• 0

doorverkopen goederen met korting aan sportvereniging

hallo,

 

ik wil bepaalde goederen inkopen voor onze sport vereniging. Hierop kan ik een korting krijgen voor onze leden van 10%. De uitleg van de winkel is dat het eigenlijk 31% is omdat ik de BTW af kan trekken en de goederen gewoon kan verkopen aan mijn leden.

Nu heeft onze vereniging geen BTW nummer en we hebben ook geen winstdoel verder. Ik heb echter wel een eenmanszaak met KVK nr en BTW nr waarbij ik de BTW af kan trekken van goederen die ik zakelijk aanschaf. Hoe zit het echter met het doorverkopen van goederen aan derden waar ik BTW voor aftrek? wat bepaalt of ik ook BTW moet rekenen aan de afnemer? ik zou nl ook overwegen een webshop op te richten om goederen door te verkopen. Volgens mij is de korting van 31% zoals die voorgeschoteld wordt alleen van toepassing als ik onterecht de BTW aftrek en de goederen doorverkoop 'onder de toonbank'. Iets wat ik in de vereniging en als startende ZZP-er natuurlijk nooit wil doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klopt ook eenvoudigweg niet wat de winkelier je vertelt.

 

Hoe zit het echter met het doorverkopen van goederen aan derden waar ik BTW voor aftrek?
Die BTW of voorbelasting kun je aftrekken van te betalen omzetbelasting op jouw verkopen aan derden. En die zou jij net als iedere winkelier of webshophouder ook gewoon moeten incasseren en afdragen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En het voordeel voor leden dan? Je zou bij de leverancier, een groothandel of importeur waarschijnlijk, van deze winkelier moeten informeren. Dan krijg je waarschijnlijk een prijskorting rond de 40+/-10%.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ja klopt. merk dat het per leverancier verschilt. van 10% tot wel 30%. uiteraard moet er een voordeel voor de leden zijn. maar als ik met 30% bij een groothandel iets inkoop wat ik kan verkopen met een marge kan dat eventueel ook buiten de vereniging zijn.

 

stel dat ik het als vereniging inkoop en dus geen BTW aftrek. Mag ik het dan ook gewoon verkopen aan leden zonder dat ik BTW in rekening hoef te brengen?

 

dus bijv. artikel kost 100,- ex btw dus ik betaal 121,- euro inc. btw

In de winkel zou iemand 140,- betalen als particulier, echter op mijn vereniging bied ik het aan voor 130,- (geen btw). de vereniging houd dan 9 euro in kas ten goede van de vereniging en het lid heeft dan 10 euro voordeel omdat hij het bij ons inkoopt.

 

dan hoef ik ook niet buiten de vereniging om moeilijk te doen met BTW aftrekken en vervolgens weer in rekening te brengen.

Link naar reactie
  • 0

[...]

stel dat ik het als vereniging inkoop en dus geen BTW aftrek. Mag ik het dan ook gewoon verkopen aan leden zonder dat ik BTW in rekening hoef te brengen?

 

dus bijv. artikel kost 100,- ex btw dus ik betaal 121,- euro inc. btw

In de winkel zou iemand 140,- betalen als particulier, echter op mijn vereniging bied ik het aan voor 130,- (geen btw). de vereniging houd dan 9 euro in kas ten goede van de vereniging en het lid heeft dan 10 euro voordeel omdat hij het bij ons inkoopt.

nee, dat mag niet. Zoals HighHio al zei, je moet als vereniging BTW afdragen bij verkoop, lijkt me handig om dan ook de betaalde BTW in vooraftrek te brengen ;)

 

Je zou het eventueel wel als particulier kunnen inkopen en privé door kunnen verkopen. Dan zou je de winst misschien kunnen doneren aan de vereniging nadat je er IB over betaald hebt.

 

Maar dat gaat natuurlijk nergens over :) En dan zou je vraag écht niet meer thuis horen hier (vind het nu al op het randje)

Link naar reactie
  • 0

bedankt. Ik probeer ook zeker niet de grenzen op te zoeken of zo maar ben gewoon aan het verkennen wat de mogelijkheden zijn. Juist leveranciers waar je van mag verwachten dat ze zaken netjes regelen geven je dus verkeerde informatie. Ben inmiddels met een notaris bezig om e.a. goed vast te leggen voor de vereniging die me ook verder van advies gaat voorzien op financieel vlak zoals wel\geen btw nummer vereniging etc. Als hier nog interessante dingen uitkomen zal ik het hier terug posten.

Link naar reactie
  • 0
Je zou het eventueel wel als particulier kunnen inkopen en privé door kunnen verkopen. Dan zou je de winst misschien kunnen doneren aan de vereniging nadat je er IB over betaald hebt.

Dan betaal je bij inkoop ook voor- of omzetbelasting.

 

Enige mogelijkheid m.i. is een eventueel KOR-voordeel aan leden van een vereniging of kopers te laten vallen, maar TS heeft ook al andere ondernemersactiviteiten. Deze vraag heeft verder weinig tot niks van doen met ondernemerschap.

 

Als de doelstelling ledenkorting is, moet je die vooral direct bij winkel of leverancier bedingen onder de te verwachten ledenomzet. Dat systeem is zo oud als de weg naar Rome, of voor Hollanders, naar Kralingen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hierop kan ik een korting krijgen voor onze leden van 10%. De uitleg van de winkel is dat het eigenlijk 31% is omdat ik de BTW af kan trekken en de goederen gewoon kan verkopen aan mijn leden.

(...)

Volgens mij is de korting van 31% zoals die voorgeschoteld wordt alleen van toepassing als ik onterecht de BTW aftrek en de goederen doorverkoop 'onder de toonbank'.

De genoemde uitleg van de winkel is (samengevat van eerderde reacties) niet mogelijk danwel niet legaal. Het hele idee van BTW is nu net dat je daar richting consument niet onderuit kan/mag. Ook niet door het even via een vereniging of eenmanszaak te laten lopen. Je kan/mag niet inkopen met BTW, BTW terugvragen, verkopen zonder BTW.

 

(En dan zeur ik nog niet eens dat 10%+21%=31% niet klopt omdat die 21% ook over de 10% berekend wordt, maar dat soort wiskunde is aan zo'n winkelier vast ook niet besteed)

 

dan hoef ik ook niet buiten de vereniging om moeilijk te doen met BTW aftrekken en vervolgens weer in rekening te brengen.

Per saldo levert dat immers ook niets op.

 

Je zou het eventueel wel als particulier kunnen inkopen en privé door kunnen verkopen. Dan zou je de winst misschien kunnen doneren aan de vereniging nadat je er IB over betaald hebt.

Met als risico dat de Belastingdienst dat handeltje heel interessant gaat vinden.

 

Deze vraag heeft verder weinig tot niks van doen met ondernemerschap.

De vraag van de vereniging valt buiten de forumregels inderdaad. Als TS zou hebben gevraagd: "kan ik aankopen van een vereniging via mijn eenmanszaak laten lopen om BTW te ontwijken" dan misschien net wel. ;)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.