• 0

Kun je Agile werken met de wet DBA?

Ik maak software en mobiele apps en ben een zelfstandige. Mijn huidige opdracht is kort en loopt snel weer af. Ik ga over 2 weken praten met een potentiële nieuwe opdrachtgever. Ik weet dat deze opdrachtgever voorstander is van Agile werken en vraag me af hoe ik dat in een modelovereenkomst kan gieten. Als je ook IT'er bent hoef je de uitleg niet te lezen. Anders bij deze:

 

Niet Agile (watervalmethode):

Er is een zeer uitgebreid gedefinieerd resultaat van de werkzaamheden op papier gezet. Als ontwikkelaar ga je hiermee aan de slag en zorg je dat het op tijd af is. Bij oplevering volgt een acceptatie na een acceptatietest.

 

Agile (bekendste variant is Scrum):

Er is een kort omschreven resultaat op papier gezet. De langer termijn doelen (na maanden) staan niet in detail vast. Je stelt een doel voor een periode van 2 weken en krijgt feedback op het resultaat en op basis hiervan nieuwe eisen betreffende het resultaat. Dit kan nodig zijn door nieuwe inzichten of marktontwikkelingen. De overeenkomst met waterval werken is dat er alleen resultaateisen zijn. Hoe je het doet, bepaalt de ontwikkelaar. Het verschil met waterval is dat het beoogde resultaat niet volledig vaststaat.

 

En daar wringt de schoen. FNV Zelfstandigen heeft een artikel hier over geschreven:

https://fnvzzp.nl/nieuws/2016/08/modelovereenkomst-geen-werkgeversgezag-vraagt-vaak-om-een-uitgebreide-opdrachtomschrijving

 

Het artikel beweert dat zelfstandigheid weliswaar goed kunt vastleggen door werkgeversgezag uit te sluiten maar dat je dan wel een uitgebreide opdrachtomschrijving nodig hebt..... Dus niet Agile werken?

 

Is het dus onder de wet DBA onmogelijk om Agile te werken als je werkgeversgezag wil uitsluiten?

 

Wat kan ik eigenlijk doen in deze situatie? Het artikel verbaast me. De belastingdienst vertelt in de voorlichting dat als je werkt conform een modelovereenkomst, je je zelfstandigheid gewaarborgd is. Mits je uiteraard de (geel gemarkeerde) kernbepalingen niet tegenspreekt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aENRvdDCz1M&feature=youtu.be

 

FNV Zelfstandigen nuanceert dat. Maar wat is waar? Hoe leg ik mijn zelfstandigheid vast als Agile werken aan de orde is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je het allemaal te ingewikkeld maakt. Kijk naar de vragen die er (volgens FNV) in moeten worden beantwoord - allemaal redelijk standaard en bij "Hoe?" kun je dat er volgens de Agile methode wordt gewerkt.

 

Waar dat artikel over gaat is dat er blijkbaar mensen zijn die als opdrachtomschrijving alleen "Het maken van een app" invullen, en da's een beetje karig.

 

Vooruitlopend op "...als de opdracht niet helder en uitvoerig is beschreven, dan impliceert dat bijna automatisch dat de zzp’er afhankelijk is van nadere aanwijzingen en instructies..." - Agile is in feite niks meer of minder dan een versie maken, en die laten beoordelen door de opdrachtgever, om het daarna aan de hand van de feedback te verbeteren of aan te vullen - zo gaat bij mij elke opdracht ook. Alleen bij Agile gebeurt dat veel vaker.

 

Link naar reactie
  • 0

het is maar net hoe je het uitlegt. FNV pleit volgens mij ook niet voor een gedetailleerde opdrachtomschrijving maar wel voor een duidelijke en vooral ook wil waarschuwen het ook niet te summier te maken.

 

Ik ben bij een voorlichting geweest en daar werd door de belastingdienst juist gewaarschuwd dat je alleen afspraken maken die strikt noodzakelijk zijn om het vereiste eindresultaat te behalen.

 

Ik denk dat jij "gedetailleerd" te veel opvat alsof een functioneel ontwerp onderdeel moet zijn van je contract.. maar dat is echt niet de bedoeling. het gaat echt alleen om strikt noodzakelijke afspraken om tot het juiste eindresultaat te komen. en als jij alleen een app bouwt zal dat veel korter zijn dan wanneer je met een heel team zzp-ers een app bouwt dan zijn er weer meer regelende afspraken nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bij een voorlichting geweest en daar werd door de belastingdienst juist gewaarschuwd dat je alleen afspraken maken die strikt noodzakelijk zijn om het vereiste eindresultaat te behalen.

Ditzelfde is mij ook bijgebleven na het volgen van de voorlichting door de BD op het ZZP Nederland Congres.

 

en bij "Hoe?" kun je dat er volgens de Agile methode wordt gewerkt.

Agile (Scrum) is een projectvorm waarbij je in allerlei sessie het Wat verder uitdiept. In dat opzicht kun je op dit moment dus best volstaan met een korte omschrijving omdat het Wat gedurende het project meer vorm zal krijgen. Het doet niets af aan of je de werkzaamheden zelfstandig genoeg uit voert.

Link naar reactie
  • 1

@Daan, over de overeenkomst: ik denk dat je je teveel blind staart op één generieke modelovereenkomst (die van 'geen werkgeversgezag'). Inmiddels zijn er meer modelovereenkomsten bijgekomen.

 

Welke modelovereenkomst je kiest samen met je opdrachtgever, is afhankelijk van of je via een intermediair werkt of niet:

- geen intermediair, dan kun je de modelovereenkomst van Nederland ICT pakken. Bij het opstellen hebben ze een resultaatverplichting zoveel mogelijk vermeden, onder andere vanwege de agile werkwijze die vaak gehanteerd wordt.

- wel intermediair, dan kun je op de website van HeadFirst kijken. Daar kun je hun goedgekeurde overeenkomst voor tussenkomst downloaden. (deze is op basis van resultaatverplichting en/of vrije vervanging)

 

Als je zo'n modelovereenkomst aanpast, is het van belang is dat je de geel gearceerde gedeelten laat staan, en dat je geen concrete aanwijzingen erbij zet die op een gezagsverhouding zouden kunnen wijzen.

Link naar reactie
  • 0

Er staat ook dat je 'indien mogelijk het beoogde resultaat' kunt noemen. Bij agile werken is dat niet mogelijk, daar hebben ze dus al rekening mee gehouden.

 

Nederland ICT is een branche organisatie en ze hebben hun best gedaan om een zo bruikbaar mogelijke modelovereenkomst te maken voor zelfstandige ICT'ers. Ze hebben ook een eigen toelichting. De toelichting die ze bij de in te vullen omschrijving geven is deze:

"Werk hier uit wat de opdracht behelst en welke specifieke kennis en ervaring de zelfstandige heeft om die opdracht te kunnen vervullen. Er moet voldoende uit blijken dat het om een zelfstandige opdracht gaat waarbij er door de zelfstandige niet onder leiding en toezicht van de opdrachtgever wordt gewerkt."

 

Kun je daarmee uit de voeten?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.