• 0

Wat is een opdrachtgever voor de belastingdienst?

Ik zit in een opmerkelijke situatie.

 

Ik heb begin dit jaar een klus gedaan voor een groot bedrijf. Het was een interessante opdracht en dit bedrijf is tevreden over het resultaat van mijn werk. Mijn overeenkomst liep via een ouderwets contract (VAR-gebaseerd dus). Ik heb daarna een hele korte verlenging gehad met een modelovereenkomst. Ook weer naar tevredenheid van beide partijen.

 

Er lijkt nu weer een nieuwe opdracht aan te komen. Het bedrijf wil mijn bedrijf opnieuw inhuren. Echter willen ze nu van intermediair veranderen. De eerdere intermediair speelt geen rol bij de onderhandelingen die net gestart zijn. Het is nog niet duidelijk of mijn intermediair (tussenkomst) wil werken met een modelovereenkomst. Daarover zijn ze onduidelijk. Ik heb al een concreet voorstel gedaan hiervoor. Deze week heb ik weer een afspraak om elkaar face to face te zien. De modelovereenkomst van de belastingdienst voor tussenkomst is duidelijk.

 

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vb_alg_model_tussenkomst_dv10241z4ed.pdf

 

Hierin wordt de intermediair als opdrachtgever gezien en het bedrijf waar je het voor doet wordt gezien als "derde".

 

Op papier heb ik dus straks misschien een nieuwe opdrachtgever. Ik heb nooit eerder zakengedaan met deze intermediair en op papier is hij echt een opdrachtgever.

 

Telt dit ook mee voor de ondernemerscheck van de belastingdienst? Daarin wordt gevraagd of je meerdere opdrachtgevers hebt. Maar hoeveel opdrachtgevers heb je als met twee intermediairs werkt voor dezelfde eindklant? Het lijken er twee op papier maar voor mijn beleving is het er maar 1. Ik rijd iedere ochtend naar dezelfde eindklant.

 

Verder, ik ben 100% klaar voor modelovereenkomsten. Mijn eindklant (die niet rechtstreeks wil contracteren) zegt er ook klaar voor te zijn. Kan de intermediair zich dan nog beroepen op de overgangsregeling? Hij is uiteindelijk voor mijn beleving geen opdrachtgever maar een verbinder naar wie ik mijn factuurtjes mag sturen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij is uiteindelijk voor mijn beleving geen opdrachtgever maar een verbinder naar wie ik mijn factuurtjes mag sturen.

Dat ligt er aan. Er zijn volgens mij verschillende smaken (met tussen de smaken grijs gebied):

 

1. Er is sprake van juridische tussenkomst

Jij hebt een overeenkomst met de intermediair voor het werk, de intermediair met de eindklant. Er is geen overeenkomst tussen jou en de eindklant. De intermediair is daarom jouw opdrachtgever en daar is het gebruik van een modelovereenkomst zinvol. De eindklant heeft dan niets met de modelovereenkomst te maken. Als je alles via dezelfde intermediair doet, telt dat ook als een enkele opdrachtgever. Dat is ook begrijpelijk, want dat lijkt dan sterk op werken in loondienst bij een detacheringsbedrijf.

 

2. Er is sprake van bemiddeling

Jij hebt een overeenkomst met de eindklant voor het werk, de intermediair heeft daarnaast een overeenkomst met jou en/of de opdrachtgever voor bemiddeling. De eindklant is daarom jouw opdrachtgever en daar is het gebruik van een modelovereenkomst zinvol. (Ook tussen jou en de intermediair is gebruik van een modelvereenkomst zinvol trouwens). Zelfs als je alles via dezelfde intermediair doet, telt elke eindklant apart als opdrachtgever. Dat is ook begrijpelijk, want je bent niet gebonden aan de intermediair.

 

Verder, ik ben 100% klaar voor modelovereenkomsten. Mijn eindklant (die niet rechtstreeks wil contracteren) zegt er ook klaar voor te zijn.

Je schrijft in je verhaal over tussenkomst maar je zegt ook dat de eindklant niet rechtstreeks (met jou?) wil contracteren. Ik krijg dan de indruk dat de eindklant graag een juridische tussenkomst van de intermediair wil.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook al uitgezocht of er in de relatie met de oude intermediair nog problemen kunnen ontstaan (vaak zijn er bepalingen overeengekomen over het (niet) binnen een bepaalde tijd rechtstreeks of via een andere intermediair mogen werken voor een opdrachtgever)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt beide voor de uitleg. Uiteraard zijn er al goede afspraken over het vervallen van een relatiebeding. Dit grote bedrijf (mijn eindklant) werkt vaak met vele kleine zelfstandigen. Daarom wordt er gekozen voor tussenkomst van intermediairs. Daar kan ik mijn factuurtjes heen sturen. Dat bespaart de eindklant papierwerk. Ik heb ook geen overeenkomst met de eindklant getekend. Ik teken alleen iets dergelijks bij mijn intermediair en onderhandel ook met de intermediair over betaling en voorwaarden zodat ik kan factureren bij de intermediair.

 

Commercieel gezien is het een beetje vreemd. De winstgevendheid van mijn bedrijf is afhankelijk van tevredenheid van de eindklant die het meeste belang heeft bij een goede uitvoering van mijn werkzaamheden. Maar voor de rest is het duidelijk. De intermediair is de opdrachtgever in mijn situatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.