• 0

Mate van aansprakelijkheid Eenmanszaak

Beste leden,

 

Graag zou ik geholpen willen worden bij de keuze tussen een Eenmanszaak en een BV. Dit heeft voornamelijk te maken met de mate van aansprakelijkheid bij bijv. brand.

 

Mijn idee is om een webwinkel te beginnen waarbij ik losse componenten voor bepaalde type leds verkoop. Zo wil ik een configurator implementeren om de samenstelling van de componenten voor de klant te doen. Zo hoeft de klant dit niet meer zelf te doen en scheelt het hen een hoop werk. Wel moet de klant al deze componenten zelf in elkaar zetten. Een bouwpakket dus.

 

Nou weet ik natuurlijk dat je met een eenmanszaak prive aansprakelijk bent, alleen vraag ik mij af in welke mate. Stel (ernstig scenario) een van mijn klanten bouwt een led armatuur en deze brand na een week af. Zijn of haar winkel/huis brand af. Deze klant legt vervolgens een grote claim bij mij neer. Ik weet zeker dat de samenstelling goed is maar het blijft tenslotte een bouwpakket. Het kan dus zijn dat de klant zelf een fout heeft gemaakt bij de montage. Ook kan het zijn dat een van de componenten gewoon niet in orde was. Hoe sterk sta ik dan? is dit gewoon af te dekken met een aansprakelijkheids verzekering? Of is het in mijn geval verstandig om een BV op te richten, ondanks dat dit wegens een veel te lage omzet niet gunstig is qua belasting.

 

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marc

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marc,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Hoe sterk sta ik dan?

Dat hangt er vanaf. Importeer jij die Leds en overige componenten van buiten de EU of koop je ze in in Europa?

En wie verzorgt de handleiding bij het bouwpakket? Of doet de klant het samenstellen zelf zonder handleiding?

 

Is dit gewoon af te dekken met een aansprakelijkheids verzekering?

Schade voor een incidenteel ondeugdelijk product - als jij de importeur, fabrikant, reparateur of assembleerder bent - is verzekerbaar.

 

Ben je alleen verkoper en importeer je niet van buiten de EU, dan ben je niet productaansprakelijk: je kunt de koper bij een claim dan direct doorverwijzen naar de fabrikant of importeur

 

Of is het in mijn geval verstandig om een BV op te richten, ondanks dat dit wegens een veel te lage omzet niet gunstig is qua belasting.

 

Een BV helpt alleen indien en voor zover het productaansprakelijkheidsrisico onverzekerbaar is.

 

Maar we zullen - aan de hand van jouw antwoorden op mijn vragen - eerst nog moeten vaststellen of je sowieso wel productaansprakelijk te houden bent.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste meneer Bakker,

 

Allereerst bedankt voor uw snelle reactie.

 

De leds koop ik in bij een Nederlandse distributeur. De overige componenten koop ik ook in binnen de EU.

 

Mijn klanten zullen deze leds krijgen zonder handleiding, dit omdat zij in de meeste gevallen al zo veel kennis in huis hebben dat dit niet nodig zal zijn. De configurator dient alleen als extra hulpmiddel omdat dan alles al is uitgerekend. Mijn klanten halen nu hun leds en overige componenten uit China en Amerika omdat zij die dan niet in grotere aantallen hoeven te kopen. Wat de klant ook bij mij zal kunnen doen tegen de zelfde prijs.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De leds koop ik in bij een Nederlandse distributeur. De overige componenten koop ik ook in binnen de EU.

 

Dan heb ik goed nieuws voor je: je bent dan niet (product)aansprakelijk voor schade als gevolg van een ondeugdelijk product. Een goede basisdekking voor bedrijfsaansprakelijkheid als (web)winkelier volstaat voor het beschermen van jouw vermogen, en een BV is zeker niet aan de orde.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zo wil ik een configurator implementeren om de samenstelling van de componenten voor de klant te doen.

Ben je alleen verkoper en importeer je niet van buiten de EU, dan ben je niet productaansprakelijk: je kunt de koper bij een claim dan direct doorverwijzen naar de fabrikant of importeur.

De klant koopt hier geen losse componenten, maar een configuratie. Als de brand ontstaat omdat de klant e.e.a. niet juist heeft aangesloten, al dan niet op (onjuiste) instructie van de verkoper (in de vorm van de online configurator)? Er is dan geen sprake van een ondeugdelijke component, maar van een ondeugdelijke configuratie. Wie is er dan verantwoordelijk?

 

Mijn klanten zullen deze leds krijgen zonder handleiding

Mag je (aan consumenten?) elektronische componenten leveren zonder deugdelijke handleiding? Zogenaamde "aanwijzingen voor het gebruik" zijn verplicht volgens de Europese richtlijn algemene productveiligheid.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De klant koopt hier geen losse componenten, maar een configuratie. Als de brand ontstaat omdat de klant e.e.a. niet juist heeft aangesloten, al dan niet op instructie van de verkoper (in de vorm van de online configurator)? Er dan geen sprake van een onduidelijk component, maar van een ondeugdelijke configuratie.

Tja, wat is een online "configurator"? Geeft die alleen suggesties aan welke componenten je (ook) nodig hebt, of ook hoe je ze moet installeren? In dat laatste geval is er een adviesfunctie, en daarmee ook aansprakelijkheid voor ondeugdelijk advies.

 

Mag je (aan consumenten?) elektronische componenten leveren zonder deugdelijke handleiding?

hangt er vanaf wat je verstaat onder "elektronische componenten". Als ik kroonstenen, lasdoppen en centraaldozen haal bij de Gamma, zit daar geen handleiding bij. Bij een trafo of dimmer echter, krijg ik die wel.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De klant krijgt uiteraard handleidingen van de afzonderlijke componenten. Zij krijgen echter geen handleiding op welke wijze deze componenten bij elkaar gevoegd moeten worden. Omdat dit op meerdere manieren gedaan kan worden, en deze hobbyisten hun eigen werkwijze hebben. Zo heeft de ene klant liever zijn drivers gemonteerd bij de leds zelf. Terwijl de andere klant er liever voor kiest meerdere drivers naast elkaar te monteren op een bord (als voorbeeld).

 

In de configuratie krijgt de klant een aantal mogelijkheden

 

Wil de klant een budget lamp? ( dan verschijnt er een led type van vorig jaar (minder efficient))

Echter wel met de nieuwere veilige driver.

Wil de klant een lens? dan verschijnt er een lens geschikt voor de gekozen lamp aan de hand van het budget enz.. De klant heeft dan de keuze of hij dit component wilt of niet.

 

De klant heeft op de website ook de mogelijkheid losse componenten te kopen zonder configurator.

 

Bij kleine onderdelen zoals bijv. kroonstenen wordt geen handleiding verstrekt.

 

Link naar reactie
  • 0

Geeft die alleen suggesties aan welke componenten je (ook) nodig hebt, of ook hoe je ze moet installeren? In dat laatste geval is er een adviesfunctie, en daarmee ook aansprakelijkheid voor ondeugdelijk advies.

Niet alleen hoe ze te installeren, maar ook welke bij elkaar horen. Als door een foutje in de configurator bij een 10W LED een 5W voeding wordt geadviseerd (of zoiets), dan is dat wel een onjuist advies. Als door zo'n foutje ergens iets oververhit raakt, dan heeft TS mogelijk een probleem.

 

(Los van de vraag hoe robuust componenten tegen fouten moeten zijn en of daar zekeringen in zouden moeten zitten, dat is weer een kwestie van productveiligheid van de afzonderlijke componenten).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Was het allemaal maar zwart/wit.

 

Een nuttig artikel hierover staat onder andere hier:

 

https://webwinkelrecht.nl/contracten-en-algemene-voorwaarden/is-een-webwinkel-aansprakelijk-voor-schade-veroorzaakt-door-verkocht-product/

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad waar. Het idee was om de configurator best uitgebreid te maken. Een foutje kan daar gewoon in sluipen. Als ik een configurator bouw waarbij de klant componenten zelf aan moet klikken en dus zelf de keuze maakt welke zij aanschaffen sluit ik dit risico uit nietwaar?

 

De klant krijgt dan alleen een lijst te zien met benodigde producten waarbij zij zelf de keuze moeten maken welke led, driver, heatsink, kabel enz zij aanschaffen. Doordat er een lijst verschijnt met de beschikbare producten kunnen zij zelf de keuze maken. De klant kan nu geen producten vergeten.

 

Ik ben nog zoekende wat hiervoor de beste oplossing is..

 

Bedankt allemaal voor het meedenken, dit zet mij ook weer aan het denken. :)

 

Ik ga dit artikel zeker even lezen, hartelijk bedankt mr. Mulder. ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.