Jump to content
oliviercoops
Verberg

definitie prive chauffeur en daarom geen taxi vergunning nodig?

vraag

als innovatieve dienst in de ouderenzorg wil ik vaste klanten begeleiden tijdens uitstapjes. Bijvoorbeeld wekelijks naar het ziekenhuis of naar familie. Soms begeleid ik de mensen in het openbaar vervoer en soms neem ik ze mee in mijn eigen auto. Uitgangspunt is dat ik meer doe dan alleen vervoeren. Ik begeleid ze, doe extra klusjes zoals bijvoorbeeld in boodschap. En ga echt mee tijdens de afspraak met de doctor.

Directiechauffeur bij de definitie van prive chauffeur op wikipedia staat dat je voor vast klanten rijdt en extra diensten levert (https://nl.wikipedia.org/wiki/Directiechauffeur)

 

Ben ik een prive chauffeur? meest belangrijke, moet ik hiervoor een taxi vergunning hebben?

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk het wel. Mogelijk zijn er nog veel meer eisen. Het gaat om jouw auto, en dan is het een taxidienst en geen chauffeursdienst. In bijvoorbeeld Engeland kun je als "private hire" onder allerlei taxiregels uit, in Nederland niet.

 

Denk ook aan je verzekeringen, want je huidige verzekering dekt mogelijk geen (letsel)schade ontstaan tijdens zakelijk gebruik. Keert mogelijk wel uit, maar verhaalt het dan mogelijk alsnog op jou. (Maar er zijn hier gelukkig mensen met meer verstand van verzekeren).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

zou je aan je collega willen vragen of ik een aparte verzekering hiervoor kan of moet afsluiten?

Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt, maar met "er zijn hier gelukkig mensen" doelt Ron niet op collega's van hem, maar op andere leden van dit forum ...

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zou het ook zo kunnen zijn, dat 'vervoer' dermate ondergeschikt is binnen het geheel van de activiteiten, dat je het onder een andere noemer kunt scharen, bijvoorbeeld persoonlijke assistent o.i.d.? Wel risico's afdekken uiteraard, want er kunnen meer dingen misgaan dan alleen bij vervoer, maar daar kan Norbert misschien meer over zeggen?

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je betaald mensen vervoerd heb je een taxipass nodig.

Betalen de klanten in de taxi, dan heb je een volledige pas nodig.

Betalen ze op rekening dan volstaat een beperkte pas, maar daar zit niet veel verschil tussen.

 

Je kan ze wel in je privé auto vervoeren, maar je moet de ritten bijhouden, dat gaat tegenwoordig met de BTC. Je moet dus gewoon taxi zijn dus, vervolgens moet je een blauw kenteken aanvragen.

 

Volgens mij zit het dus zo.

 

Als je als vrijwilliger mensen gaat vervoeren, vanuit een stichting zeg maar, dan heb je geen taxi pas nodig. De ritten worden dan op rekening betaald aan de stichting.

 

Wat al eerder is genoemd, je bent niet verzekerd als er iets gebeurd als er mensen in je auto/taxi zit. Dit is niet het zelfde als een gewone inzittende verzekering.

Via de BTC worden de ritten, tijden, adressen, mensen, hoe vaak en waar je stilstaat allemaal geregistreerd. Bij controle kunnen ze je BTC uit lezen.

 

Je bent ook je eigen planner, dus moet je al die gegevens invoeren, als dat niet klopt met de werkelijkheid zouden ze boetes kunnen uitdelen.

 

Hoe het zit als privé chauffeur weet ik niet precies, maar daar zal je wel een hele klus voor nodig hebben om voor iedereen privé chauffeur te kunnen zijn. Denk dat dit niet gaat werken, je blijft ook met je verzekeringen zitten en de rijtijden wet. Een behoorlijke administratie.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Olivier,

 

een zakelijke autoverzekering biedt niet automatisch dekking voor betaald vervoer van goederen of personen. De meeste verzekeraars sluiten koeriersdiensten en betaald personenvervoer hard uit van de dekking. Dat betekent bij schade dat de cascoschade aan de eigen auto niet gedekt is en dat de WA schade die aan derden moet worden uitgekeerd, op jou wordt verhaald.

 

Maar - gelukkig voor jou - zit er een groot verschil in mogelijkheden, prijs en acceptatie tussen personenvervoer van min of meer vaste personen door een vaste bestuurder (jij) en Taxi's. Sommige verzekeraars hebben zelfs een apart soort dekking voor zorginstellingen die, niet als hoofd- maar als nevenactiviteit, patiënten vervoeren.

 

Helaas voor jou ben ik niet meer actief genoeg in de autoverzekeringsbranche om je concrete namen te noemen van verzekeraars waarvan ik weet dat ze dat op dit moment doen. Maar op basis van - dus oudere - ervaringen zou ik als ik jou was in de volgende volgorde contact opnemen met de volgende partijen:

 

[TR][TD]1)[/TD][TD] je huidige verzekeraar. Altijd beginnen bij de huidige partij: nee heb je, ja kun je krijgen[/TD][/TR]

[TR][TD]2)[/TD][TD]Centraal Beheer en Interpolis (Achmea zusters van elkaar), doen erg veel in de deeleconomie (oa Snappcar) en durven dus wat meer van de vaste paden af te wijken[/TD][/TR]

[TR][TD]3)[/TD][TD]Bovemij: een gespecialiseerde automotive verzekeraar voor oa taxibedrijven[/TD][/TR]

[TR][TD]4)[/TD][TD]Univé: de direct writer zonder winstoogmerk die af en toe risico's accepteert die anderen niet aandurven[/TD][/TR]

[TR][TD]5)[/TD][TD]Iedere willekeurige andere grote verzekeraar (Delta Lloyd, Alianz, Nationale Nederlanden etc)[/TD][/TR]

[TR][TD]6)[/TD][TD]Rialto. Als niemand anders wil, is er nog Rialto: duur, maar je krijgt hoe dan ook een WA dekking: Rialto zorgt er namelijk voor dat iedereen kan voldoen aan de wettelijke verzekeringsplicht van motorrijtuigen[/TD][/TR]

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 78 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept