• 0

zzp als ondernemer voor BTW in een VOF of alleen VOF noodzakelijk?

Beste Allen!

 

Er is in mijn huidige situatie een beetje verwarring ontstaan over het feit of het slim/handig of uberhaupt noodzakelijk is om nog BTW aangifte te doen voor onze eenmanszaken.

 

Korte uitleg: 2 ZZP'ers (ikzelf en mijn vader) hebben sinds vorig jaar een VOF. Eigenlijk hebben we allebei sinds de oprichting van de VOF geen BTW of andere zaken die via beide eenmanszaken verlopen en we gebruiken ze nu enkel om het geld te verdelen aan het eind van het jaar. Zijn we uberhaupt nog BTW plichtig in deze constructie in de eenmanszaken? Ik heb namelijk voor afgelopen jaar in alle kwartalen voor beide aangiften niks aan te geven. Kunnen we een ontheffing aanvragen? Zijn we uberhaupt nog wel ondernemer in onze eenmanszaak als we nu eigenlijk alleen maar samen werken? Incidenteel werk ik nog een aantal keer per jaar (3-4) aan een ander project, maar dat kan ik eventueel toch ook via de VOF factureren? Om daarvoor nou mijn eenmanszaak voor actief te houden is denk ik een beetje onnodig. Wat zijn hierdoor de consequenties ook voor de administratie?

 

Ik hoor graag alle tips en ideeën!

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even voor de goede orde ...

Vader en zoon hebben beiden een eenmanszaak.

Op een gegeven moment besluiten zij om samen te gaan werken in de vorm van een VOF.

 

Een VOF met twee firmanten is niet veel meer dan twee eenmanszaken die onder gemeenschappelijke naam en verantwoordelijkheid opereren.

 

Als er weinig tot geen gemeenschappelijke bezittingen zijn, dat zou ik eerder de VOF staken en niet de beide eenmanszaken. Onderling samenwerken tussen twee eenmanszaken gaat prima. Bovendien is de ene eenmanszaak financieel niet aansprakelijk voor de schulden van de andere eenmanszaak.

 

Eigenlijk hebben we allebei sinds de oprichting van de VOF geen BTW of andere zaken die via beide eenmanszaken verlopen en we gebruiken ze nu enkel om het geld te verdelen aan het eind van het jaar.
Je kunt geen gelden (arbeidsbeloning en/of winst) van de VOF onder de firmanten verdelen via de eenmanszaken.

 

Zijn we uberhaupt nog BTW plichtig in deze constructie in de eenmanszaken?
Jazeker, de eenmanszaken zijn immers niet opgeheven. Bovendien ben je ook nog steeds IB-plichtig voor de eenmanszaak.

 

Zijn we uberhaupt nog wel ondernemer in onze eenmanszaak als we nu eigenlijk alleen maar samen werken?
Eigenlijk niet, maar passieve bedrijven, al dan niet tijdelijk, komen wel vaker voor. Die vraag zal de Belastingdienst over een jaar of drie jaar ook wel gaan stellen.

 

Incidenteel werk ik nog een aantal keer per jaar (3-4) aan een ander project ...
Daarmee is in ieder geval jouw eenmanszaak nog actief en is de btw-aangifte niet niks (nul) ... ook de IB-aangifte niet.

 

... maar dat kan ik eventueel toch ook via de VOF factureren?
Inderdaad dat kan, maar zoals in mijn inleiding, ik zou eerder de vof opheffen.

 

Wat zijn hierdoor de consequenties ook voor de administratie?
Wel, jullie beiden hebben nu administratieve én fiscale verplichtingen voor de VOF én beide eenmanszaken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

OK! Dit is zeker helder, bedankt voor het snelle antwoord!

Ik denk dat velen met mij wel benieuwd zijn naar het vervolg van het verhaal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.