• 0

Marktonderzoek, twijfels over aanpak

Al typende merk ik dat ik het lastig vind om een goede intro te geven. Ik trap dus maar gewoon af.

 

Ik heb een idee en ben deze de afgelopen dagen aan het uitwerken. Naar aanleiding van deze column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/629 probeer ik vat te krijgen op het idee. Deze uitwerking behoeft zeker nog verbetering, maar we zijn onderweg!

 

Mijn doelgroep moet ik nog verder specificeren, maar voor nu zijn dat makelaars en woningzoekenden. Hierbij moet ik zeggen dat de dienst allebei groepen raakt en ik er automatisch vanuit ga dat dit dan ook mijn doelgroepen zijn. Mocht het beter zijn om me op 1 doelgroep te focussen, dan hoor ik dat graag. Mijn idee is een dienst die voor beide groepen voordelen gaat opleveren. Tenminste, zo denk ik nu. Navraag bij woningzoekers en een makelaar levert tot nu toe positieve berichten op.

 

Uiteraard kan ik daar niet op varen en wil ik een gedegen marktonderzoek doen. Is mijn dienst haalbaar!? Over hoe dit marktonderzoek in te steken, zou ik graag jullie advies willen hebben.

 

Na veel lezen zie ik dat je een marktonderzoek erg uitgebreid kunt aanpakken. Omdat ik volgens mij een hele specifieke doelgroep heb, is het mijn idee om vooral in gesprek te gaan met de doelgroep.

 

Ik weet wat de concurrentie is en wil eigenlijk graag weten hoe mijn idee/dienst bij de doelgroep(en) valt. Voor de woningzoekende zie ik bij dit onderzoek volgens mij niet zo snel problemen. Alleen nog de vraag hoe ik makkelijk met een grote groep in contact kom, maar dat is een ander onderwerp. Het gaat me vooral om de makelaars.

 

In eerste instantie zou ik makelaars vooral gaan opzoeken en ook hen het idee/dienst presenteren. Face-to-face uitleggen waarom dit voor hen een voordeel is en wellicht ook al cijfers overleggen uit het onderzoek naar de woningzoekende. Ik vraag me echter af of dit de juiste manier is. Ik kan me namelijk voorstellen dat het presenteren van een idee veel te abstract is waar een makelaar snel nee tegen zal zeggen. Kan ik niet veel beter een goed werkend prototype maken om ze warm te krijgen en te laten meedoen?

 

Nadeel is dat dit waarschijnlijk veel tijd, energie en geld gaat kosten terwijl het uiteindelijk misschien niets gaat opleveren. Of is dat juist ondernemen. Part of the deal, slikken en weer doorgaan!

 

Heel verhaal, maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is. Schiet maar waar je schieten kunt. Ik moet nog veel leren. Vraag maar waar het onduidelijk is. En heb je tips, ik hoor ze natuurlijk graag!

 

Groet,

Bart

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verdienmodel en betalende klanten? (zonder de dienst te kennen)

 

Welk probleem lost jouw dienstverlening op? Tegen welke prijs?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Uit het onderzoek moet ook blijken hoe ik de dienst ga aanbieden. Nu denk ik nog in de vorm van een app voor de woningzoekende en een web-applicatie voor de makelaar. Dit heeft verscheidene redenen die ik nu zelf bedenk. Maar het onderzoek kan uitwijzen dat dit anders moet.

 

Makelaars kunnen een abonnement afsluiten voor gebruik van de dienst. Voor de woningzoekende denk ik aan een gratis app en een betaalde.

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt dan in idee naar mijn mening bij aanvang al best complex en arbeids- of kapitaalintensief (lees hard/veel werken en kostbaar).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Welk probleem lost jouw dienstverlening op? Tegen welke prijs?

 

Ik weet niet zeker of ik het direct een probleem moet noemen. Meer een extra mogelijkheid. Mijn dienst brengt makelaar en potentiële koper sneller dichter bij elkaar en zorgt ervoor dat een makelaar een potentiele koper actief kan benaderen in plaats van passief zoals bij Funda (een makelaar moet wachten totdat een potentiele koper contact opneemt)

 

En tegen welke prijs? Wat bedoel je hier precies mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer (als ondernemer) af te tasten of jouw dienst een meerwaarde heeft boven de bestaande situatie of alternatieven. Oftewel of je een concurrerend aanbod hebt voor klanten...

 

...je hebt naar eigen zeggen een baan in het hoger onderwijs en gezin met drie kinderen. Hoe wil je de kost winnen en een pensioenvoorziening voortzetten met dit idee?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kent je doelgroep nog niet. Ieder makelaarskantoor heeft een e-mailadres en telefoonnummer. Ik zou als advies niet bang zijn om tijd en energie te steken in verkenning van dit idee in de markt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Lees je openingsstukje nog eens door. Als je dat verhaal in de lift wil vertellen, moet je een hoog gebouw uitzoeken. Je komt uit het onderwijs, dus je kent het taalgebruik van een leerling/student die zijn huiswerk niet heeft gemaakt. Die draait er nogal omheen.

 

Daar moet je dus mee beginnen. Huiswerk!

 

Ga eens op zoek naar een makelaarsvakblad, een makelaarsforum of een makelaarsblog. Lees je in. Noteer namen van innovatieve makelaars of creatieve dienstverleners in dat vak. Ga daar eens mee praten. Toets je veronderstellingen.

 

Beperk die zoektocht niet tot Nederland. Misschien bestaan er al varianten op de beoogde dienst (app) in het buitenland.

 

Vijftig makelaars bezoeken of bellen of mailen met een vragenlijst (of een verhaal over een app) levert geen bruikbare kennis op. Lees, praat, luister en bouw pas daarna een simpel prototype dat je lokaal kan testen.

 

Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.