• 0

Onderneming starten in België of in Nederland?

Hallo,

 

Graag zou ik hier een vraag willen posten. Ik ben nog niet zo heel lang bezig dus er valt nog genoeg te leren. Maar voordat ik de vraag stel zal ik even een korte introductie doen.

 

Momenteel ben ik als Nederlander woonachtig in Belgie (de liefde overwint alles ;)) Sinds ik afgestudeerd ben ( ondertussen al 8 jaar ) werk ik in Nederland op een architecten kantoor.

Tot voor kort was dit fulltime. Sinds 1 september werk ik 4 dagen en ben ik een mooie uitdaging erbij het zoeken voor mij zelf.

 

Nu is mijn vraag wat adviseren mensen (aan de hand van hun ervaring of kennis die ze hebben) waar ik een startende onderneming het best zal beginnen Belgie of Nederland?

 

Zelf vind ik het een moeilijke materie....bijvoorbeeld de 80% / 20% regeling.

Waarbij na mijn vermoeden al snel over de 20% heen gaat, daardoor je tussen wal en het schip valt (geen recht meer op hypotheekrente aftrek enz enz.)

Maar misschien is het in Belgie dan wel weer interessant vanwege de regeling van het zelfstandige in bijberoep.

Een duidelijk overzicht tussen beide zou wel eens handig zijn ;)

 

Hopelijk kunnen mensen mij tips geven.

 

groetjes bas

 

 

[mod edit: titel verduidelijkt ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de juridische of fiscale basis voor een 80/20-regel?

 

Hoe zou je een onderneming in NL willen beginnen? En welke prioriteit of potentie heeft deze i.v.m. jouw loondienstverband?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Laat je even goed adviseren door een accountant met ervaring aan beide kanten van de grens. Ik woon nu 8 jaar in België maar drijf mijn onderneming (al een stuk langer) in NL, en dat gaat echt niet zomaar veranderen. Regels, wetten, loonkosten en belastingen, alles werkt anders in België, en afhankelijk van wat je precies gaat doen kan dat ook minder gunstig zijn.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer met zowel een onderneming in België als in Nederland kan ik je de volgende ervaringen meegeven:

- als je een BV(BA)-structuur wilt opzetten voor je onderneming is België wellicht iets aantrekkelijker ivm een gunstigere regeling voor auto van de zaak (veel minder bijtelling) en lagere eisen aan een verplicht DGA salaris. Over salaris wat je jezelf uitkeert is de bealstingdruk wel weer een stuk hoger in België.

- als je als eenmanszaak/VOF gaat operen is Nederland véél aantrekkelijker door een veel hogere belastingvrije voet voor zelfstandige ondernemers. In België zit je al snel aan 50% belasting- en premieheffing over je winst.

- in het algemeen is ondernemen in Nederland veel prettiger dan in België: de overheid is transparanter en betrouwbaarder, andere ondernemingen/dienstverleners waar je zaken mee doet zijn betrouwbaarder, efficiënter en goedkoper (b.v. in telecommunicatie of transport) en de infrastructuur is veel beter in Nederland.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.