• 0

Uitbreiden naar België

Beste forumleden,

 

Ik ben voornemens om de Nederlandse webshop activiteiten uit te breiden naar België (Vlaanderen). Hetzelfde concept gaan we realiseren maar dan met een .BE domeinnaam. Alles zal vanuit Nederland gerealiseerd worden. Ik heb gelezen dat je tot een drempelbedrag van 35.000 het allemaal geen probleem is. Ik heb nog wat aanvullende vragen:

 

- Wij zijn vrijgesteld van de BTW, geldt dit dan ook voor onze activiteiten in België?

- Dienen wij een Belgisch KVK en/of BTW nummer aan te vragen?

- Dienen wij een fysiek adres in België te hebben?

- Wat te doen als je het drempelbedrag overschrijdt?

- Moet ik een Belgisch rekeningnummer openen?

- Belgische omzet kan ik dat gewoon optellen bij de Nederlandse omzet en bij de Nederlandse belastingdienst aangifte doen?

 

Mijn excuses voor de vele vragen. Ik heb de KVK en de Belastingdienst gebeld (stagiaires volgens mij) en die kunnen mij niet echt een goed antwoord geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oh, cadeaubonnen...

 

Dat is een heel specifiek onderwerp. Als jouw bonnen werkelijk als cadeaubonnen 'erkend' worden in NL betekent (volgens mij) niet dat men dat zo ook in België ziet.

 

Je maakt ze zelf?

Ik neem aan dat je niet handelt in VVV-bonnen of zoiets (valt weinig aan te verdienen).

 

Dan zou ik heel gericht advies in België inkopen. Lijkt mij niet zonder risico. Kan best een soort toezichthouder of dergelijk om de hoek komen kijken ook, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn inderdaad "eigen" cadeaubonnen. Ik weet wel dat mijn direct concurrenten die vanuit Nederland de Belgische markt zijn betreden ook daar allemaal vrijgesteld zijn maar ze kunnen het natuurlijk ook verkeerd hebben:). Bedankt voor je advies!

 

Iemand anders die mogelijk antwoord op de vragen kan geven?

Link naar reactie
  • 0
- Belgische omzet kan ik dat gewoon optellen bij de Nederlandse omzet en bij de Nederlandse belastingdienst aangifte doen?

 

Afdracht van 'Belgische' omzetbelasting doe je onder het drempelbedrag in Nederland. Spraakverwarring als je of iemand anders hoogbelaste goederen verkoopt naar ik gok...

 

...hoe (waar op het formulier) geef je dan nu je Nederlandse omzet aan?

 

Ik zou als consument in ieder geval blij zijn als niet allerlei (ongedekte) buitenlandse partijen 'Nederlandse' cadeaubonnen over internet zouden kunnen aanbieden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als alles vanuit NL gebeurt hoef je je niet als bedrijf in België aan te melden.

 

Als de facturen ook maar Nederlands zijn met je Nederlandse gegvens

 

Ga je ondernemen vanaf Belgisch grondgebied dan moet je een EU verklaring hebben, dit gaat via de KVK.....een brief waarin staat dat je ondernemer bent in NL...kost ongeveer € 70,-.

 

Dit moet he hebben bij inschrijving in België.

 

Een Belgische rekening is geen noodzaak i.v.m de huidige ibannummers, maar je kan in een paar minuten bij de Belgische bank een rekening openen en deze online beheren.

 

Succes

 

Groet Robin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als alles vanuit NL gebeurt hoef je je niet als bedrijf in België aan te melden.

 

Als de facturen ook maar Nederlands zijn met je Nederlandse gegvens

 

Ga je ondernemen vanaf Belgisch grondgebied dan moet je een EU verklaring hebben, dit gaat via de KVK.....een brief waarin staat dat je ondernemer bent in NL...kost ongeveer € 70,-.

 

Dit moet he hebben bij inschrijving in België.

 

Een Belgische rekening is geen noodzaak i.v.m de huidige ibannummers, maar je kan in een paar minuten bij de Belgische bank een rekening openen en deze online beheren.

 

Succes

 

Groet Robin

 

 

 

Fijn, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Interessant vraagstuk. Ik kom in een vergelijkbare siituatie. wel met het plan boven die drempel uit te komen en met de wetenschap dat we een kantoor zullen moeten openen.

 

Hoe staat het dan met de noodzaak of het nut om een BE rekeningnummer te hebben?

 

Wat is dan raadzaam.. een afdeling opzetten die onder mijn NL BV valt of een nieuwe maatschappij opzetten in België..?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als alles vanuit NL gebeurt hoef je je niet als bedrijf in België aan te melden.

 

Dat is natuurlijk per definitie niet zo.

 

Wanner hier bijvoorbeeld sprake is van een z.g. elektronische dienst (wat denkbaar is, gezien het belang van internet in dit geval) en men in België meent dat dit helemaal niet vrijgesteld is voor de BTW (wat ook best denkbaar kan zijn, volgens mij - ik ken overigens niet de Belgische regeling t.a.v. waardepapieren zoals cadeaubonnen), dan zou je (misschien) wel geacht worden om daar ter plekke BTW te verantwoorden.

 

Ik blijf erbij: koop gericht (Belgisch) advies in.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

In België is de btw op het moment van aankoop van de bon, niet verschuldigd omdat dan geen fysieke verkoop geweest is of een dienst geleverd is. Ook wordt het ontvangen bedrag op dat moment niet meegenomen als belastbare omzet, maar op een balansrekening geboekt zoals "verkregen opbrengsten". Het traject daarna zal dus bekeken moeten worden. Als de aankoper de bon in België besteedt, is er gewoon Belgische btw verschuldigd door de uitvoerende dienstverlener van dat moment.

In het algemeen: als men wegens de drempel overschrijding een Belgisch btw nummer nodig heeft, kan men gewoon zijn Nederlandse bankrekeningnummer gebruiken hiervoor. In dit geval is het ook niet nodig om een Belgische entiteit op te richten.

Groet,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

In België is de btw op het moment van aankoop van de bon, niet verschuldigd omdat dan geen fysieke verkoop geweest is of een dienst geleverd is. Ook wordt het ontvangen bedrag op dat moment niet meegenomen als belastbare omzet, maar op een balansrekening geboekt zoals "verkregen opbrengsten". Het traject daarna zal dus bekeken moeten worden. Als de aankoper de bon in België besteedt, is er gewoon Belgische btw verschuldigd door de uitvoerende dienstverlener van dat moment.

In het algemeen: als men wegens de drempel overschrijding een Belgisch btw nummer nodig heeft, kan men gewoon zijn Nederlandse bankrekeningnummer gebruiken hiervoor. In dit geval is het ook niet nodig om een Belgische entiteit op te richten.

Groet,

Mireille Coumans

 

Duidelijk antwoord! Mijn accountant heeft mij inderdaad ook exact hetzelfde verteld wat u heeft gemeld. Vraagje aan u: Voor onze content op de belgische website zijn we nog aan het twijfelen qua aanspreekvorm. Moeten je/jij of toch u uw gebruiken om de mensen in Belgie aan te spreken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.