• 0

bedrijfspand moeten verkopen door stoppen VOF i.v.m. pensioen

Daar mijn partner is gestopt (VOF) en ik hem moest uitbetalen is het bedrijfspand verkocht. Het blijkt dat mijn toenmalige boekhouden het bedrijfspand niet goed heeft afgeschreven zodat het op papier nog geen ton meer waard was.

Nu ben ik zelf doorgegaan als ZZP en heb ik een bedrijfspand gehuurd want kopen was er niet meer bij. Wij moesten maar liefst beide 50.000 euro belasting betalen, dus 1 ton in totaal. Het pand was bedoeld voor ons pensioen waar nu dus niets meer van over is.

Ik zou erg blij zijn met goede raad,

groet Rob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rob,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik moest je bericht een paar keer lezen. Vervelende situatie voor je. Wat je lijkt te bedoelen is dat de verkoopwaarde van het pand ver boven de boekwaarde lag, waardoor er winst is ontstaan waarover je inkomstenbelasting moest betalen. Klopt dat?

 

Als de boekhouder jarenlang teveel heeft afgeschreven, dan is er waarschijnlijk ook jarenlang te weinig inkomstenbelasting betaald. Die inhaalslag is dat onverwachts en vervelend, maar misschien ook wel logisch. Maar ik speculeer hier even bij gebrek aan meer informatie. Vanuit je bedrijf investeren/beleggen in een pand om daar privé pensioen aan te hebben is mogelijk ook niet de beste keus, want kosten/afschrijvingen van waardevaste zaken zorgen eigenlijk voor een uitgestelde inkomstenbelasting tot het moment van verkoop. Het pand is immers ook niet van jou, maar dan de onderneming; daar moet je privé geen pensioenvoordeel van verwachten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt maar het is zo'n hoog bedrag dat ik nu mijn hoofd niet meer boven water kan houden en aangezien wij altijd veel belasting hebben betaald heb ik nu grote vraagtekens over het geen wat mijn boekhouder toen heeft gedaan. Ik ben nu aan alle kanten geld aan het lenen en dat is volgens ons niet nodig geweest.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou erg blij zijn met goede raad,

 

Raad inzake wat?

 

Fiscaal kan je inderdaad een pand afschrijven tot een veel lagere waarde dan de marktwaarde.

Ongetwijfeld zullen jullie dit ooit 'goed gevonden' hebben (want zo is kennelijk ook geschied!).

 

Wanneer je nu dan stopt en/of het pand verkoopt levert het uiteraard een hoop geld en belasting over datzelfde geld op.

In het verleden hebben jullie dus, door de afschrijvingen, minder belasting betaald. En nu dus ook een soort 'inhaalslag'.

 

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt dat mijn toenmalige boekhouden het bedrijfspand niet goed heeft afgeschreven zodat het op papier nog geen ton meer waard was.

Waar bleek dat overigens uit? Werd dat vastgesteld door een andere boekhouder bijvoorbeeld? Als het overigens zo is dat er te veel of te snel is afgeschreven op het bedrijfspand, betekent dit dat je in het verleden juist te veel belasting hebt teruggekregen. En dat wordt nu enkel glad getrokken.

 

Nu ben ik zelf doorgegaan als ZZP en heb ik een bedrijfspand gehuurd want kopen was er niet meer bij. Wij moesten maar liefst beide 50.000 euro belasting betalen, dus 1 ton in totaal. Het pand was bedoeld voor ons pensioen waar nu dus niets meer van over is.

Dit lijkt heel veel, maar het zegt alleen niets. Je betaalt immers belasting over de winst. Als je 50.000 euro belasting moet betalen, betekent dit dat je toch echt ergens 100.000 euro winst hebt gemaakt. Waar is dat geld gebleven? Of is er ook nog iets met de (fiscale) Oudedagsreserve gerommeld?

 

Voor hoeveel was het pand gekocht en wanneer? Hoeveel is daar in hoeveel maanden op afgeschreven? Wat was daar verkeerd aan? En voor hoeveel is het pand vervolgens (en wanneer) weer verkocht? En hoe is de opbrengst van die laatste verkoop boekhoudkundig verwerkt?

 

Het probleem is dat we zonder echte informatie vooral moeten afgaan op je verwachtingen. Vooral als die verwachtingen nergens op gebaseerd zijn, is het moeilijk 'goede' raad geven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij met je reactie want ik ben nu aardig wakker geschud en ga er eens induiken want ik heb ook geen idee wat er toen is afgeschreven en al helemaal niet m.b.t. de oude dagreserve, Dat heb je als je alleen maar hard werkt en verder denkt dat deze zaken goed worden afgehandeld. Ik heb er te weinig verstand van en ga er eens goed naar kijken. Alvast bedankt, Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt maar het is zo'n hoog bedrag dat ik nu mijn hoofd niet meer boven water kan houden en aangezien wij altijd veel belasting hebben betaald heb ik nu grote vraagtekens over het geen wat mijn boekhouder toen heeft gedaan. Ik ben nu aan alle kanten geld aan het lenen en dat is volgens ons niet nodig geweest.

Als mijn veronderstelling klopt hebben jullie voorheen juist jarenlang te weinig belasting betaald.

 

Is het dan niet mogelijk om dit na te laten kijken

Je kunt een boekhouder of fiscalist raadplegen om te boekhouding te laten controleren en waar nodig en mogelijk te corrigeren. Mogelijk is er nog bezwaar tegen de belastingaangifte(n) te maken. Maar als je in dat laatste jaar dan minder belasting gaat betalen, zal het over de jaren daarvoor juist meer worden. Door de verschillende belastingschijven zal er mogelijk nog een klein voordeeltje zijn door het anders te spreiden over de jaren, maar verwacht geen wonderen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.