• 0

Looproute en locatiecodering webwinkel

Ik heb een vraag. Wegens verhuizing naar grotere magazijn ben ik aan het kijken wat de beste looproute en locatiecodering zal zijn voor mijn webwinkel. Nu twijfel ik tussen 2 opties en hoor ik graag waar jullie voor zouden kiezen.

 

Optie 1: je loopt zigzag 1x door de gang, je pakt dus tegelijk zowel van links (oneven nummers) als van rechts (even nummers). Qua locatiecode denk ik aan een letter voor de zone, een nummer voor de kast, letter voor de plank en dan nummer voor het bakje. Dus bijvoorbeeld B01-D9 (zone B, kast 1, plank D, bak 9).

optie1.png

 

Optie 2: je loopt recht door de gang, je loopt eerst 'van onder naar boven' pakkend aan de linkerkant en daarna 'van boven naar onder' pakkend aan de rechterkant. Qua locatiecode denk ik aan een getal tussen 1 en 9 voor de zone, getal voor de kast waardoor je makkelijk bijvoorbeeld kast 20 of 33 kan zeggen, letter voor de plank en nummer voor het bakje. Dus bijvoorbeeld 23-C7 (zone 2, kast 3, plank C, bak 7).

optie2.png

 

Qua looproute deed ik zoals optie 2 maar ik had niet zoveel gangpaden, vandaar dat ik nu aan het kijken ben hoe het beter kan.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn voorkeur zou optie 1 hebben, want waarom zou je in 1 pick-ronde 2 keer door dezelfde gang willen? Ook ook qua veiligheid is 1-richtingsverkeer beter over het algemeen. (Bij de Albert Heijn distributiecentra wordt dit ook toegepast, maar dat is dan een ook wat groter magazijn, met wat grotere orders.)

 

Als je overigens de kasten laat doorlopen tot aan de achtermuur, is optie 2 een betere optie, want anders moet je alsnog teruglopen.

Link naar reactie
  • 1

Ha, het gaat goed met de kralen :). Met de beste looproute bedoel je de kortste?

 

Hangt een beetje af van de breedte van het gangpad.... maar volgens mij zet je bij optie 1 meer stappen. Denk dat je beter kunt kijken naar een systeem om artikelen met een hoge omloopsnelheid aan het begin van de route te plaatsen en de slow-movers achteraan.

 

Gr,

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Allereerst gefeliciteerd met het nieuwe magazijn :)

 

wij doen het volgens het tweede principe en bevalt ons goed.

dank je wel! Wij nu ook volgens 2de maar nu er uiteindelijk 4 gangpaden zullen zijn dachten we aan optie 1, maar twijfel of het niet lastiger uitpakt.

 

Mijn voorkeur zou optie 1 hebben, want waarom zou je in 1 pick-ronde 2 keer door dezelfde gang willen? Ook ook qua veiligheid is 1-richtingsverkeer beter over het algemeen. (Bij de Albert Heijn distributiecentra wordt dit ook toegepast, maar dat is dan een ook wat groter magazijn, met wat grotere orders.)

 

Als je overigens de kasten laat doorlopen tot aan de achtermuur, is optie 2 een betere optie, want anders moet je alsnog teruglopen.

Bedankt voor de tip! Ik had de neiging het bij optie 2 te houden alsof dat makkelijker is, maar ik denk dat het inderdaad lopen scheelt. De rijen worden nog langer maar er zal zeker nog loopruimte bij de muur zijn. Leuk om te weten dat AH het ook zo doet. Het is niet zo druk in mijn magazijn ;) maar op maandag lopen er wel meerderen tegelijk rond.

 

 

Ha, het gaat goed met de kralen :). Met de beste looproute bedoel je de kortste?

 

Hangt een beetje af van de breedte van het gangpad.... maar volgens mij zet je bij optie 1 meer stappen. Denk dat je beter kunt kijken naar een systeem om artikelen met een hoge omloopsnelheid aan het begin van de route te plaatsen en de slow-movers achteraan.

 

Gr,

 

Bert

Haha of juist slecht, dat ik teveel voorraad heb ;-) Ik bedoel kortste / efficientse inderdaad. Qua breedte van de gangpad denken we aan 1 meter. De populairste willen we sowieso vooraan, vooral nu het toch verhuisd moet worden kan de volgorde weer verbeterd worden. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Leuke puzzel :)

 

Ik gebruik het zelf niet maar er zijn ook andere opties dacht ik.

 

Als het pad maar 1 meter breed genomen wordt en met eventueel een karretje of mandje, zou ik de éénrichtingsloop nemen. Ook met de mogelijkheid om sommige rekken van 2 (D) of 3 (T) richtingen te kunnen benaderen.

 

Zie schema.

looproute.thumb.JPG.c114bad5750c230266a83450a80cca24.JPG

Link naar reactie
  • 0

toch nieuwsgierig: Hoe ziet je magazijn / looproute er nu uit?

Ik heb nu maar 2 gangpaden waarbij je dan aan beiden kanten kast heeft, voor de rest vanaf 1 kant bereikbaar. Dat bevalt goed, maar twijfel of het bij nieuwe magazijn niet beter anders kan.

 

 

...

 

Als het pad maar 1 meter breed genomen wordt en met eventueel een karretje of mandje, zou ik de éénrichtingsloop nemen. Ook met de mogelijkheid om sommige rekken van 2 (D) of 3 (T) richtingen te kunnen benaderen.

 

Zie schema.

;D bedankt voor het meepuzzelen. Er wordt altijd met mandje in hand gelopen, karretje haast nooit nodig. Ik snap het plaatje niet helemaal....hoezo 3 richtingen? Overigens zullen de linkerrij en rechterrij ook vanaf beiden kanten bereikbaar zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Er vanuitgaande dat je rondom de stellingen kunt lopen:

 

Bij een gangpad van 1 meter zou ik 1 looprichting aanhouden zoals al aangegeven.

 

Verder de nummering zo logisch mogelijk houden.

 

Gangpad A -> Picklocatie A1L (links) en A1R (rechts), A2L en A2R, A3L en A3R etc. en het volgende gangpad B van achter naar voren nummer met B1L, B1R, B2L en B2R etc.

 

Per rekdeel een nummer voor de legborden toevoegen:

 

C3L4 is dan dus gangpad C, Rekdeel 3 Linkerzijde, 4e Legbord.

 

Klinkt ingewikkeld, maar ieder systeem is een kwestie van wennen.

 

Verder de opmerking van bert ter harte nemen: Loopafstanden kort je in door hardlopers in je assortiment bij elkaar kort bij de inpakstraat te plaatsen

 

Frans

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Frans: mooi strakke locatiecodering zo, alleen als ik 1 rij helemaal door heb gelopen wil ik de 2de rij liefst in tegenovergestelde richting lopen, ipv dat ik eerst helemaal terug naar begin moet. En dan is wat bij Links is ingesteld toch aan mijn rechter hand. ;) Ik heb wel al script trucje bedacht van 'als meer dan 1 rij, eerste rij asc sorteren en 2de rij desc, 3de rij asc' etc, voor zover dat bij iedere lijst handige looproute zal zijn.

 

De hardlopers zal ik als eerste doen ja, iedere artikel gaat automatisch locatie krijgen gesorteerd op aantal klanten per dag. Ik had dat nu ook al zo, alleen de vraag is wel veranderd merk ik, mooie kans het nu opnieuw te sorteren. :)

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van een picklist generen over meerdere orders en op orderniveau aan een paktafel verwerken. Jullie scannen toch alles?

 

Ik zou persoonlijk gek worden van al die wandelingetjes met links en rechts op je tenen staan en weer bukken. Eén order picker en inpakkers geeft veel meer rust en efficiëntie, maar dat is ongevraagd advies op een vraag die niet gesteld is.

 

Komt ook weer dat eerdergenoemde karretje kijken met misschien een aantal bakjes bovenop. Met een mandje en scanner of pakbon/pick list heb je toch geen handen vrij? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat er in 1 order vele unieke artikelen zitten, als het om kralen gaat? Of heb je regelmatig bestellingen met maar enkele unieke artikelen?

 

Het is inderdaad verstandig om de hardlopers zo ver mogelijk vooraan te leggen. Zitten er in de orders veel verschillende artikelen, zou het niet meer zoveel uitmaken, want je moet dan toch het gehele magazijn doorlopen, wat ik mij best kan voorstellen met kralen. Loop je overigens alleen of met meerdere mensen?

 

Betreffende de codering, is mijn favoriet altijd: (gebied)(Rij nummer)-(Kast, oneven = links, even = rechts)-(Plank)(bakje/locatie)

 

Bijv. 101-03C4

Dit is dus een kast aan de linkerkant, gezien de 3 oneven is. (Yes, dit is ook een versimpelde voorbeeld van de AH)

 

Dit werkt ook goed met sorteren. Immers hoef je alleen maar op getal te sorteren.

 

//edit:

Ook zou ik inderdaad proberen om te kijken of je kan werken met een kar en met een speciale picklijst. Als je bijvoorbeeld een kar heb met 4 mandjes (A t/m D), dan kan je aangeven op de picklijst in welk mandje het product moet komen. Dat scheelt toch weer 4 keer lopen en dat scheelt weer schoenen. Wel een nadeel als je houdt van schoenen shoppen uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van een picklist generen over meerdere orders en op orderniveau aan een paktafel verwerken. Jullie scannen toch alles?

 

Ik zou persoonlijk gek worden van al die wandelingetjes met links en rechts op je tenen staan en weer bukken. Eén order picker en inpakkers geeft veel meer rust en efficiëntie, maar dat is ongevraagd advies op een vraag die niet gesteld is.

 

Komt ook weer dat eerdergenoemde karretje kijken met misschien een aantal bakjes bovenop. Met een mandje en scanner of pakbon/pick list heb je toch geen handen vrij? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Advies is altijd welkom ;) je bedoelt 1 persoon die orders pakt (meerdere tegelijk ipv 1 voor 1) en daarna na laten kijken? sommigen verkopen we per stuk dus niet voorverpakt, of ik moet barcodesticker op de doos zetten...Zou altijd keer kunnen kijken of het fijner werkt.

 

Ik neem aan dat er in 1 order vele unieke artikelen zitten, als het om kralen gaat? Of heb je regelmatig bestellingen met maar enkele unieke artikelen?

 

Het is inderdaad verstandig om de hardlopers zo ver mogelijk vooraan te leggen. Zitten er in de orders veel verschillende artikelen, zou het niet meer zoveel uitmaken, want je moet dan toch het gehele magazijn doorlopen, wat ik mij best kan voorstellen met kralen. Loop je overigens alleen of met meerdere mensen?

 

Betreffende de codering, is mijn favoriet altijd: (gebied)(Rij nummer)-(Kast, oneven = links, even = rechts)-(Plank)(bakje/locatie)

 

Bijv. 101-03C4

Dit is dus een kast aan de linkerkant, gezien de 3 oneven is. (Yes, dit is ook een versimpelde voorbeeld van de AH)

 

Dit werkt ook goed met sorteren. Immers hoef je alleen maar op getal te sorteren.

 

Soms 1 a 4 artikelen, meestal minimaal 10, soms 2 pagina's vol met artikelen. Ik laat tieners de bestellingen pakken, 1 a 3 tegelijk. Fijn te weten hoe je de codering doet! Dus toch links en rechts inderdaad. Zal even wennen zijn maar scheelt wel lopen inderdaad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.