• 0

Ondernemer voor de BTW - Mag je kosten aftrekken?

Goedendag,

 

Mijn vraag gaat over het volgende:

 

De Belastingdienst bekijkt of je ondernemer voor de BTW bent

of ondernemer voor de Inkostenbelasting.

 

Mijn vraag gaat over als je ondernemer voor de BTW bent.

Er moet dan BTW afgedragen worden, dat is duidelijk.

 

Maar mag je ook kosten opvoeren (adm. kosten enz.) om die af te trekken.

Mag je bijvoorbeeld ook afschrijven op Inventaris (computer) boven 450 Euro

En zakelijke km met de prive auto, 0,19 ct per km berekenen.

 

Vast bedankt voor de antwoorden,

 

Pepati

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0

Dag Pepati

 

Welkom op HL.

 

De Belastingdienst bekijkt of je ondernemer bent voor de BTW én of je ondernemer bent voor de IB. Dat is een wezenlijk verschil. In je vraag haal je twee dingen door elkaar:

 

Afdragen van BTW (ondernemer voor de BTW) en aftrek van kosten (ondernemer voor de IB).

 

Voor de BTW geldt de regel dat als je BTW over je omzet moet afdragen dat je daar de BTW op je kosten vanaf mag trekken, mits er ook echt BTW aan jou in rekening is gebracht (dus niet je 19 cent per kilometer voor zakelijk gebruik van je privéauto) op een factuur.

 

Aftrek van de kosten zelf (dus zonder BTW) zoals administratiekosten, afschrijven op inventaris en de 19 cent per zakelijke kilometer zijn aftrekposten voor je IB-aangifte. Dat heeft dus niets van doen met de BTW.

 

Of je voor de IB als ondernemer gezien wordt of als genieter van resultaat uit overige werkzaamheden, maakt daarbij niet uit. Dit soort kosten zijn in beide gevallen voor de IB aftrekbaar.

 

 

Ik maak uit je vraag wel op dat je nog niet al te ver ingevoerd bent in de systemen van de belastingheffing, met name het onderscheid tussen BTW en IB. Een goed hulpmiddel is het handboek ondernemen van de Belastingdienst.

 

Ga daar eerst eens in spitten en als er dan nog vragen zijn, dan zijn die natuurlijk welkom.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het maakt dus niets uit of je ondernemer voor de Inkomstenbelasting bent

of ondernemer voor de BTW?

 

Nou, dat maakt juist heel veel uit.

 

- Als je ondernemer voor de omzetbelasting bent, dan moet je periodiek (meestal per kwartaal) een BTW aangifte doen (elektronisch).

 

- Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, dan moet je jaarlijks een winstaangifte (elektronisch) doen. (Dat is een uitgebreide vorm van de inkomstenbelastingaangifte, met geïntegreerde jaarstukken van de onderneming)

 

En allebei de aangiftesoorten kennen hun eigen 'spelregels', want zij zijn gebaseerd op verschillende (belasting)wetten.

 

Als je allebei bent (ondernemer voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting dus), dan moet je natuurlijk allebei de aangiften doen trouwens.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Bedankt voor je reactie. Klopt het als ik het volgende zeg:

 

Stel dat ik alleen ondernemer van de omzetbelasting ben,

dan moet ik periodiek een BTW aangife doen.

 

Ik mag verschillende kosten van de winst aftrekken, zoals:

Administratiekosten enz.

Afschrijven op Inventaris (computer) boven 450 Euro

Zakelijke km's met de prive auto, 0,19 ct per km

 

Mijn verdiensten (de uitindelijke winst) moet ik opgeven via de particuliere Inkomstenbelastingaangifte. (als inkomsten uit overige werkzaamheden)

(Ik heb dus niets te maken met o.a. het maken van de Balans)

 

Indien het laatste juist is zit ik met nog een vraag:

Bij de afschrijving van de computer trek je het afschrijfbedrag van het eerste jaar (aankoop jaar) af van de winst.

De boekwaarde (eind van het jaar) komt op de balans. Is dit juist?

 

 

Nu ik toch bezig ben met vragen, nog even het volgende:

 

Stel dat ik helemaal geen ondernemer ben en ik zo nu en dan een klus doe.

Mijn verdiensten geef ik als particulier op bij de belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Mag ik verschillende kosten aftrekken die met mijn verdiensten te maken hebben, zoals:

Administratie kosten, ritten met de privé auto (0,19 ct per km)

En mag ik ook een computer kopen en die afschrijven.

Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken.

 

Vast bedankt voor de antwoorden

 

Groet

 

Pepati

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Stel dat ik alleen ondernemer van de omzetbelasting ben, dan moet ik periodiek een BTW aangife doen.

 

Ik mag verschillende kosten van de winst aftrekken, zoals:

Administratiekosten enz.

Afschrijven op Inventaris (computer) boven 450 Euro

Zakelijke km's met de prive auto, 0,19 ct per km

 

Mijn verdiensten (de uitindelijke winst) moet ik opgeven via de particuliere Inkomstenbelastingaangifte. (als inkomsten uit overige werkzaamheden)

(Ik heb dus niets te maken met o.a. het maken van de Balans)

Als je wilt afschrijven op investeringen, dan zal je deze toch eerst moeten activeren (in een balans opnemen).

 

Indien het laatste juist is zit ik met nog een vraag: Bij de afschrijving van de computer trek je het afschrijfbedrag van het eerste jaar (aankoop jaar) af van de winst. De boekwaarde (eind van het jaar) komt op de balans. Is dit juist?
De afschrijving begint vanaf de aankoopdatum ... dus niet voor een heel jaar, tenzij je het op 01/01 hebt gekocht, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

 

Nu ik toch bezig ben met vragen, nog even het volgende:

Stel dat ik helemaal geen ondernemer ben en ik zo nu en dan een klus doe.

Mijn verdiensten geef ik als particulier op bij de belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden.Mag ik verschillende kosten aftrekken die met mijn verdiensten te maken hebben, zoals:

Administratie kosten, ritten met de privé auto (0,19 ct per km)

En mag ik ook een computer kopen en die afschrijven.

Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken.

Zakelijke kosten mag je helemaal in mindering van de inkomsten brengen.

Kosten die geen zakelijk karakter dragen, mag je niet in mindering van de inkomsten brengen. Als je zelf de administratie doet, dan zijn er geen administratiekosten. Je mag jezelf geen factuur sturen.

Als kosten deels zakelijk én privé gebruikt worden, dan mag je alleen het zakelijke deel in mindering van de inkomsten brengen. Het is onwaarschijnlijk dat je een computer koopt en deze slechts enkel en alleen voor die incidentele bijverdiensten gaat gebruiken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.