• 0

Vragen over de btw afdracht en de verschillende aftrek posten

Ik heb de site van de belastingdienst geraadpleegd maar zit toch nog met een aantal vragen waar ik via hun site geen concreet antwoord op kon vinden.

 

Ik heb even een aantal vragen m.b.t. de btw afdracht en de verschillende aftrek posten.

 

Ik wil een handelsonderneming opstarten. Verkoopbare goederen worden ingekocht als partij of uit faillissementen.

 

Als een product wordt ingekocht bij een particulier is dit voor de belastingdienst een 2e hands artikel en geld hiervoor de margeregeling. Dit geld ook voor 2e hands producten die verkregen worden uit een faillissement. Maar wat nu als een bedrijf nieuwe voorraad heeft ingekocht en failliet gaat? Als ik deze goederen, samen met 2e hands goederen uit dit bedrijf bij een executieverkoop inkoop, wordt dit dan ook gezien als een 2e hands product of wordt dit gezien als een nieuw product? Op beide goederen, nieuw en 2e hands betaal ik dezelfde btw kosten.

 

Soms worden goederen geveild die vrijgesteld zijn van btw heffingen. Betekent dit dat als ik dit product doorverkoop, ik hierop ook geen btw hoef te berekenen?

 

Mag ik bij (nieuwe) goederen uit een executieverkoop ook de btw berekenen over de winst of moet ik dan de btw berekenen over mijn omzet?

 

Bij inkoop van deze goederen uit faillissementen betaal ik btw. Hoe moet ik nu het btw bedrag berekenen als ik dit product doorverkoop? Je kan niet 2 x btw betalen over hetzelfde product.

 

Bij MKB winstvrijstelling staat dat sinds 2010 het urencritirium wordt afgeschaft. Zodat alle ondernemers hier gebruik van kunnen maken. Geld dit urencritirium alleen voor de MKB winstvrijstelling of geld dit ook inmiddels voor de ondernemersaftrek?

 

Bij ondernemersaftrek wordt uitgegaan van een urencritirium van minimaal 1225 uur die je per jaar aan je onderneming moet besteden. We zitten inmiddels in september dus die 1225 uur ga ik dit jaar niet meer halen. Is het nu beter om te wachten tot januari met het opstarten van mijn onderneming om volgend jaar wel in aanmerking te kunnen komen voor deze ondernemersaftrek? Aangezien dit een belangrijke aftrekpost is voor een startende ondernemer.

 

Mijn dochter en ex- vrouw werken onbetaald mee bij het starten van mijn onderneming. In de wetenschap dat zij met de tijd ingehuurd worden als betaald personeel. Kan ik hierdoor in aanmerking komen voor de meewerkaftrek?

 

Kan ik bedrijfsmiddelen die na het opstarten ingebracht worden in mijn onderneming, zoals bv een aanhanger, auto, computer en printer, na mijn opstart worden afgeschreven? Deze bedrijfsmiddelen zijn speciaal voor mijn op te starten onderneming gekocht.

 

Geld de investeringsaftrek alleen per kalender jaar of kun je investeringen uit een voorgaand jaar meenemen in het volgende jaar als je bv in het laatste kwartaal van een jaar een onderneming opstart?

 

Ik start mijn onderneming tijdelijk vanuit huis (web winkel) en heb hierbij ook nog een externe opslag locatie. Kan ik een gedeelte energie en huur, wat nodig is voor het drijven van mijn onderneming en de huur van deze externe opslag afschrijven?

 

Er komt een hoop op je af, zo bij het starten van een onderneming. Daarbij kom je om in de regeltjes die de belasting stelt. Ik kan haast door de bomen het bos niet meer zien. Tevens krijg ik te maken met een hoop verschillende zaken. BTW afdracht over winst (2e hands) en omzet (nieuw), producten met 6% en 21% btw, Bij sommige facturen wel vermelding van de BTW en bij andere weer niet, het ene product valt wel onder de marge regeling en het andere weer niet. Het lijkt haast wel een ontmoedigingsbeleid om een onderneming te starten.

 

Zijn er in mijn branche nog handige hulp middeltjes die al deze informatie kunnen vergemakkelijken? Of moet ik zelf bij iedere factuur die ik maak, ernaast een overzicht hebben liggen van al deze regels?

 

Hopelijk kunt u mij wat helderheid hierover verschaffen, zodat ik door kan gaan met het opstarten van mijn onderneming.

 

Alvast bij voorbaat dank.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Ferry,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Je stelt een hele hoop vragen in 1 keer; hopelijk worden ze allemaal snel en duidelijk voor je beantwoord

 

Zijn er in mijn branche nog handige hulp middeltjes die al deze informatie kunnen vergemakkelijken? Of moet ik zelf bij iedere factuur die ik maak, ernaast een overzicht hebben liggen van al deze regels?

 

Het is goed om zelf basisregels te snappen, maar gelet op de hoeveelheid vragen zou ik je sterk willen aanraden om in de opstartfase van een boekhouder of administratiekantoor gebruik te maken voor het inrichten van je administratie en facturatie en het doen van de BTW aangifte: wat mij betreft is een boekhouder het beste hulpmiddel bij best wel complexe BTW vragen, en zijn de kosten daarvan lager dan boetes en naheffingen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op de eerst 2 posten is het bijzonder nuttig te laten onderzoeken welke rechtsvorm het beste op jou (en familie) van toepassing zou zijn. EMZ, BV, VOF, etc. Een Boekhouder met wat fiscale kennis kan je daar met samenhang van je 'onzekere' vragen tegelijkertijd op adviseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wilde ik zelf mijn boekhouding bijhouden. Met de tijd, als de onderneming gaat groeien kan dit altijd nog overgenomen worden door een boekhouder. Ik wil graag vanaf het begin tot het eind van alles op de hoogte zijn en zo veel als mogelijk alles zelf doen.

 

Privé doe ik zelf ook al mijn belasting aangiftes. Ik snap dat zakelijk wat uitgebreider is maar alles is te leren. Door er zelf met mijn neus bovenop te zitten hou ik in alles de eigen regie.

 

Daarbij heb ik niet zoveel vertrouwen in boekhouders. Ik heb in het verleden al eens een ander bedrijf gehad waar ik problemen had met mijn boekhouder. Ook mijn ouders hadden verschillende zaken en hebben een aantal malen problemen gehad met boekhouders. Waar vind je bv een goede die betrouwbaar is en ook nog tegen een redelijke prijs?

 

Misschien is dit niet het forum voor al deze vragen en moet ik nog verder zoeken op internet, waar ervaringsdeskundigen mij wel kunnen helpen.

 

Toch bedankt voor het snelle antwoord. Al kan ik hier niet veel mee.

 

p.s. Ik begin een éénmanszaak.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een aantal vragen m.b.t. de btw afdracht en de verschillende aftrek posten.

Daar is het Handboek Ondernemen voor. Vroeger kreeg je dat in boekvorm, zodra je jezelf inschreef bij de Kamer van Koophandel. Jammer dat dat nu niet meer gebeurt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wilde ik zelf mijn boekhouding bijhouden. Met de tijd, als de onderneming gaat groeien kan dit altijd nog overgenomen worden door een boekhouder. Ik wil graag vanaf het begin tot het eind van alles op de hoogte zijn en zo veel als mogelijk alles zelf doen.

 

Privé doe ik zelf ook al mijn belasting aangiftes. Ik snap dat zakelijk wat uitgebreider is maar alles is te leren. Door er zelf met mijn neus bovenop te zitten hou ik in alles de eigen regie.

 

Daarbij heb ik niet zoveel vertrouwen in boekhouders. Ik heb in het verleden al eens een ander bedrijf gehad waar ik problemen had met mijn boekhouder. Ook mijn ouders hadden verschillende zaken en hebben een aantal malen problemen gehad met boekhouders. Waar vind je bv een goede die betrouwbaar is en ook nog tegen een redelijke prijs?

 

Misschien is dit niet het forum voor al deze vragen en moet ik nog verder zoeken op internet, waar ervaringsdeskundigen mij wel kunnen helpen.

 

Toch bedankt voor het snelle antwoord. Al kan ik hier niet veel mee.

 

p.s. Ik begin een éénmanszaak.

 

 

 

Hallo Ferry,

 

Uitstekend plan om zoveel mogelijk zelf te doen en op de hoogte te blijven van de geldzaken van je bedrijf. Misschien is het wijs je vragen voor te leggen aan een belastingadviseur de antwoorden te checken op het internet en dan aan de slag te gaan. Ook jaarlijks zou ik je willen adviseren om een concept aangifte, balans enz te maken, te bespreken met een belastingadviseur en dan pas definitief te maken en in te sturen.

De kosten zijn zo minimaal, je hebt zekerheid dat je alle fiscale wijzigingen gedurende het afgelopen jaar meeneemt en kunt even brainstormen over zaken die je zelf niet meteen opvallen.

Internet is een mooi medium maar niet altijd even betrouwbaar dus een jaarlijks gesprek met een belastingadviseur is een goede investering. Kijk naar opleiding en of je belastingadviseur is aangesloten bij een beroepsvereniging om enige zekerheid omtrent de kwaliteit van de belastingadviseur te hebben.

 

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ferry,

 

Vraag eens bij de belastingdienst of ze nog bijeenkomsten voor startende ondernemers organiseren. Hun website verwijst naar het Ondernemersplein, maar deze is pas vernieuwd en ik vermoed dat ze hier (nog) niet alle bijeenkomsten vermelden. Op zo'n bijeenkomst hoor je uit eerste hand hoe het zit en kan je vragen stellen.

 

Succes,

Manon Kuijlenburg

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Het is nogal uiteenlopende materie, waar heel veel over valt te vertellen. Ik zal een poging wagen om een korte toelichting te geven.

 

Als je van een (al dan niet failliete) ondernemer koopt, moet die daar in beginsel de normale btw-regels op toepassen. In faillissement kan daarbij onder omstandigheden de verleggingsregeling van toepassing zijn - je zal dan zelf de btw via je eigen aangifte aan de belastingdienst moeten afdragen, in plaats van via de curator (anders is de kans dat de btw nooit bij de fiscus terecht komt, vrij groot).

 

Echter, er kan ook sprake zijn van een 'overgang van een algemeenheid van goederen', in welk geval geen sprake is van een levering of dienst. Zonder levering of dienst is er geen sprake van btw. Wel neem je dan bijvoorbeeld eventuele lopende herzieningstermijnen over, want je treedt in beginsel in de plaats van de overdragende ondernemer. In dat geval is geen sprake van margegoederen en moet je dus bij verkoop ook de normale regels toepassen (alsof het 'nieuw' is).

 

Verder kan nog sprake zijn van vrijgestelde leveringen of diensten, bijvoorbeeld (gebruikt) vastgoed. Dat kent weer zijn eigen spelregels. Waar de te veilen goederen onder vallen, is nogal afhankelijk van de feitelijke situatie. Wat de gevolgen zijn, dus ook.

 

In veel gevallen is het vrij eenvoudig:

belaste inkoop = inkoopbtw terugvragen en bij verkoop over het hele bedrag btw in rekening brengen.

inkoop zonder btw = margeregeling toepassen (mits je uiteraard als wederverkoper optreedt, maar dat is hier immers aan de orde)

Vrijgestelde verkoop = geen btw in rekening brengen, maar ook geen inkoopbtw terugvragen (indien van toepassing).

 

Maar soms is het ingewikkelder. Neem bijvoorbeeld verzendkosten. Bepaalde postdiensten zijn vrijgesteld van btw. Als je echter de verzendkosten in rekening brengt bij je klant, dan moet je daarover in beginsel dezelfde btw in rekening brengen als over de verzonden goederen. Als je btw betaalt over bemiddelingskosten, veilingkosten, etc., dan is die btw aftrekbaar als je deze diensten uiteindelijk gebruikt voor btw-belaste prestaties (wat bij margegoederen dan altijd extra opletten is).

 

-----

 

Urencriterium: je vraagstelling klopt niet helemaal. Komt dat door de typesnelheid, of omdat je nog niet helemaal een beeld hebt hoe het werkt? Voor de MKB winstvrijstelling geldt het urencriterium niet (meer), om ook parttime-ondernemers daarvan te kunnen laten profiteren. Achtergrond was ooit het wat meer in balans brengen van de belastingheffing voor IB-ondernemers enerzijds en DGA's anderzijds, maar dat terzijde. Voor de overige ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek geldt het urencriterium nog onverkort: 1225 uur per kalenderjaar en, na de startperiode, ten minste 50% van de werkzaamheden die inkomsten uit arbeid genereren.

 

Wachten op 2017 heeft niet zoveel zin. Starters krijgen extra voordelen, maar in de eerste 5 jaar kun je drie keer van de startersfaciliteiten gebruik maken. Dus dat je in 2016 niet aan de voorwaarden voldoet, betekent niet dat je uiteindelijk minder startersfaciliteiten krijgt. Bovendien heb je wellicht te maken met aanloopverliezen - dan wil je nu wellicht juist iets minder aftrekposten, maar wel alvast een negatief resultaat, dat je direct kunt verrekenen met eventuele looninkomsten in 2016 (en eventueel via verliesverrekening ook nog met inkomsten uit 2015). Dat kan je per saldo een aardig voordeel opleveren.

------

Meewerkaftrek: als je aan de voorwaarden voldoet, kun je voor je fiscale partner meewerkaftrek claimen. Een dochter en exvrouw zijn doorgaans geen fiscale partner.

----

Bedrijfsmiddelen die je voorafgaand aan de start hebt gekocht en bij de start inbrengt, kun je activeren en afschrijven.

----

Investeringsaftrek geldt per kalenderjaar en kun je niet doorschuiven. Als het gaat om nog niet in gebruik genomen bedrijfsmiddelen die nog niet volledig zijn betaald, dan moet je een deel juist wel doorschuiven, maar in dat geval schuif je alleen de aftrek zelf door. De hoogte van de aftrek stel je al wel vast in het jaar van de investering. Als je in dat jaar niet aan de voorwaarden voldoet (zoals het minimale investeringsbedrag), heb je geen investeringsaftrek en kun je daar dus ook niet een deel van doorschuiven.

-----

Kosten schrijf je niet af, maar breng je ten laste van het resultaat. Huisvestingskosten zijn een wat bijzondere categorie. Met betrekking tot huurwoningen is daar laatst nog een interessant arrest over gewezen. Het is een veelbediscussieerd onderwerp hier.

 

De kosten van externe opslag die je alleen zakelijk gebruikt, zijn uiteraard gewoon aftrekbaar.

 

En voor de rest: ga veel lezen, bezoek startersbijeenkomsten, zoek een goede boekhouder/fiscalist met ervaring in jouw gebied en stel waar nodig concrete vragen!

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid, @Easy does it en @ronaldhino,

 

Bedankt voor jullie reactie en tips en met name jou ronaldhino voor je uitgebreide uitleg.

 

Al moet ik zeggen dat ik eerder nog meer vragen heb, als dat ik antwoorden heb gekregen. Ik zal mij dus verder in deze materie moeten verdiepen. Niet normaal eigenlijk wat je tegenwoordig allemaal moet weten om een bedrijf te starten. Ik kan mij zo voorstellen dat mede hierdoor er een hoop mensen zijn die uiteindelijk toch maar van het ondernemerschap af zien.

 

Ik ben afgekeurd en kreeg gisteren te horen dat ik begeleiding via het UWV krijg. Ik neem aan dat zij ook op de hoogte zijn van al deze zaken en na jaren ervaring weten hoe dit het beste over te brengen is.

 

Nogmaals bedankt voor de info.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.