Jump to content
RikR
Verberg

Eisen aan winstgevendheid bij meerdere activiteiten binnen eenmanszaak

vraag

Hallo forumgenoten,

Naast een part-time loonbetrekking ben ik een ZZP'ende adviseur. Ik wil graag een activiteit aan mijn eenmanszaak toevoegen. Dat kan op zich prima, via de KvK en eventueel een aparte handelsnaam, maar toch vroeg ik me af of de beoogde constructie wel toegestaan wordt:

Activiteit 1 = Adviseur

Inkomsten = 20.000 euro

Uitgaven = 2.000 euro

Uren = 1100

Dit is al jaren mijn eenmanszaak, en die loopt prima, alleen is het jammer dat ik urencriterium net niet haal.

Activiteit 2 = Kok

Inkomsten = 0

Uitgaven = 1.000 euro (cursussen, boeken)

Uren = 150

Als kok heb ik wel eens een betaalde klus gedaan, en het is mijn oprechte ambitie om meer van dit soort werk te doen. Maar wanneer dat geld gaat opleveren, weet ik natuurlijk niet. Ik maak reclame voor dit werk en hou een gescheiden administratie bij.

Als "losse" activiteit wordt mijn werk als kok natuurlijk niet als serieus ondernemerschap gezien door de Belastingdienst. Maar de eenmanszaak als geheel is prima winstgevend en gezond.

Kan ik deze nieuwe activiteit zonder problemen toevoegen aan mijn eenmanszaak, en daarmee mijn urencriterium halen? Of wordt dit door de Belastingdienst als hobby gezien zolang ik niks verdien met die specifieke activiteit?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Rik

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

De studie-uitgaven voor een toekomstig beroep worden in ieder geval niet als bedrijfskosten geaccepteerd.

Verder heb je geen specifieke opleiding tot kok gevolgd en afgerond, waardoor de nieuwe activiteit als hobby zal worden gezien, met als gevolg dat de daarmee verbonden kosten niet kunnen worden afgetrokken.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
  • Rate this answer

Activiteit 2 = Kok

Inkomsten = 0

Als kok heb ik wel eens een betaalde klus gedaan,

Als je een betaalde klus hebt gedaan, dan kunnen je inkomsten uit die activiteit niet nihil zijn. Hoe heb je die klus dan gedaan? Heb je dat gefactureerd vanuit je eenmanszaak? Zo niet, hoe heb je dat dan gedaan? En hoeveel heb je daar voor gerekend? Kun je daar een levensvatbare activiteit van maken?

Wat betreft studiekosten heb je aardig wat verschillende opties. Er zijn grofweg 4 opties. De studiekosten zijn dan:

[*]Niet aftrekbaar

[*]Privé, maar gedeeltelijk, aftrekbaar

[*]Zakelijk, maar gedeeltelijk, aftrekbaar

[*]Zakelijk, en geheel, aftrek

Allereerst zal het liggen aan je beroep. Als je van beroep geen kok bent, dan kan een opleiding koken eerder gezien worden als hobby. Dan zijn de kosten niet aftrekbaar.

Vervolgens kan er sprake zijn van een opleiding voor persoonlijke ontwikkeling. Dat is een studie die verder gaat dan voor je huidige beroep nodig is. Deze kosten zijn privé aftrekbaar onder aftrek van 250 euro.

Dan kan het nog zijn dat je je studie doet voor je bedrijf. Om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en/of het op peil houden van je kennis. In dat geval mag je die kosten wel aftrekken van de winst, maar geldt er wel een aftrekbeperking van 26,5%.

Tot slot zou je nog te maken kunnen hebben met een opleiding die helemaal is toegespitst op jouw individuele onderneming (of een volledige bedrijfs- of vakopleiding). In dat geval zijn de studiekosten volledig zakelijk af te trekken van de winst. Maar dat is hier (en vaak elders ook) niet aan de orde.

Jouw geval

In jouw geval lijkt het me te gaan om een opleiding voor iets waar je nog niet mee aan het ondernemen bent. De kosten zijn daarmee niet zakelijk aftrekbaar (ook niet deels), maar ik denk dat de kosten van de cursus wél privé zijn af te trekken als scholingskosten. Je studie-uren zijn dus voor eigen rekening en tellen ook niet meer voor het urencriterium.

Zodra je klaar bent met die studie en je klaar bent om klanten te gaan werven, kun je je activiteit inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Pas dán kun je ook daadwerkelijk gespendeerde uren gaan tellen. Denk bijvoorbeeld aan uren om klanten te werven. Mocht je daarna - als ondernemer/kok - je kennis willen uitbreiden, dan kan het zijn dat je opfriscursus wel (gedeeltelijk) zakelijk aftrekbaar is.

Er zijn natuurlijk ook nog wat grijze gebieden. Stel je voor dat je naar Duitsland op vakatie gaat en je wilt daarvoor Duits leren, dan zijn dat hobbykosten (en dus geheel niet aftrekbaar). Maar als je als kok aan de slag kunt bij verschillende Duitse restaurants, dan zouden dat mogelijk toch weer (gedeeltelijk) zakelijke kosten kunnen zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0
  • Rate this answer

Waarom besteed je niet wat extra tijd aan je advieswerk, bijvoorbeeld door interessante artikelen te schrijven? Dan haal je dat urencriterium alsnog. Van het voordeel kun je dan je koksopleiding betalen.

Verder heb je geen specifieke opleiding tot kok gevolgd en afgerond, waardoor de nieuwe activiteit als hobby zal worden gezien, met als gevolg dat de daarmee verbonden kosten niet kunnen worden afgetrokken.

Ik denk dat het niet hebben van een opleiding niet zo interessant is. Het gaat om het perspectief van winstgevendheid. Ook zonder koksopleiding kun je als kok best geld verdienen.

ik denk dat de kosten van de cursus wél privé zijn af te trekken als scholingskosten.

Een eis is wel dat de opleiding of studie gericht is op een (toekomstig) beroep. De vraag is of dat hier wel van toepassing is. Is de ambitie om "meer van dit soort werk te doen" hier substantieel genoeg om te spreken van toekomstig beroep?