• 0

recht op uitvoeren van onderhoud/aanpasingen

Ik ontwikkel excel programma's (sheets, macro's, functies) voor een klant. Die klant gaat die programma's gebruiken t.b.v. zijn werk voor een van zijn klanten.

Het is mogelijk de excelprogramma's ook voor andere klanten van mijn klant te gaan gebruiken maar dan moeten er waarschijnlijk wel aanpassingen aan worden gedaan.

Ik wil graag vastleggen dat ik het recht heb om die aanpassingen dan uit te voeren.

 

Hoe kan ik dat vastleggen? Zijn daar standaard voorwaarden voor?

 

Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rechten op het aanpassen van een Excel spreadsheet...?

 

Dat kan iedereen toch gewoon aanpassen.

Het is volgens mij net als wanneer je een brief getikt hebt voor een klant en dan probeert af te dwingen dat je het recht hebt op het aanpassen van de tekst in de brief.

 

Ook dat kan iedereen - het veranderen van een zin. Net als het veranderen van een getal of een formule in een spreadsheet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En daarom is dit (lijkt mij) totaal onbegonnen werk.

 

Beter is (wederom: lijkt mij) dan, wanneer je zulke fantastische Excel-spreadsheet voor je klanten weet te ontwerpen, om dat duidelijk te maken aan de klant zodat hij/zij graag (tegen betaling, neem ik aan) jou de veranderingen laat doen.

 

En dus niet gaat doe-het-zelven om een paar tientjes (of zoiets) te proberen te besparen.

 

(Overigens: ik heb een heleboel Excel-dingetje voorbij zien komen in mijn professionele bestaan. Allemaal gewoon via 'dat programma' van Microsoft te maken, bewerken en "programmeren". Lijkt mij weinig met softwareontwikkeling te maken te hebben eerlijk gezegd - het maken van een spreadsheet met macro's dus - maar daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

Dat kan iedereen toch gewoon aanpassen.

Zeker. Net als iedereen de PHP-files van zijn website kan ophalen en deze kan wijzigen.

Een verschil tussen kunnen en mogen. Aanpassen van een logo kan de klant ook, maar mag niet altijd. Praktisch: het aanpassen door derden in Excel kun je beperken, werkbladen zijn tegen aanpassing te beveiligen met een wachtwoord.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag vastleggen dat ik het recht heb om die aanpassingen dan uit te voeren.

Hoe kan ik dat vastleggen? Zijn daar standaard voorwaarden voor?

Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Oke laat ik dit even goed in kaart brengen;

Jij A maakt iets (excel gerelateerd) en verkoopt dat aan een klant B die dat weer gebruikt voor een klant van hem/haar C.

 

Dat klinkt als dat jij handig bent met Excel en voor een partij dus tools ontwikkeld en die tools helpen de partij bij de bedrijfsvoering en de eindgebruikers van de partij.

 

Simpele oplossing: Stel samen een overeenkomst op waarin staat onder welke voorwaarden jij de 'tools' levert en dus welke rechten de partij heeft. Het combineert dan de aspecten van een softwarelicentie en een servicecontract.

Hierin staat dan (bijvoorbeeld) dat alleen jij aanpassingen mag doen en dat er een fee moet worden betaald per eindgebruiker per jaar. etc... Zodra iemand de overeenkomst niet nakomt sta je dus sterk omdat zwart op wit staat wat wel en niet mag.

 

@Peter_CVinfo

Wat @Ron van der Kolk zegt, kunnen is iets anders dan mogen...

+

Juridisch gaat het er meer om wie iets maakt dan wat er gemaakt wordt dus of het nu Excel is of C++ doet er niet toe.

Zelfs de complexiteit is niet relevant (wel eens naar een museum voor moderne kunst geweest ?! :P)

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je hebt echt geen idee, he?

Ik dacht dat softwareontwikkeling ging over software ontwikkelen, niet om Excel spreadsheets te bouwen.

 

Maar dat maakt verder niet uit. Je zal wel gelijk hebben. Persoonlijk zou ik niet weten hoe je rechten op een spreadsheet kan claimen.

Het gaat niet om de spreadsheet, maar om de code. En elke regel code die je zelf schrijft, is in beginsel auteursrechtelijk beschermd. Ook als dat een simpel pseudocode is die dankzij een heel geavanceerde interpreter of compiler uitgevoerd wordt.

En volgens mij kun je in excel die code overigens ook probleemloos beveiligen.

 

Maar dat is allemaal niet de vraag van TS. TS vraagt of het mogelijk is zijn klant te verplichten updates te laten doen door TS. En dat is mogelijk, als TS dat afspreekt ( in zijn contracten.)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Met name die van MrHTTP en StevenK komen erg in de buurt van mijn bedoelingen. Maar ook de anderen dank voor deze mooie discussie over software en excel functies.

 

Simpele oplossing: Stel samen een overeenkomst op waarin staat onder welke voorwaarden jij de 'tools' levert en dus welke rechten de partij heeft. Het combineert dan de aspecten van een softwarelicentie en een servicecontract.

Hierin staat dan (bijvoorbeeld) dat alleen jij aanpassingen mag doen en dat er een fee moet worden betaald per eindgebruiker per jaar. etc... Zodra iemand de overeenkomst niet nakomt sta je dus sterk omdat zwart op wit staat wat wel en niet mag.

en

TS vraagt of het mogelijk is zijn klant te verplichten updates te laten doen door TS. En dat is mogelijk, als TS dat afspreekt ( in zijn contracten.)

 

En mijn vraag was nu

Hoe kan ik dat vastleggen? Zijn daar standaard voorwaarden voor?

 

Kan iemand mij verwijzen naar standaard teksten of een bekende tekst aanleveren. Ik vertrouw de klant. Het hoeft dus niet erg ingewikkeld te zijn, als het maar duidelijk is voor de goede verstaander.

 

vast mijn dank

 

Link naar reactie
  • 0

@AvdD

 

Wellicht kan de modelovereenkomst ICT professional van de BD je opweg helpen.

VOORBEELDOVEREENKOMST ICT PROFESSIONAL

 

Het heeft ook een stukje zoals:

De overeenkomst strekt niet tot overdracht van enig recht van intellectuele eigendom. Alle

rechten van intellectuele eigendom blijven berusten bij de partij die deze inbrengt bij de

uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtnemer verstrekt hierbij aan Opdrachtgever een

niet exclusief recht tot gebruik op hetgeen specifiek in het kader van de uitvoering van de

overeenkomst voor Opdrachtgever is ontwikkeld.

 

Maar daar staat tevens bij

[Evt. licentie nader uitwerken indien

gewenst]

omdat het dus maar net is hoe je het zelf wil invullen...

 

Daarnaast kun je natuurlijk gewoon de licenties van bestaande software online vinden...

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.