• 0

recht op Kinderopvangtoeslag bij eigen kinderdagverblijf?

Weet iemand of je als eigenaar van een kinderdagverblijf (vof man/vrouw) ook recht hebt op kot? In artikel 1.6a van de wet kinderopvang wordt de gastouder expliciet uitgesloten. Mijns inziens impliceert dit dat kot voor een eigen kinderopvang dan wel kan. Ik weet niet hoe zwaar het probleem 'contract met jezelf' roet in het eten gooit. Overigens doen de vennoten de opvang niet zelf, maar personeel.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet iemand of je als eigenaar van een kinderdagverblijf (vof man/vrouw) ook recht hebt op kot? In artikel 1.6a van de wet kinderopvang wordt de gastouder expliciet uitgesloten. Mijns inziens impliceert dit dat kot voor een eigen kinderopvang dan wel kan. Ik weet niet hoe zwaar het probleem 'contract met jezelf' roet in het eten gooit. Overigens doen de vennoten de opvang niet zelf, maar personeel.

Ik vond elders een antwoord waarbij werd aangegeven dat het wel zou kunnen, mits 'volgens de regels'. Helaas werd het verder niet uitgelegd. Persoonlijk denk ik - met jou - dat één van die regels (namelijk de contractsvereiste) inderdaad roet in het eten gooit. Je kunt je kinderen waarschijnlijk wel (gratis) naar je eigen kinderdagverblijf sturen. Je betaalt dan geen kinderopvangbijdrage aan je eigen kinderdagverblijf, waardoor er uiteraard ook geen kinderopvangtoeslag nodig is. Je eigen kinderen tellen echter wel mee voor het maximum aantal kinderen waar opvang voor mag worden gegeven.

 

Het ontvangen van kinderopvangtoeslag zou waarschijnlijk wel lukken als je een bv zou hebben (met alle nadelen omtrent gebruikelijk loon vandien), omdat je dan als ouders afspraken kunt maken met de bv. Je zult dan echter wel een marktconforme kinderopvangbijdrage moeten betalen aan de bv. Deze bijdrage is dan belast met vennootschapsbelasting in de BV - en tot slot weer bij jezelf via Box 2.

 

Het zou me overigens niet verbazen als dat per saldo niet heel veel zin heeft. De ontvangen kinderopvangtoeslag zou wel eens weg kunnen vallen tegenover de totale belasting die je moet betalen over de eigen bijdrage aan je eigen bv. Al zal dat uiteraard liggen aan je persoonlijke omstandigheden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker wel mogelijk om als vof je eigen kinderen op te vangen en in aanmerking te komen voor kot.

Ik heb een paar jaar geleden een zaak gewonnen tegen de belastingdienst. De rechter was met mij van mening dat het contract waarin de partner die als tekeningsbevoegde van de vof een contract aanging met de andere ouder aan alle wettelijke eisen voldeed.

Overigens ging het hier om de houder van een gastouderbureau maar dat maakt op zich geen verschil. Zorg dat het contract dat je sluit voldoet aan de wettelijke eisen en de kosten van de opvang daadwerkelijke iedere maand tijdig worden voldaan.

Bewaar alle bewijsstukken (contract, facturen, bankafschriften van betalingen en jaaropgave).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Kees, de uitspraak in de casus waar ik aan refereerde is niet gepubliceerd dus vind je niet op internet.

 

Mogelijk helpt de uitspraak je wel op weg dus ik voeg deze, geanonimiseerd, als bijlage toe.

Overigens is de Belastingdienst tegen deze uitspraak niet in hoger beroep gegaan.

 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

 

groet,

Marjan

kot_gob_vof_uitspraak_20.12.2012.pdf

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Ik kwam je bericht hier tegen, het betreft al een wat ouder bericht dus ik weet niet of je dit nog leest maar ik zag in jouw niet-gepubliceerde uitspraak dat M. ten Hagen namens jou de procedure heeft gevoerd. Ik heb een klant die met hetzelfde probleem zit, alleen ik ben niet deskundig op dit terrein en ik vroeg me af of de heer of mevrouw ten Hage bereid is de procedure voor mijn klant te voeren ?

 

Mag ik van je vernemen ?

 

MVG

 

Huub

Link naar reactie
  • 0

In de uitspraak staat dat M ten Hagen de gemachtgde is, dat is een ander dan belanghebbende

 

Klopt, dus je kennelijke aanname dat Marjan hier de belanghebbende was klopte niet: Marjan ten Hagen heeft die procedure als gemachtigde gevoerd namens een belanghebbende ;)

 

Wil je zelf in contact komen met Marjan ten Hagen? Druk dan op de link onder haar bericht en bijlage

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Re: recht op Kinderopvangtoeslag bij eigen kinderdagverblijf?

« Antwoord #10 Gepost op: Vandaag om 20:22:38 »

Beste Marjan,

 

Ik kwam je bericht hier tegen, het betreft al een wat ouder bericht dus ik weet niet of je dit nog leest maar ik zag in jouw niet-gepubliceerde uitspraak dat M. ten Hagen namens jou de procedure heeft gevoerd. Ik heb een klant die met hetzelfde probleem zit, alleen ik ben niet deskundig op dit terrein en ik vroeg me af of de heer of mevrouw ten Hage bereid is de procedure voor mijn klant te voeren ?

 

Mag ik van je vernemen ?

 

MVG

 

Huub

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.