• 0

Eenmanszaak - 1e medewerker (of compagnon)

Beste forumleden,

 

Ik heb inmiddels een eigen bedrijfje ( eenmanszaak ), en ga daarnaast nog een 2e bedrijf oprichten. Ik mag helaas geen 2e eenmanszaak oprichten, dus zal hier een extra handelsnaam voor aan gaan vragen. Ik kan er nog niet te veel over vertellen, maar zodra het concreet is zal ik dat zeker niet na laten.

 

Mijn vraag:

 

Ik ga samen met een compagnon dit bedrijf groot maken. Hij gaat in dienst van mij, dus ik moet hem een contract aanbieden. Waar moet ik allemaal rekening mee houden en hoeveel % gaat dat kosten boven op het uur salaris?

 

Ik wil hem eigenlijk 40% van de winst gaan geven, hoe verantwoord ik dat in een contract en hoe zat dat dan met de belastingdienst?

 

Alvast bedankt!

[mod edit: typefout in titel hersteld en verduidelijkt ]

 

Origineel cadeau nodig?

www.brownieboodschap.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je hem 40% van de winst wil geven kun je die 2e activiteit beter als VOF met hem starten. Spaart een heleboel rompslomp uit en hij heeft ook belang bij het geheel. Een VOF kun je zo inschrijven naast je eenmanszaak, maar maak wel goede afspraken op papier.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je vooral eerst helder moet hebben wat je nou eigenlijk wil, want in elke zin maak je enigszins tegenstrijdige opmerkingen.

Ik heb inmiddels een eigen bedrijfje ( eenmanszaak ), en ga daarnaast nog een 2e bedrijf oprichten. Ik mag helaas geen 2e eenmanszaak oprichten, dus zal hier een extra handelsnaam voor aan gaan vragen.

Ga je nu wel of niet een 2e bedrijf oprichten? (En, zo ja, wordt dat dan een BV?) Of bedoel je dat je een tweede activiteit gaat ontplooien, die je binnen je (1e) bedrijf gaat uitvoeren onder de nieuw vast te leggen handelsnaam?

 

Ik ga samen met een compagnon dit bedrijf groot maken. Hij gaat in dienst van mij, dus ik moet hem een contract aanbieden. Waar moet ik allemaal rekening mee houden en hoeveel % gaat dat kosten boven op het uur salaris?

Enerzijds heb je het over een compagnon. Vervolgens heb je het over een werknemer (dat is géén compagnon). Als je hem als werknemer in dienst neemt, dan ben je als onderneming 40 tot 50% bovenop het uurloon kwijt aan allerlei kosten (vakantietoeslag, vakantierechten, doorbetaalde vrije dagen, ww/wia/wao/zw/zvw, verzuimverzekering, etc).

 

Ik wil hem eigenlijk 40% van de winst gaan geven, hoe verantwoord ik dat in een contract en hoe zat dat dan met de belastingdienst?

Winstdeling duidt weer op een vennoot, terwijl een contract duidt op een werknemer. Als hij een vennoot wordt, dan kun je afspreken dat hij 40% van de winst krijgt. Bij verlies draait hij dan ook op voor 40% van het verlies (maar hij heeft geen zekerheid over zijn inkomen).

 

Je zou nog kunnen afspreken dat hij als werknemer recht heeft op 40% van de winst, maar in dat geval mag je hem nooit minder betalen dan het minimumloon (óók als de eenmanszaak zelf verlies draait).

 

De vraag is dus eigenlijk: wat wil je precies?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle inhoudelijke berichten en was me er niet van bewust dat het allemaal wat tegenstrijdig is.

 

Ik heb nu een eenmanszaak, en heb daar een 2e handelsnaam voor aangevraagd met activiteiten in een heel ander segment. Ik ga dit met iemand anders opzetten, maar die komt in dienst van mij te werken. Ik zal hem 40% van de winst geven, en zelf hou ik zeker voldoende over. Maar hoe kan ik deze 40% dan het makkelijkst inbouwen? Ik wil namelijk geen verlies draaien op een minimumloon, dus kan ik hier dan met een bonus constructie werken?

Origineel cadeau nodig?

www.brownieboodschap.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe kan ik deze 40% dan het makkelijkst inbouwen? Ik wil namelijk geen verlies draaien op een minimumloon, dus kan ik hier dan met een bonus constructie werken?

Je kunt werken met een bonus, maar hoe dan ook moet het minimaal het minimumloon zijn, ook als je verlies maakt. Een afspraak die alleen is gebaseerd op 40% van de winst is dus niet mogelijk. Je mag het ondernemersrisico niet afwenden op iemand in loondienst. Als je iemand alleen 40% zou geven, zou het geen medewerker zijn.

 

Werken met een percentage van de winst is overigens nogal wat. De medewerker kan de winst niet beïnvloeden. Als de medewerker wil controleren hoeveel de winst is, dan moet hij ook inzage kunnen krijgen in de boekhouding. Omdat het een eenmanszaak is met meerdere activiteiten, kan de kostentoerekening naar de verschillende activiteiten ook extra werk (dus kosten) betekenen.

 

Kortom, 40% beloven is heel makkelijk, maar omdat in de praktijk zo in te richten kent nogal wat haken en ogen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Als ik deze medewerker ( wat eigenlijk mijn compagnon is, maar wil graag een eenmanszaak blijven ) een 0-uren contract geef. Dan kan ik hem toch een bonus geven van 40% van de winst, of werkt dat niet zo?

 

Hoe kan ik het dan wel voor elkaar krijgen met al die haken en ogen?

Origineel cadeau nodig?

www.brownieboodschap.nl

Link naar reactie
  • 0

nee zo werkt dat niet.. hij werkt geen 0 uur dus je zult minimaal het minimumloon moeten betalen ongeacht de winst.

de 0 uren slaat alleen op het aantal uren waar je als werknemer minimaal recht op hebt. (en dat is nog maar beperkt waar als iemand elke week vaste uren werkt)

 

waarom zit je zo vast aan die eenmanszaak?

 

het is één van de 2 of je hebt een compagnon waarmee de je winst deelt (en dus een andere rechtsvorm)

 

of je hebt een werknemer, je betaald die salaris en daarbovenop mag je een winstdelingsregeling afspreken.

Link naar reactie
  • 0

Om even een brug (terug) te slaan naar voorgaande topics. Daar spreek je over 'we', had je dan al geen VOF, meewerkend partner of personeel? En is die drukke baan niet meer als je een vof met winsten wilt gaan oprichten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een eenmanszaak hebben met tig handelsnamen en je kunt daarnaast vennoot zijn in een VOF die ook nog eens een zwik handelsnamen heeft. (De handelsnaam is van de VOF, niet van de vennoten.)

 

Merk op dat handelsnamen ontstaan door gebruik, niet door registratie.

 

Als je een handelsnaam 10 jaar bij de KvK hebt ingeschreven, maar je hebt er nooit iets mee gedaan, dan heb je die handelsnaam niet.

 

Als je een handelsnaam 10 jaar in het zakelijk verkeer gebruikt, maar je hebt hem nooit ingeschreven, dan heb je die handelsnaam wel.

 

Handelsnamen kunnen ook gekocht en verkocht worden. Misschien nuttig om bij het opstellen van het VOF-contract na te denken over wat je bij opheffing doet met logo's en namen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.