• 0

Graag fiscale kennis gezocht

Hallo

 

Voordat ik mijn verhaal ga plaatsen eerst een korte inleiding:

Samen met mijn dochter heb ik een VOF. Ons bedrijf importeert bedrijfsinventaris buiten Nederland en we verkopen het in Nederland.

Ooit ben ik als eenmanszaak begonnen en sinds een jaar zit mijn dochter er bij in.

 

Nu heb ik van mijn spaargeld een bedrijfspand gekocht waar we ons bedrijf in gaan vestigen.

De aankoop is uiteindelijk een deel van mijn pensioen. Wanneer ik ooit stop wil ik het gaan verhuren.

 

De eerste vraag aan mijn accountant was of ik het mag verhuren aan onze vof wat ik samen met mijn dochter dus heb. Het pand valt dan in box 3. Althans dat was onze eerste gedachte. Na veel besprekingen met mijn accountant kwam hij met het antwoord dat dit niet mag en kan. Hij zegt dat dit terbeschikkingstelling is.

Nu geeft hij aan dat we het pand op de zaak moeten zetten met een annuïteiten hypotheek.

Ik verleen de vof dus een hypotheek. De rente die ik krijg van de vof valt wel in box 3. Net als de aflossing. En verplicht aflossen binnen 30 jaar.

 

Nu zat ik het weekend op een verjaardag met een andere boekhouder te praten en vertelde hem bovenstaande situatie waarin wij verkeren. Hij gaf aan dat ook het verhaal van de annuïteitenhypotheek niet mag. Je mag namelijk niet aan jezelf verhuren. Het gunstigste wat fiscaal is toegestaan is om het pand op de balans te zetten, en dat het pand van de vof wordt en dan tegen te boeken als vermogen voor mij. Wanneer ik er dan mee stop heb ik een groot vermogen en krijg ik naast de goodwill ook nog een uitbetaling van wat mijn vermogen waard is.

 

Voordat ik met dit verhaal naar mijn accountant stap zou ik graag wat informatie in willen winnen van meerdere partijen. De vraag is dan ook of er hier een expert is die eens naar mijn verhaal wilt kijken en er zijn/ haar visie over wilt geven.

 

Met Vriendelijke groet,

 

F. Schaap

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste F. Schaap,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je kunt inderdaad niet aan je VOF verhuren of geld lenen want fiscaal gezien is dat "aan jezelf". Het zakelijk te gebruiken pand is waarschijnlijk verplicht zakelijk vermogen. Pensioen opbouwen door zakelijk te investeren in een pand heeft als nadeel dat waardestijging belast is voor de inkomenstenbelasting, dat kwam vanmorgen ook al voorbij.

 

Je geeft aan dat je her en der een klok hebt horen luiden op feesten en partijen. Ik adviseer je dringend om je VOF eens goed onder de loep te laten nemen en je goed te laten adviseren over jouw specifieke situatie (VOF contract, vermogensplanning, opties bedrijfspand).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Zoals ik aangaf heb ik al jaren een accountant welke de groei van mijn bedrijf heeft meegemaakt.

Bij de aanschaf van het pand ben ik denk ik niet goed geadviseerd. Ten eerste mag ik het niet aan mijzelf verhuren, en ten tweede mag ik de vof ook geen hypotheek verstrekken als ik jullie reacties lees.

 

Als ik het goed begrijp is het wel verplicht om het pand op de balans te zetten van de vof. Is dan mijn voordeel dat mijn vermogen veel hoger ligt dan dat van mijn dochter? En dat wanneer ik stop alles verrekend wordt?

 

Er wordt gezegd dat de waarde stijgt van het pand en dat daar belasting over betaald moet worden.

Dat hoeft toch niet als het niet verkocht wordt, als ik stop blijft het pand in de vof en wordt het van mijn dochter. Zij koopt mij als ware uit. Ten minste, dat is het plan.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Voordat ik mijn verhaal ga plaatsen eerst een korte inleiding:

Samen met mijn dochter heb ik een VOF. Ons bedrijf importeert bedrijfsinventaris buiten Nederland en we verkopen het in Nederland.

Ooit ben ik als eenmanszaak begonnen en sinds een jaar zit mijn dochter er bij in.

 

Nu heb ik van mijn spaargeld een bedrijfspand gekocht waar we ons bedrijf in gaan vestigen.

De aankoop is uiteindelijk een deel van mijn pensioen. Wanneer ik ooit stop wil ik het gaan verhuren.

 

F. Schaap

 

Hallo,

 

Dit is een heel moeilijke situatie.

Voor de TBS kunt u de vof als twee eenmanszaken zien.

Dat zou betekenen dat het voor u(w winstaandeel in de vof ) het pand zakelijk vermogen is en voor het (winst) aandeel (van uw dochter in de vof) een TBS is.

Ik baseer dit op onderstaande 2 bronnen.

Deze zijn enigszins gedateerd en ik raad u aan niet een boekhouder of accountant om advies te vragen maar een belastingconsulent of fiscaal jurist die van de genoemde regeling en jurisprudentie goed op de hoogte is. Wellicht kunt u dan ook meteen vragen wat te doen met het pand bij uw uittreden uit de vof.

 

Vriendelijke groet,

 

bronnen;

 

Staatssecretaris Besluit zie 7..

citaat;

b. Geen huwelijksgoederengemeenschap

Indien een beperkte of algehele huwelijksgoederengemeenschap ontbreekt, is sprake van een eenvoudige gemeenschap als bedoeld in artikel 3:166 BW, die ook tussen derden kan bestaan**. Op het gedeelte van het pand dat toebehoort aan de echtgenoot die de onderneming drijft zijn de normale regels van vermogensetikettering van toepassing. Het gedeelte van het pand dat toebehoort aan zijn echtgenote wordt ter beschikking gesteld aan de onderneming van een verbonden persoon, zodat voor dit gedeelte van het pand sprake is van een werkzaamheid als bedoeld in artikel 3.91 van de Wet IB 2001.

 

Presentatie Fiscaal Jurist

 

Citaat;

Stel man en vrouw ondernemer (Vof), winstverdeling 60-40 en man eigenaar van het pand: - indien huwelijks voorwaarden is sprake van een tbs-situatie bij de man voor 40%, 60% gebruikt hij in zijn eigen onderneming.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

** Verkort;

 

Er wordt gezegd dat de waarde stijgt van het pand en dat daar belasting over betaald moet worden.

Dat hoeft toch niet als het niet verkocht wordt, als ik stop blijft het pand in de vof en wordt het van mijn dochter. Zij koopt mij als ware uit. Ten minste, dat is het plan.

 

** Eerder vermeld;

Nu heb ik van mijn spaargeld een bedrijfspand gekocht waar we ons bedrijf in gaan vestigen.

De aankoop is uiteindelijk een deel van mijn pensioen. Wanneer ik ooit stop wil ik het gaan verhuren.

 

 

 

Hallo,

 

Blijkbaar bent U er nog niet helemaal uit wat te doen met het pand.

Het valt een beetje buiten de vraagstelling maar hebt u al eens overwogen het pand in een BV te stoppen? U haalt daarmee het pand ook uit de bedrijfsrisico sfeer.

Het kan helemaal in aandelen (Eigen Vermogen BV) of aandelen in BV en een hypotheek aan de BV(TBS). Gebruikelijk loon regeling vraagt wel aandacht maar is gezien het te verwachten aantal uren dat u werkzaam bent voor de BV wel te regelen met de fiscus.

Misschien goed idee om een totaalplan te laten maken voor de toekomstige overname van uw dochter van de onderneming in- of exclusief het pand en uw oudedagsvoorziening (pand/lijfrente).

Fasering e.d. zijn zeer belangrijk voor uw keuzes daar belastingen kunnen worden uitgesteld en in verschillende inkomens boxen kunnen vallen.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Nee niet aan gedacht. Wat is het voordeel dat het pand in een BV wordt gekocht dan?

Mag het dan wel aan de vof verhuurd worden.

 

Het verhaal dat het pand als verplicht vermogen moet worden gezien kan ik begrijpen, maar dat het voor mij zakelijk vermogen wordt en voor mijn dochter niet snap ik niet. Kan ik het niet gewoon als een privestorting zien. Wat voor gevolg heeft deze tbs dan voor mijn dochter?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Nee niet aan gedacht. Wat is het voordeel dat het pand in een BV wordt gekocht dan?

Mag het dan wel aan de vof verhuurd worden.

 

Het verhaal dat het pand als verplicht vermogen moet worden gezien kan ik begrijpen, maar dat het voor mij zakelijk vermogen wordt en voor mijn dochter niet snap ik niet. Kan ik het niet gewoon als een prive storting zien. Wat voor gevolg heeft deze tbs dan voor mijn dochter?

 

Hallo,

 

Zoals eerst aangegeven werd het pand apart gehouden als pensioenpotje.

Een BV zou kunnen helpen en belastingvoordelen kunnen opleveren.

BV kent alleen winst (vennootschapsbelasting) en geen boxen, aanmerkelijk belang (aandelen BV) vallen buiten box 3, terugbetaling eigen vermogen in de vorm van aandelen is onbelast (pand was immers met spaargeld gekocht).

Voor de dochter is de vof excl. pand goedkoper over te nemen.

Later werd gesteld dat het pand gelijktijdig met de vof werd overgedragen.

Dat betekent dat het pand in de onderneming blijft en als de zaken slecht gaan risico loopt.

 

TBS wil zeggen dat de verstrekker over de inkomsten in Box 1 wordt belast en niet zoals normaal met vermogensinkomsten in box 3.

Als aandelen in vof en aandelen in eigendom pand afwijken krijg je al gauw met TBS te maken zie bijlagen vorige inzending. Voor uitleg TBS zie site Belastingdienst.nl.

 

In specifieke gevallen moeten scenario's worden doorgerekend en op fiscale haalbaarheid worden getoetst natuurlijk rekening houdende met randvoorwaarden zoals financiering overname en wil men het pand en/of leningen enz. in het bedrijf(srisico) of erbuiten houden. Verder zijn er ook fiscale regelingen om de onderneming aan de kinderen over te dragen.

 

 

Ik denk dat alle ingrediënten nu aanwezig zijn om een belastingadviseur of - jurist zinvol aan het werk te kunnen zetten.

 

Checklist;

 

Wat te doen met pand?

Specifieke problemen vof en pand in vof?

(afwijkend aandeel in vof en in eigendom pand).

Hoe overdracht te financieren?

BV interessant?

Fiscale regelingen overdracht onderneming vof aan kinderen?

Pand, geld enz. uittredende firmant zekerstellen buiten onderneming?

Tijdpad?

 

Veel succes.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt gezegd dat de waarde stijgt van het pand en dat daar belasting over betaald moet worden.

Dat hoeft toch niet als het niet verkocht wordt, als ik stop blijft het pand in de vof en wordt het van mijn dochter.

Zo simpel is het niet. Als jullie samen een VOF hebben en jij stopt, dan valt de VOF uit elkaar en moet er worden afgerekend. De waardestijging van het pand is dan stakingswinst en daarover betaal je alsnog inkomstenbelasting.

 

De meeste trucjes om belastingheffing te voorkomen door geld onder te brengen in een onderneming (VOF of BV) falen (grotendeels) omdat het geld er uit eindelijk ook weer een keer uitgehaald moet worden om te kunnen benutten. Door de juiste timing (inbrengen in hoge belastingschijf, eruithalen in lage belastingschijf) kun je soms wat voordeel creëren, maar wel tegen het nadeel van risico's en kosten van de constructie. Dat geldt ook voor pensioenopbouw in een onderneming: dat lijkt soms voordelig omdat er bij de inleg geen belasting hoeft te worden afgedragen, maar in feite is het slechts het uitstel van belastingheffing tot een later moment.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de bijdrage dat geeft meer leven in de brouwerij wat op een forum altijd welkom is.

Door de dialoog kunnen we zaken wat verder uitdiepen en verduidelijken.

 

Er wordt gezegd dat de waarde stijgt van het pand en dat daar belasting over betaald moet worden.

Dat hoeft toch niet als het niet verkocht wordt, als ik stop blijft het pand in de vof en wordt het van mijn dochter.

 

De meeste trucjes om belastingheffing te voorkomen door geld onder te brengen in een onderneming (VOF of BV) falen (grotendeels) omdat het geld er uit eindelijk ook weer een keer uitgehaald moet worden om te kunnen benutten. Door de juiste timing (inbrengen in hoge belastingschijf, eruithalen in lage belastingschijf) kun je soms wat voordeel creëren, maar wel tegen het nadeel van risico's en kosten van de constructie. Dat geldt ook voor pensioenopbouw in een onderneming: dat lijkt soms voordelig omdat er bij de inleg geen belasting hoeft te worden afgedragen, maar in feite is het slechts het uitstel van belastingheffing tot een later moment.

 

Ja dat is waar dood en belastingen zijn de enige zekerheden voor sterfelijken.

Maar bij een rendement op (ondernemings)vermogen van 5 of 8 % betaal ik toch liever over 20 jaar als morgen :).

Een pand kan verder heel lang in een BV zitten voordat de boekwinst belast wordt.

 

Er wordt gezegd dat de waarde stijgt van het pand en dat daar belasting over betaald moet worden.

Dat hoeft toch niet als het niet verkocht wordt, als ik stop blijft het pand in de vof en wordt het van mijn dochter.

Zo simpel is het niet. Als jullie samen een VOF hebben en jij stopt, dan valt de VOF uit elkaar en moet er worden afgerekend. De waardestijging van het pand is dan stakingswinst en daarover betaal je alsnog inkomstenbelasting.

 

 

Ook waar maar er zijn stakings- en doorschuifregelingen en vrijstellingen in de schenk- en erfbelastingen. Wat in ieder geval weer mooi is meegenomen :).

 

Kortom ik vind de stellingen van je moet toch betalen wat te kort door de bocht.

Nogmaals bedankt voor de bijdrage en het is waar het is geen eenvoudige materie en verdient goed advies en gedegen voorbereiding.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.