• 0

vrachtkosten en levering splitsen in goederen en diensten

Beste forum gebruikers,

Ik heb een vraag over de ICP aangifte. We leveren goederen naar landen in de EU (vooral Duitsland) en brengen voor deze leveringen ook vrachtkosten in rekening. Deze vrachtkosten brengen we alleen in rekening bij leveringen onder de 500 euro. In totaal gaat het om een relatief klein bedrag van 0,25% van de totale omzet naar de EU landen. De accountant geeft aan dat we de leveringen met vrachtkosten moeten splitsen naar goederen en diensten. Ik vroeg me af of dit wel noodzakelijk is. Voor de toepassing van BTW over bijkomende kosten volg je ook het normale percentage. Ik kan hier verder niets over vinden, is er iemand die hier wat meer van weet?

Vriendelijke groet,

Harro Prins

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
  • 0

Op de ICP opgave worden prestaties gesplitst in goederen en diensten, misschien dat hij dat daarom vraagt? Mogelijk dat hij vindt dat de transportkosten onder diensten vallen?

• 0

Transport is inderdaad een dienst. Omdat jullie dit apart vermelden op de factuur vermelden vind jullie accountant dat jullie ook een dienst leveren? De vraag is alleen hoe denkt die er over als jullie de transport kosten niet in rekening brengen(maar wel afleveren) of als jullie de transport kosten reeds in de prijs verwerken. Lever je dan ook een dienst? Alleen is deze dienst (altijd) direct verbonden aan het leveren van jullie goederen. Lijkt mij onwenselijk als elk exporterend dit apart gaat opgeven in zijn ICP opgave.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

• 0

Het idee van de accountant was voor dit voorbeeld inderdaad het volgende:

- goederenbedrag 100 euro

- vrachtkosten 10 euro

Voor de BTW aangifte is dit uiteraard dan 110 euro maar dit zou op de ICP aangifte gesplitst moeten worden naar 100 euro goederen en 10 euro diensten.

Ik vond het zelf niet echt zinvol omdat de afleverkosten als het ware onderdeel zijn van de totale levering (je zou immers ook de prijs kunnen verhogen) maar ik wilde graag even weten wat de algemene mening hierover was, ik kan er verder niets over vinden dus ik houd aan dat ik alles onder het kopje goederen ga aangeven. In de handleidingen staat niets over het verwerken van bijkomende kosten in de opgaaf ICP.

Bedankt voor jullie reacties,

• 0

Mijn persoonlijke mening is dat je dit gewoon als goederen opgeeft. Als je goederen verkoopt is het niet raar als goederen ook naar de klant vervoert gaat worden. Daarnaast bied je alleen maar dat vervoer aan in combinatie met de verkoop.

Verder heeft vervoer wel een aparte plaats binnen de BTW. Dit is een dusdanig grote jungle aan regels dat menig inspecteur die ook niet kan volgen. Dus geef je leveringen inderdaad aan onder goederen daar doe je elk geval niemand mee te kort!

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar