• 0

Hoogte van Management fee van bestuurders en niet-bestuurders?

Beste allen,

Tot voor kort was ik in loondienst bij een ICT dienstverlener met een 3-tal andere collega's. We hebben het plan opgepakt om te gaan ondernemen. De structuur die we hebben opgezet is ieder een Eigen Beheer B.V. Deze beheer BV's hebben te samen 100% aandelen in een Group Holding. Daaronder zit een Werkmaatschappij. De Group is voor 80% aandeelhouder van de werkmaatschappij. De overige 20% is voor een derde partij.

Nu ben ik de enige bestuurder van zowel de Werkmaatschappij als de Group Holding. Bovenstaande is al doorgevoerd en de BV's zijn al actief. Over de hoogte van de vergoedingen voor de inbreng van iedereen zijn we het al eens, althans qua verhoudingen. Deze zijn marktconform.

 

Mijn vraag gaat over hoe om te gaan met managementfee. Mijn vragen zijn:

 

Aangezien mijn collega's geen bestuurders zijn in de Werkmaatschappij en de Group mogen ze dan wel management fee factureren. Ze leveren uiteraard wel diensten aan de werkmaatschappij. Of moeten ze gewoonweg hun diensten als Consultant factureren? Maakt dit wat uit voor de fiscus of anderszins?

 

Qua hoogte van de managementvergoeding begrijp ik dat het slim is om deze zo laag mogelijk te houden ivm de belasting. De rest is dan winst en wordt dan als dividend uitgekeerd. Maar in dat geval zal de "derde partij" daar extra profijt van hebben. Die krijgt dan immers meer winst dan wanneer we een "normale" (en marktconforme) vergoedingen zouden hanteren. Dat is ook niet de bedoeling. Wat is hier handig in?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

@Richie,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: ook aandeelhouders-niet bestuurders kunnen werken met managementfee.

 

Qua hoogte van de managementvergoeding begrijp ik dat het slim is om deze zo laag mogelijk te houden ivm de belasting. Maar in dat geval zal de "derde partij" daar extra profijt van hebben.

Wijze raad: verwar arbeid en risico niet met elkaar, zeker niet bij externe aandeelhouders. Management fee moet gewoon een marktconforme beloning voor arbeid zijn, en niet meer dan dat. De resterende winst is dan voor de aandeelhouders als beloning voor het risico

 

Bovendien heeft de derde partij ook nadeel van deze - op het eerste gezicht wat vreemde - constructie met 1 bestuurder: de 2 overige aandeelhouders -en mogelijk jij ook!- zijn allemaal verplicht sociaal verzekerd, en die kosten (sociale premies WW, WGA, ZW) draagt de werkmij - dit gaat dus ten laste van de winst van de 3e partij.

 

Ten aanzien van de hoogte van de managementfee: zorg dat je daar alledrie in ieder geval de kosten van kunt betalen, dus voor iedereen gebruikelijk loon + salarisadministratie, aangiftes, jaarrekening, auto, (loondienst) AOV et cetera.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.