• 0

2 ZZP'ers, 1 Prive auto

Beste highlevel'ers!

 

Ik zit met een lastige vraag waarvan ik na flink googlen niet uitkom. De situatie is als volgt:

 

Ik ben ZZP'er en rij dagelijks naar mijn klant. Ik ben BTW plichtig.

 

Mijn vrouw is ook ZZP'er en moet ook dagelijks naar haar klanten. Zij is niet-BTW plichtig maar wel volledig ondernemer (VAR-WUO). Ik zet haar af en rij dan door; dit is een kleine omweg voor mij.

 

Samen gebruiken wij 1 prive auto om ons te vervoeren. Maandelijks maken wij flink wat kilometers en ik heb begrepen dat de BTW op tankbonnen naar verhouding prive/zakelijk teruggevorderd kan worden.

 

Mijn vraag: Hoe kan ik deze situatie dusdanig oplossen dat ik een deel van de BTW kan terugvragen?

 

De verwarring zit hem er in dat we beide apart ZZP'er zijn met ons eigen administratie maar een soort van gedeelde kilometerregistratie hebben... en daarbij ook nog het BTW-plichtig en niet-BTW-plichtig verhaal.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De auto van de zaak is veelal keuzevermogen. Dit houdt in dat je zelf kunt kiezen of je de auto zakelijk of privé zet (mits verhouding van minimaal 10/90). Dit geldt zowel voor de inkomstenbelasting als de omzetbelasting. Je kunt dus kiezen om de auto voor de inkomstenbelasting privé te zetten en voor de omzetbelasting zakelijk. Er moet overigen wel een keuze moment zijn (bijvoorbeeld: nieuwe aanschaf). Je mag niet zomaar halverwege heen en weer switchen.

 

Uit het topic begrijp ik dat het om een privé auto gaat. Er vanuit gaande dat dit dan ook voor de omzetbelasting zo is, mag je helemaal geen btw verrekenen. Je kunt € 0,19 per gereden zakelijke kilometer als kosten 'declareren' bij je onderneming, maar daar mag geen btw van gevorderd worden.

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn verschillende mogelijkheden, voor welke heb je gekozen? Bijvoorbeeld:

 

- auto helemaal van jou, zakelijk voor de btw met forfaitaire correctie privegebruik (1,5/2,7%)? Dan trek je gewoon alle btw af in jouw btw-aangifte en corrigeert het privégebruik. Of je je vrouw wel of niet wegbrengt, is niet relevant, want dat zijn voor jou privekm en dat zit al in het forfait. Je vrouw heeft geen btw betaald, maar ook geen aftrekrecht, maar daar merkt ze op dit punt dus niets van.

 

- auto helemaal van jou, zakelijk voor de btw met correctie werkelijke privegebruik? De omrijkilometers* zijn prive en beïnvloeden dus de correctie privegebruik. Je zou eventueel kunnen doorbelasten, dan heb jij wel aftrek, maar de doorbelasting is met btw die je vrouw niet kan terugvragen. Dus dat heeft geen zin.

* gebaseerd op een goedkeuring voor de IB, ik heb niet nagekeken of dit voor de btw ook zo geldt, maar ik acht het ten minste pleitbaar.

 

- gedeelde auto: dat wordt wat ingewikkelder en duurder, door het ontbreken van aftrekrecht bij je vrouw. Vermoedelijk is dat niet de meest gunstige optie.

 

(edit: oh ja, een VAR-WUO bestaat niet meer, maar had ook vroeger geen relevantie voor de omzetbelasting)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk. Om het eenvoudiger te maken zal ik simpelweg de KM's naar vrouwlief haar werk als prive noteren en de gebruikelijke zakelijke kilometers als zakelijk. Hiermee maak ik eigenlijk meer KM's zakelijk maar maakt de situatie eenvoudiger.

 

Dan nog een vraag.

 

Ik heb nooit echt voor een mogelijkheid gekozen. Ik werkte voorheen altijd vanuit mijn kantoor in huis maar zit nu dus op locatie.

 

Een absoluut sluitende ritten administratie heb ik ook niet want dat zou betekenen dat ik vanaf januari al mijn prive kilometers bij hem moeten houden. Wat ik wel zou kunnen is terugrekenen hoeveel zakelijke kilometers ik heb gemaakt (constant hetzelfde ritje) en het aantal KMs dat overblijft zijn dan automatisch prive kilometers.

 

Gaat deze verhouding zakelijk/prive op jaarbasis, kwartaalbasis of maandbasis?

 

Mocht bovenstaande niet kunnen blijft alleen de forfaitaire correctie over; het probleem wil echter dat mijn auto best oud is (peugeot 206 XN 1.9D (H5), bouwjaar '98, tenaamstelling 2006) en er geen catalogusprijs van beschikbaar is op de RDW site.

 

Wat raden jullie aan?

 

p.s. het zou overigens kunnen dat mijn werk eind van het jaar afloopt en ik dan weer vanuit mijn kantoor thuis mijn werk verricht.

Link naar reactie
  • 0

Zelf zou ik het pragmatisch aanpakken.

 

Even er van uitgaande dat alle kilometers bij een dagelijkse rit volgens de OB zakelijk zijn (dus geen woon-werk / eigen kantoor):

 

* Maak 1 sheet waarbij je de gehele kilometersregistratie bijhoudt voor de auto

* De gereden kilometers voor een enkele zakelijke rit splits je in 2-en. Voor jezelf reken je de kilometers die je normaal gesproken rechtstreeks zou rijden. Voor je vrouw reken je de overige kilometers (=totaal gereden - eigen zakelijke kilometers). Hierbij ga ik er gemakshalve van uit dat de totaal gereden afstand kleiner is dan als je beide ritten afzonderlijk zou rijden.

* De kilometers die je zakelijk voor jezelf rekent zijn prive kilometers voor je vrouw.

* De kilometers die je zakelijk voor je vrouw rekent zijn prive voor jou.

* Alle overige kilometers zijn prive voor jullie beide

 

Voor de aangifte:

* Bereken het totaal aan betaalde BTW voor onderhoud en gebruik

* Voor jezelf: gebruik de factor op basis van totaal zakelijk voor jezelf / totaal gereden met de auto dat jaar

* Voor je vrouw: gebruik de factor op basis van totaal zakelijk voor je vrouw / totaal gereden met de auto dat jaar

* De berekende BTW (factor * totaal BTW) voor beide afzonderlijk en deze neem je zowel op in de OB aangifte als een privestorting in de administratie (indien BTW prive betaald, anders zie opmerking)

 

Bovenstaande is denk ik het meest zuiver, omdat je uiteindelijk verdeeld over de aangiften precies de BTW als voorbelasting rekent die je samen zakelijk echt hebt gereden.

 

ps. Als je de brandstof zakelijk betaalt (bv tankcard) dan wordt het overige deel van de BTW voor de brandstof een priveonttrekking. Maar ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel met de berekening.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.