• 0

Bedrijfsslogan...kan het TE popiejopie zijn...

Hallo,

 

Ik ben bezig om een slogan te verzinnen waarmee mensen de bedrijfsnaam beter onthouden. Nu hou ik persoonlijk wel van grappige slogans die niet te saai/nietzeggend overkomen...maar ik wil toch enige professionaliteit blijven uitstralen. Nu kan ik natuurlijk mezelf wel briljant vinden ;)...maar een externe kritisch blik is nooit verkeerd.

 

Het product betreft het sturingen van motoren die tot bewegingen leiden voor allerlei toepassingen (CNC, 3D printing). Het merk is opzich wel bekend maar niet dusdanig dat je met ALLEEN de naam al achterover kunt leunen :). En ik wil dat deze wat meer blijft hangen bij

 

Dus daarom wilde ik een soort slogan eronder zetten. Ik zit aan iets te denken als 'Move to create...', of 'Moving creation...', 'Creating movement...', 'Just move it....', zo heb ik natuurlijk een hele lijst gemaakt.Maar veel vond ik zelf nogal standaard, nietzeggend of saai klinken...

 

Ik zelf blijf hangen op 'We like to move it !...'

 

Mijn associatie is dat het enthousiasme weergeeft, plezier...en grote kans dat menig persoon meteen de associatie leggen met een wel bekend nummer die in je hoofd blijft plakken...ik weet niet eens of dit weer voor andere problemen kan zorgen, lijkt me niet maar dit is wellicht een ander probleem.

 

Kortom, hoe komt een bedrijf dat nauwkeurige besturingen ontwikkeld en produceert met de slogan 'We like to move it !....' over op jullie, te voor de handliggend, te makkelijk etc.etc...

 

Elke vorm van feedback is welkom.

 

Groetjes,

Alfred.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorkom associaties met iets anders dan jouw merk. 'We like to move it !...' en 'Just move it....'' vallen dus af omdat je dan al snel denkt aan dat blije liedje of dat sportmerk.

 

Probeer er gevoel in te leggen en maak het wat minder concreet dan 'Move to create...', of 'Moving creation...', 'Creating movement...', op die manier laat je ruimte over zodat de eindgebruiker zichzelf er in kan herkennen zonder dat jij dat in eerste instantie voor ogen had. Neem bijv dat sportmerk met Just do it, dat verwijst niet alleen naar 'ga ervoor' en 'doe het' maar ook naar doorzettingsvermogen/discipline.

 

Als ik even afga op je summiere bedrijfsomschrijving kom ik op:

 

Moving the makers

 

waarbij je het op verschillende manier kan interpreteren want het speelt met de betekenis en relevante woorden voor jouw business.

 

Kort samengevat; maak het uniek en zorg dat het een gevoel oproept wat past bij je merk en test dat bij (potentiele) klanten.

 

Overige brainfarts;

[*]Made by creative motion

[*]Make it move

[*]Creation in motion

[*]Creativity in motion

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het merk is op zich wel bekend maar niet dusdanig dat je met ALLEEN de naam al achterover kunt leunen :).

Dat is een belangrijke opmerking. Ik neem aan dat je bedoelt: merk is bekend binnen de kleine groep mensen met een belang bij / interesse voor dit soort techniek.

 

De naam van je bedrijf wordt genoemd in dit topic, is die nog steeds van toepassing? En je noemt 'm nou bewust niet, vanwege het zoekeffect?

 

Die slogan moet vanwege je doelgroep een internationaal karakter hebben?

 

Uit 'het sturingen van motoren' kan ik niet opmaken wat je doet. Betreft het besturingssoftware voor minimotortjes? Of lever je dat ook ingebakken aan?

 

Je gebruikt nu 'Uw Voordeel' in het Engels waardoor er een herhalingsaspect van de naam in weerklinkt. Dat is niet mooi.

 

Als je eenmaal een slogan hebt, mag je wel eens een paar honderd euro uitgeven aan een grafisch ontwerper. Nu druipt het technisch tekenen af van je huisstijl.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens denk ik dat je naam niet beter blijft hangen door een goede slogan, maar wel door meer zichtbaarheid in de markt. Associeer je bedrijf, je merk, je expertise met projecten die tot de verbeelding spreken, begin een blog waarin je je enthousiasme voor ontwikkelingen deelt (of verbind je aan een blog waarin anderen dat doen), vertel je verhaal en laat ook zien wat je kan. Dat is veel effectiever.

 

Actions speak louder than words!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens denk ik dat je naam niet beter blijft hangen door een goede slogan, maar wel door meer zichtbaarheid in de markt. Associeer je bedrijf, je merk, je expertise met projecten die tot de verbeelding spreken, begin een blog waarin je je enthousiasme voor ontwikkelingen deelt (of verbind je aan een blog waarin anderen dat doen), vertel je verhaal en laat ook zien wat je kan. Dat is veel effectiever.

 

Actions speak louder than words!

 

True! Het gaat in de marketing om cohesie in je boodschappen/uitingen. Het moet passen bij je doelgroep. De Doe-het-Zelf-zaken richtte zich vroeger exclusief op de man, nu steeds meer op stelletjes en de vrouw omdat tijden veranderen.

 

Offtopic;

Ik zit hier vooral (op het forum) om antwoord te geven op de vragen die mensen hebben, niet om ze een cursus te geven of ze te onderwijzen. Iets met zelfredzaamheid en onbegonnen werk. ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Iets met drive kan ook. Dat heeft meerdere betekenissen — zelfs positief als leenwoord in het Nederlands.

 

Hee, 'Drive'....bijvoorbeeld 'We drive creation...'...dit had ik nog niet bedacht. Ik dacht zelf ook iets als 'motion' maar daar kon ik niet echt iets verzinnen dat zou blijven hangen..

 

Anyway, goede bijdrage :D

 

Link naar reactie
  • 0

Het merk is op zich wel bekend maar niet dusdanig dat je met ALLEEN de naam al achterover kunt leunen :).

Dat is een belangrijke opmerking. Ik neem aan dat je bedoelt: merk is bekend binnen de kleine groep mensen met een belang bij / interesse voor dit soort techniek.

 

Je hebt hem helemaal door, dat is inderdaad wat ik bedoel ;D

 

 

De naam van je bedrijf wordt genoemd in dit topic, is die nog steeds van toepassing? En je noemt 'm nou bewust niet, vanwege het zoekeffect?

 

Je hebt goed je huiswerk gedaan :)...maar dit betreft inmiddels een heel ander bedrijf...(andere bestaat ook nog steeds hoor)

 

 

Die slogan moet vanwege je doelgroep een internationaal karakter hebben?

 

Klopt, 80% omzet komt van buiten NL.

 

 

Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken...zal nog eens goed wat gaan brainstormen...

Link naar reactie
  • 0

Over een naam i.c.m. met een slogan wil ik aanvullen dat als je naam niet beschrijvend is, je slogan dat moet zijn, en omgekeerd.

 

Als ik een site of een advertentie zie en de naam is niet omschrijvend, en vervolgens is de pay-off dat ook niet, dan ben ik al snel pleite.

 

Overigens zie ik dat de TS dat op zijn website nog enigszins opvangt door in een slideshow pay-offs voor productgroepen te rouleren.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Over een naam i.c.m. met een slogan wil ik aanvullen dat als je naam niet beschrijvend is, je slogan dat moet zijn, en omgekeerd.

Moet?

 

Zal je niet vermoeien met een lange lijst van bekende naam-lokroep voorbeelden die niet aan de regel voldoen. Aanbeveling zou moeten kunnen zijn dat je communicatie duidelijk is. De combinatie naam-slogan is doorgaans de afsluiting van een verhaal, en als dat verhaal duidelijk is (kan ook visueel zijn) mag de conclusie best een krul in de staart hebben. Associatieve kracht!

 

Dat is makkelijker voor sportschoenen (Nike - Just Do It) en energiedrankjes (Red Bull - Gives You Wings) dan voor nieuwe en gespecialiseerde productgroepen waar topicstarter in actief is. Iets met sturingssoftware voor bewegende elektromechaniekjes. Daar moet je bijna ook de category een nieuwe naam geven. En dat kan in de slogan geprobeerd worden. is een tactiek om thought leading te lijken, maar vraag is natuurlijk of je dat wil. En kan waarmaken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sorry, had inderdaad moeten aanvullen dat als je Nike heet, dat niet hoeft. Zou een beetje lullig zijn als de CEO van Nike over een jaar vanwege de uitstekende vindbaarheid van Higherlevel.nl op dit forum zich abusievelijk aangepraat krijgt dat z'n slogan "sports wear for everybody" moet zijn.

 

Heb je trouwens ook een lange lijst van voorbeelden van bedrijven die niet meer bestaan omdat ze én een onduidelijke naam én een onduidelijke slagzin hadden?

 

Ik had gehoopt dat Jacob Nielsen wat data zou hebben over wat wel of niet werkt, maar meer dan dat hij wat lol heeft over de slogans van B2B-bedrijven kon ik met weinig gegoogle niet vinden.

 

Dat zou voor iemand die embedded spullen voor andere bedrijven maakt zelfs een voordeel kunnen hebben; blijkbaar verwachten mensen onduidelijke namen en onduidelijke slogans in die branche. Je wekt dan vetrouwen door als een typisch bedrijf uit de branche over te komen. :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Heb je trouwens ook een lange lijst van voorbeelden van bedrijven die niet meer bestaan omdat ze én een onduidelijke naam én een onduidelijke slagzin hadden?

Dat het internet wat beperkingen heeft, betekent niet dat we de regels voor web presence op de hele wereld moeten gaan toepassen.

 

Ik kan wel een lange lijst samenstellen van bedrijven met beschrijvende namen en/of slogans die in de nietszeggendheid verdwijnen.

 

Vergelijk het maar met taal. Als je net begint te schrijven zijn er simpele spel- en stijlregels, maar voor gevorderden blijken al die regels toch wat minder stug en strak. Je zichtbaarheid op internet (een lerend systeem) werd in de begindagen bevorderd met beschrijvende taal, maar naarmate de zoeksystemen beter worden en het parallelle linkweb van onderlinge aanbevelingen belangrijker is, gaat het meer om de duidelijkheid en kwaliteit van je content dan de (domein)naam, slogan en andere loktrucs.

 

Je link naar Nielsen (uit 2001) gaat over taglines. Ik snap dat een tagline van een website kort en krachtig moet weergeven wat die site te bieden heeft. Maar de vraag was over slogans, en dat is een taalbrokje dat een breder gebruik heeft.

 

Het is in het algemeen een bere-interessante discussie: beschrijvend versus associatief in een online omgeving. Ik zit de laatste tijd met belangstelling naar klikbeet (clickbait) te kijken, en daar zie je juist het omgekeerde. Daar wordt associatieve taal misbruikt om mensen naar binnen te lokken. Vrouw Met Een Baard! Onduidelijk, maar bere-effectief. Effe dan...

 

Ook interessant is hoe The Economist omgaat met dat probleem. Onlangs besproken door inbound-vakman Edwin Vlems op z'n blog. Kopregels dienen duidelijk én prikkelend te zijn!

 

Dat een boodschap duidelijk moet zijn, is evident. Maar daarom hoeft niet alles beschrijvend te zijn. Als je echt iets te vertellen hebt, vertel het dan duidelijk. En plak daar een afzender aan vast die ook later nog herinnerd wordt.

 

Branko: geef es een beschrijvend woord voor embedded... ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zit de laatste tijd met belangstelling naar klikbeet (clickbait) te kijken […]

 

Branko: geef es een beschrijvend woord voor embedded... ;)

Zou je dan niet eerst iets voor clickbait zoeken? ;)

 

Volgens Eekipidia (het Nederlandstalige slap aftreksel uittreksel van Wikipedia) is dat linkaas, maar ik zou eerder denken aan lonklink of zo. De woordomzetting e-post heeft het namelijk ook niet gehaald.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zit de laatste tijd met belangstelling naar klikbeet (clickbait) te kijken […]

 

Branko: geef es een beschrijvend woord voor embedded... ;)

Zou je dan niet eerst iets voor clickbait zoeken? ;)

 

Volgens Eekipidia (het Nederlandstalige slap aftreksel uittreksel van Wikipedia) is dat linkaas, maar ik zou eerder denken aan lonklink of zo. De woordomzetting e-post heeft het namelijk ook niet gehaald.

 

 

loklink :D

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Klikbeet is een prima vertaling. Die komt er wel. ;D

 

Dat zou voor iemand die embedded spullen voor andere bedrijven maakt zelfs een voordeel kunnen hebben; blijkbaar verwachten mensen onduidelijke namen en onduidelijke slogans in die branche. Je wekt dan vetrouwen door als een typisch bedrijf uit de branche over te komen. :)

Dat is inherent aan B-to-B. Daar wordt jargon gebruikt waarbij je als ontwikkelaar en leverancier probeert aan te sluiten.

 

Wat een client-side webdeveloper of frontender precies doet, weet de doorsnee inkoper van een website ook niet. Maar misschien is het duidelijk voor een beperkt clubje insiders die een typische developer uit de branche zoeken.

 

Duidelijkheid en onduidelijkheid zijn context-gevoelig. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor de beeldvorming best aardig, Wikipedia over slagzin of slogan en iets breder.

 

Bij embedded denk ik voor alles aan de Intel Inside campagne. Met als vrije vertaling: 'ingebakken' of 'onder de motorkap'. IHV en OEM zijn ook van die automobile of computer hardware termen (bron opnieuw Wikipedia).

 

Zolang topic starter zijn onderneming niet onthult, zou ik willen adviseren om te kijken wat industry leaders in deze branches doen. Niet per se om dit te kopiëren, maar wel om te zien hoe daar over dit onderwerp nagedacht is en wordt en om te zien hoe merkstrategieën zich ontwikkelen.

 

Voor Nederlanders die de jaren 80 bewust hebben meegemaakt, is er altijd nog maar één paus bekend met dank aan Pisa, juist...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik slogans als 'we like to move it' juist briljant, blijft bij mij juist goed hangen en ik heb er wel gelijk beeld bij. Andere genoemde slogans zakken bij mij gelijk weer weg. Maar misschien ben ik de uitzondering in dit geval? ' Nice to meat ' kwam net voorbij op tv, vind ik ook lekker duidelijk en blijft goed hangen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan als ondernemer lang stil staan bij een slagzin, maar als je amper slagkracht (lees marketingbudget) hebt is het niet meer dan een zinnetje bij het beeldmerk op je briefpapier.

 

Branko heeft helemaal gelijk dat je beter gewoon kan vertellen wat je doet, dan je de zoveelste variant op een populaire songtitel toe te eigen. Dat is uiteraard makkelijker wanneer je een bouwbedrijf bent, auto's verkoopt of bloembollen verhandelt.

 

Verkoop je echter besturingssystemen in een tamelijk nieuwe industrie waar embedded technology gemeengoed is, dan is duidelijk taalgebruik niet zo makkelijk te realiseren. Die taal is immers nog in ontwikkeling.

 

Dat maakt het ook wel spannend. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Duidelijkheid en onduidelijkheid zijn context-gevoelig.

 

Inderdaad, maar dan is het toch niet meer onduidelijk? Terwijl wat de TS wou dat waarschijnlijk wel is. Ik heb geen probleem met communicatie die alleen voor de doelgroep duidelijk is (al onderschatten ondernemers voor mijn gevoel wel eens wat de reikwijdte van de doelgroep is).

 

Ik heb wel eens een site gebouwd voor iemand die pijpleidingen voor oliebedrijven bouwt. Een nogal gespecialiseerd beroep. De communicatie voor een dergelijk bedrijf hoeft voor mij niet voor iedereen begrijpelijk zijn. Sterk genoeg was hij dat wel, wat ook maar aangeeft dat het gewoon kan, begrijpelijk zijn.

 

Of het nou een tagline of slogan of een slagzin is maakt niet zo heel veel uit; wat uitzonderingen daargelaten moet er ergens in je communcatie op een plek die de lezer vrijwel meteen ziet iets staan die duidelijk maakt waar de communicatie om gaat. Dat geldt voor websites en tijdschriftadvertenties en voor persberichten (maar niet voor posters in bushokjes), omdat je de aandacht in een flits weer kwijt bent.

 

Dat zoekmachines beter zijn, is handig, maar ze zijn niet perfect. Als ik op een link klik en de feedback op de pagina waar ik terecht kom bevestigt niet meteen de belofte van de link, dan ben ik weer weg. (Waarbij per persoon varieert wat 'meteen' is.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.