• 0

Investeringen & balans

Hallo iedereen!

 

Ik heb al wat rond geneusd op dit forum, maar ik kom er gewoon niet uit... en heb dus wat basic boekhoud hulp nodig:

 

Ik kom in de knoei met mijn afschrijvingen en de controle op winstberekening.

 

Wat ik nu heb (als voorbeeld)

 

Ik had het vorige jaar geïnvesteerd in apparatuur met een boekwaarde van 8000 euro (nieuwwaarde 10000), die na afschrijvingen dit jaar een boekwaarde hebben van 6000. In 2015 heb ik nog eens 5000 euro geïnvesteerd, aan het einde van het jaar een boekwaarde van 4000. Er is dus 3000 euro afgeschreven.

 

Onder balans activa zet ik:

 

Kosten van aanschaf of voortbrenging: 15000

Boekwaarde einde boekjaar: 10000

 

Maar wat zet ik nu onder balans passiva om de balans gelijk te krijgen? Ik wil uiteindelijk de totale winst van dit jaar opvoeren als prive-ontrekking. Fictieve omzet in dit voorbeeld: 30.000.

 

Het is een simpel voorbeeld puur om het voor mij begrijpelijk te krijgen. Wellicht hebben jullie aanvullende info nodig? Ik hoop dat de vraag niet 'te simpel' is voor dit forum.

 

En ja, voor de aangifte 2016 neem ik een boekhouder ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankjewel :)

 

Ik zit ongestraft nummers in te vullen in de aangifte-app van 2014, en daar krijg ik het kloppend door bij het ondernemersvermogen 10.000 in te vullen... echter, de aangifte van 2015 heeft het onderscheid tussen ondernemersvermogen 'Boekwaarde begin boekjaar' en 'Boekwaarde einde boekjaar'. En daar ga ik de mist in.

 

De (echte) cijfers in mijn 2015 aangifte zijn:

 

Activa

Kosten van aanschaf of voortbrenging: 9.615

Boekwaarde einde boekjaar: 5.441

 

Mijn interpretatie van hoe ik de passiva moet invullen is:

 

Passiva -> Ondernemersvermogen

Boekwaarde begin boekjaar: 4.256

Boekwaarde einde boekjaar: 5.441 (hogere boekwaarde omdat er dit jaar heb geïnvesteerd)

 

Vervolgens krijg ik een saldo ondernemingsvermogen van 1.185

 

Moet ik die 1.185 van de Winst-en-verliesrekening aftrekken om het bedrag te krijgen wat ik als Privéonttrekkingen kan opvoeren?

 

Klopt dit? Of zit ik er ver naast?

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel :)

 

Ik zit ongestraft nummers in te vullen in de aangifte-app van 2014, en daar krijg ik het kloppend door bij het ondernemersvermogen 10.000 in te vullen... echter, de aangifte van 2015 heeft het onderscheid tussen ondernemersvermogen 'Boekwaarde begin boekjaar' en 'Boekwaarde einde boekjaar'. En daar ga ik de mist in.

 

De (echte) cijfers in mijn 2015 aangifte zijn:

 

Activa

Kosten van aanschaf of voortbrenging: 9.615

Boekwaarde einde boekjaar: 5.441

 

Mijn interpretatie van hoe ik de passiva moet invullen is:

 

Passiva -> Ondernemersvermogen

Boekwaarde begin boekjaar: 4.256

Boekwaarde einde boekjaar: 5.441 (hogere boekwaarde omdat er dit jaar heb geïnvesteerd)

 

Vervolgens krijg ik een saldo ondernemingsvermogen van 1.185

 

Moet ik die 1.185 van de Winst-en-verliesrekening aftrekken om het bedrag te krijgen wat ik als Privéonttrekkingen kan opvoeren?

 

Klopt dit? Of zit ik er ver naast?

 

 

Hallo,

 

Heb je geen print van 2014 ?

Kijk dan even hoe het toen gedaan is.

Het verschil in boekwaarde begin en einde boekjaar is investeringen minus afschrijvingen.

Afschrijvingen is een resultaatpost.

Zijn de Investeringen je enige balansposten? (dan is de boekwaarde het eigen vermogen).

Geen andere balansposten zoals ;kas, bank, te vorderen wegens verkopen/werkzaamheden, te betalen kosten, af te dragen BTW of leningen voor de investeringen?

Lopen al je zakelijke inkomsten en uitgaven via je privé rekening ?

Heb je geen boekhouding/administratie aangelegd?

 

Je ziet het heel wat vragen.

 

Mijn advies is loop nu even langs bij een boekhouder voor 2015.

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

@Indiana, het spijt me: ik ben als bedrijfseconoom uitstekend thuis in balans en W&V, maar van aangifte-programma's heb ik helaas geen verstand... dat laat ik over aan mensen die dáár heel goed in zijn :)

 

Gelukkig zitten die persoon of personen ook op Higherlevel, dus hopelijk dat een van de boekhouders of administrateurs deze vraag voor je kan en wil beantwoorden.

 

Edit: de eerste heeft zich inmiddels gemeld ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Passiva -> Ondernemersvermogen

Boekwaarde begin boekjaar: 4.256

Boekwaarde einde boekjaar: 5.441 (hogere boekwaarde omdat er dit jaar heb geïnvesteerd)

 

Vervolgens krijg ik een saldo ondernemingsvermogen van 1.185

 

Moet ik die 1.185 van de Winst-en-verliesrekening aftrekken om het bedrag te krijgen wat ik als Privéonttrekkingen kan opvoeren?

 

 

Ja

 

(Beginvermogen + winst - privé-opnamen = eindvermogen

 

ofwel

 

Privé-opnamen = beginvermogen - eindvermogen + winst

 

ofwel

 

- Privé-opnamen = eindvermogen - beginvermogen - winst

 

Bij jou: Eindvermogen - beginvermogen = 1.185

 

Dus

 

- Privé-opnamen = 1185 - winst

 

ofwel

 

Privé-opnamen = winst - 1185)

 

Maar om fouten te voorkomen kan het wel verstandig zijn om een en ander op een sluitende boekhouding te baseren!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Privé-opnamen = winst - 1185

 

Maar om fouten te voorkomen kan het wel verstandig zijn om een en ander op een sluitende boekhouding te baseren!

 

 

 

Sterker Nog, het bijhouden van een boekhouding of administratie is wettelijk en fiscaal verplicht.

Indien de boekhouding en/of administratie niet voldoen aan de wettelijke voorschriften kan dit fiscaal leiden tot omkering van de bewijslast wat betekent dat als de Inspecteur iets beweert (bijvoorbeeld een hoger inkomen) de belastingplichtige moet aantonen dat dit niet waar is.

 

Misschien is mijn antwoord moralistisch maar het "weg salderen" van een gedeeltelijke balans en het saldo van de winst en verliesrekening naar privé opnamen is volgens mij zeer risicovol zonder onderliggende boekhouding en/of een kolommenbalans.

Ik heb bijna nooit meegemaakt dat alle resultaatposten (baten en lasten) ook in de resultaatperiode (boekjaar) worden ontvangen en/of betaald.

De formule wordt dan ; Privé-opnamen = winst - 1185 +/- alle mogelijke fouten.

 

Het in evenwicht zijn van een boekhouding of administratie is een ingebouwd controlemiddel wat niet al te makkelijk overboord gegooid moet worden om de aangifte kloppend te maken.

 

Maar het staat eenieder vrij met de gegeven informatie om te gaan zoals hij wil.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.