• 0

Bonnetjes en inscannen daarvan

Hoi!

 

Ik heb een 3 tal vraagjes :)

 

1.) Ik heb voor m'n thuiskantoor o.a. een bureau en bureaustoel moeten halen. De winkel geeft echter uitsluitend een bonnetje; geen volwaardige factuur. Is dat voldoende om BTW terug te vorderen en het in minderingen brengen op de inkomstenbelasting?

 

2.) Dan m.b.t. inscannen; de belastingdienst zegt twee dingen op haar site:

- U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen.

- U mag facturen en bonnetjes ook scannen en digitaal bewaren.

... Dus als je ze inscant, moet je dan het origineel nog bewaren; of mag je die na inscannen gewoon weggooien? Dat is een beetje onduidelijk met deze verwoording.

 

3.) Ik heb een zakelijke aankoop per ongeluk gedaan via de account van mijn betere wederhelft. Dus haar naam staat op de factuur. Is dat een probleem; dus moet ik het verkopende bedrijf heul lief aankijken en hopen dat ze een credit nota + nieuwe nota willen uitschrijven, of kan het ook zo?

 

B.v.d.! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

1. Als op het bonnetje vermeld staat: Naam leverancier, korte omschrijving aankoop, bedrag excl btw en btw bedrag, dan is het voldoende. Anders niet.

 

2. Digitaal archief volstaat

 

3. Ja dit is een probleem. Inderdaad vragen om credit en vervolgens debet met juiste gegevens.

 

groet

 

Link naar reactie
  • 0

1.) Ik heb voor m'n thuiskantoor o.a. een bureau en bureaustoel moeten halen.

Inrichting van een thuiskantoor is meestal niet aftrekbaar zoals reeds opgemerkt. Ik maak de aanname dat het verder gaat om een eenmanszaak.

 

De winkel geeft echter uitsluitend een bonnetje; geen volwaardige factuur. Is dat voldoende om BTW terug te vorderen en het in minderingen brengen op de inkomstenbelasting?

Op de bon moet BTW vermeld staan om deze in aftrek te brengen. Daarnaast moet de bon aan jou de te koppelen zijn, doordat je naam er op staat of deze te linken is aan een betaaltransactie op je rekening (bij kleine bedragen). Maar goed, in dit geval maakt dat niet uit omdat je de kantoorinrichting waarschijnlijk niet af kunt trekken.

 

In veel winkels waar je normaal alleen een kassabonnetje krijgt kun je vragen om een BTW bon. Dat levert soms wat gekreun en gesteun op en dan komt er vanonder de balie een bonnenboekje tevoorschijn waarop alles met de hand moet worden uitgeschreven.

 

... Dus als je ze inscant, moet je dan het origineel nog bewaren; of mag je die na inscannen gewoon weggooien? Dat is een beetje onduidelijk met deze verwoording.

Zie de folder "Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht". Omdat voor gewone stervelingen de echtheidskenmerken bij conversie bijna niet te bewaren zijn is de eenvoudige regel: wat je digitaal binnenkrijgt ook digitaal bewaren en wat je op papier binnenkrijgt ook op papier bewaren. Bij mijn laatste belastingcontrole werd hier ook op gecontroleerd. Je kunt dus ook niet volstaan door een digitale factuur uit te printen en die in een map te steken.

 

3.) Ik heb een zakelijke aankoop per ongeluk gedaan via de account van mijn betere wederhelft. Dus haar naam staat op de factuur. Is dat een probleem; dus moet ik het verkopende bedrijf heul lief aankijken en hopen dat ze een credit nota + nieuwe nota willen uitschrijven, of kan het ook zo?

Als je de BTW wilt kunnen verrekenen heb je een nieuwe factuur op jouw naam nodig. Als je alleen de kosten wilt verrekenen kan je wederhelft de aankoop aan jou doorverkopen en even een bonnetje schrijven. (Maar ze mag geen BTW berekenen en als ze het voor een hoger bedrag verkoopt moet ze de winst aangeven als overige inkomsten.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties! :)

 

Ja volgens die tool van de belastingdienst kan ik een deel van de woning als zakelijk opvoeren.

Dat is bij aanvang woning. Al moet ik dat nog even goed bekijken hoe het nou allemaal precies zit en wat de implicaties zijn.

 

Ik neem aan dat je de apparatuur in de werkruimte toch wel gewoon sowieso mag opvoeren...?

Zakelijk gebruik: monitor, geluidsinstallatie, randapparatuur, etc.?

Bij geluidsinstallatie zou je misschien denken van niet, maar ik werk voor een filmstudio.

Ik moet ook nog uitvogelen hoe het zit met internet, heb voor het uploaden van 4K-filmmateriaal 500MBit glasvezel nodig omdat het anders dagen duurt om te verzenden (Standaard wordt hier 6MBit upload geleverd namelijk); maar dat heb ik voor privé natuurlijk echt absoluut niet nodig. Maarja, het is thuis: dus dat internet wordt uiteraard ook privé gebruikt. Dus corrigeren, maar dan nog uitrekenen wat precies privé en zakelijk is; blijf het heel lastig in te schatten vinden. :) Al zei de belastingdienst daarover dat je het ook allemaal kan opsplitsen; dat is denk ik ook een stuk makkelijker corrigeren vanaf dat punt. :)

 

Hartelijk dank voor de reacties en de linkjes, ik ga ze even heel goed doornemen.

Merci!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je de apparatuur in de werkruimte toch wel gewoon sowieso mag opvoeren...?

Zakelijk gebruikte apparatuur is weer wat anders dan inrichting, volgens de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk gebruikte apparatuur is weer wat anders dan inrichting, volgens de Belastingdienst.

Ja wat is inderdaad inrichting volgens de belastingdienst ? Ik vind het discutabel.

 

Indien een schoonheidsspecialist een behandeltafel heeft of een kapper een kappersstoel, zo heeft een video programmeur een stevige tafel/bureau en een stoel nodig. De apparatuur en deze 'ondersteuning' kan niet los (voor bedrijfsvoering) van elkaar in gebruik genomen worden. Ik zou het niet laten om dit als bedrijfskosten in aanmerking te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Indien een schoonheidsspecialist een behandeltafel heeft of een kapper een kappersstoel, zo heeft een video programmeur een stevige tafel/bureau en een stoel nodig. De apparatuur en deze 'ondersteuning' kan niet los (voor bedrijfsvoering) van elkaar in gebruik genomen worden. Ik zou het niet laten om dit als bedrijfskosten in aanmerking te nemen.

Genoemde voorbeelden zijn discutabel als deze in de onzelfstandige werkruimte thuis zijn geplaatst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ook daar zou ik geen onderscheid in maken.

 

Nog een andere insteek:

 

Stel om bepaalde redenen om te kunnen werken verplaats ik apparatuur en noodzakelijke 'ondersteuning' van een bedrijfslokatie naar een prive lokatie. Waarom zou dan de 'ondersteuning' ineens tot de inrichting moeten behoren?

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een andere insteek:

Stel om bepaalde redenen om te kunnen werken verplaats ik apparatuur en noodzakelijke 'ondersteuning' van een bedrijfslokatie naar een prive lokatie. Waarom zou dan de 'ondersteuning' ineens tot de inrichting moeten behoren?

Niemand die dát beweert.

 

Als wij dan toch de relatieviteitstheorie van stal hebben gehaald ... het momentum is van belang.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.