• 0

Zelfstandige Kapper op provisiebasis

Vraag over zelfstandige kapper op provisiebasis.

 

Ik heb een voorstel gekregen om als kapper op provisiebasis te werken in een bestaande kapsalon.

 

Ik moet wel mijn eigen pin apparaat gebruiken en niet die van de kapsalon.

 

Dus ik krijg een omzet op mijn bank rekening waarvan alleen een percentage van mij is en de rest van de kapsalon.

 

Hoe zet ik dit op mijn boekhouding? en hoe laat ik belastingdienst weten dat allen een percentage van dat omzet werkelijk van mij is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Credit nota wordt opgesteld door degene die betaalt.

 

Als je er een duidelijke omschrijving en/of berekening op zet dan lijkt me dat afdoende om de betaling te verantwoorden in je administratie. Ik zou wel iets op papier zetten (als dat er nog niet is) waarom je die bedragen betaalt.

 

Mooier (netter?) zou echter zijn als jij het bedrag door geeft aan je opdrachtgever en hij jou een factuur stuurt.

Link naar reactie
  • 0

Creditfacturen zijn er enkel en alleen voor het corrigeren van niet geleverde diensten of niet geleverde/teruggenomen goederen. Creditfacturen maak je niet aan voor de verrekening/verwerking/compensatie van enige huur en/of provisie.

 

In deze zaak brengt de kapsalon kosten voor de huur en/of provisie in rekening middels een factuur met btw en deze boek je als zodanig in je administratie.

 

Overigens is en blijft het werken als freelance kapper in de kapperszaak van een ander een heikel punt. Het wordt (te) vaak opgevat als een fictieve dienstbetrekking. In het onderhavige geval wordt getracht dat onderuit te halen door de freelancer van zijn eigen pinapparaat gebruik te laten maken. Dat snijdt m.i. weinig hout, aangezien een pinapparaat niets meer is dan een portemonnee vol met elektronische muntjes. De zelfstandigheid wordt daar niet veel beter van. De ZZP-problematiek van stoel(ver)huur in een kaperszaak is overigens al een klassieker aan het worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De ZZP-problematiek van stoel(ver)huur in een kaperszaak is overigens al een klassieker aan het worden.

Yep, Jan Van Galen was overigens de eerste kaper die ZZP-er wilde blijven. Leuk weetje: er is zelfs een straat naar hem vernoemd ;)

 

FF serieus Nedzhibe: zijn er nieuwe ontwikkelingen / uitspraken over stoelhuur-kappers? Ik heb tot 2012 een grote keten stoelhuurkappers als klant gehad en kom nu via via weer met ze in aanraking; ben wel benieuwd naar recente ontwikkelingen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

FF serieus Nedzhibe: zijn er nieuwe ontwikkelingen / uitspraken over stoelhuur-kappers? Ik heb tot 2012 een grote keten stoelhuurkappers als klant gehad en kom nu via via weer met ze in aanraking; ben wel benieuwd naar recente ontwikkelingen.

Geen nieuwe ontwikkelingen, maar dat komt omdat er weinig (tot geen) controle is. De belastingdienst lijkt het spoor (en het personeel) een beetje kwijt te zijn.

 

Ook onder de nieuwe Wet DBA, blijft de (schijn)zelfstandigheid een typisch Nederlands probleem. De zelfstandigheid wordt, volgens de logica van de overheid, vergroot door niet één stoel te huren, maar voor een dag(deel) de hele kapsalon.

Ik weet wel, dat wordt lastig als je 3, 4, 5 of meer stoelen hebt staan, maar het werkt wel. Misschien is het beter om kapsalons onder te verdelen in kleine kamertjes, met elk 1 spiegel en 1 stoel. In de persoonlijke dienstverlening wordt dat wel als zelfstandig gezien en geaccepteerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.