• 0

Auto van zakelijk naar prive

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en ben in het bezit van een Volvo V60 hybrid plug in. Deze auto heb ik zakelijk aangemerkt. Ergens volgend jaar bereikt de auto de leeftijd dat de bijtelling van nu nul procent gaat naar het nieuwe percentage van 22%.

Ik weet dat je bij een eenmanszaak vast zit aan de keuze die je gemaakt hebt, zakelijk of privé.

In mijn geval dus zakelijk.

De auto wordt met de bijtelling van 22% te duur voor mij. Is er geen enkele legale methode te bedenken dat ik de auto toch privé kan gaan rijden? Verkopen aan een vriend conform marktwaarde en dan terugkopen. Of zit ik echt vast aan andere auto kopen en deze inruilen.

Ik heb al gezocht op dit onderwerp maar kom er niet uit.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Geertims, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is er geen enkele legale methode te bedenken dat ik de auto toch privé kan gaan rijden?
Nee.

 

Edit: een legale optie is sale & lease back. Je verkoopt je auto dan aan een leasemij en least m (privé) weer terug. Auto is dan niet meer jouw eigendom. Is nog maar de vraag of die kosten lager zijn dan bijtelling..

 

Verkopen aan een vriend conform marktwaarde en dan terugkopen.

Dat gaat niet werken: je doet dit alleen om bijtelling te ontlopen, belastingfraude dus, niet legaal en strafbaar

 

Of zit ik echt vast aan andere auto kopen en deze inruilen.

Of bijtelling accepteren uiteraard. Deze is voor een eenmanszaak nooit hoger dan de werkelijke autokosten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou hem inderdaad kunnen verkopen en privé terugkopen maar weet niet of dat legaal is..

 

nee dat is absoluut niet legaal! dat heeft maar 1 doel en dat is ontwijken van belastingregels en wordt dus als fraude gezien..

 

buiten verkoop van de auto kan het alleen door een bijzondere omstandigheid waardoor je de auto niet meer zakelijk gaat gebruiken. dus bijvoorbeeld als je vrouw deze auto gaat rijden en jij zakelijk een andere auto koopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Het is zo'n fijne auto en vind het zonde deze weg te moeten doen.

Met name de opmerking over dat de bijtelling nooit meer kan bedragen dan de werkelijke autokosten biedt misschien wel kansen. Stel mijn autokosten bedragen in een jaar 5000 euro dan is de bijtelling dus die 5000 euro. Die autokosten zijn aftrekbaar uiteraard en dan valt de bijtelling dus heel erg mee.

Zie ik dit goed?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Het maximeren van de bijtelling tot de werkelijke kosten heeft feitelijk tot gevolg dat je geen aftrek van die kosten geniet. Het voordeel van die constructie zit in

- bijkomende fiscale voordelen zoals investeringsaftrek

- financiering vanuit ondernemingsvermogen

- aftrekbaarheid van kosten wanneer de kosten ineens veel hoger zijn, bijvoorbeeld door een zeer dure reparatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.