• 0

prijsbepaling zelfgedrukte eerlijke kledinglijn

 

Beste Lezer,

 

Ik ben al ruim twee jaar bezig met het opzetten van een kledinglijn en nu zit ik al een tijdje te dubben over de precieze prijsbepaling die ik moet hanteren. Ik heb namelijk het gevoel dat ik mijzelf op dit moment in de vingers snij omdat de prijs toch niet helemaal klopt. Daarnaast heb ik twee winkels die mijn kleding willen gaan verkopen dus het wordt nu wel tijd dat ik een definitieve prijsbepaling doe.

 

Het verhaal:

 

Ik ontwerp en zeefdruk de t-shirts en truien zelf. Hierdoor kan ik kleine oplages en per order produceren. Ik koop de shirts in kleine oplages op via een groothandel.

 

Omdat de gehele lijn fairtrade en/of organisch moet zijn, zijn de inkoopprijzen een stuk hoger dan andere merken. Dit geeft opzich niet en ik heb er vertrouwen in dat de doelgroep dit uiteindelijk ook wel over heeft voor datgene wat het merk biedt. (Eerlijke materialen, verf, unieke designs, storytelling etc. ) Ik ben blij met de pasvorm en de uitstraling van de shirts en truien.

 

Omdat ik alles zelf doe, gaat er best wel wat tijd in zitten, vooral als je per 1 shirt moet gaan drukken. Dit zal natuurlijk veranderen naderhand er mee een productie inzit zodra er meer besteld gaat worden. De reacties in mijn nabije omgeving zijn allemaal super positief, ik verkoop al zeker het een en ander, maar vooral nog aan bekenden en onder gereduceerde prijzen. Daarnaast heb ik nog helemaal niks aan promotie gedaan, maar wil dat na de prijsbepaling gaan aanpakken,

 

Rijtje prijzen:

 

Inkoop shirt = 7.39 exbtw

Productiekosten = inkt zeefdruk, doosje, labels, kaartje, stickers, huur studio, website, rekening, etc= 2.00

 

 

Nu heb ik ergens gelezen dat inkoop + productiekosten x 2 = wholesale prijs exbtw

In mijn geval komt dit uit op 9.39 x 2 = 18.78

 

Dus deze prijs zou ik dan kunnen hanteren wanneer fysieke winkels bij mij zouden willen inkopen..

 

Daarbij is wholesale prijs x 2 = retailprijs? =37.56 in mijn geval. Maar is dit dan incl of excl btw?

Exlc btw zou erop neerkomen dat zowel ik als andere winkels mijn shirts voor 45.45 inclbtw zouden kunnen gaan verkopen.

 

Is dit gangbaar en klopt deze berekening een beetje?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

MVG

 

Allan

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag lakid,

 

jouw productkosten, liggen die werkelijk op 2 EURO? Oftewel, kun en wil je dan voor 200 EURO stuk voor stuk 200 shirts bedrukken inclusief repro? Ik vrees van niet.

 

De rekensom klopt aardig, er zit alleen geen tussenhandel tussen producent en retailer. Dan kan natuurlijk, maar die marge gaat er dan in de toekomst ook niet zijn.

 

Op de factuur voor de retailer vermeld je uiteraard wel BTW, maar die kan als voorbelasting afgetrokken worden.

 

Een retailprijs van € 44,95 incl. BTW, hoe verhoudt deze zich tot andere 'organic brands'? En wat heb je tot nu toe laten betalen? Wat heb je de twee retailpartijen tot nu toe aangegeven? Qua positionering moet dat wel matchen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi Hihio,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Productiekosten blijven lastig om te bepalen.. en het zal ook zeker per ontwerp verschillen. Heb voor het gemak hem maar even op 2 euro gesteld.

 

En sinds ik mij vooral op online verkoop op eigen webshop wil focussen (waardoor ik veel meer overhoud per shirt).

Is het dan slim om een beetje water bij de wijn te doen als het gaat om verkoop aan andere retailpartijen? Bij de productiekosten zijn mijn eigen uren (plus wellicht van diegene die mij helpen bij grote orders) niet meegerekend.

 

Mede omdat ik de verkoop via een selectief aantal winkels meer als een fysiek visitekaartje zie om op die manier wat extra exposure voor de eigen webshop te krijgen.

Of is dit zelfmoord?

 

 

Met tussenhandel tussen producent en retailer bedoel je dat ik enigszins hoger kan/mag gaan zitten wat betreft wholesale prijs?

 

In de streetwear sector, waar ik mij vooral positioneer is een prijs van 44,95 voor een t-shirt (fabriekswerk en niet slaafvrij) prima. Echter omdat de shirts die ik bied handgedrukt met organische inkt (en daardoor one of kind), fairtrade en van organisch katoen, mag dat ook best in de prijs terugkomen..

 

 

Tot nu toen hanteerde ik een online prijs van 40 inclbtw en dit was incl verzenkosten. Als je enkel via je eigen webshop verkoopt kun je met zo'n prijs wel wegkomen dacht ik, maar als er andere partijen bij komen kijken niet meer denk ik nu.

 

Alvast bedankt.

 

MVG

 

Allan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan reken je tegen beter weten in niet alle kosten mee en door. Dan ben je m.i. idealistisch bezig of aan het hobbieën. Het kan ook zijn dat een merk op deze manier kan groeien, maar weet dan dat je aan het investeren bent en verbind daaraan een maximale termijn en weet de kostprijs.

 

Hoe denk je bij deze werkwijze te kunnen verdienen en groeien?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

44,95 voor een t shirt, daarvoor shop ik ook bij Tommy. Staat de kwaliteit ook in verhouding? Of slijt de bedrukking na een x aantal keer wassen?

 

Verder is hier online goed mee te starten. Zorg dat iemand je helpt om goed gevonden te worden op de juiste zoektermen.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe denk je bij deze werkwijze te kunnen verdienen en groeien?

Het is geen hogere wiskunde.

 

Hij kent zijn inkoopprijs (dat is 7,4 euro en dan heb je organic, slaafvrij en nog eens een groothandelsmarge), maakt naar schatting 2 euro aan kosten voor bedrukking en storytelling en hoopt dat mensen dan meer dan veertig euro gaan betalen. Kijk bij andere streetwear labels en dat is niet onrealistisch.

 

Vraag is natuurlijk of jouw ene merkje net die doelgroep aanspreekt. Maar dat los je met een betere kostenberekening niet op. Daar zijn groeiprognoses volstrekt arbitrair. Lakid heeft gelukkig een bedrijfsopzet waarmee hij organisch kan groeien. Hij bestelt geen containers vol shirts in het Verre Oosten.

 

Ik zou trouwens niet teveel strooien met termen als slaafvrij voor t-shirts wanneer er van een 40 euro verkoopprijs 35 euro in Nederland blijft hangen bij handelaars. Riekt behoorlijk neo-koloniaal.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zelfs bij lagere wiskunde gaat het wel eens mis

 

voor 200 EURO stuk voor stuk 200 100 shirts bedrukken inclusief repro? Ik vrees van niet.

 

En daar tegenover:

 

Heb voor het gemak hem maar even op 2 euro gesteld.

 

Dat is geen business case. Met 4, 6, 8 of 10 euro wordt het nl. steeds lastiger...

 

Tel kosten eens goed op en haal de btw maar eens uit de omzet. Ik denk dat je eerder een tientje brutomarge per shirt maakt dan twee wat ik nu lees met alles in eigen beheer. En hoeveel wil je dan zelf produceren en verkopen op een dag?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kostprijs wordt een stuk belangrijker als de vraag groeit, als productie en marketing professionalisering vergt. Of uitbesteed moet worden. Daar zijn scenario's voor te maken. Hoeveel stuks kun je als eenmanszaakje aan? Wat doe je als de vraag verdubbelt? Wat als 90% via retail verkocht wordt? Hoe gaan die naar de winkel: gevouwen, aan een knaapje?

 

Dan wordt het dus wel wiskunde. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.