• 0

Voorrraad en margeregeling (globalisatie)

Goedemiddag,

 

na veel lezen/uitzoeken ben ik bijna overal uitgekomen zodat ik bijna mijn onderneming kan beginnen, alleen zou ik graag nog 1 probleem duidelijk hebben waarvan ik hoop dat jullie me duidelijkheid kunnen geven.

 

Mijn onderneming zal bestaan uit het inkopen van goederen van particulieren, waarbij ik veelal iets grotere partijen inkoop. Hiervoor pas ik de margeregeling toe (globalisatie). Voor de IB aangifte is me niet duidelijk hoe ik het moet doen.

 

Het volgende namelijk:

 

Stel ik koop het een aantal partijen goederen in voor 1000 euro. Deze bestaat uit 60 verschillende producten. Aan het einde van het jaar heb ik voor 1200 euro verkocht (na aftrek BTW) en een deel van de voorraad is nog over. Moet ik de voorraad dan schatten en deze van mijn inkoopwaarde omzet afhalen? Of hoe werkt dat anders?

 

En is het noodzakelijk dat ik bijvoorbeeld bij een inkoop van een partij van 200 verschillende producten ieder goed afzonderlijk in de voorraad registreer? Is er geen mogelijkheid bij de IB om het simpel te houden en alleen over de totale inkopen/ verkopen belasting te berekenen?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

En is het noodzakelijk dat ik bijvoorbeeld bij een inkoop van een partij van 200 verschillende producten ieder goed afzonderlijk in de voorraad registreer? Is er geen mogelijkheid bij de IB om het simpel te houden en alleen over de totale inkopen/ verkopen belasting te berekenen?

Voor de inkomstenbelasting telt eigenlijk alleen het ondeelbare moment tussen 31 december en 1 januari. Je geeft meestal de waarde op aan het begin van het jaar (= het einde van het vorige jaar) én de waarde aan het eind van het jaar. Theoretisch zou je dus voor de IB kunnen volstaan met éénmalig per jaar perfect te 'balansen'.

 

Alleen moet je bij wat substantiëlere omzet jezelf wel afvragen of dat voldoende is voor je éigen doeleinden. Als je namelijk tussentijds totaal geen voorraad en inkoopprijzen bijhoudt van wat je op elk willekeurig moment nog in voorraad hebt - of wat je juist verkocht hebt - dan heb je op den duur geen grip meer op je eigen onderneming. Maar goed, zolang het om deze lage bedragen gaat, kun je hooguit 1.000 euro het schip in gaan met het hanteren van een belabberde of geen voorraadadministratie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goede avond,

 

bedankt voor de reacties. Het is me toch nog niet helemaal duidelijk en kan nergens anders een compleet antwoord vinden. Ik probeer nog eens de situatie te schetsen:

 

Ik koop alleen partijen goederen in van particulieren, meestal in vorm van een partij. Als voorbeeld: Stel ik koop in een hele set spullen voor 1000 euro, er zit van alles wat tussen (2 boeken, een TV, radio, kast, 6 glazen, paar cd's etc). Deze boek ik als inkopen in mijn simpele administratie. Vervolgens ga ik aan het verkopen waarbij ik tot het eind van het jaar enkele spullen overhoud die (nog) niet verkocht heb.

 

Het is mij niet duidelijk wat ik nu moet doen, er zijn verschillende antwoorden te vinden op internet maar deze zijn allemaal verschillend.

 

Is het juist als ik zeg voor BTW aangifte pas ik de margeregeling toe en daarbij de globalisatiemethode.

 

Vervolgens voor de IB aangifte kan ik het (omdat mijn onderneming erg klein is) simpel houden d.m.v het toepassen van het kasstelsel, een excel file maken waarin ik onderscheid maak tussen inkopen, kosten en opbrengsten. Aan het eind van het jaar de opbrengsten - inkopen - kosten = brutowinstmarge. Is dit juist?

 

En qua voorraad, soms koop ik een partij in van 1000 verschillende spullen. Het is voor mij bijna ondoenlijk om dan iedere afzonderlijk item in de voorraad op te nemen. Ik wil deze 1000 producten gewoon als margeinkoop boeken en verder niets. Is dit toegestaan?

 

Hopelijk willen jullie nog eens meedenken zodat ik eindelijk aan de slag kan. Alvast bedankt!

 

groetjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoort eigenlijk (zoals je hebt kunnen lezen) de voorraad te tellen, dus niet 'schatten' (maar ja..).

En de waarde inderdaad op de balans zetten (dus niet in de kosten).

 

Op zich hoef je geen aparte voorraadadministratie bij te houden, als je maar op balansdatum de waarde goed bepaalt.

 

 

Dit is wel een duidelijke reactie, bedankt. Het enige wat ik niet begrijp van het 'tellen' is hoe ik dan de waarde van de getelde voorraad bepaal. Zoals gezegd koop ik mijn spullen in een partij van particulieren, die ik ga verkopen voor allen een verschillende prijs. Er is dus geen inkoopprijs per product die ik kan bewijzen of terughalen uit de administratie. Ook weet ik aan het eind van het jaar niet meer uit welke partij ieder product is gekomen. Als ik dit zou moeten administreren ben ik hier meer tijd mee kwijt dan te ondernemen.

 

Is er een methode om dit op te lossen misschien? Ik zou heel erg geholpen zijn als iemand me dit duidelijk kan uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Niels,

 

Als jij een partij inkoopt dan mag je zelf bepalen hoe je de inkoopprijs van die prijs verdeelt over de individuele artikelen. Ik neem aan dat zo'n partij uit allerlei verschillende goederen bestaat want als je 10 dezelfde bierpullen inkoopt is de prijs per stuk natuurlijk heel simpel 1/10 maar dan had je geen vraag.

 

om voor het gemak maar bij die bierpullen te blijven.. jij koopt een doos bierpullen van een particulier er zitten 50 bierpullen in en jij betaal 100 euro. Dan mag je zelf weten of je zegt alle bierpullen zijn 2 euro per stuk en bij verkoop "zie je wel" welke marge er uit komt als je een bierpul verkoopt.

 

Maar je mag ook bijzondere of speciale bierpullen een hogere waarde geven en de gewone "13 in een dozijn"-bierpullen een lagere waarde. zolang de totaalsom van al je waardes maar weer op de betaalde 100 euro komt.

 

en zo zijn er dus nog wel een paar varianten te bedenken. Doe je die waardebepaling niet tussentijds dan heb je dus eind van het jaar en aardige klus om niet alleen de hele voorraad te tellen maar ook dan te bepalen wat dat waard is.. waar bij je dezelfde of vergelijkbare artikelen wel elk jaar op ongeveer hetzelfde bedrag waardeert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.