunnen laten zien. Niet alleen buiten China, maar ook in China zelf wordt er steeds meer op gelet, dat er geen inbreuk op merkrecht plaatsvind.

 

Ik er van uit, dat die ballen nog niet geproduceerd zijn. Probeer ze met een andere "neutrale" opdruk te krijgen. Als ze blijven volhouden, dat ze wel geproduceerd zijn, vraag dan om foto's van de geproduceerde ballen. Mochten ze ze toch gemaakt hebben, dan duiken ze misschien binnenkort op lokale markten in China op. Dan verdient de fabrikant dubbel.

 

Ik ben bang, dat je je geld kwijt bent want geld terugkrijgen uit China is bijna net zo moeilijk als de lotto winnen.

 

Dank je wel, bovenstaande is bijzonder nuttig. :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.