• 0

start onderneming en overname activa

Hallo,

Ik start binnenkort met een nieuwe onderneming (kledinghandel) vanuit een vof.

In het beoogde pand zit momenteel al een zaak die stopt, bedoeling is dat wij een deel van de inventaris (rekken, balie etc, geen kleding) overnemen. De prijs daarvoor is reeds bepaald.

Ik heb op diverse sites gezocht hoe ik dit het beste kan structureren. Volgens mij moet voorkomen worden dat dit lijkt op een voortzetting van onderneming (vooral irt aansprakelijkheid) en dienen wij een verkoop/koop overeenkomst te sluiten voor de spullen. De verkoopsom dient met btw te worden verhoogd. Klopt deze veronderstelling?

Andere vragen; mag een adresbestand van bestaande klanten deel uitmaken van de verkoop? moet de inventarislijst voor de fiscus (ivm vooraftrek btw) aan specifieke regels voldoen?

 

hoor graag,

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) De verkoopsom dient met btw te worden verhoogd. Klopt deze veronderstelling?

2.) een adresbestand van bestaande klanten deel uitmaken van de verkoop?

3.) moet de inventarislijst voor de fiscus (ivm vooraftrek btw) aan specifieke regels voldoen?

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Dat is niet het probleem van de VOF. Maar als er geen BTW (duidelijk) afgesproken is, dan kan de VOF (uiteraard) ook geen BTW terugvragen/verrekenen.

 

2.) Uiteraard.

 

3.) De BTW (voor zover van toepassing dan!) zou ik duidelijk in de overeenkomst vermelden. Anders heb je kans dat de VOF dit niet kan terugvragen/verrekenen.

 

Over juridische zaken (bijv. m.b.t. aansprakelijkheid e.d.) laat ik mij verder niet uit.

 

Link naar reactie
  • 0

2.) een adresbestand van bestaande klanten deel uitmaken van de verkoop?

(...)

2.) Uiteraard.

Zo vanzelfsprekend is dat niet. Vergeet niet dat je niets aan mailadressen hebt, die mag je niet gebruiken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De prijs is bepaald incl. btw (...)

 

Dus: het bedrag aan BTW duidelijk vermelden in de overeenkomst.

 

@Ron:

 

Als ik een adressenbestand koop voor X euro plus Y euro aan BTW (en ik heb een deugdelijke factuur of een deugdelijk contract - dat vervangt dan de factuur) dan vraag ik gewoon de BTW terug... Wat is hier nou weer jouw probleem?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je iets koopt wat je niet of maar deels mag gebruiken. De kwaliteit (volledigheid en actualiteit) van adressenbestanden varieert enorm...

 

Vraag is natuurlijk ook of je geen geheel koopt (wat koop je niet?); verkoper wil in bedoeling misschien wel geen BTW afdragen.

 

De openingspost is een mix van fiscale en juridische vragen. In dat kader is een opdeling in beantwoording inderdaad verstandig.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of wat je koopt op zichzelf bezien genoeg is om een onderneming mee te starten. Is vaak niet zwart wit.

 

Idee is om in de koopovereenkomst artikel 37d te benoemen en toe te passen. Met daaronder een bepaling dat mocht volgens de fiscus geen sprake zijn van 37d dat dan alsnog btw in rekening wordt gebracht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Joost,

 

dat is juist wat niet de bedoeling is, we willen niet in situatie zijn dat we een onderneming overnemen. volgens mij moeten we art37d dan toch juist niet toepassen?

excuses als ik het niet goed heb begrepen, het is niet mijn vak....

 

Erik

Maar dan moet je ook het klantenbestand niet overnemen. En zoals Ron terecht aangeeft: aan het klantenbestand heb je, zonder de wet te overtreden, niets, juist in het geval dat je geen onderneming overneemt, omdat jij die gegevens niet mag verwerken zonder toestemming van die klanten.

 

Als jij alleen wat activa overneemt, dan zou ik voor een BTW belaste levering kiezen (en wel goed controleren of de verkoper ook daadwerkelijk nog BTW plichtig is, om te voorkomen dat straks blijkt dat jij je schuldigd hebt gemaakt aan een BTW fraude)

 

En heb je een prijs inclusief BTW afgesproken of heb je een prijs afgesproken, waar geen BTW over wordt gerekend?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.