• 0

BTW terugvragen zakelijke investeringen

Beste Higherlevels,

 

Enige tijd geleden heb ik mij ingeschreven bij de KvK om legit een start te maken met mijn bedrijf. Nu heb ik eigenlijk een vrij simpele en korte vraag, alleen kan ik het antwoord zelf moeilijk achterhalen.

 

Voor dat ik mijn bedrijf heb inschreven heb ik al behoorlijk wat investeringen gemaakt, denk aan een paar duizend euro, nu is mijn vraag hoe deze btw terug te vragen is.

 

Ik heb namelijk vernomen dat het de bedoeling is dat er een afschrijving gemaakt moet worden voor dit inventaris t.o.v. het aantal jaar dat het in gebruik zal zijn. Buiten dit feit om rijkt mijn kennis niet ver genoeg om de inmiddels gegroeide investering BTW loos in mijn balans te zetten, met andere woorden ik heb geen idee hoe ik de BTW terug kan/moet vragen en op welke methode.

 

Graag hoor ik een antwoord waar ik verder mee kan! Als startend ondernemer kan elke 100 nog van pas komen namelijk.

 

Graag zie ik een antwoord tegemoet! Alvast enorm bedankt van het vooruit helpen van deze ondernemer.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter Ensink

 

PS.

Het inventaris (de investeringen) bestaan voor zo'n 90% uit studio en muziek apparatuur, verder de aanschaf van vinyl en muziek in het algemeen. Misschien dat dit kleine feit nog kan helpen in het antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Wouter, allereerst welkom op Higherlevel!

 

In antwoord op jouw vraag of de BTW terug te vragen valt: ja, dat kan, mits je beschikt over de aankoopfacturen waarop de BTW vermeld (gespecificeerd) staat én jij aannemelijk kunt maken dat je die spullen destijds al hebt gekocht voor je bedrijf. Bij dat laatste speelt ouderdom een rol, maar uiteraard ook het soort apparatuur en jouw zakelijke werkzaamheden.

 

ik heb geen idee hoe ik de BTW terug kan/moet vragen en op welke methode.

Tel de BTW van de aankoopfacturen van de apparatuur bij elkaar op, en geef deze op als betaalde (dus terug te vorderen) BTW in je eerste BTW aangifte als ondernemer.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus met afschrijven heb ik eigenlijk niet te maken?

 

Voor zover ik logische wijs van redeneren valt alle apparatuur onder het zakelijk gebruik ivm het produceren en draaien van muziek.

 

Erg bedankt voor dit snelle antwoord! Ik ga het een en ander bij elkaar optellen en dan (denk ik) wachten tot het volgende kwartaal waarin terugvorderen mogelijk is.

 

Betreft het aantonen dat de spullen inderdaad voor zakelijke doeleinden worden gebruikt is hier nog een specifieke aantoning voor nodig? Of hoe zou ik het in het algemeen moeten aantonen? In verband met de inschrijving des tijds vallen alle aankopen onder de branche waarin ik werkzaam ben, is dit genoeg?

 

Nogmaals bedankt!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter Ensink

Link naar reactie
  • 0

Dus met afschrijven heb ik eigenlijk niet te maken?

Niet voor de BTW in ieder geval.

 

Afschrijving is alleen relevant voor de inkomstenbelasting (niet de investering zelf maar de afschrijving daarop kun je ten laste brengen van je winst)

 

 

Betreft het aantonen dat de spullen inderdaad voor zakelijke doeleinden worden gebruikt is hier nog een specifieke aantoning voor nodig? Of hoe zou ik het in het algemeen moeten aantonen?

Dat het aannemelijk is dat je het om zakelijke redenen en niet om prive redenen hebt aangeschaft

 

In verband met de inschrijving des tijds vallen alle aankopen onder de branche waarin ik werkzaam ben, is dit genoeg?

Op zich wel indien en voor zover een privé persoon deze zaken niet zo maar zou aanschaffen. Doet een privé persoon dat wel, dan zal het moment waarop je het hebt aangeschaft een rol spelen. Een paar maanden voor start bedrijf is niet zo moeilijk, maar spullen die je al had een jaar of langer voordat je als ondernemer begon, lijkt me niet echt zakelijk aangeschaft.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Misschien een stukje intake verpleging eerst uitvoeren?

Heb je al zelf wat gezocht op BTWeeën

 

[Doctor House modus on]

 

@Brood: misschien de startpost lezen ("alleen kan ik het antwoord zelf moeilijk achterhalen") en de andere suggesties (vriendelijkheid, voordeel van de twijfel) toepassen indien een vraagsteller aangeeft al zelf gezocht te hebben? ;)

Los daarvan: de informatie waar je naar linkt, bevat niet het antwoord op de specifieke vraag van TS.

En nee, het is weer geen Lupus!

 

[Doctor House modus off]

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus met afschrijven heb ik eigenlijk niet te maken?

Niet voor de BTW in ieder geval.

 

Afschrijving is alleen relevant voor de inkomstenbelasting (niet de investering zelf maar de afschrijving daarop kun je ten laste brengen van je winst)

 

 

Betreft het aantonen dat de spullen inderdaad voor zakelijke doeleinden worden gebruikt is hier nog een specifieke aantoning voor nodig? Of hoe zou ik het in het algemeen moeten aantonen?

Dat het aannemelijk is dat je het om zakelijke redenen en niet om prive redenen hebt aangeschaft

 

In verband met de inschrijving des tijds vallen alle aankopen onder de branche waarin ik werkzaam ben, is dit genoeg?

Op zich wel indien en voor zover een privé persoon deze zaken niet zo maar zou aanschaffen. Doet een privé persoon dat wel, dan zal het moment waarop je het hebt aangeschaft een rol spelen. Een paar maanden voor start bedrijf is niet zo moeilijk, maar spullen die je al had een jaar of langer voordat je als ondernemer begon, lijkt me niet echt zakelijk aangeschaft.

 

 

Beste Norbert!

Nu dat ik dit kwartaal graag mijn belasting terug wil vragen zit ik met een paar "onwetendheden", namelijk dat indien ik inlog bij de belastingdienst ik alleen de omzetbelasting voor ogen krijg. Nu is het al na 17:00 op een vrijdag en vroeg ik me af of je mij misschien wegwijs kan maken in het terugvragen van belasting. De eerste keer is altijd het lastigst zullen we maar zeggen (haha..)

Ik hoop dat je mij kan helpen! Ik zou het geld namelijk goed opnieuw kunnen gebruiken voor verdere investeringen!

 

Hartelijk dank alvast!

Link naar reactie
  • 0

Indien ik iets zou hebben verkocht dan zou ik het moeten afdragen, maar wanneer ik investeringen heb gemaakt en van deze de btw terug wil vorderen zag ik geen mogelijkheid in het digitale omzetbelasting formulier, alleen inkomst gerelateerd.

 

Wel zoals in mijn laatste post aangegeven heb ik een PDF formulier gevonden waarop ik inderdaad netjes de bedragen + btw kan invullen waarna ik deze kan opsturen. Ik neem aan dat dit dan de way to go is.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij komt dit heel erg over als zijnde de omzetbelasting van omzet gegenereerd door het bedrijf ipv investeringen.. Aangezien er vrij nadrukkelijk staat: "Vul in de rechterkolom het btw-bedrag in, en in de linkerkolom de omzet van de goederen en diensten die u in Nederland levert. Ook leveringen die nog belast zijn met een oud tarief vult u hier in." Terwijl ik geen leveringen heb gedaan, alleen maar investeringen. Ik snap niet goed waarom dit zo moeilijk is.. Maandag maar even bellen anders.

Wellicht is er toch iets wat ik door elkaar haal.. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit formulier inderdaad het juiste is? Anders is het schriftelijk nog wel op te lossen, alleen lijkt mij digitaal gemakkelijker ..

 

Gr. Wouter

Schermafbeelding_2016-09-23_om_18_44_56.thumb.png.4eb187bc9239228f2722917367793a24.png

Link naar reactie
  • 0

focus101 je zit er compleet naast met je aanname dat je zakelijke investeringen via een pdf formuler moet aangeven. wellicht heb je een link naar dat pdf formulier, dan kunnen we misschien toelichten wanneer je dat wel gebruikt (voor zover relevant)

 

In principe gaan alle aangiftes online en de online aangifte bestaat uit meer dan vraag 1 alleen..

Ook zakelijke investeringen gaan via het formulier aangifte omzetbelasting. en wel bij vraag 5b.

 

Het enige wat kan is dat de belastingdienst jou een papieren aangifte opstuurt voor als je voor de eerste keer aangifte moet doen, maar meestal gaat ook de eerste aangifte tegenwoordig via het online formulier.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, Wouter is er bijna: de btw die je hebt betaald en kunt terugvragen, mag je bij 5b als voorbelasting aftrekken. Dat staat een paar vragen lager.

 

Erg bedankt! ik ben inderdaad in alle drukte niet secuur geweest in het doornemen vd andere vragen omdat ik voornamelijk zag dat het om inkomsten ging.

 

Weer iets geleerd :), belasting is een geduldige zaak haha

Link naar reactie
  • 0

De voorkeur is inderdaad digitaal en zo mag je volgens bijschrift van het formulier inderdaad alleen gebruik maken van dit formulier indien digitaal geen optie is. Nu heb ik mij verkeken op het feit dat het wel mogelijk is digitaal te doen.

Uiteraard ben ik mij bewust dat er meer dan alleen 1 vraag is..

 

Als wellicht onnodige aanvulling is het formulier dat ik had gevonden als bijlage toegevoegd. Blijkt dat ik er toch niet compleet naast zat ivm gebruik van het formulier. Alleen kan het gelukkig gewoon online :)!

verzoek_terugg_ob_nl_ob0682z24fol.pdf

Link naar reactie
  • 0

...Uiteraard heb ik het een en ander opgezocht.., zelfs op de site van de belastingdienst. Maar after all een community is toch fijner dan een zoekpagina.. Buiten dat vind ik dit nog een stuk behulpzamer...

 

...Weer iets geleerd :), belasting is een geduldige zaak haha...

 

Zelfs op de site van de belastingdienst, top! De belasting is soms verre van geduldig... wellicht tot op zekere hoogte, want als ik teruglees hoe jij worstelt met deze basics van het ondernemerschap, zie ik een risico van onverbiddelijke boetes opdoemen vanwege onwetendheid, dan wel incorrecte of te laat ingediende aangiften.

 

Misschien zou je beter even een cursusje boekhouden moeten doen en toch van de site van de BD het belasting handboek eens moeten downloaden en dit goed moeten doornemen.

 

Wat je op dit behulpzame forum leert, zal nimmer volledig zijn en kan soms achterhaalde informatie zijn, want het blijft vrijwillige hulp, hoe goed bedoeld, ook daar zijn risico's aan verbonden.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

...Uiteraard heb ik het een en ander opgezocht.., zelfs op de site van de belastingdienst. Maar after all een community is toch fijner dan een zoekpagina.. Buiten dat vind ik dit nog een stuk behulpzamer...

 

...Weer iets geleerd :), belasting is een geduldige zaak haha...

 

Zelfs op de site van de belastingdienst, top! De belasting is soms verre van geduldig... wellicht tot op zekere hoogte, want als ik teruglees hoe jij worstelt met deze basics van het ondernemerschap, zie ik een risico van onverbiddelijke boetes opdoemen vanwege onwetendheid, dan wel incorrecte of te laat ingediende aangiften.

 

Misschien zou je beter even een cursusje boekhouden moeten doen en toch van de site van de BD het belasting handboek eens moeten downloaden en dit goed moeten doornemen.

 

Wat je op dit behulpzame forum leert, zal nimmer volledig zijn en kan soms achterhaalde informatie zijn, want het blijft vrijwillige hulp, hoe goed bedoeld, ook daar zijn risico's aan verbonden.

 

 

Letterlijk de eerste alinea van het formulier.

"Met dit formulier vraagt u ons om teruggaaf van Nederlandse btw.

U mag dit formulier alleen gebruiken als uw onderneming is

gevestigd in de EU en u uw verzoek om teruggaaf niet digitaal kunt

doen bij de belastingdienst van het landwaarin u bent gevestigd."

 

Dank voor het meedenken, boekhouding heb ik al gehad een aantal jaar, dus dat komt wel goed. Worstelen doe ik er niet mee, weinig aandacht aan besteden wel. Kan niet alles tegelijk en indien je niet verder kijkt dan je neus lang is, maar wel vragen stelt snap ik dat het die indruk wekt...

 

Hoe dan ook, wel een beetje mosterd na de maaltijd zo... aangezien ik er al uit was dmv dit behulpzame forum + het handboek.

 

Toch bedankt.. denk ik..

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad je hebt gelijk.

Je had een probleem met het invullen van de aangifte. En simpel, dit kun je niet leren met een cursus boekhouden. De bediening van een computerprogramma (want dat is de OB aangifte ook)* kun je alleen maar leren door alles uit te proberen of via een handleiding. Maar soms kom je daar ook niet uit. Dus goed dat je jouw probleem hier geplaatst hebt, zodat Roel en Ward ineens de 'wegwijzer' aan jou konden geven.

Succes verder

 

* Ook het gebruik (lees bediening) van bijvoorbeeld Facebook (is computerprogramma) kun je niet leren in een boek over multimedia (o.i.d.). De bedieningsknoppen kun je leren door te proberen of iets van een manual of FAQ over Facebook door te nemen.

En het bedienen van een wasmachine kun je niet leren uit een wasserette boek . ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.