• 0

informele kapitaal storting opgeven in VpB software van de Belastingdienst

Beste allemaal,

 

Ik doe een z.g. informele kapitaal storting, en wil VpB aangifte doen met de software tool van de Belastingdienst.

De plek om de informele kapitaal storting te vermelden heb ik gevonden, bij Balans/Ondernemingsvermogen. Daardoor stijgt het vermogen en dreigt er dus een VpB afdracht (vermogens vergelijking -> toename), maar er moet ook een opwaarderingsreserve worden opgevoerd, waardoor het weer op 0 uitkomt (dat wil zeggen, de vermogens toename). In de "help" staat er wel iets over, maar als ik bij "overige fiscale reserves" het zelfde bedrag invul, dan wordt het alleen maar nog groter (dus nog meer belasting, ha ha). Een "-" teken ervoor kan niet.

Waar oh waar kan ik die opwaarderingsreserve invullen bij deze VpB tool?

Even voor de duidelijkheid: dit is geen "belasting truc" of iets dergelijks. Ik heb in een handleiding van de Belastingdienst het gevonden bij "vraag 39". Dat was een gedrukte bijlage bij het papieren aangifte biljet. Vraag 39b is de storting, vraag 39e is de opwaarderingsreserve. Eén en ander volgens artikel 13ba van de VpB.

Ik hoor graag.

Vriendelijke groet,

Frans

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel. Bel morgenochtend eens (met enig geduld) met de Belastingtelefoon of misschien kan iemand met een screendump als bijlage e.e.a. verduidelijken?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Verkort;

 

Ik doe een z.g. informele kapitaal storting, en wil VpB aangifte doen met de software tool van de Belastingdienst.

maar er moet ook een opwaarderingsreserve worden opgevoerd, waardoor het weer op 0 uitkomt (dat wil zeggen, de vermogens toename).

 

Frans

 

 

Hallo Frans,

 

Je wilt een informele kapitaalstorting onder EV toevoegen én een opwaarderingsreserve toevoegen.

Dat zijn twee creditposten !? Wat is de tegenhanger aan de debetzijde?

Is de informele kapitaalstorting tevens de toename van de opwaarderingsreserve?

 

Maar wat is dan de debetpost, is dat een Activum of een Vordering ?

Kun je een journaalpost geven van de transactie die je wilt verwerken?

 

Tot "ziens",

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Easy,

 

 

Dank voor je belangstelling!

Het zit zo: ik heb (als aandeelhouder met hoog aandelen %) al een poos geleden een bedrag aan deze BV geleend. Was ooit handig, als de BV kon terugbetalen gaf dat geen problemen met dividend of zo.

Nu is de rente erg laag, en om het zakelijk te houden betaald de BV dus niet veel rente.

Dus kan ik net zo goed de lening omzetten in een kapitaalstorting, en omdat ik niet langs de notaris wil, kan het “informeel”.

Vordering van mij op de BV weg, kapitaal van de BV toegenomen, ook niet slecht, door de afgelopen lastige economische periode kan de BV wel wat extra op de botten gebruiken.

Een dergelijke handelwijze is voor de BV belastingtechnisch neutraal, en soms wordt dit scenario zelfs door de inspecteur opgelegd.

Nu moet ik deze boeking dus in de VpB verwerken, ik gebruik voor het gemak de aangifte tool van de Belastingdienst.

De schuld verdwijnt en dit bedrag komt nu onder “informeel kapitaal”, staat keuring aan de passief kant, balanstotaal blijft gelijk.

Omdat de winst wordt vastgesteld door vermogensvergelijking, is er dus nu winstgemaakt, en wel het bedrag dat op “informeel kapitaal” is vermeld (met verrekening van het bedrijfsresultaat uiteraard).

Er moet dus een compensatie worden opgevoerd, dat kan, maar waar??

De “help” vermeld (zie ook de bijlage):

 

Opwaarderingsreserve

Op grond van artikel 13ba Vpb leidt een omzetting in kapitaal, een kwijtschelding of het gaan functioneren als eigen vermogen van een afgewaardeerde schuldvordering op een deelneming tot een bijtelling bij de winst. Die bijtelling is gelijk aan het bedrag van de afwaardering. Datzelfde bedrag mag echter tegelijkertijd ten laste van de winst worden toegevoegd aan een opwaarderingsreserve.

 

Het gaat hierbij om situaties waarin de schuldenaar de schuldvordering geheel of gedeeltelijk voldoet door:

• uitgifte van aandelen, winstbewijzen, lidmaatschapsrechten (in het geval van een coöperatie)

• bewijzen van deelgerechtigdheid (bijvoorbeeld in het geval van een fonds voor gemene rekening)

 

Ook gaat het om situaties waarbij de schuld is gaan functioneren als eigen vermogen zonder dat daarvoor aandelen zijn uitgegeven.

 

Van omzetting is ook sprake bij het geheel of gedeeltelijk prijsgeven van de vordering terwijl dit prijsgeven is ingegeven door aandeelhoudersmotieven.

 

De opwaarderingsreserve wordt jaarlijks aan de winst toegevoegd voor zover het verschil tussen de actuele waarde in het economische verkeer van de deelneming en de waarde in het economische verkeer van de deelneming op het moment van de omzetting, kwijtschelding of het gaan functioneren als eigen vermogen uitgaat boven het bedrag waarmee de opwaarderingsreserve sinds de omzetting, kwijtschelding of het gaan functioneren als eigen vermogen, is afgenomen.

 

tot zover de help.

 

 

Mijn vraag is: waar kan ik dat invullen??

Ik heb (tot nu toe) geen invulveld kunnen vinden waar ik het kan invullen.

 

Mocht je een tip hebben hoor ik het graag.

 

Vriendelijke groet,

 

Frans.

 

 

help_vpb_2.pdf

Link naar reactie
  • 0

 

Dus kan ik net zo goed de lening omzetten in een kapitaalstorting, en omdat ik niet langs de notaris wil, kan het “informeel”.

 

Frans.

 

 

 

hallo,

 

Even daargelaten of het inderdaad zo eenvoudig kan is mijn conclusie je zet de lening aan de BV om in Eigen Vermogen. (Agio op aandelen want voor een aandelentransactie moet je wel langs de notaris!).

Dit is zoals Joost al vermelde een kapitaalstorting.

De term informeel kapitaal slaat op een situatie waarbij (in afwijking met de overeenkomsten) in werkelijkheid geld in de BV wordt gestort en de fiscus dus uitgaat van een kapitaalstorting al staat het anders op papier.

 

Aangezien het een omzetting betreft en geen afwaardering is volgens mij geen Opwaarderingsreserve van toepassing.

 

Aangezien deze "storting" je aankoopprijs van je aandelen verhoogt is het in de toekomst relevant voor je aanmerkelijk belang winst.

Ook al doe je het "informeel" denk ik toch dat het verstandig is een en ander op papier te zetten om problemen met de fiscus te voorkomen. (Notulen AvA, einde leningsovereenkomst, storting agio e.d..).

Het is niet zeker of de Inspecteur genoegen neemt met een paar journaalposten indien overeenkomsten tussen dga en BV worden veranderd.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste Easy,

 

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag waar ik de "compensatie", zoals ook de "help" van de VpB tool vermeld, moet invullen. Op de bijlage van m'n vorige bericht is daar duidelijk sprake van, maar waar het staat wordt helaas niet vermeld. Als ik het binnenkort weet laat ik het eten.

Groet & dank aan allen!

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat de winst wordt vastgesteld door vermogensvergelijking, is er dus nu winstgemaakt, en wel het bedrag dat op “informeel kapitaal” is vermeld (met verrekening van het bedrijfsresultaat uiteraard).

Er moet dus een compensatie worden opgevoerd, dat kan, maar waar??

De “help” vermeld (zie ook de bijlage):

 

Vriendelijke groet,

 

Frans.

 

 

Hi Frans hier sluipt dus een foutje in de redenering..

Niet ieder vermogenstoename is belastbare winst.

De winst is gerelateerd aan de winst en verliesrekening.

 

De vermogensvergelijking is een controlemiddel.

 

Als je neemt; Beginvermogen plus Kapitaalstorting (Afname schuld aan jou) plus Winst is dat het Eindvermogen.

Als je (naar verwachting) de lening 1 op 1 hebt overgeboekt naar het Eigen Vermogen is er verder niets te boeken.

 

Groetjes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik begrijp je nu.

 

Het eindvermogen moet bij invulling al opgehoogd zijn met de kapitaalstorting.

De kapitaal storting wordt ingevuld bij fiscale winst/mutatie kapitaal. (moet TS makkelijk kunnen vinden)

In de fiscalewinstberekening wordt de storting (met beginvermogen) afgetrokken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.