• 0

Zorgverlof of vrije dagen, om inwonende dochter te ondersteunen in kraamtijd

Een collega van mij heeft een inwonende dochter (20) die op het punt staat om te bevallen. Dochter blijft thuiswonend en zal na haar verlof verder studeren. Haar partner is tot op heden niet actief in zijn rol als vader van de baby.

Omdat de dochter nog thuiswonend is, is het aantal uren kraamhulp-volgens mijn collega- beperkt tot 4 uur per dag ipv 5 a 6 uur per dag, 8 dagen lang.

Mijn collega wil graag thuis zijn in deze bijzondere tijd. Ze wil graag twee weken vrij (drie dagen per week werkzaam), maar kan ze daarvoor zorgverlof aanvragen of moet ze daarvoor vrije dagen opnemen...?

 

Graag zou ik van meerdere kanten wat professioneel licht op deze vraag laten schijnen....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn collega wil graag thuis zijn in deze bijzondere tijd. Ze wil graag twee weken vrij (drie dagen per week werkzaam), maar kan ze daarvoor zorgverlof aanvragen of moet ze daarvoor vrije dagen opnemen...?

Hoewel je zou denken dat dit onder zorgverlof zou vallen, is dat nog maar de vraag. Degene die het zorgverlof aanvraagt moet namelijk aannemelijk maken dat er sprake is van een noodzakelijke verzorging, maar ook dat alleen de medewerker zelf en niet een ander persoon dat kan doen. Is daar wel sprake van?

 

Het lijkt me dat de noodzakelijke verzorging nog steeds door de kraamhulp kan worden verricht (namelijk in die 4 uur per dag). Er zijn volgens mij mensen in een verzorgingshuis die het met minder moeten doen. Heeft de inwonende dochter misschien ook nog een vader, broers or zussen? Verder kun je je afvragen of het reduceren van de kraamhulp met 1 à 2 uur per dag het redelijk maakt dat een werkgever vervolgens 48 uur betaald zorgverlof moet verlenen.

 

Persoonlijk zou ik wellicht de kool en de geit sparen en slechts uit coulance een deel vergoeden (niet omdat het moet), voor zover dat betrekking heeft op de 'noodzakelijkheid'. Dan ga ik er vanuit dat er echt helemaal niemand anders is. Als ze 2 weken vrij neemt, betaal je bijvoorbeeld 25% door (dat is immers ongeveer het deel waarmee de 'noodzakelijke' zorg wordt gereduceerd - en dan reken je ruim) en komt de overige 75% voor rekening van de werknemer. Dan kan de werknemer vervolgens zelf bepalen of ze die 75% wil laten uitbetalen via haar eigen vrije dagen of onbetaald wil laten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De Rijksoverheid geeft binnen de informatie over zorgverlof geen informatie over dit soort specifieke gevallen. Wel geven ze telefonisch aan een kraamverlof niet te zien als ziekte.

De kraamzorg wordt met een medische indicatie ook direct uitgebreid. Als inwonende dochter wordt ze omringd door familieleden die het eten en de andere huishoudelijke taken verzorgen, daarom heeft ze ook een lagere kraamzorgindicatie.

Dit soort issues zien ze overheidshalve het liefst in goed overleg opgelost door werknemer en werkgever.

Link naar reactie
  • 0

Dit soort issues zien ze overheidshalve het liefst in goed overleg opgelost door werknemer en werkgever.

 

Ik zit hier altijd redelijk zakelijk in.. begrip tonen en flexibel zijn is prima maar niet alles hoeft op kosten van de werkgever.

 

er bestaat geen wettelijk recht in dit geval (want kraamverlof is geen ziekte) dus moet ze gewoon vrije dagen opnemen. Zelfs een vader krijgt maar 2 dagen betaald verlof en mag je 3 dagen onbetaald verlof aanvragen. Oma's hebben geen wettelijke rechten.

Bijzondere tijd? zonder twijfel! maar om dat nou op kosten van de werkgever te gaan vieren gaat wel wat te ver.

 

Het is dus aan jou om te bepalen wat jij redelijk vind. ik zou me voor kunnen stellen dat je ivm het ontbreken van de vader jou werknemer toestaat om voor de bevalling calamiteitenverlof te nemen op moment dat de bevalling op een werkdag valt.

 

Ik zou flexibel omgaan met het opnemen van verlof (bijv omdat ze nu niet precies kan zeggen welke 2 weken dat zijn afhankelijk van de bevalling). Daarnaast zou ik ook flexibel zijn met de dagen en uren van inzet in die eerste 2-3 weken als ze besluit geen verlof te nemen. Andere dagen werken, wat korter werken en later inhalen.

 

Je kunt als werkgever ook al veel steun geven door flexibel te zijn zonder meteen meerdere dagen vrij te geven. En vooral ook goed te kijken waar de behoefte/noodzaak ligt (dat is iets anders dan de wens 2 weken vrij te zijn). Inlevingsvermogen is daarbij belangrijk.

Als je merkt dat het ontbreken van vader in het verhaal als emotioneel en heftig wordt ervaren geef dan extra ruimte om bij de bevalling te zijn en bij de aangifte van het kind bij de gemeente.

En kijk of je in plaats van een bos bloemen wellicht ook wat babybenodigdheden schenkt (in overleg met werknemer) als je weet dat het financieel niet zo ruim is.

 

Kortom toon vooral je persoonlijke betrokkenheid waar het kan en doe wat extra's als dat nodig is maar voel je niet verplicht om een heleboel betaald verlof te geven omdat de werknemer dat wel fijn zou vinden..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.