• 0

Startersvragen: importen uit China verkoop in Amerika

Hallo allemaal,

 

Ik denk dat het handig is om mijn levenssituatie kort te schetsen, dat zal het een en ander duidelijker maken. Ik ben nog student en ik moet alleen nog mijn scriptie schrijven dan ben ik afgestudeerd. Het probleem is dat ik RSI heb aan miin schouders van het te veel computeren, daarom kan ik de komende half jaar waarschijnlijk niet mijncscriptie schrijven. Ik kan alleen de muis gebruiken en ik werk ook staand. Ik ben al een half jaar aan het oriënteren om te gaan ondernemen. Ik heb besloten om producten te importeren direct van China naar Amerika en het ook in Amerika via een webshop te verkopen. Ik sta op het punt om mijn eerste advertentie te draaien en er is een kans dat ik winstgevend ben en dat ik snel kan schalen. Ik heb een paar vragen en als iemand ze kan beantwoorden zou ik erg dankbaar zijn.

 

1) Zijn er bepaalde constructies die het te betalen belasting verminderen? Ik heb het een en ander onderzocht en ik kwam op de constructie van Seychellen IBC plus een trust. Is het zo dat dat alleen legaal is als ik ook daadwerkelijk in Seychellen woon?

2) Als ik voor die constructie naar Seychellen moet gaan verhuizen en ik dat niet wil, is het misschien verstandig om nu al een belastingadviseur of iets dergelijks te raadplegen voor constructies binnen Nederland? Of is dat niet nodig en moet ik gewoon een eenmanszaak oprichten en mij inschrijven in de kvk waarbij de standaard regels als zelfstandigenaftrek etc gelden?

3) Aangezien voorlopig geen verplichtingen heb in Nederland zou ik ook naar Seychellen kunnen verhuizen. Is het zo dat ik pas na 183 dagen in Seychellen te hebben gewoond niet meer belastingplichtig ben in Nederland? Of hoe zit dat? Ik zou dan bijvoorbeeld nu al verhuizen en na een half jaar voor 2 a 3 maanden op vakantie kunnen komen naar Nederland om mijn studie af te maken en dan weer terug naar Seychellen. Of zie ik iets boven het hoofd?

4) Ik ga na het afstuderen sowieso de wereld rondreizen terwijl ik aan het ondernemen ben op mijn laptop. Ik zou dat echter ook nu al kunnen doen : verhuizen naar Seychellen om vervolgens rond te reizen in andere landen. Zie ik hier iets over het hoofd wat mij tegen zal houden?

5) Als ik in Nederland blijf, dan lijkt het me verstandig om mij eerst in te schrijven in de KVK voordat ik mijn eerste advertentien draai? De gedachte hierachter is dat ik anders niet de kosten voor het adverteren kan opgeven als kostenpost bij de belastingaangifte? Of werkt het ook met terugwerkende kracht?

6) Ik heb al veel uren gelezen en onderzocht over het ondernemen. Telt dat mee bij het urencriterium van 1225 uren? Hoe wordt dit gecontroleerd als je dit opgeeft?

 

Alvast bedankt!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste xbcc,

 

slechts één advies is passend en dat is eerst herstellen en vervolgens afstuderen. Of beide in combinatie.

 

Jouw vragen zijn op dit moment luchtfietserij en daar moet je naar mijn mening dringend van af gepraat worden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste xbcc,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Het probleem is dat ik RSI heb aan miin schouders van het te veel computeren, daarom kan ik de komende half jaar waarschijnlijk niet mijncscriptie schrijven. (...) Ik ben al een half jaar aan het oriënteren om te gaan ondernemen. Ik heb besloten om producten te importeren direct van China naar Amerika en het ook in Amerika via een webshop te verkopen.

Niet flauw bedoeld, maar spaar je schouders dan voor je studie en stop met Googlen over de Seychellen. Om een webshop te runnen moet je ook verdomd veel typen.

 

1) Zijn er bepaalde constructies die het te betalen belasting verminderen? Ik heb het een en ander onderzocht en ik kwam op de constructie van Seychellen IBC plus een trust. Is het zo dat dat alleen legaal is als ik ook daadwerkelijk in Seychellen woon?

Advies: direct stoppen met tijd verspillen door te zoeken naar exotische constructies. Deze zijn vrijwel altijd te ingewikkeld, te duur en over het randje van wat legaal is. Door alle tijd en kosten die je moet investeren om zoiets succesvol op te tuigen en de risico's onder controle te houden is het voor een kleine ondernemer vrijwel nooit voordeliger. Voor een kleine onderneming on the side zijn resultaat uit overige werkzaamheden of een eenmanszaak vrijwel altijd de meest simpele oplossing. Gewoon even het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst lezen. Zoveel winst zul je nog niet gaan maken en als de tonnen onverwachts binnenstromen heb je geld genoeg om een adviseur in te huren voor betere constructies.

 

5) Als ik in Nederland blijf, dan lijkt het me verstandig om mij eerst in te schrijven in de KVK voordat ik mijn eerste advertentien draai? De gedachte hierachter is dat ik anders niet de kosten voor het adverteren kan opgeven als kostenpost bij de belastingaangifte? Of werkt het ook met terugwerkende kracht?

6) Ik heb al veel uren gelezen en onderzocht over het ondernemen. Telt dat mee bij het urencriterium van 1225 uren? Hoe wordt dit gecontroleerd als je dit opgeeft?

Aanloopkosten en aanloopuren tellen ook mee.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste xbcc,

 

Welkom op HL. Laat ik vast een tip van de sluier lichten, als je in NL woont en onderneemt, dan kun je nog zoveel schimmige routes optuigen voor een onderneming op de Seychellen (of waar dan ook), bottom line is dat de NL fiscus je altijd een simpele vraag kan stellen:

 

"Waar leeft u dan van in NL?"

 

Vorig jaar is zelfs aan het licht gekomen dat ondernemers met dergelijke constructies door de mand zijn gevallen omdat ze nogal veel geld pinden met een buitenlandse bankpas/creditcard. Ja, ook dat wordt geregistreerd.

 

Offshore gaan is iets wat ik alleen zou aanraden voor mensen die bereid zijn te verhuizen naar het offshore land. Dan heb je geen discussie met de NL fiscus over de feitelijke plaats van leiding van je onderneming en dus ook niet over belasting betalen in NL.

 

Grapjes met X dagen in NL op vakantie gaan, werkt alleen als jouw bestaanscentrum hier niet meer ligt en je dus echt geëmigreerd bent.

 

In het kader van je wereldreis, dat zou een oplossing kunnen zijn. Er zijn zelfs fiscale nomaden die nergens belasting KUNNEN betalen omdat ze geen land hebben dat enige jurisdictie over ze heeft. Maar da's een geheel ander verhaal (boot kopen zonder vlagland van herkomst en eindeloos varen bijvoorbeeld).

 

Als starter denk ik dat je eerst eens moet zien of je onderneming gaat slagen. Bij gebleken succes is offshoren een (weliswaar) dure optie als je bereid bent te verhuizen. Anders wordt het offsjorren en dat wil je niet.

 

groet

Joost

 

PS: opleiding eerst!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties! Jullie hebben valide argumenten naar voren gebracht. Voor nu is het inderdaad verstandig om eerst te kijken of ik winstgevend ben en pas later advies ga vragen aan een professional als ik grote winsten behaal.

 

Ik heb inderdaad niet stilgestaan bij het feit dat je voor het runnen van een webshop veel moet typen. Ik zal echter toch doorgaan met het openen van een webshop en met behulp van mijn muis en stemherkenning de eventuele mails enzo beantwoorden, zoals ik dat nu ook doe.

 

Het lijkt me dan ook verstandig om voorlopig niet te reizen aangezien dat moeilijkheden met zich meebrengt waardoor ik niet kan herstellen van mijn schouders, denken jullie ook niet?

 

Je kunt dus inderdaad de kosten die je hebt gemaakt vóór het oprichten van je rechtspersoon met terugwerkende kracht declareren. Ik heb de relevante hoofdstukken in het handboek ondernemen gelezen, maar een paar vragen worden daar niet beantwoord. Ik heb bijvoorbeeld andere projecten gehad die niet winstgevend waren en die ik dus ook heb laten zitten. Ik heb daarbij kosten gemaakt, bijvoorbeeld betaald voor het maken van een site, hosting, freelancer inhuren en ook dingen als betalen voor een premium membership op een forum zodat ik aan informatie kan komen. Kan ik deze kosten dadelijk ook declareren ook al heeft het niet te maken met mijn huidige project waarvoor ik een rechtspersoon opricht?

 

Je moet dus bijvoorbeeld met een app je uren bijhouden om aan de urencriterium te voldoen. Dit heb ik de afgelopen 5 maanden niet gedaan. Betekent dat dan dat ik het niet op kan geven en ze dus niet meetellen?

 

En wat raden jullie aan, nu al een rechtspersoon oprichten of dat pas doen als ik winstgevend ben?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik merk dat er nog wat verwarring bestaat rondom de vorm waarin je je bedrijf wil beginnen (een eenmanszaak is bijvoorbeeld geen rechtspersoon) en hoe dat zit met inkomsten, kosten en winst bij een onderneming. Om je een stukje verder te informeren vind je hier een overzicht van verschillende ondernemingsvormen: http://www.ondernemersplein.nl/artikel/een-rechtsvorm-kiezen/ en wordt in het Geldboek voor ondernemers alles uitgelegd over relevante geldzaken.

 

Het urencriterium om in aanmerking te komen voor fiscale ondernemersaftrek is alleen relevant als je winst maakt en je mag in de eerste 5 jaar van je bestaan 3 x de startersaftrek toepassen. Dat hoeft dus niet gelijk in het eerste jaar te zijn.

 

Manon Kuijlenburg

Manon Kuijlenburg

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

PS Je moet je bedrijf inschrijven binnen een week voor tot een week na de daadwerkelijke start van je activiteiten, voor criteria zie https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/. In principe is ieder bedrijf verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Als de inkomsten nog als hobbymatig gezien kunnen worden of incidenteel zijn kan je je inkomsten (opbrengsten -/- kosten) opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de belastingdienst.

 

Tip: volg eens een seminar over het starten van een bedrijf!

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.