• 0

Webshop starten

Een webshop starten, lekker thuis op de bank zittend geld verdienen.

In mijn omgeving heb ik bekenden die zo dachten. Een webshop starten, eventueel een loods gaan huren en geld binnen harken, lekker vanuit huis.

 

Het starten van een shop is geen enkel punt. Via kant-en-klare webshopsoftware kan iedereen in een paar klikken zijn eigen onderneming online zetten. Voor diegene die hier nu aan willen beginnen: er zijn u zo ongeveer 794376798534* concurrenten voor gegaan. Voor wie dit geen probleem vind is dit geheel onbelangrijk. Via de juiste seo-instellingen stijg je immers lekker in Google. Helaas voor de startende webwinkel zijn die 794376798534* concurrenten hier waarschijnlijk ook grotendeels mee bezig. En er kan maar 1 shop op nummer 1 staan.

 

Voor diegene die bovenstaande uitdagingen hebben overwonnen en een aantal klanten hebben gekregen volgt er mogelijk een nieuwe uitdaging: het retourrecht, welke vast staat in de wet koop op afstand.

 

Een aantal dingen die hier niet onder vallen:

- reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.

- tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.

- producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.

- producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.

 

Voor alle andere zaken heeft de consument dus recht om het gekochte product gratis terug te sturen.

 

Als webshopeigenaar kunt u dus het heen en terug sturen van het product als kosten hebben zonder ook maar iets verkocht te hebben. De bedenktijd moet duidelijk aan worden gegeven, anders word dit automatisch verlengd naar een jaar in plaats van 14 dagen.

 

Hiernaast verwacht de consument uiteraard ook bij uw webshop de laagste prijs voor het product, en het moet wel binnen 24 uur geleverd kunnen worden.

 

In het kort samengevat:

1. Webshop moet, ondanks de vele concurrenten, hoog in google scoren.

2. Producten moeten scherp geprijsd zijn.

3. Producten moeten op voorraad zijn.

4. De klant mag het product terug sturen (bedenktijd).**

 

De consequenties:

1. Betalen aan Google om hoog te mogen scoren.

2. Weinig marge op producten.

3. Investeren in voorraad zonder zekerheid van verkopen.

4. Kosten heen en terug sturen.**

 

Ziet u het met bovenstaande informatie nog zitten om een webshop te starten?

 

* Het getal 794376798534 is uiteraard uit mijn duim gezogen, maar geeft wel aan dat de markt inmiddels behoorlijk verzadigd is.

 

** Hieronder een quote van consuwijzer.nl:

 

Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?

 

Een ondernemer moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij moet u ook een formulier geven dat u kunt invullen als u van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Maar let op: geeft de ondernemer u deze informatie pas later? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog veertien dagen.

 

Geld terug

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

 

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de verkoper u hierover heeft geïnformeerd toen u de aankoop deed.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verkopen van producten die iedereen kan/mag verkopen via een webshop is inderdaad een race naar de bodem, waarbij vooral volume het succes bepaalt.

 

Het leveren van eenzelfde uitmuntende service (zelfde dag verstuurd, gratis verzendkosten, altijd bereikbaar) is voor kleine webshops / starters niet te betalen. Het zijn juist leveranciers van deze services die met hogere prijzen wegkomen. En zelfs dan levert het niet perse hoge winsten op.

 

(over 2015: bol.com een verlies, Coolblue € 3,1 miljoen etc)

 

Maar weinig webshops die een rendement op eigen vermogen halen boven de kosten van het eigen vermogen en dus waarde creëren voor de aandeelhouders.

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat je bijvoorbeeld de bevindingen uit het Shopping2020-onderzoek er niet op na hebt gelezen, want die schetsen een gevarieerder en genuanceerder beeld.

 

Een webshop starten, lekker thuis op de bank zittend geld verdienen.

In mijn omgeving heb ik bekenden die zo dachten.

Daarvan zijn er inderdaad veel. Veel te veel.

 

Geldhonger en gemakzucht zijn echter een erg ongelukkige combinatie voor het starten van élke onderneming. En eigenlijk voor elk beroep en elke opleiding. Het starten van een webwinkel is in dat opzicht bepaald geen uitzondering.

 

Ik ken ook veel gewezen webwinkeliers die er te makkelijk over dachten. Maar gelukkig ken ik ook een paar webwinkeliers die er anders over dachten, keihard werken en wél succes hebben.

 

Bezint eer ge begint is een goede waarschuwing die van deze column uitgaat. Dat had alleen wel wat beter onderbouwd mogen worden, met meer dan alleen een 'veul concurrentie' en een vermelding van het recht van retour.

Link naar reactie
  • 0
Voor alle andere zaken heeft de consument dus recht om het gekochte product gratis terug te sturen.

 

Hier mogen wat mij betreft wel twee sterretjes bij worden geplaatst om te verwijzen naar de voetnoot met de informatie van Consuwijzer. Want in de meeste gevallen zal de klant de retourkosten moeten betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

heel herkenbaar, heb zelf een aantal webshops en vooral in het begin was denk ik de helft van mijn vrienden "van plan" om ook een webshop te starten, tot ze doorkregen hoeveel tijd erin zat bij mij en hoeveel je wel niet moet investeren om het op een fatsoenlijke manier te doen :)

 

Inhoudelijk over de column, het had wat uitgebreider gemogen, er is veel meer te noemen dan alleen de concurrentie en de koop of afstand regeltjes

Link naar reactie
  • 4

Veel uitgebreider kon ik deze colomn niet maken, aangezien mijn kennis hiervoor toch net iets te beperkt is. Gelukkig is daar de reactie-mogelijkheid voor uitgevonden ;D

Zelf heb ik ook geen webshop, maar heb daar in het verleden wel eens aan gedacht.

Juist omdat een webshop starten zo makkelijk gaat, maar het succesvol maken daarvan toch vaak onderschat word, leek het mij wel zinvol om deze colomn te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik ook bezig met het opzetten van een webshop. Naar mijn mening hangt een heel erg groot gedeelte van hoe goed jouw webshop gaat draaien van je marketing af. Geen goede marketing is inderdaad zoals ik ergens las een race naar de bodem, 'want ja, als iedereen het doet'.

 

Goede marketing is cruciaal in elke business, maar voor webshops al helemaal. Webshops zijn over het algemeen slecht in marketing, uiteraard niet allemaal, maar vaak is het vertrouwen in het product zo groot dat er vrij nonchalant word omgegaan met marketing.

Dit hoewel juist de marketing DE manier is om jou perspectief van je visie, maar ook je product, de wereld in te helpen. Marketing is feitelijk niets anders dan een zienswijze delen op verschillende wijze.

 

Mijn advies t.o.v. het starten van een webshop kort en krachtig:

- Weet je markt

- Weet je product

- Snap je doelgroep

- Marketing is key

Link naar reactie
  • 0

Leuke column en inderdaad een overvolle markt. Als fervent koper via internet kom ik er ook veel tegen als ik iets zoek. Om vervolgens vaak weer bij de "bekende jongens" uit te komen en bestellen. Gewoon vanwege service en betrouwbaarheid. En dat zijn mij die eventueel extra eurootjes wel waard.

 

en idd zal iedereen in deze branche zich bezighouden met seo, vindbaarheid en hoe het allemaal heet. Er zijn zelfs bedrijven die dat voor (te) veel geld voor je kunnen doen. (zeggen ze ;D)

Link naar reactie
  • 0

Zien in dit licht met name de Chinese webwinkels oprukken. Een 1 meter lange USB ledstrip voor 3,64 incl. gratis verzending??!! BTW? importheffing o.i.d. nooit van gehoord of er worden kreten als ¨gift¨ of zeer lage niet werkelijke waarde op verzendetiketten toegepast. Oneerlijke handelspraktijken ducht ons.

 

 

Voor ondernemingen zonder generieke producten zijn er echter nog genoeg winstgevende e-commerce initiatieven te ontwikkelen en kapitaliseren.

Link naar reactie
  • 0
Een 1 meter lange USB ledstrip voor 3,64 incl. gratis verzending??!! BTW? importheffing o.i.d. nooit van gehoord of er worden kreten als ¨gift¨ of zeer lage niet werkelijke waarde op verzendetiketten toegepast. Oneerlijke handelspraktijken ducht ons.

Te lage waarde is inderdaad oneerlijk, maar pakket met een waarde van 3.64 is vrijgesteld van invoerrechten en btw. Daar is verder niet zo heel veel oneerlijks aan.

Link naar reactie
  • 0

Het perspectief lijkt hier een alleen-werkende 'DHZ-webshopondernemer' zonder eigen producten of toegevoegde waarde en dat is kleinschalige detailhandel of groothandel vaak in hardwaren, wat vrijwel zonder uitzondering hard werken tegen lage opbrengst betekent (dozen schuiven). Dat verdienmodel kan ook slimmer, waarbij genoemde nadelen (groten)deels voorkomen kunnen worden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zonder voorraad is een levering binnen 24 uur weer erg lastig, en dat is wat veel consumenten toch wel willen. Of de prijs (en ook gelijk de marge) moet erg laag zijn.

20 webshops betekend ook 20 domeinnamen registreren. Met een slimme aanpak kunnen dit sub-domeinen zijn. Dan moet je wel eerst een goede domeinnaam zien te registreren.

Onmogelijk is het allemaal niet, maar met een verzadigde markt moet je wel slim te werk gaan.

Link naar reactie
  • 0

Je moet het vooral van toegevoegde waarde hebben als webshop ondernemer. Denk groot! Zorgt bijvoorbeeld voor extra dingetjes/accesoires, expertise of zorg voor een gunfactor. Deel jouw visie en laat zien dat je oprecht een mooi doel hebt in plaats van puur naar het geld te kijken.

www.Robotbestellen.nl | De Robot Specialist van Nederland |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.