• 0

Crowdfunding en donaties aan een stichting

Wij zijn een stichting gestart (in oprichting) en zijn bezig met een soort van kickstart campagne (wereldwijd) om fondsen te werven. Wij ontwikkelen open source software dat gratis te gebruiken is voor bedrijven en particulieren. Zoals het er nu naar uit ziet zal deze kickstarter misschien wel 500.000 EUR opleveren. De stichting betaald van de opbrengsten ontwikkelaars die de software verder ontwikkelen en deze ter beschikking stellen.

 

Nu heb ik daar een vraag over. Ik krijg geen eenduidig antwoord op diverse fora.

Stel dat wij 500k funding weten te krijgen en dit wordt gestort aan de stichting, welke belastingen zullen dan betaald moeten worden? Soms geven ze BTW aan en soms vennootschapsbelasting.

Dat eerste kan ik me voorstellen dat laatste niet omdat we geen winst maken / winstoogmerk hebben.

 

Daarnaast zullen wij grote bedrijven hebben die een "member" zijn en daar een jaarlijkse bijdrage voor geven zodat wij onze mensen (zijn niet in dienst) kunnen betalen.

 

Ik hoop dat er iemand is met ervaring op dit gebied en ons hierbij op weg kan helpen.

Hartelijk dank,

 

Richard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo te lezen zijn jullie een stichting die gedreven wordt als onderneming die open source software ter beschikking stelt maar inkomen genereerd uit "lidmaatschappen" / membership.

 

Kortom er is een verdienmodel en geen charitatieve doelstelling en dus is de stichting zowel btw plichtig als VPB plichtig..

 

Of de crowdfunding belast wordt zal afhangen van de exace voorwaarden. Ook crowdfunding kent vele vormen. Soms is het eigenlijk een soort pre-release ordering waarbij je nu al betaald en je over een jaar je product krijgt. In andere gevallen is het meer een lening met rendement, soms traditioneel rente soms waarde- of kortingsbonnen om omzet te genereren.

 

Dus belasting op een crowdfunding campagne hangt af van de vorm. zonder verdere info is dat niet te zeggen hoe dat bij jullie zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

bedankt voor je antwoord. De VPB lijkt inderdaad van toepassing.

 

Het is inderdaad zo dat wij in de crowdsale een digitale token verkopen.

Wij leveren die tokens in ruil voor een vergoeding. Die tokens worden later weer verhandeld op een token beurs. Dus ja, er is een verdienmodel. Wij hebben wel als stichting in de statuten opgenomen dat 5% van de netto inkomsten ook wordt besteed aan charitatieve doeleinden die niet direct op de agenda van de stichting staan maar wij wel willen ondersteunen.

 

Stel dat we die 500k op onze rekening bijschreven (en er eventueel btw over hebben afgedragen), dan houden we 413.223 over. We zullen we niet alles het eerste jaar 'opmaken'. Stel er blijft 150k over. Is dit dan direct winst volgens de VPB regels? Dus 20% van die 150K afdragen? Ik vind dat nogal wat.

 

Wel eens gehoord dat stichtingen hun potjes opmaken aan het einde van het jaar en nu begrijp ik waarom... maar misschien zijn er speciale regels van toepassing die het fiscaal interessanter maken.

 

Daarnaast lees je zaken over het schenkingsrecht.

Als wij die token verkopen dan valt dat volgens mij niet onder het schenkingsrecht, maar als mensen gewoon geld overmaken zonder tegenprestatie, dan zal het vast daar onder vallen vermoed ik.

Als dat zo is, dan zullen al deze transacties goed moeten worden gescheiden om uiteindelijk de boekhouding kloppend te hebben. Volgens mij als het allemaal losse kleinere schenkingen zijn, dan val je al snel onder de vrijstelling. Of moeten alle schenkingen bij elkaar worden opgeteld en geldt dan het vrijstelling bedrag?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet zo goed wat die tokens en token beurs nou inhoud dus dat maakt het lastig een goed antwoord te geven

 

Je moet naar normale boekhoudregels kijken..

Het overhouden van bedragen en opmaken van potjes heeft helemaal niets van doen met omdat het als winst wordt gezien. Potjes opmaken geld meestal omdat een (overheids)subsidie in een bepaald jaar met een bepaald doel besteed moeten zijn anders krijg je het geld niet of moet je terugbetalen.

maar dat staat hier echt los van in mijn opinie.

 

Het ontvangen van geld is niet bepalend voor het moment van winst nemen, het gaat erom wanneer de (tegen)prestatie geleverd wordt. Als jullie einde van het jaar 150K cash over hebben dan kan dat is dat opgegaan aan kosten en investeringen en die bepalen jullie winst of verlies.

Pas als de koper zijn token gebruikt/verbruikt leveren jullie een prestatie in die periode zul je zowel omzet als kosten gerelateerd aan die prestatie verantwoorden, daarnaast gok ik dat jullie wel in hardware en softwaretools investeren die in meerdere jaren worden afgeschreven Stel voor het gemak.

 

MAar nogmaals omdat ik niet snap hoe die tokens werken kan ik ook niet over effecten op de belasting ingaan. Wat kun je met zo'n token, koop je er stukken software voor? waarom zijn ze via een beurs verhandelbaar (is het een soort variant op een aandeel in de stichting??)

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn een stichting gestart (in oprichting) en zijn bezig met een soort van kickstart campagne (wereldwijd) om fondsen te werven. Wij ontwikkelen open source software dat gratis te gebruiken is voor bedrijven en particulieren.

Een vereniging heeft leden en een stichting heeft donateurs. Die dragen (meestal ook financieel) bij om het doel te bereiken.

 

Dat is op zich geen verdienmodel, want anders zouden alle verenigingen en stichtingen als bedrijven belast worden. Is WNF een bedrijf? De Waddenvereniging? Stichting Lekker Dier?

 

Om het eventuele verdienmodel van deze stichting io te bekijken, moet het verhaal wat duidelijker worden. Krijgen kickstart-sponsors een tegenprestatie die enige waarde vertegenwoordigt? In welke mate wijkt dat af van het gesuggereerde gratis gebruik?

 

Er is verder sprake van digitale tokens, dus dan kan de regulering voor elektronisch geld van toepassing zijn. Je kan vervolgens redeneren dat het kopen van tokens te vergelijken is met een tegoed dat je bij een bank stalt. Dat is geen inkomen voor de bank.

 

En zo wordt het nog ingewikkelder. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast lees je zaken over het schenkingsrecht.

Als wij die token verkopen dan valt dat volgens mij niet onder het schenkingsrecht, maar als mensen gewoon geld overmaken zonder tegenprestatie, dan zal het vast daar onder vallen vermoed ik.

 

Maar hoeveel donaties zonder tegenprestatie verwacht je daadwerkelijk te ontvangen?

 

Er zijn bijzonder weinig mensen op Kickstarter die een optie zonder tegenpresentatie kiezen.

Mocht je projecten tegengekomen zijn waar dat wel het geval lijkt te zijn, dan heeft dat meestal een andere reden.

Of het zijn vrienden en familie die met een $ 1 donatie het aantal backers willen ophogen.

Of er staat wel degelijk iets tegenover, alleen staat dat niet publiekelijk vermeld op de Kickstarter site.

Zo kunnen leden van sites als Backerclub bij diverse Kickstarter projecten korting krijgen. Hiervoor dienen ze de donatie optie te kiezen, het bedrag van het product minus de korting te pledgen, en in hun Kickstarter profiel te vermelden dat ze lid van die club zijn.

 

 

Stichting Lekker Dier?

 

Is dat net zoiets als People Eating Tasty Animals? ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was zou ik de activiteiten splitsen met verschillende rechtspersonen en rechtsvormen.

Met andere woorden;

Brengt de open source software onder in een stichting die geld ophaald voor die ontwikkeling en daarmee developers betaald en de community (platform) voorziet van tools om de ontwikkeling te bevorderen. Niemand wordt hier dus rijk van maar het software doel blijft in stand...

Aangezien open source ook afhankelijk is van community building dien je iedereen tevreden te houden en continuiteit in stand te houden. Developers gaan geen bijdrage leveren als jij (als founder) teveel macht hebt dan krijg je dus forks van jouw software en kan het zomaar zijn dat die fork groter wordt dan jouw originele plan.

 

Naast die stichting zet je een B.V. op, die B.V. levert b2b diensten op basis van de open source software, dus servicecontracten en bijv commerciele plugins of plugins op maat. Met andere woorden; je zet een commercieel ecosysteem op naast de open source doelstelling.

 

Zover ik weet doen nginx en Elastic dat ook zo...

 

Leesvoer:

http://www.cio.com/article/2893738/open-source-development/how-2-legal-cases-may-decide-the-future-of-open-source-software.html

https://www.softwarefreedom.org/resources/2008/foss-primer.html

 

(Beetje een gok of dit de richting is die je in wilt, geef anders wat meer info)

 

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor jullie reacties. laat ik het nog wat verder uitleggen. Ik hoop dat het niet te technisch wordt, maar ik zal het proberen uit te leggen.

 

Wij gaan een crowdsale doen van zeg 1 miljoen tokens. Lees een variant op een Bitcoin.

Wij maken onze eigen Bitcoin. (misschien dat dit wat meer inzicht geeft)

Wij gaan mensen vragen een gift te doen om deze tokens te kopen zonderde prijs van een token vast te stellen.

 

Afhankelijk van de totale opbrengst zullen wij de tokens evenredig verdelen.

Stel dat we 500.000 ophalen, dan is 1 token 0.50 cent waard.

Voor elk ingelegde 0,50 cent ontvang diegene die heeft gedoneerd 1 token in de distributiefase.

 

Deze tokens kunnen op een later moment door de ontvangers op een open beurs weer verkocht kunnen worden aan de markt. Wellicht voor 0,20 maar wellicht voor 1 euro. Vrij verhandelbaar.

mensen kopen onze token omdat ze willen speculeren en erop hopen dat onze ontwikkelingen de koers omhoog helpt en zij dus meer winst maken. het is geen aandeel in de stichting op enige wijze.

 

Wij hebben dus aan onze leverplicht voldaan door de tokens te distribueren en hebben daar 500.000 voor ontvangen. Deze 500.000 gaan wij aanwenden om de software te ontwikkelen. deze 500k zal op enig moment moeten worden gestort op een bankrekening om de mensen te kunnen betalen. Vanaf dat moment zijn we belasting plichtig en dus moeten we kijken welke regels voor ons gelden.

 

Er zullen ook losse giften en memberships zijn, maar dat is mij wel duidelijk.

Het gaat mij meer om hoe we om moeten gaan met een dergelijk eenmalig groot bedrag. Het is geen gift, maar in principe hebben we iets verkocht. Ik vermoed dus 21% btw dat we moeten afdragen over dat bedrag.

 

Wij gaan ernaast ook een BV oprichten voor commerciële zaken zoals consultancy.

Alleen de software die ontwikkeld wordt valt onder de stichting en zal dus ook de stichting de rekeningen moeten betalen. Het laten uitvoeren van de crowdsale door de BV heeft denk ik dan geen zin omdat dit geld dan overgeheveld moet worden naar de stichting.

 

Allen bedankt

Richard

 

Link naar reactie
  • 0
Gevolgen bij pre-sale

Wanneer een bijdrage wordt gedaan om op een later moment een product of dienst te verkrijgen, verlaagt deze bijdrage over het algemeen het box 3-vermogen. U krijgt echter een recht op levering van een goed of een dienst, welk recht u over het algemeen weer tot uw box 3-vermogen moet rekenen.

 

De ontvanger zal over de bijdrage omzetbelasting verschuldigd zijn. Daarnaast vormt de bijdrage belastbaar resultaat in de IB of VPB.

 

via

Crowdfunding en de Belastingdienst

en

 

Stichting of vereniging

 

Stichtingen en verenigingen worden in bepaalde gevallen ook als onderneming beschouwd. Uw stichting of vereniging betaalt dan over de winst vennootschapsbelasting. Lees meer hierover bij Wanneer moet een stichting, vereniging of vergelijkbare organisatie aangifte doen?

 

Voor de btw is de stichting of vereniging ondernemer als zij voldoet aan de eisen van het ondernemerschap. Als er sprake is van ondernemerschap voor de btw, gelden ook voor stichtingen en verenigingen de normale btw-regels. Als de stichting of vereniging personeel in dienst neemt, krijgt de stichting of vereniging te maken met loonheffingen.

 

Als bestuurder van een stichting of vereniging kunt u in bepaalde gevallen aansprakelijk worden gesteld voor de belastingschulden van de stichting of vereniging. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het belastingkantoor dat uw zaken behandelt.

 

op

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/rechtsvorm/stichting_of_vereniging

 

 

Wat je idee betreft; tja ik denk dat je niet helemaal lekker bent, je zegt dat dit een Bitcoin alternatief is maar het lijkt me toch echt dat jullie deze nep-valuta manipuleren en dat moet een markt doen in de economie niet een bedrijf met een monopolie. Ook het omzetten van token naar euro's en vice versa is een mogelijkheid tot witwassen. Dus leuk bedacht maar dit is zo illegaal als het maar kan in mijn ogen. Ken je de AFM?

 

Link naar reactie
  • 0

De laatste reactie is begrijpelijk. Daarom noem ik het ook geen valuta maar een token. Op deze manier zijn er tientallen crowdsale projecten gestart in de sector waar wij inzitten. Het heeft niets met witwassen te maken. Dat is al snel iets wat men denkt als je het vergelijkt met bitcoin. Er zijn projecten die 5-10 miljoen ophalen op deze manier. Ik vraag niet om een oordeel maar om advies over hoe om te gaan met verkregen giften

Of we nu clubloten verkopen of tokens. Manipuleren? Ik zou niet weten hoe. Er is een marktwerking van vraag en aanbod. Weet u hoe bitcoin werkt? Wordt die ook gemanipuleerd?

 

Link naar reactie
  • 0
De laatste reactie is begrijpelijk. Daarom noem ik het ook geen valuta maar een token.

Dat is ook precies mijn probleem ermee.

 

Je weet verder heel goed te zeggen hoe mis ik het heb dus overtuig me met linkjes en termen en vertel me in welke sector je zit en hoe je open source software globaal functioneert

Ik heb je het antwoord gegeven op de vraag die je had nu wil ik graag weten of ik er zo naast zit.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet even niet hoe ik het verder moet uitleggen.

Dit soort acties noemen ze in de branche ook wel een ico (initial Coin offering) . Zoek maar eens op LISK crowdsale of ETH crowdsale of WAVES crowdsale. Miljoenen hebben ze gekregen door het uitgeven van tokens. Daar is niets illegaal aan. Die miljoenen gebruiken ze voor ontwikkeling. Zij doen dat op commerciële basis en wij op open source basis. Ja, de vraag kan zich voordoen met wat voor geld deze mensen de investering doen. Maar dat geldt voor alles wat mensen kopen.

 

Ik heb voldoende info om weer wat stappen te zetten en zal na het raadplegen van een accountant en belastingdienst wel eens laten weten hoe het is gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik weet even niet hoe ik het verder moet uitleggen.

Dit soort acties noemen ze in de branche ook wel een ico (initial Coin offering) . Zoek maar eens op LISK crowdsale of ETH crowdsale of WAVES crowdsale. Miljoenen hebben ze gekregen door het uitgeven van tokens. Daar is niets illegaal aan. Die miljoenen gebruiken ze voor ontwikkeling. Zij doen dat op commerciële basis en wij op open source basis. Ja, de vraag kan zich voordoen met wat voor geld deze mensen de investering doen. Maar dat geldt voor alles wat mensen kopen.

 

Het feit dat iets gebeurt wil nog niet zeggen dat het allemaal zo legaal, betrouwbaar of moreel acceptabel is. Ik zal me daarom eens inlezen in de termen en modellen die jij aangeeft!

Link naar reactie
  • 0

Crypto-currency en e-valuta zijn totaal niet mijn expertise.

In Kickstarter heb ik me iets meer verdiept.

 

Als je de waarde van de tokens af laat halen van hoeveel je ophaalt: waarom dan Kickstarter?

Kickstarter doet niet aan flexible funding, zolang je niet de 100% van jouw goal hebt gehaald is het een all or nothing platform. Daarna kun je wel stretch goals hebben.

 

Een ander probleem is dat de kickstarter perks wel enigszins duidelijk moeten zijn. Dus voor zoveel dollar krijg je 'dit' ipv voor x dollar krijg b=(ax)/y

 

b = aantal tokens dat jij krijgt

a = totaal aantal uit te geven tokens

x = jouw 'inleg'

y= totaal opgehaalde bedrag

 

b/a=x/y => b= (ax)/y

 

In theorie zou er niets aan de waarde van de inleg veranderen als er meer wordt opgehaald: je krijgt alleen minder tokens. En hoemeer het gehyped zou worden, des te minder tokens krijg je. Dacht je er eerst 10 te krijgen, blijken het er achteraf maar 4 te zijn.

 

Dus ik betwijfel of je dit via Kickstarter mag doen.

 

Bovendien is er nog een probleem: je lijkt er vanuit te gaan dat je alles mag houden van wat je ophaalt. Dat is niet het geval bij Kickstarter (of practisch elk ander crowdfunding platform).

Addertje onder het gras: jij moet 5% van het opgehaalde bedrag afdragen bij Kickstarter.

Dus ofwel, jij legt die 5% bij als men de tokens wilt gaan gebruiken, of men heeft een valutaswap gedaan en direct 5% koersverlies ingeleverd, terwijl nog niet duidelijk is wat je met de tokens kunt.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Crypto-currency en e-valuta zijn totaal niet mijn expertise.

In Kickstarter heb ik me iets meer verdiept.

 

Als je de waarde van de tokens af laat halen van hoeveel je ophaalt: waarom dan Kickstarter?

Kickstarter doet niet aan flexible funding, zolang je niet de 100% van jouw goal hebt gehaald is het een all or nothing platform. Daarna kun je wel stretch goals hebben.

 

Een ander probleem is dat de kickstarter perks wel enigszins duidelijk moeten zijn. Dus voor zoveel dollar krijg je 'dit' ipv voor x dollar krijg b=(ax)/y

 

b = aantal tokens dat jij krijgt

a = totaal aantal uit te geven tokens

x = jouw 'inleg'

y= totaal opgehaalde bedrag

 

b/a=x/y => b= (ax)/y

 

In theorie zou er niets aan de waarde van de inleg veranderen als er meer wordt opgehaald: je krijgt alleen minder tokens. En hoemeer het gehyped zou worden, des te minder tokens krijg je. Dacht je er eerst 10 te krijgen, blijken het er achteraf maar 4 te zijn.

 

Dus ik betwijfel of je dit via Kickstarter mag doen.

 

Bovendien is er nog een probleem: je lijkt er vanuit te gaan dat je alles mag houden van wat je ophaalt. Dat is niet het geval bij Kickstarter (of practisch elk ander crowdfunding platform).

Addertje onder het gras: jij moet 5% van het opgehaalde bedrag afdragen bij Kickstarter.

Dus ofwel, jij legt die 5% bij als men de tokens wilt gaan gebruiken, of men heeft een valutaswap gedaan en direct 5% koersverlies ingeleverd, terwijl nog niet duidelijk is wat je met de tokens kunt.

 

Dag Walter,

 

Bedankt voor je reactie. Het is niet dat we dit via Kickstarter gaan doen, maar op een dergelijke manier wat we zelf verzorgen.

 

Bitcoin heeft in Nederland niet de status van geld als je het vergelijkt met een EURO. Daar zijn uitspraken over. Het heeft dezelfde status als GOUD. Het heeft dus wel een intrinsieke waarde dat je als vermogen zou moeten opgeven bij de belastingdienst. Het uitgeven van een token dat enigszins dezelfde aspecten heeft van een Bitcoin zou dus geen probleem moeten zijn. Wij maken die tokens vooraf en verkopen die tokens aan mensen die graag willen investeren in het project. Zij hebben daar een paar voordelen mee:

 

- zij hebben gewogen inspraak op de ontwikkelingen (des te meer tokens, des te meer inspraak)

- in de toekomst kunnen zij op een open beurs de tokens weer omwisselen tegen Bitcoin (tegen een hogere of lagere koers, net wat de markt bepaald (vraag en aanbod)

- zij krijgen op hun tegoed een door het netwerk gereguleerde extra vergoeding van 2% per jaar. Omdat zij hun tokens houden en op hun lokale pc actief hebben maken ze onderdeel uit van het netwerk. Wij (de software) vergoed ze dan een soort rente op hun tokens.

 

Groet

Richard

Link naar reactie
  • 0

Je gaat dus geld inzamelen, rente vergoeden en er zelf geld aan verdienen. Waar wordt die rente van betaald? Van nieuwe deelnemers? Al met al een systeem waar geld in gaat, geld wordt afgeroomd en er minder geld uitkomt. Alle coin-poeha opzij schuivend klinkt dat als een piramide-spel met een hoop ingewikkeldheid om dat te verhullen. Hoog tijd om eens de AFM-regels te bekijken!

 

(Nb. Intrinsieke waarde? Je gebruikt een eigen definitie van die term of weet niet wat dat betekent)

 

Link naar reactie
  • 0

Je gaat dus geld inzamelen, rente vergoeden en er zelf geld aan verdienen. Waar wordt die rente van betaald? Van nieuwe deelnemers? Al met al een systeem waar geld in gaat, geld wordt afgeroomd en er minder geld uitkomt. Alle coin-poeha opzij schuivend klinkt dat als een piramide-spel met een hoop ingewikkeldheid om dat te verhullen. Hoog tijd om eens de AFM-regels te bekijken!

 

(Nb. Intrinsieke waarde? Je gebruikt een eigen definitie van die term of weet niet wat dat betekent)

 

 

Uiteraard is alles op een slechte manier uit te leggen als je het niet begrijpt. Net zo min als ik blijkbaar "intrinsieke waarde" verkeerd inschat.

 

Het is allerminst een piramide ding. is Bitcoin een piramide spel? Misschien voor sommige mensen wel en andere niet. Het wordt al snel in verband gebracht met illegaal handelen en andere activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen. Kijk alleen even verder dan dat.

 

Door de miners komen er meer Bitcoins in het netwerk beschikbaar. Een soort rewards voor het beschikbaar stellen van computerkracht. dat is bij ons niet anders. Dus nee er zullen geen tokens van anderen worden afgenomen en aan anderen worden toegekend zoals een mooi piramide spel zou doen. het enige dat wij doen is volume control. Het aantal nieuwe tokens kan niet meer stijgen dan 2% per jaar. Ik zeg rente, maar je kunt ook zeggen een beloning. De mensen kunnen dus niet meer minen dan 2% per jaar over de gehele linie.

 

Inmiddels heb ik contact met een advocaat die hier ervaring mee heeft.

Het komt erop neer dat een Bitcoin geen Valuta is maar een ruilmiddel (zie uitspraak https://tweakers.net/nieuws/96058/nederlandse-rechter-bitcoin-is-geen-geld-maar-ruilmiddel.html ).

 

Wij maken een token dat ook de status ruilmiddel heeft. Wij ruilen de token tegen Bitcoins. Hier komt geen AFM bij kijken / is geen vergunning nodig. Wij hebben inmiddels ook contact met de belastingdienst om te kijken hoe wij op een goede manier de belasting gaan betalen die nodig is. Wij hebben liever vooraf hier afspraken over zodat alles op een goede manier geregeld is.

 

bedankt allen voor de feedback. Ik moet wel zeggen dat Bitcoin hier een topic is dat gelijk vergeleken wordt met piramide spellen of oplichting terwijl er met ons project echt wel een serieus project is opgestart dat legitiem zoekt naar wegen om alles correct te doen. Helaas zijn er niet veel vergelijkende gevallen dat het moeilijk maakt om een eenduidig antwoord te krijgen. Zoek maar eens op "blockchain" en dan zal je lezen wat dit allemaal teweeg zal brengen.

 

Groet

Richard

Link naar reactie
  • 0

- in de toekomst kunnen zij op een open beurs de tokens weer omwisselen tegen Bitcoin (tegen een hogere of lagere koers, net wat de markt bepaald (vraag en aanbod)

- zij krijgen op hun tegoed een door het netwerk gereguleerde extra vergoeding van 2% per jaar. Omdat zij hun tokens houden en op hun lokale pc actief hebben maken ze onderdeel uit van het netwerk. Wij (de software) vergoed ze dan een soort rente op hun tokens.

Dit lijkt me in tegenspraak met elkaar.

 

Allereerst wordt de waarde van de tokens bepaald op basis van het opgehaalde geld gedeeld door het aantal tokens. Nu zeg je dat je een 'extra vergoeding' wil geven, oftewel: de waarde van de tokens wordt met 2% verhoogd elk jaar. Maar tegelijkertijd moeten ze ook op een vrije beurs verhandeld gaan worden, oftewel: de waarde van de tokens wordt door de 'markt' bepaald). Dit zijn drie verschillende allocatiemechanismen, die niet tegelijkertijd van toepassing kunnen zijn.

 

Nu kan het zijn dat je mensen een vergoeding in tokens gaat geven. Als iemand 100 tokens heeft, dat die dan na een jaar 102 tokens heeft. Maar waar komen die 2 extra tokens dan vandaan? In een gesloten systeem lijkt me dat een enigszins Zimbabwaans recept.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

................

 

Bedankt voor je reactie. Het is niet dat we dit via Kickstarter gaan doen, maar op een dergelijke manier wat we zelf verzorgen.

 

.....................

 

Zet dan geen Kickstarter in de titel, maar crowdfunding :p

Kickstarter is een vrij specifiek omlijnd platform met eigen regels.

In eigen beheer 'crowdfunden' is dan in feite gewoon online tokens verkopen.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

- in de toekomst kunnen zij op een open beurs de tokens weer omwisselen tegen Bitcoin (tegen een hogere of lagere koers, net wat de markt bepaald (vraag en aanbod)

- zij krijgen op hun tegoed een door het netwerk gereguleerde extra vergoeding van 2% per jaar. Omdat zij hun tokens houden en op hun lokale pc actief hebben maken ze onderdeel uit van het netwerk. Wij (de software) vergoed ze dan een soort rente op hun tokens.

Dit lijkt me in tegenspraak met elkaar.

 

Allereerst wordt de waarde van de tokens bepaald op basis van het opgehaalde geld gedeeld door het aantal tokens. Nu zeg je dat je een 'extra vergoeding' wil geven, oftewel: de waarde van de tokens wordt met 2% verhoogd elk jaar. Maar tegelijkertijd moeten ze ook op een vrije beurs verhandeld gaan worden, oftewel: de waarde van de tokens wordt door de 'markt' bepaald). Dit zijn drie verschillende allocatiemechanismen, die niet tegelijkertijd van toepassing kunnen zijn.

 

Nu kan het zijn dat je mensen een vergoeding in tokens gaat geven. Als iemand 100 tokens heeft, dat die dan na een jaar 102 tokens heeft. Maar waar komen die 2 extra tokens dan vandaan? In een gesloten systeem lijkt me dat een enigszins Zimbabwaans recept.

 

vergoeding is de vergoeding voor het "minen". Niets speciaals daaraan. Hetzelfde als Bitcoin minen.

http://www.bitkoers.nl/uitleg-over-bitcoin/wat-is-mining/

 

niets zimbabwaans aan.

 

Link naar reactie
  • 0

................

 

Bedankt voor je reactie. Het is niet dat we dit via Kickstarter gaan doen, maar op een dergelijke manier wat we zelf verzorgen.

 

.....................

 

Zet dan geen Kickstarter in de titel, maar crowdfunding :p

Kickstarter is een vrij specifiek omlijnd platform met eigen regels.

In eigen beheer 'crowdfunden' is dan in feite gewoon online tokens verkopen.

 

 

je hebt gelijk. kan het alleen niet aanpassen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zet dan geen Kickstarter in de titel, maar crowdfunding :p

Kickstarter is een vrij specifiek omlijnd platform met eigen regels.

In eigen beheer 'crowdfunden' is dan in feite gewoon online tokens verkopen.

 

 

je hebt gelijk. kan het alleen niet aanpassen.

 

 

Modcomment: Ik wel dus bij deze titel aangepast..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.