• 0

Verkoop minderheidsbelang BV en de Fiscus

Zes jaar geleden heb ik een minderheidsbelang van 3% gekocht in de BV waar ik werkzaam ben, voor het symbolische bedrag van € 1,-. De waarde van de onderneming was in die tijd € 0,- aangezien er al jaren sterke verliezen werden geleden en de onderneming een negatief eigen vermogen had. Met hard werken zijn we er in geslaagd om van het bedrijf weer een winstgevend bedrijf te maken. De verliezen uit het verleden zijn weggewerkt. Het bedrijf is nu helemaal gezond en heeft een flink eigen vermogen opgebouwd. De DGA heeft mij nu dringend verzocht om mijn belang aan hem terug te verkopen, zodat hij een meerderheidsbelang verkrijgt. (er zijn dus meerdere aandeelhouders). Op zich sta ik hier niet afwijzend tegenover, omdat ik dan nu in een keer een mooi bedrag (ca. € 200.000) ontvang. Ik vraag me echter af of ik over dit bedrag belasting moet betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo...!!

 

Gefeliciteerd!

 

Zes jaar geleden 1 eurotje betaald en nu 2 ton vangen! Belastingvrij (want in NL is er geen belasting op kapitaalwinsten).

 

De vraag is natuurlijk of je het juiste bedrag hebt aangegeven in box 3 over de laatste jaren, want daar hoor(de) je toch de aandelen op marktwaarde te waarderen (en dus niet op aanschafprijs van 1 euro).

 

Vraag mij trouwens wel af waarom iemand zo geïnteresseerd was in jouw ene euro destijds was dat diegene bereid was om jou deze winst nu te gunnen, maar daar kunnen natuurlijk wel redenen voor zijn geweest.

 

Een ander verhaal is misschien ook of de werkgever dit allemaal (met oog op de loonheffingen) destijds juist gedaan heeft, maar ook dat terzijde.

 

Nogmaals: Gefeliciteerd!

 

(Trouwens: Wat heeft dit met ondernemen te maken? Is toch gewoon beleggen, of werknemersperikelen misschien...)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je naast het belang dan ook in loondienst bent? Dat biedt natuurlijk ook nog eens ruimte voor salarisonderhandeling als jouw inzet 'onmisbaar' of 'van waarde' is. Of houd je het belang in een holding?

 

Wat voor pensioenvoorziening heb je vanuit de werkgever? Of wat zouden andere aandeelhouders willen of kunnen bieden voor jouw (strategische) belang? Niet om het onderste uit de kan te krijgen, maar wel om een positie te kunnen bepalen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter, hartelijk dank voor je reactie. Er waren indertijd andere redenen om mij een aandeel in de zaak te gunnen. Ik ben weggehaald bij de belangrijkste concurrent en dit minderheidsbelang was een middel om mij aan het bedrijf te binden en te motiveren om het bedrijf er bovenop te krijgen; overigens tegen een relatief laag salaris maar dat terzijde. Overigens heb ik nooit iets opgegeven in Box 3, omdat mijn belang kleiner is dan een aanmerkelijk belang. Hopelijk ben ik daar niet mee in de fout gegaan, want het bedrijf is natuurlijk niet van de ene op de andere dag meer waard geworden. Denk jij dat ik deze waarde had moeten opgeven? Hartelijk dank; Hans.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio. Ik ben gewoon in loondienst en ben qua pensioen ondergebracht bij het Bedrijfspensioenfonds. Alles zoals ook bij andere personen die in loondienst zijn. De waarde van het bedrijf wordt bepaald door twee onafhankelijke accountants, waarvan ik er zelf een mag aanwijzen; de andere is de huisaccountant. Uiteraard laat ik mij voorlichten of ik mijn belang zo maar aan de DGA mag verkopen, of dat ik ze formeel moet aanbieden aan alle aandeelhouders. Dit zijn zaken die voor mij allemaal nieuw zijn en die ik goed wil uitzoeken. Vandaar dat ik dit bericht ook heb gepost. De salarisonderhandeling is weer een heel ander hoofdstuk. Ik wil mijn hand ook niet overspelen nu.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik allemaal en jouw persoonlijke belangen zijn 'way' belangrijker dan die van welke reageerder hier dan ook, maar formeel stel je hier dus geen ondernemersvraag op een ondernemersforum.

 

Op respect (gunning) en waardering kan die mijnerzijds in ieder geval wel rekenen. Ik denk dat je een goede fiscalist en mogelijk jurist zou moeten inschakelen, ook al ben ik zelf (nog) nooit in deze gelukkige omstandigheid geweest.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik nooit iets opgegeven in Box 3, omdat mijn belang kleiner is dan een aanmerkelijk belang. Hopelijk ben ik daar niet mee in de fout gegaan,

Dat denk ik eigenlijk wel. Je hebt mogelijk wat zaken door elkaar gehaald. Als je belang kleiner is dan 5%, dan moet je de waarde van de aandelen juist aangeven in Box 3. Je geeft dan elk jaar aan hoeveel die aandelen per 1 januari van het belastingjaar waard waren en betaalt daar dan belasting over (1,2%). Als je belang groter dan 5% was geweest, had je de aandelen in Box 2 aan moeten geven. En in dat geval had je inderdaad géén belasting hoeven betalen, zolang je geen dividend ontvangt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.