• 0

Berekening terugbetaling bbz

Hallo forumleden,

 

Hoewel er al veel geschreven is over de BBZ kan ik het antwoord op mijn vraag toch nog niet vinden.

Ik zoek eigenlijk bevestiging dat mijn redenering juist (of onjuist) is.

 

Ik heb in 2015 gedurende 6 maanden een BBz uitkering voor levensonderhoud ontvangen.

Het bedrijfsresultaat over 2015 was uiteindelijk -/- 1.800.

Mijn fiscale inkomen over 2015 was -/- 1.600.

 

De gemeente heeft nu de berekening voor terugbetaling gemaakt en neemt daarin mee dat het inkomen uit mijn onderneming 0 euro is.

 

Dat betekent dat ik nu een behoorlijk bedrag moet terugbetalen terwijl dat gebruikt is om de noodzakelijke kosten (die geresulteerd hebben in een verlies) te financieren.

 

Mijn vraag: is het niet zo dat de gemeente bij de definitieve vaststelling het bedrijfsresultaat danwel het fiscale inkomen moet gebruiken? En dus een negatief bedrag?

 

Ik hoor graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dabol,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn vraag: is het niet zo dat de gemeente bij de definitieve vaststelling het bedrijfsresultaat danwel het fiscale inkomen moet gebruiken? En dus een negatief bedrag?

Wat is daarover vastgelegd bij verkrijging van de BBZ?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Afgesproken is dat mijn inkomen werd aangevuld tot bijstandsniveau en daarnaast een aanvulling voor noodzakelijke bedrijfskosten en een btw afdracht die nog betaald moest worden.

Die bedrijfskosten en btw afdracht worden op deze manier buiten beschouwing gelaten waardoor de methodiek voor het vaststellen van de lening afwijkt van de methodiek voor het vaststellen van het om-niet bedrag.

Dat lijkt mij vreemd.

Link naar reactie
  • 0

Afgesproken is dat mijn inkomen werd aangevuld tot bijstandsniveau en daarnaast een aanvulling voor noodzakelijke bedrijfskosten en een btw afdracht die nog betaald moest worden.

Je beantwoordt niet mijn vraag. Ik vraag niet wat er is afgesproken over wat je krijgt/leent, maar over de terugbetaling. Je kunt het achteraf vreemd vinden wat de gemeente doet, maar dat is een waardeoordeel. De vraag is in eerste instantie of het conform de afspraak is. Als het niet is vastgelegd kun je daar alsnog proberen afspraken over te maken.

 

(Sterker nog, je kunt sowieso beginnen met een goed gesprek met de gemeente om te vragen hoe dit zo gelopen is. Ik ben benieuwd. Mogelijk is er ruimte om het samen alsnog naar ieders tevredenheid op te lossen. Dat is vrijwel altijd beter dan een papieren oorlog of theoretische excercitie op een forum.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben voorstander van een goed gesprek en zie een papieren oorlog als laatste middel.

Dat gesprek gaat volgende week plaatsvinden en ter voorbereiding hier op heb ik mijn vraag gepost.

 

Ik heb, op verzoek van de gemeente, mijn stukken aangeleverd en gisteren een terugvorderingsbesluit ontvangen waarin de berekening staat waarin mijn inkomen op 0 is gezet.

Er is verder geen enkel overleg geweest, noch zijn er afspraken gemaakt.

 

Op internet vind ik voorbeelden waarin gerekend wordt met het bedrijfsresultaat en fiscale inkomen. Beiden zijn in mijn geval negatief.

Vandaar dat ik antwoord zoek op mijn vraag of het gebruikelijk is om een inkomen op 0 te zetten als bedrijfsresultaat en fiscaal inkomen beiden negatief zijn.

 

Dan kan ik dat in het gesprek met de gemeente meenemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in 2015 gedurende 6 maanden een BBz uitkering voor levensonderhoud ontvangen.

Het bedrijfsresultaat over 2015 was uiteindelijk -/- 1.800.

Mijn fiscale inkomen over 2015 was -/- 1.600.

 

De negatieve winst is een fiscale aftrekpost die je kan verrekenen met voorgaande of komende jaren.

 

Waar heb je de andere 6 maanden van 2015 van geleefd? inkomsten uit werk of via partner? De gemeente houdt ook daar rekening mee met het berekenen van het bedrag om niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent dat ik nu een behoorlijk bedrag moet terugbetalen terwijl dat gebruikt is om de noodzakelijke kosten (die geresulteerd hebben in een verlies) te financieren.

 

Mijn vraag: is het niet zo dat de gemeente bij de definitieve vaststelling het bedrijfsresultaat danwel het fiscale inkomen moet gebruiken? En dus een negatief bedrag?

 

 

Beste Dabol,

 

Gemeenten moeten negatieve inkomsten op nihil stellen , anders zouden gemeenten namelijk de verliezen van ondernemers gaan betalen en dat lijkt mij niet de bedoeling. Dit wordt aangegeven in de toelichting op artikel 1 sub d en e van het Bbz (oude wetgeving)

"Het door een zelfstandige uit bedrijf of zelfstandig beroep verdiende inkomen, zoals dat uit de boekhouding blijkt, is een bruto inkomen. In het geval dat dit inkomen uitkomt op een negatief bedrag wordt het inkomen op nihil gesteld."

 

 

Jij geeft aan dat je de uitkering moet terugbetalen, maar dat de onderneming een negatief resultaat heeft gerealiseerd. Hebben jij en je partner inkomsten naast de onderneming ontvangen?

Let bij de berekening goed op de volgende punten:

 

* heb je een eigen woning, is er rekening gehouden met de woonkostentoeslag?

* heb je de onderneming gestart of beëindigd, dan kan er sprake zijn van een verkort boekjaar.

 

Als je vragen hebt, mag je me ook een pm sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.