• 0

Welk contract is hier het slimst?

Goedemiddag allemaal,

 

Omdat mijn bedrijfje zo aan het groeien is, en het voor ons huidige studenten team niet mogelijk de boel bij te houden ivm school/studie ben ik op zoek gegaan naar mensen die geïnteresseerd zijn om voor mij zo'n 3 uur elke middag te werken.

 

Echter hier zit het knelpunt; de sollicitanten zijn ouder dan wat we gewend zijn (25-50 jaar etc.), natuurlijk tot zo ver geen probleem, maar als we naar het minimumloon gaan kijken gaat dit wel een probleem worden. Ik betaal al mijn werknemers (lees: studenten) netjes het minimumloon, echter zijn de nieuwe sollicitanten ook bereid tegen dit tarief haar werkzaamheden uit te voeren, we praten dan over zo'n €5 per uur. Dit willen ze doen omdat ze genoeg tijd beschikbaar zijn, en het als een soort hobby zien. Die €5 p/u is dan een leuke bijkomstigheid.

 

Wat voor contract moet ik hier nou voor opstellen? Of is het helemaal niet mogelijk? Ik zat te denken aan een vrijwilligerscontract, met onkosten vergoeding. Maar ik wet niet precies hoe en wat. En ik hoop dat jullie mij iets meer hierover kunnen vertellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn geen vrijwilligers. Daar moet (en kan) je het ook niet zoeken.

 

Een interessante vraag is natuurlijk of je iemand kan laten werken voor minder dan minimumloon. Iemand die dat zelf ook graag wil dan!

 

Ik zou het persoonlijk niet doen, maar misschien gaat het ook wel goed. Als niemand verder klaagt, tja wat gebeurt er dan eigenlijk (niets misschien?)...

 

Overigens ben ik geen jurist, dus ik durf ook niet te zeggen of je 'in overtreding' bent wanneer je iemand vrijwillig voor een (nagenoeg) symbolisch bedrag laat werken.

Misschien moet je in deze advies aan een arbeidsjurist vragen?

 

Link naar reactie
  • 0

Je mag iemand in loondienst niet minder dan het minimumloon betalen, ook niet als diegene dat zelf wilt... daar is het dan ook voor bedoeld!

 

Ik denk niet dat er iemand hoeft te klagen maar dat het direct opvalt als je loonbelasting gaat aangeven, of je moet bijvoorbeeld voor 3 uur werk slechts 2 uur betalen, dat is lastiger te controleren als iedereen akkoord gaat, al zou ik het niet wagen!

Link naar reactie
  • 0

het lijkt mij zo, dat als de bewuste werknemer dan achteraf werk gaat maken van het minimum loon je uiteindelijk ook opgelegd krijgt het verschil met terugwerkende kracht te betalen.....

 

Ja, dat weet ik wel zeker.

 

Maar de (interessante!) vraag is meer: stel dat hij/zij tevreden is en dit ook zo wil (omdat je als ondernemer niet meer dan zo kan betalen en hij/zij dit ook best vindt).

 

Gebeurt er dan in de praktijk wel iets? En door wie dan?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het via de meer uren werken dan betaald krijgen contructie zou doen gebeurt er niet spontaan iets.

 

Sterker nog, zolang alle deelnemers gewoon hetzelfde verhaal volhouden qua gewerkte uren is er niet zoveel aan te doen.

 

Zelfs al zou iemand er iets aan willen doen (concurrent oid) en het uwv in gaan lichten hebben ze denk ik nog een harde dobber aan het rondkrijgen van bewijs. Dat je in een pand aanwezig bent wil niet per ze zeggen dat je werkt, uurtje kaarten met collega's is best plausibel.

 

Maar dit gaat natuurlijk fout als 1 van de partijen om een of andere reden er geen zin meer heeft, en zich realiseert mogelijk nog een hoop achterstallig loon te kunnen cashen door het hele verhaal te gaan vertellen. En dat moment komt, de vraag is hoogstens wanneer.

Link naar reactie
  • 0

Van scholieren (in eerdere topics), naar studenten, jong volwassenen en mensen op middelbare leeftijd. Lijkt me wel een groot verschil maken in de vorm van dienstverlening die klanten mogen verwachten. Seniore ZZP-ers zijn dan ook nog een mogelijkheid of bied klanten de keuze...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.