• 0

Het V(r)agevuur [deel 4]

Over 'Slachtoffers', 'Aanklagers', 'Redders' en 'Clavans'

 

Beste Norbert,

 

Je hoeft te je niet verontschuldigen voor het lang uitblijven van jouw deel 3, zo was ik juist heel verbaasd dat mijn deel 2 zo snel na indiening werd geplaatst?! Ik dacht dat het nog wel even in de wacht zou staan.

 

Zelf ben ik ook wat trager dan gebruikelijk.

Hier woedt momenteel gedurende vier dagen (do – zo) het jaarlijkse - inmiddels 10e - 'BoerenRockfestival’ en daar zijn zo’n 25.000 man op af gekomen, dat is een hele invasie op een dorpje dat welgeteld 238 woonadressen telt en er wordt er nu wel gerockt tussen de hunebedden. Als lokale ondernemer werd mij een passe-partout toegespeeld en ik moet zeggen: "Hik! Dan glijden ze er wel lekker in gedurende zo'n weekend, Hik..."

 

Dus mocht mijn schrijfsel ietwat uit het lood staan of onleesbaar zijn, dan ben je van de oorzaak op de hoogte...

 

Afijn, in deel 2 werd ik al schrijvende wat toegeeflijker, maar niet helemaal, dat komt misschien doordat ik vanuit een iets andere invalshoek tegen de ‘domme vraag’ aankijk.

 

Norbert, jij hebt ooit iemand die een reactie in een topic gaf met ‘Dr. Clavan’ vergeleken, het typetje (geniaal gespeeld door Kees van Kooten, gebaseerd op de 1980- en 90-er jaren EO-commentator Aad Kamsteeg) dat inging op situaties in de wereld.

 

3186.jpg

 

3187.jpg

 

En zelf heb ik het weleens gehad over de ‘Dramadriehoek’ en ik denk dat de essentie van de ‘domme vraag’ daarin te vinden is, namelijk:

 

3190.jpg

 

de vraagsteller die op de proppen komt met de ‘domme vraag’, vertoont gedrag wat vergelijkbaar is met de ‘slachtoffer’- rol. De ‘Aanklager’ zal vooral beschuldigend richting de vraagsteller (het ‘Slachtoffer’) reageren en ook naar de ‘Redder’, die op zijn/haar beurt daar weer heel arrogant op reageert in de trant van: “Laat mij maar effe, ik doe het nog wel een keer voor” of, erger nog: de ‘Clavan’ gaat combineren met de ‘Redders-’of ‘Aanklagers’-rol!

 

Kijk, de vraagsteller, het ‘slachtoffer’, mag zich gerust even dom voelen, maar wordt wel 'gepamperd' met het resultaat dat de vraagsteller zich niet meer op zelfredzaamheid aangewezen voelt.

En, Norbert, daar lijken we het toch over eens te zijn, zelfredzaamheid is iets waar je ondernemer voor wordt, bent en blijft, toch? Dat is dus het stimuleren waard, toch?

 

Ik blijf daarom toch in de buurt van mijn stelling, de vraag kan dom gevonden worden pas nadat deze gesteld is en dat wordt mede bepaald door de antwoorden en reacties op de vraag.

Met name de reacties van ‘Redders’en ‘Aanklagers’ maken een vraag dom.

 

Neem de vraag over koffieautomaten, die was niet bedoeld om de eigen cups te verkopen en was niet bedoeld als marktonderzoek (zo werd beweerd), want dat is op HL niet toegestaan, maar dat topic gaat een geheel leven leiden, TS komt tot besluit nog even terug van weggeweest om de conclusie te trekken dat er op basis van de reacties verwacht mag worden dat voor een klein beetje meer echt veel betere koffie gekocht kan worden. Sorry, dat is dus toch een zelfpromo hoe je koffie aan ondernemers verkoopt op basis van marktonderzoek p een ondernemersforum! Een onderzoeksvraag over verzekeringen voor ZZP-ers werd met dezelfde regels omkleed wel meteen op slot gezet.

 

De vraag: ‘Omzetbelasting en alle zaken eromheen’ waar het er gewoon vanaf druipt dat de vraagsteller de meest basale kennis ontbeert, wordt door ondergetekende teruggelegd naar diens zelfredzaamheid met een gidsend gebaar richting de meest relevante informatiebron en ziedaar: de ‘redders’ draven toch nog even op om de zelfredzame ondernemer in spé toch bij de hand te nemen.

 

Daar help je zo iemand niet mee, degene is namelijk al begonnen met ondernemen en moet straks misschien boetes betalen omdat hij zijn Btw-aangifte niet voor elkaar heeft. Dan is hij ‘slachtoffer’ en de ‘aanklagers’ (en ‘Clavans’) zullen er, indien het slachtoffer het meldt, degene niet zelden nog even een schuldgevoel aanpraten, nou ja, de aanklager doet dat en de Clavan doet het dunnetjes over… Zo iemand moet er mijns inziens indringend op gewezen worden dat hij/zij de enig juiste bronnen raadpleegt i.p.v., na even Googelen, Facebooken en op HL rondneuzen, te zeggen dat hij er na veel zoeken niet uitkomt. Hij moet naar de bron geleid worden en zich daar laven!

 

Hetzelfde geldt voor de onderneemster die ook met basale vragen over de boekhouding komt, terwijl het door haar aangeschafte programma er nota bene een uitgebreide gebruiksaanwijzing op video en een gratis cursus bijlevert! (Ik gebruik hetzelfde programma…) Ga terug naar de bron en eerst je huiswerk maar eens maken! (Ik heb ook lesgegeven in het beroepsonderwijs, vandaar deze opmerking).

 

Norbert, ik geef het toe, ik ben het toch met je eens: domme vragen bestaan wel!

 

Echter, de oorzaak ligt mijns inziens ietwat genuanceerder en het kan wellicht helpen met name de ‘Redders’ terug te fluiten. Het ‘Jan van Galenstraat’ voorbeeld van JohnB vind ik in dat opzicht nog steeds geniaal gevonden.

 

Om er dan ook maar een bekend citaat erin te gooien:

'Als je blijft doen wat je altijd deed, zal je krijgen wat je altijd kreeg' (Deepak Chopra)

 

Nu effe dutje doen en dan weer Boeren Rocken (hoe is het mogelijk dat een Hagenees zich daarin stort, hè? ;))

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

...Deze vernieuwing vind ik tot nu niet zo geslaagd...

Ach, Edison deed ruim 6.000 pogingen voor een werkende gloeilamp, dus waar praten we hier dan nog over?

 

...Door het experiment met de columnreeks kwam ik op het idee van het twee gesprek...

Om maar wat te noemen, inderdaad, zo zie je maar...

 

(Ik kan ook melden dat Norbert en ik via PB al een beetje hebben gegrinnikt en gegniffeld over het verloop van dit geintje ...)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan ook melden dat Norbert en ik via PB al een beetje hebben gegrinnikt en gegniffeld over het verloop van dit geintje

Yep. Ieder experiment op HL is uitstekend voor het karma van de persoon die het afkraakt ;D

Eigenlijk wel een zielige verwoording ... "een geintje met gegrinnik en gegniffel" ... het is te hopen dat hiermee geen nieuwe toon wordt ingezet.

 

Als dat zo is dan kan het wel eens een lange koude winter worden ... vergeet de herfst maar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Dit idee vraagt denk veel aanpassing aan de software denk ik, maar vind het toch de moeite waard om neer te leggen.

Er zit al een belangrijk filter ingebouwd in de software.

 

Een vraag waar niemand op reageert, zakt binnen een dag weg uit het zicht.

 

Wie een vraag te dom vindt, de ondernemer te hobbyistisch, de vragensteller onvoldoende voorbereid en zo voort, kan ook gewoon niet reageren. Dat is lastig, want als iemand anders wel reageert gaat het topic alsnog lopen. Dat is misschien ergerlijk. Maar dan zijn andere forumdeelnemers blijkbaar niet van mening dat het onderwerp geen aandacht verdient.

 

Bijkomend voordeel van dat ingebouwde negeerfilter is dat het niet eens zoveel moderatie vergt.

 

Dan bestaat er ook nog eens de regel dat meta-discussies naar Over Higherlevel gaan. Een paar jaar geleden hebben we de stamtafel op een plek gezet waar niet elke nieuwkomer meteen tegen dit soort eindeloze verzorgers-debatten aanloopt. Dan is het niet zo'n goed idee om de beste plek van het forum voor een tweegesprek te reserveren over het niveau van de vragen en vragenstellers, alle onderling gegniffel ten spijt.

 

Voor discussie over de column was al een topic geopend. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is wel lekker makkelijk hoor wijzen naar al die zogenaamde onnozelen die geen enkele moeite doen en zomaar de mores van HL negerend hun vragen dumpen. zij moeten zich zich maar aanpassen aan onze regels!

Nou ja, niet zozeer de mores, alswel dat we niet willen dat HL afzakt naar het nivo van het illustere Hallo! forum, en met al die makkelijke drive-by vragen ga je voor je het weet wel die kant op.

 

 

Hallo,

 

Ja, het is een broos evenwicht.

Maar je kan moeilijk verwachten dat iemand die zijn eerste vraag stelt

al hetzelfde niveau heeft bereikt als iemand die al jaren op het forum actief is.

Verder is het met gelijk (de waarheid). Het is niet mijn verhaal of jou verhaal,

de waarheid ligt "ergens" in het "midden".

Wellicht is het verstandig als je je zo ergert dat een vraag de zoveelste keer voorbijkomt

of dat een newbie weer die beginnersfout maakt een tijdje vakantie te nemen van Higherlevel.

Daarna kan je weer fris aan de slag en aan oplossingen werken.

Zoals misschien een (maandelijks) scriptje maken dat oude, dode topics niet weer geopend kunnen worden.

Lijkt mij minder moeizaam en irritant dan iedere keer vermelden dat het niet mag.

Sturen met sjablonen is mogelijk maar ook weer erg moeilijk.

Je hebt ja-Nee vragen, meerdere vragen in een vraag, hoe kan ik vragen, open vragen.

Voor allemaal één vakje of weer een keuze menu ?

Wordt dat toegankelijker?

Moet je wel alles willen sturen ?

Ik ga "even" loggen :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Is wel lekker makkelijk hoor wijzen naar al die zogenaamde onnozelen die geen enkele moeite doen en zomaar de mores van HL negerend hun vragen dumpen. zij moeten zich zich maar aanpassen aan onze regels!

Nou ja, niet zozeer de mores, alswel dat we niet willen dat HL afzakt naar het nivo van het illustere Hallo! forum, en met al die makkelijke drive-by vragen ga je voor je het weet wel die kant op.

Eén ding is zeker ... als een groep uitgehongerde hyena's op een prooi storten, gaat 'm ook niet worden.

 

Wat de regels! betreft ... ik zie hierin niets over een verbod op het stellen van "domme" vragen.

 

 

Een stukje uit de forumregels.

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Vind je een topic, maar beantwoordt het net niet helemaal de vraag? Plaats dan in dat topic je (weder)vraag als het direct gerelateerd is. Wijkt het naar jouw idee af van je eigen vraag, start dan een nieuw topic.

 

Niet iedereen is even slim, maar moeite doen moet voor iedereen mogelijk zijn. Misschien speelt het ook mee dat het voor iedereen steeds makkelijker word om zelfstandig te worden (o.a. door vanuit de luie stoel een kant-en-klare webshop online te zetten, ondanks de miljoen-miljard concurenten in dezelfde branche, en niet te vergeten schijnzelfstanigheid, al dan niet door een voormalige werkgever opgedrongen).

En wat voor de een een domme vraag is is voor de ander juist weer een goede vraag. Het voordeel van een discussie-forum is dat niet iedereen het met elkaar eens is. Ander zou er ook geen discussie zijn, en een forum zonder discussie is als een kroeg zonder bier.

Link naar reactie
  • 0

Als dat zo is dan kan het wel eens een lange koude winter worden ... vergeet de herfst maar.

Over zielige verwoordingen gesproken... >;(

... het valt mee dat er dit keer geen krachttermen worden gebruikt ... maar misschien gaan die nog komen.

Laat mij ook even grinniken en gniffelen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

... een forum zonder discussie is als een kroeg zonder bier.

Treffende overeenkomst.

 

Wat betreft dat bier ... de een wordt er stil van, de ander begint dom te lullen. ;D

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van een discussie-forum is dat niet iedereen het met elkaar eens is. Ander zou er ook geen discussie zijn, en een forum zonder discussie is als een kroeg zonder bier.

 

Dat klopt natuurlijk.

 

Maar bier of geen bier (je hebt ook wijnbars!):

Over sommige dingen valt weinig te discussiëren. Vragen zoals "Ik wil een biercafé beginnen. Kan ik gebruik maken van de margeregeling?" laat gewoon zien dat je totaal niets aan voorwerk hebt gedaan.

 

En volgens mij ging het hier een beetje over dat soort zaken.

 

Overigens begrijp ik persoonlijk niet waar al die suggestieve onliners over en weer eerder in dit draadje goed voor moeten zijn (maar dat zal wel weer aan mij liggen).

 

Link naar reactie
  • 2

Ik blijf erbij (en herhaal nog maar eens) dat het forum zelf de forumregels wat beter onder de aandacht moet brengen, zodra mensen op het punt staan een bericht te plaatsen. Maar ook de regels zelf moeten wat beter leesbaar worden gemaakt. Gewoon even een simpele en praktische opsomming voor het posten zou volgens mij al schelen.

 

Volgens mij voorkom je dan al een hoop ergernis. Zowel bij de vaste forumbezoekers (door minder 'onnozele' vragen), maar ook bij de nieuwe topic starters (omdat ze beter zien wat voor soort vragen er gesteld kunnen worden). De huidige forumregels zijn simpelweg niet behapbaar te lezen en lijken op algemene voorwaarden van Apple. Niemand die die ooit leest.

 

Sterker nog, als je de forumregels nu snel scant (en dus niet leest), dan wordt de indruk juist gewekt dat het forum is bedoeld voor juristen, fiscalisten en boekhouders. Dat is juist niet de bedoeling, toch? Bij een quick scan zou ik bijvoorbeeld heel snel kunnen lezen.....DE FORUMREGELS VAN HIGHERLEVEL.NL.....De doelgroep van Higherlevel.nl.....Voorbeelden hiervan zijn:.....Juristen, fiscalisten en boekhouders.....Verenigingen en stichtingen....

 

De opzet van die regels is gewoon ietwat zwak. En niet geschreven en gepresenteerd vanuit de lezer. Is het misschien een idee dat hier één keer goed naar gekeken wordt?

vragen-vooraf.thumb.gif.66b863bdcd5e0f028b896adbf14817d8.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Over sommige dingen valt weinig te discussiëren. Vragen zoals "Ik wil een biercafé beginnen. Kan ik gebruik maken van de margeregeling?" laat gewoon zien dat je totaal niets aan voorwerk hebt gedaan.

 

Zonder flauw te willen doen Peter is het echt zo'n domme vraag? Dat is altijd moeilijk beoordelen zonder meer informatie.

 

Wat als de vragensteller lid is van een bierbrouwclub en van de winnaar (een particulier) van de jaarlijkse brouwwedstrijd 5 kratjes van het winnende bier bestelt. Of hij gaat naast bier ook de inrichting te koop aanbieden die hij in de vakanties op braderieën ed bij elkaar zoekt. Niet ondenkbeeldig want ik heb het al gezien.

 

Vandaar dat ik graag vraag om meer achtergrondinformatie. En komt die niet dan zakt het topic vaak reuzesnel weg in de krochten van de passantenvragen.

 

Link naar reactie
  • 1

Het was absoluut niet mijn bedoeling om in te haken hier. En dit was natuurlijk maar een fictief voorbeeld van een 'luie vraag' (want stomme vragen schijnen niet te bestaan).

 

Maar dan toch een fictief antwoord op jouw (goede!) vraag, Hans:

Als je Google gebruikt dan zie je meteen dat je "Als handelaar in gebruikte goederen die zonder btw zijn ingekocht, mag u de margeregeling toepassen".

(En dat dit voor de biercafé eigenaar dus niet van toepassing is).

 

Ik meen dat ik gemerkt heb dat dit soort vragen steeds vaker komen op HL.

De opschrift "ondernemerschap en innovatie" lijkt (mij) wel behoorlijk weggezakt te zijn.

 

Mijn mening slechts.

 

Link naar reactie
  • 1

Als je Google gebruikt dan zie je meteen...

Dan is zo'n vraag dus heel snel te beantwoorden. Kleine moeite. Voeg als extraatje nog een link toe naar een relevant topic op dit forum. Welkom op HL!

 

Zit je je op te winden of te ergeren: sla de vraag over. En open zelf een topic op higher level om het forum in balans te brengen.

 

Meen je een student te ontdekken, vind je een adviseursvraag of riekt een topic naar mensenkinderen werknemers, druk de meldknop in. Maar sla de topicstarter niet meteen op zijn falie. Dat mag alleen bij spammerts.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2

Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat het middel (Higherlevel) heilig is verklaard en we doelen uit het oog verliezen of verloren hebben.

 

Niemand vraagt zich af waar de doelgroep behoefte aan heeft of baat bij heeft. Niemand vraagt zich zelfs maar af wat nu eigenlijk de doelgroep is.

 

Dat komt volgens mij deels doordat complexe antwoorden kunnen geven voor de vaste kern belangrijker is geworden dan simpele vragen mogen stellen. Dan is een forum niet langer een forum maar een podium.

 

Daarom is de vergelijking met een café raak, want daar kun je ook niet altijd ongestraft vragen waar het toilet is...

 

Stamgast A: “Het toilet is waar gisteren ook was.”

 

Stamgast B: “Kijk uit je doppen: daar hangt een bordje met WC in koeienletters. En val ons er niet mee lastig, want je bent deze week al de derde die moet plassen.”

 

Stamgast C: “Ja, en voor het geval je het niet wist: een w.c. is hetzelfde als een toilet.”

 

Stamgast D: “Zou je niet eerst eens wat bestellen voordat je de weg naar het toilet vraagt?”

 

Stamgast E: “Is hij deze week al de derde? Schande! Misschien moeten we dat WC-bordje eens laten overschilderen.”

 

Stamgast D: “Ik vind toilet trouwens beschaafder klinken, maar dat offtopic.”

 

Stamgast A: “Best goed dat we zo goed worden gevonden op WC. Alleen jammer dat zoveel mensen daarom alleen maar komen plassen.”

 

Stamgast D: “Toilet!”

 

Stamgast B: “Ik zag trouwens dat er nog sigarettenautomaten van AddThis bij de WC c.q. het toilet hangen.”

 

En het was nog lang onrustig in het café...

 

Link naar reactie
  • 1

En het was nog lang onrustig in het café...

 

Op HL komen er pakweg drie soorten WC bezoekers langs (in het kader van dit draadje dan):

 

- 'Het stille type': daar kan geen bedankje of reactie van af verder, na de openingsvraag.

- 'De doorvrager': "maar hoe doe ik de deur dan open?" of zoiets is de volgende vraag.

- 'De verontwaardigde': die is zwaar beledigd dat iemand vind dat ie ook een biertje moet drinken en niet alleen voor de WC langs komt.

 

En dan zijn er gelukkig ook een heleboel andere vraagstellers! En die worden meestal erg goed geholpen.

 

Link naar reactie
  • 1

Poeh, dat was even bijhalen zeg. Mijn persoonlijke centen hierbij:

 

Volgens mij is de verdeling naar soorten vraagstellers anders:

 

1. Leest de huisregels, doet moeite, vertelt het verhaal uitgebreid.

 

2. Leest de huisregels niet (specifiek over "heb je zelf al moeite genomen om"), stelt een korte vraag die van weinig vooronderzoek getuigt Doorgaans getypeerd als een luie vraagsteller

 

3. Leest de huisregels niet (idem), stelt een (vaak te korte) vraag die van geen enkele kennis getuigt. Doorgaans getypeerd als een domme vraag

 

En vooral dat laatste onderscheid (geen moeite doen of geen kennis hebben) is een wezenlijk verschil.

 

Geen moeite doen

Hoe ergerlijk het ook kan zijn om een vraag te lezen die je binnen 2 seconden via google opgelost hebt, waarom vallen we hierover? We bedienen ons namelijk allemaal van dit mechanisme: "schat, waar staat de pot tentharingsmeer?". "Schat, heb je mijn voeteeltschrapper nog gezien?"

 

Waarom? Omdat het de verwachte kortste weg is naar een oplossing. Als iemand je binnen een seconde kan vertellen wat je wilt weten, dan is het de natuur van mensen om niet zelf te gaan zoeken.

 

Met dat on het achterhoofd kun je, denk ik, ook gewoon je ergernis opzij zetten en doorgaan naar de volgende vraag. Waarom zou je je daar druk om maken?

 

Geen kennis hebben

Wat voor velen van ons lekker wegleest op google (of om in mijn vak te blijven, belastingdienst.nl of een wetboek) is voor anderen volstrekte abracadabra. Als iemand een vraag stelt over zijn balans en je ziet dat hij kosten op zijn balans zet in plaats van in zijn W&V, dan zijn de mensen met kennis van zaken snel geneigd te zeggen, LMGTFY. Dan heeft de vraagsteller een reeks google links die hij kan gaan lezen. Leuk, maar niet als je niet snapt WAAROM de kosten niet op je balans horen.

 

Dat wil zeker niet zeggen dat ik vind dat zo iemand dan op HL een cursus basiskennis boekhouden moet krijgen, maar een verwijzing ernaar - zonder oordeel over de kwaliteit van de vraag - is prima, waarna je verder kunt.

 

Saillant detail

is dat het voor ons als lezers nauwelijks te onderscheiden valt of iemand gewoon lui is met zijn vraag of dat hij weldegelijk geprobeerd heeft een antwoord te vinden maar de informatie gewoon niet verwerken kan.

 

Mijn conclusie

Dus nee, er zijn geen domme vragen. En voordat je iemand van een luie vraag beticht, denk ook even na hoe je zelf je vragen en zoektochten oplost als je weet dat iemand anders nabij wellicht het antwoord kent.

 

Want zo wordt HL door veel eerste bezoekers gezien. Een nabije vraagbaak. En daar mogen we trots op zijn. Ik ben heel erg blij dat HL geen elitaire status heeft (hoewel ik vermoed dat veel mensen die ooit een login aangemaakt hebben en toch nooit een vraag gesteld hebben daar anders over denken) en dat ook mensen met (voor ons) basale vragen hun weg weten te vinden naar HL en niet bang zijn om die te posten.

 

En om aan Peter's soorten bezoekers nog een nuance toe te voegen:

Het "stille type" zal ook menig keer de reacties gelezen hebben na een paar dagen en dan gewoon besloten hebben om niet meer te reageren omdat een topic al ontspoord is voordat hij/zij zelf te tijd heeft om erop terug te komen.

 

Ik ben het helemaal met Ward eens, hier vlak boven, dat we als leden van HL ons eerst moeten verplaatsen in de bezoeker. Waarom komt die hier, wat wil hij/zij? En als je moet pissen en je ziet niet snel een bordje toilet of wc in het café, dan vraag je het aan iemand die er werkt. Dat is de kortste weg naar je gewenste oplossing (niet in je broek willen pissen) en dat is gewoon human nature.

 

En wat ook human nature zou moeten zijn, is iedereen in zijn waarde laten. Je kunt als lezer niet achterhalen met welke intentie iemand een vraag stelt. En als je iemands intentie niet kent, kun je wel een oordeel maken, maar hou het dan voor jezelf.

 

Tot slot over irritatie

 

Waarom zou je je irriteren aan vraagstellers? Wat voegt jouw irritatie en de uiting ervan toe aan de discussie of wat de vraagsteller beoogt? Niemand is ermee gebaat, alleen jij. Jij bent je negatieve emoties kwijt en daarmee heb je met je uiting van je frustratie dus maar 1 persoon geholpen, jezelf.

 

Volgens mij is egoïsme nu juist niet op zijn plek op een forum als HL.

 

En helemaal tot slot

Ik propageer echt niet voor een open sluis t.a.v. vragen die de vraagsteller wellicht zelf had kunnen oplossen. Ik onderschrijf van harte de huisregels dat enige zelfredzaamheid of aangetoonde poging daartoe wenselijk is. Zoals eerder opgemerkt, HL moet geen forum worden waarop iedereen lukraak vragen kan stellen. Maar als het gebeurt, wees dan niet meteen te kritisch.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je je irriteren aan vraagstellers? Wat voegt jouw irritatie en de uiting ervan toe aan de discussie of wat de vraagsteller beoogt?

Tsja...als irritatie toch eens een rationeel iets was - alleen dat is het niet, en daarom komen in dit draadje de emoties ook zo los. ;)

 

Ik heb zelf altijd bij de luie vragen een gevoel van "Als je serieus een onderneming wilt starten moet je dit soort antwoorden toch vrij eenvoudig zelf kunnen vinden. Dat je dat blijkbaar niet wilt of kunt betekent dan dat je niet serieus (genoeg) bent, en als jij het zelf de moeite niet eens waard vindt om er wat tijd in te steken, waarom zouden wij het dan moeten doen?"

 

Link naar reactie
  • 0

Doelgroep, zegt Ward. Doelgroep. Dat is inderdaad het sleutelwoord.

 

De kluwen is niet op te lossen zonder eerst te definieren 'wat voor soort forum wil je zijn'.

 

Wil je luie mensen helpen?

 

Wil je domme mensen helpen?

 

Wil je sparren met andere al enigszins gepokt en gemazelde ondernemers?

 

Ik ben op HL gekomen omdat ik dacht dat het het derde was, maar wel met een lekkere lage drempel. Ik antwoord dan ook niet meer zoveel als ik eerder deed. Ik zal antwoorden als het in mijn expertise past, maar anders niet. Anders is het niveau van mijn reactie toch maar matigjes.

 

Maar mensen die dat laatste willen (en daar hoor ik ook bij), vinden inderdaad luie mensen helpen en domme mensen helpen niet de rol van HL.

 

Hoe nobel dat ook mag zijn, om domme mensen te willen opleiden. (en er zijn er natuurlijk de laatste tijd ook een paar gepasseerd waarbij je denkt 'dom maar wil ook niet leren'. Dat frustreert)

 

Natuurlijk is niemand te beroerd om een beginneling te helpen, of iemand die vastzit op een kleine issue die voor een ander een ABCtje is.

 

Het gaat ook om 'wat motiveert een antwoorder'. Als die het 'onderwijzende type' is zal die met plezier op een forum voor 'dummies' antwoorden en gemotiveerd worden doordat hij vandaag toch weer drie goede daden gedaan heeft.

 

Als de antwoorder echter iemand is die op inhoudelijk goede hulp rekent als hij het nodig heeft, en daarom zelf goede hulp geeft als hij het kan, die met andere woorden berekenend op 'wederkerigheid' rekent, baalt hij als een stekker bij de zoveelste domme of luie vraag, en kapt er snel mee.

 

Er zijn types vragenstellers en types antwoorders, en wat het ene type frustreert bevredigt het andere type.

 

Voor mij is er maar een oplossing. (Her)definitie van wat HL zou moeten zijn, forumregels maken die daarmee in overeenstemming zijn, en die ook in de gaten houden. En als daar uit komt dat HL gesplitst moet worden, dan is dat maar zo.

 

Ik ben het dus helemaal niet met Joost eens 'dat we als leden van HL ons eerst moeten verplaatsen in de bezoeker'. Nee, we moeten ons richten op een bepaald type bezoeker, namelijk die potentieel bij ons passen, en als er andere types langskomen, die beleefd (daar ontbreekt het wel eens aan) laten weten dat dit niet het type forum voor hen is. Je verwacht toch ook niet van de stamgasten van een voetbalkroeg dat ze zich verplaatsen in de verdwaalde postzegelverzamelaar? Maar goed, dat is mijn mening.

 

Maar de grote vraag is 'wat kenmerkt 'ons''. En wie van 'ons' zal daarover besluiten.

 

Met andere woorden: Is HL een school, of een universiteit, of een netwerk, of een besloten club?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het dus helemaal niet met Joost eens 'dat we als leden van HL ons eerst moeten verplaatsen in de bezoeker'. Nee, we moeten ons richten op een bepaald type bezoeker, namelijk die potentieel bij ons passen, en als er andere types langskomen, die beleefd (daar ontbreekt het wel eens aan) laten weten dat dit niet het type forum voor hen is.

 

 

Dat verplaatsen in, bedoel ik in verband met de reacties die gegeven worden. Ik bedoel geenszins dat dan maar iedereen met welke vraag dan ook welkom is, zie ook mijn laatste alinea.

 

Het gaat mij om de manier waarop we daarmee omgaan. En dat sluit prima aan bij jouw laatste zin.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat je dat blijkbaar niet wilt of kunt betekent dan dat je niet serieus (genoeg) bent, en als jij het zelf de moeite niet eens waard vindt om er wat tijd in te steken, waarom zouden wij het dan moeten doen?"

 

Maar wie zijn wij om te beoordelen of iemand iets niet kan of iets niet wil? Juist dat onderscheid kunnen wij vaak niet maken.

 

Als ik tv kijk en iemand heeft het over de jet set (plat uitgesproken op zijn Nederlands) en jors clonie, dan moet je toch erkennen dat ook welwillende ondernemers moeite hebben met jargon, wetten en regels.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Doelgroep, zegt Ward. Doelgroep. Dat is inderdaad het sleutelwoord.

Daar wordt al over gedebatteerd sinds dit forum druk bezocht wordt.

 

Wel of geen studievragen?

Antwoord: alleen bij uitzondering.

 

Wel of geen vragen van grote bedrijven, instellingen of adviesbureaus aan ondernemers?

Antwoord: meestal niet.

 

Wel of geen werknemersvragen?

Antwoord: dus niet.

 

Wel of geen ondernemersrelevante vragen van mensen die werknemer zijn?

Antwoord: dat dus ook liever niet.

 

Wel of geen vragen van onroerend goed-beleggers?

Antwoord: nee.

 

Wel of geen vragen over stichtingen en verenigingen?

Antwoord: nee, tenzij...

 

Wel of geen vragen van parttime of hobby-ondernemers?

Antwoord: eigenlijk niet, maar het achterdeurtje staat open voor goede vragen en de discussie vlamt incidenteel op. Logisch, gezien de cijfers.

 

Tussen al die randgroepen tekent zich een duidelijk afgebakend middenveld van (vaak startende) ondernemers af. Kun je gaan discussiëren over het innovatieve karakter van de thema's die ter discussie staan - zie het label onder Higherlevel. Over de waterval aan vragen over belasting- en verzekeringszaken (bijna de helft van alle topics) of over de zelfwerkzaamheid van vragenstellers.

 

Suggestie voor een volgende column: wat doe jij als je je irriteert over zaken op je beeldscherm?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De ene wil er geen tijd in steken, een ander is daar wel toe bereid. Waarom gaat die ene dan ineens namens 'we' bezwaar maken?

Ach, we zijn geen machines, he?

 

Maar wie zijn wij om te beoordelen of iemand iets niet kan of iets niet wil?

Kwestie van inschatting, en ja, die kan verkeerd zijn. Als je binnenkomt met "ja hoi ik wil dus voor mezelf beginnen moet ik btw betalen" dan gok ik op niet kunnen, bijvoorbeeld.

 

Als het allemaal exacte wetenschap was, dan hadden we deze discussie niet... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.