• 0

overname bedrijf meerjarig plan

Hallo Allemaal,

 

Ik zit met een paar vragen maar zal eerst even mijn situatie omschrijven.

Ben werkend in een electronica winkel (witgoed/bruingoed) die 84 jaar bestaad en met 3 man persooneel.

Mijn baas is 47, collega 47 en ik ben 34 jaar.

Ik bezorg, repareer, intalleer alles meestal met mijn collega.

 

In de laatste vergadering heeft mijn Baas laten vallen dat zij een companion wilt gaan zoeken.

Omdat zij toch erg zwaar in haar 1tje vind en zo wie zo wilt gaan stoppen over 15 jaar.

Over 15 jaar ben ik 49 en zal een baan zoeken een stuk lastiger wezen en heb ik dus aangegeven dat ik wel interesse heb om eventeel mij in het bedrijf te gaan verweven/inkopen.

Daarbij heb ik nadrukkelijk aangeven dat ik geen eigen vermogen heb en dat ik mijn huis nooit wil kwijt kunnen raken als het bedrijf failliet gaat.

Het bedrijf is nu een BV.

Er begint al een probleem aan te komen en dat is.

Er zal meer personeel moeten komen voor het opvangen van bezorgen (goederen 1/2/3 hoog)

omdat mijn collega daar bijna te oud voor wordt en als ik in de spiegel kijk wil ik het na zoveel jaar ook niet echt meer maar 3 man in de winkel is het aanloop (nog) te klein.

En er is heel weinig voorraad waar ik het niet mee eens ben maar er daar te weinig geld voor wordt er gezegd.

Nu weet ik dat er de afgelopen jaren niet echt geld wordt verdiend maar dat we een paar jaar weer stabiel zijn ivm met de crisis.

Ik zie wel potentie in het bedrijf en denk dat er meer uit te halen is wat er nu wordt gedaan.

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vinden voordat rond ga zitten en dat ze4 met een voorstel komen waar ik natuurlijk nooit meteen ja op zeg maar eerst verder in het voorstel zal verdiepen.

 

Nu zijn mijn vragen.

Is het wel verstandig om die stap te gaan maken?

Zo ja wat zal dan de beste manier zijn om in te kopen? (meerjarig plan)

Zijn er mensen die al in zo'n situatie terecht zijn gekomen en hun ervaring met mij willen delen?

 

Mvg Ferry

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ferry, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is het wel verstandig om die stap te gaan maken?

Kan ik niet voor jou beoordelen. 1 ding wel : niet verstandig om het te doen om de reden die jij noemt (angst om op latere leeftijd niet meer aan de bak te komen). Angst voor later is geen goed motief om ondernemer te worden: je haalt je als ondernemer nu veel meer sores op de hals: dat moet je wel willen en kunnen

 

Ik zie wel potentie in het bedrijf en denk dat er meer uit te halen is wat er nu wordt gedaan.

De ambitie om er meer uit te halen, in combinatie met niet bang zijn om zelf risico te lopen, lijkt me een veel beter motief!

 

Zo ja wat zal dan de beste manier zijn om in te kopen? (meerjarig plan)

Lastige. Het moet geen "gokken met andermans portemonnee" worden uiteraard. Wat ik daarmee bedoel te zeggen: je kunt niet gaan ondernemen op andermans risico (onder het mom van :"als mijn beslissingen slecht uitvallen is het jouw probleem, en als het goed gaat wil ik als beloning je bedrijf krijgen") , dus ergens zul je een balans moeten vinden.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Bedankt voor u reactie.

Ik had het beter ook anders moeten formuleren over bang zijn over 15 jaar.

Bedoelde meer mee te zeggen als ik (nu) niks doe en zo door blijf gaan zal ik dan niet later denken had ik het toch maar gedaan.

 

Weet gewoon niet of het verstandig is en wat er allemaal mogelijk met mijn wensen.

 

Het gokken met iemands ander portemonee is zeker niet mijn bedoeling en daar zal hele goeie afspraken voor gemaakt moeten worden.

 

Gelukkig heb ik nog veel tijd en er zal heel veel besproken moeten worden, maar ik wil wel zoveel mogelijk weten voordat ik het gesprek in ga en een beslissing zal moeten maken.

 

Mvg Ferry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo FerryN,

 

Leuk dat je je meldt met je vragen.

Instappen

Of je moet instappen in een bedrijf hangt van veel dingen af. Kun je samenwerken met de andere eigenaar/eigenaren? Heb je dezelfde visie? Verwacht je voldoende rendement te kunnen halen? etc etc. Daarnaast spelen persoonlijke overwegingen. Wil je uberhaubt ondernemer zijn? Kun jij emotioneel omgaan met wisselende inkomsten of zelfs verliezen? Ben je bereid veel tijd te investeren in jouw onderneming, ook ten koste van jouw priveleven?

 

Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid voor de onderneming ligt in de basis bij de B.V. zelf.

Dat is het fijne van een B.V.

De aansprakelijkheid kan verschuiven naar bestuurders als er sprake is van wanbestuur. Ben je slechts aandeelhouder, dan treft jou dat in principe niet. Ik zeg bewust 'in principe', want er zijn wat uitzonderingen die vooral zien op situaties waarbij men zich probeert te vrijwaren van aansprakelijkheid door op papier geen bestuurder te zijn.

 

Borgstelling

Als er financieringen zijn kan een financierder borgstellingen vragen. Als jij prive jezelf borg stelt, dan komt een curator ook bij jou prive als dat nodig is.

 

Zoek adviseurs!

Al met al lijkt het mij verstandig dat je je bij een eventuele instap laat bijstaan door een goede jurist en een goede accountant/fiscalist. De informatie op dit forum zullen jou een eind in de goede richting brengen, maar op detailniveau ontkom je niet aan direct advies.

 

Heel veel succes met de overwegingen!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik een ongenuanceerd advies geven? (Nog) niet doen!

 

Jezelf verplichten om je gedurende 15 jaar in te kopen is wel een heel grote gok. Zo lang vooruitkijken is in elke branche, maar zeker in wit- en bruingoed, onmogelijk. Zeker omdat je gedurende die 15 jaar maar weinig invloed zult hebben en je nu al allerlei problemen ziet. Het is de vraag of de zaak over pakweg vijf jaar nog bestaat en of je überhaupt de invloed krijgt om bij te sturen. Dat de zaak al heel lang bestaat zegt helaas niets; behaalde resultaten uit het verleden...

 

Je ziet potentie, maar ook problemen. Problemen van de huidige eigenaar, waar je dan nog 15 jaar mee samen moet werken, als meerdere kapitein op een enkel schip. Je gaat sleutelen aan het kindje van de eigenaar en dat is vaak een recept voor onenigheid. Een scenario van geleidelijk inkopen is voor de huidige eigenaar cashen, maar ook loslaten; dat eerste is makkelijker dan het tweede.

 

Ondernemen is hard werken. Naast je huidige werk krijg je er dan een managementtaak bij. Dat wordt vast meer dan een fulltime baan. Knetterhard werken, maar omdat je jezelf geleidelijk inkoopt zal in het begin het grootste deel van de opbrengst daarvan naar de huidige eigenaar gaan. Die lacht in haar vuistje terwijl jij jezelf de benen onder je vandaan rent. Is dat goed voor jou motivatie en kan je privesituatie daartegen?

 

Je motivatie om ondernemer te worden is nog weinig uitgewerkt. Waarom wil je dit? Wil je echt ondernemer worden, met alle nadelen en risico’s die daarmee gepaard gaan? De kans is aanwezig dat je de komende tien jaar knetterhard werkt en dan toch opeens alles kwijt bent en zonder pensioen en uitkering met lege handen staat. Je hypotheek kun je dan ook niet meer betalen en zo staat alsnog je huis op het spel. Wil je dat risico nemen? Deze “kans” is geen gouden scenario.

 

Vergeet even dat je er nu werkt. Je moet gewoon voor de aandelen betalen, je krijgt ze niet kado. Je moet het dan ook niet zien als een eer of een beloning. Kijk er naar als een zakelijke transactie: is het voor jou (en de jouwen) de moeite en het risico waard om zoveel geld risicovol te gaan beleggen?

 

Is de onderneming ook redelijkerwijs waard wat je er voor moet betalen? Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen moeten de boeken worden opengeslagen. Dat kan gevoelig liggen, zeker naar eigen medewerkers, want dat ben je nog. Denk jij dat de baas jou (en je adviseur) volledig inzicht wil geven in het financiële reilen en zeilen van de onderneming?

 

Je meent dat er meer personeel en voorraden moeten komen, maar schrijft ook dat er weinig winst wordt gemaakt. Denk je dat investeren in extra personeel en voorraden de winst zal vergroten? Waar gaat de onderneming het geld vandaan halen? Wie is er verantwoordelijk voor het risico dat bij die investering hoort? Je ziet potentie, maar dat is nog geen garantie.

 

Je kunt jezelf ook niet inkopen en op dit soort vragen eens in je vrije tijd een managementadvies voor je baas schrijven. Misschien kun je daarmee je ondernemerstalent beproeven en misschien zelfs een promotie krijgen (tot bedrijfsleider of zo) die je per saldo geen extra risico’s maar wel meer salaris oplevert. Ondertussen kun je jezelf in de avonduren verder verdiepen in het ondernemerschap. Misschien blijkt uit je berekeningen dat voor jezelf beginnen in plaats van een zaak over te nemen hier wel voordeliger is, wie weet...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Valt er aan de verkoop, installatie (bezorging plus) of reparatie van wit- en bruingoed nog altijd te verdienen?

 

Wat zou je als ondernemer precies willen kopen en wat is dan je verkoop- of exit strategie? Of is deze handel en dienstverlening bovengemiddeld winstgevend zodat je jezelf rijkelijk kunt belonen? Ben je als werknemer niet beter af?

 

Zit er vastgoed in de BV? Dat kan ook een motief zijn.

 

Ik zie voornamelijk risico's, bijvoorbeeld concurrentie van grotere (internet)spelers, marginale handel en hoge (vervangings-)kosten bij uitval van collega's of mede-aandeelhouders. Is dit verzekerd (of valt dit te verzekeren) en hoe zit het met pensioenopbouw van aandeelhouder(s) of medewerkers? CAO?

 

Waarom zou je niet direct volledig overnemen? Al dan niet met of zonder de andere medewerker en aandeelhouder?

 

Ik zou in deze handel geen winkel willen overnemen, maar waar zie of ruik jij kansen en verbetermogelijkheden?

 

Is dit een familiebedrijf in een (middel)grote stad?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.