• 0

logo merkrecht en auteursrecht

Stel, een merkhouder heeft een geldig merk met logo. NU is het niet zeker of deze merkhouder ook het auteursrecht op dit logo heeft, want er is geen duidelijke overeenkomst voorhanden waaruit de overdracht blijkt. Er van uitgaande dat de merkhouder dit auteursrecht op het logo niet heeft, met welke gevaren moet hij dan rekening houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Anne, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: zie auteursrecht.nl, waarvan onderstaand dit citaat

 

Huisstijlen en logo's zijn veelal originele ontwerpen waarop auteursrecht van de maker berust. Als een bedrijf een huisstijl of logo laat maken, dan heeft de ontwerper in beginsel daarop het auteursrecht. Dat betekent dat voor veranderingen aan het ontwerp de toestemming van de ontwerper nodig is. Er is ook toestemming van de ontwerper nodig als het ontwerp voor een nieuwe toepassing wordt gebruikt. Bijvoorbeeld het gebruik van een logo voor een zusterorganisatie, of de doorvertaling van een huisstijl naar een winkelconcept.

 

Is er niets anders overeengekomen, dan berust het auteursrecht bij de maker.

 

Er van uitgaande dat de merkhouder dit auteursrecht op het logo niet heeft, met welke gevaren moet hij dan rekening houden?

Geen zolang je het logo niet wijzigt of voor iets nieuws toepast. Zodra je dat wel doet zonder voorafgaande toestemming, maak je inbreuk op iemands auteursrecht, en kun je gehouden worden die schade te vergoeden. De achteraf geclaimde schade is meestal veel hoger (veelvoud) dan een vooraf overeengekomen vergoeding, nog even los van de juridische kosten.

 

In plaats van toestemming en vergoeding per mutatie kun je uiteraard de auteur ook verzoeken om het auteursrecht (tegen betaling uiteraard) aan jou over te dragen

 

Lang verhaal kort: auteurechtkwesties kun je beter en goedkoper vooraf regelen dan achteraf moeten betalen voor inbreuk.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank! dus in beginsel kunnen er 2 rechten op een logo naast elkaar bestaan en loopt de merkhouder alleen risico wanneer hij he tlogo gaat aanpassen?

 

Ik kwam nog wel deze uitspraak tegen: http://www.arnold-siedsma.nl/nieuws-intellectueel-eigendom/nieuws-en-artikelen-intellectueel-eigendom/ouder-auteursrecht-wint-van-merkenrecht

 

dient de merkhouder dus ook op te passen voor eventueel beroep op nietigheid?

Link naar reactie
  • 0

Wat soms gebeurt is dat een ondernemer aan een ontwerper (of bureau) vraagt om een logo te maken, of een website of wat dan ook. Daar wordt voor betaald, maar het auteursrecht wordt niet overgedragen. Later ruikt de ontwerper een kans, en komt aankloppen voor meer geld op basis van dat auteursrecht.

 

Een soort van chantage dus eigenlijk.

 

Dat ruiken rechters ook. Anne21 verwijst naar een zaak over het Innocent dude-beeldmerk (Ontwerper Deepends versus Fresh Trading). Dat is tot de Hoge Raad doorgevochten, met als resultaat dat het auteursrecht niet betekent dat gebruik ontzegd kan worden (zie simpele versie van verhaal of anders deze variant).

 

The Court did find there was an equitable assignment of the ownership of copyright in the Dude logo to the Claimant as the Dude logo was created specifically for the Claimant, approved by the Claimant and the Claimant collaborated in the production of design.

 

Er was in 2005 ook de zaak over een Dr Martens AirWair logo (Ontwerper versus Griggs) waarbij de Hoge Raad oordeelde dat het auteursrecht weliswaar bij de auteur bleef, maar dat de licentie van perpetual nature was.

 

Van nietigheid van de merkregistratie was in beide gevallen geen sprake. De logo's zijn in opdracht van de merkhouder gemaakt, die heeft een exclusieve licentie (al-dan-niet impliciet) en kan het merk dus registreren.

 

PS - ik ben geen merkjurist, maar Googlen kunnen we allemaal. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

is een equitable assignment dan gelijk aan een licentie?

Dat zijn helaas vragen voor experts.

 

As je belang hebt bij een antwoord, dan zul je echt een goede expert moeten inhuren. Als het een studievraag is of interesse van iemand die een case aanschouwt, dan kan wat we met z'n allen vrijblijvend opduikelen best interessant zijn. Maar in dit soort kwesties zwabbert de jurisprudentie alle kanten op.

 

Voor ondernemers is vooral van belang: maak zo vroeg mogelijk afspraken met ontwerpers over het gebruik van hun ontwerpen, want eindeloze rechtszaken kan vrijwel niemand betalen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dat begrijp ik. kort gezegd, er kunnen 2 rechten op een logo rusten, zolang de merkhouder maar geen wijzigingen aanbrengt zonder toestemming van de auteursrechthebbende. en de merkhouder KAN op grond van een ouder ander recht op nietigheid worden aangevallen?

juiste conclusie?

Link naar reactie
  • 0

juiste conclusie?

Ik zou op wat je toevallig via Google vindt geen enkele conclusie durven verbinden. Er zijn wereldwijd bekende merken die hun merkregistratie, ontwerp- en auteursrechten niet goed op orde hebben. Dan blijken diepe zakken uiteindelijk toch meer gewicht in de schaal te leggen dan snelle interpretaties van regels en handhaving. Merk- en auteursrecht kennen geen scheidsrechter die op het veld meteen een beslissing kan nemen op basis van simpele regels. Onder de oppervlak is het geharrewar.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Stel, een merkhouder heeft een geldig merk met logo. NU is het niet zeker of deze merkhouder ook het auteursrecht op dit logo heeft, want er is geen duidelijke overeenkomst voorhanden waaruit de overdracht blijkt.

Voortschrijdende wijsheid. Artikel 8 van de Auteurswet regelt in dit soort kwesties het fictief makerschap.

 

Artikel 8

 

Indien eene openbare instelling, eene vereeniging, stichting of vennootschap, een werk als van haar afkomstig openbaar maakt, zonder daarbij eenig natuurlijk persoon als maker er van te vermelden, wordt zij, tenzij bewezen wordt, dat de openbaarmaking onder de bedoelde omstandigheden onrechtmatig was, als de maker van dat werk aangemerkt.

Volgens obstakel: geldt dit ook voor eenmanszaken? Die hebben nog de uitweg van de impliciete licentie, maar dat is voor gebruik en niet voor aanpassing... :-\

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.