• 0

Importeren douane en vergunningen: wat heb ik nodig?

Ik ben bezig met een import start-up, heb alle marktonderzoeken gedaan en alle informatie opgezocht die ik kon vinden. Maar heb toch nog een vraag:

 

Even voor de duidelijkheid (Dit stukje komt van de belastingdienst site):

 

Ondernemer A in New York verkoopt aan B in Nederland die op zijn beurt levert aan C in Nederland. Deze verkoopt aan D in Nederland. C geeft de goederen ten invoer aan bij de Douane. De leveringen A-B en B-C vallen onder het 0%-tarief. C betaalt over de import btw. De levering van C aan D valt niet onder het 0%-tarief. Het maakt hierbij niet uit of C op het moment van levering aan D de goederen daadwerkelijk al heeft geïmporteerd.

 

Ik ben B en A regelt in mijn geval alles, hij produceert het/verkrijgt het in zijn land (buiten EU) en hij regelt het transport naar Nederland.

 

Kortom, het enige wat ik hoef te doen is het op te halen in Rotterdam (haven) en het te vervoeren naar 'C'.

 

Het gaat hier niet om 'speciale' producten met nog extra vergunningen zoals tabak, diensten, voedingsmiddelen etc, maar om metalen.

 

Dan nu mijn vraag:

Heb ik nog bepaalde speciale vergunning of iets dergelijks voordat ik het mee krijg of kan ik het gewoon ophalen?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wiver,

 

Jij kan de goederen in Rotterdam ophalen. Maar dat kan pas als C de goederen heeft aangegeven bij de douane en jij een kopie van deze invoer aangifte in je bezit hebt. Tevens zal je zelf de vrijstelling moeten regelen bij de rederij / groupeur. Afhankelijk of het vervoer LCL of FCL gaat plaatsvinden.

 

Wil je de goederen ophalen zonder invoer aangifte dan kan dit middels een T1/Transit document.

 

Deze kan een douane expediteur voor je opmaken. Gezien het feit dat dit je eerste keer is dat je gaat importeren zou ik je laten bijstaand door een expediteur. Deze is veel beter bekend in de wetten en regels en dit voorkomt verassingen met doe-het-zelven.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Als ik ook C wil gaan doen zelf hoef ik dan nog steeds het alleen aan te geven bij de douane of een T1/Transit document of komt er dan meer bij kijken?

 

En zijn er nog voordelen/nadelen aan een T1/Transit document ten opzichte van de 'normale' procedure?

Link naar reactie
  • 0

Waarom geeft B de goederen niet aan bij de douane en doet C dat? Uiteraard kan C ook op de plaats van binnenkomst de goederen aangeven bij de douane en jij het vervoer regelen.

Dan heb je geen T1 nodig. Maar je moet de goederen dus of aangeven bij de douane op de plaats van binnenkomst of een opvolgend transit document maken om ze uit de haven te kunnen vervoeren.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.