• 0

aandachtspunten/risico's starten vanuit bestaande lege BV?

Goedendag,

Ik loop al heel lang met het plan om een bedrijf te starten maar had hiertoe tot op heden niet echt de mogelijkheid (o.a. mijn eigen persoonlijke situatie en de benodigde financiële ruimte).

Nu ben ik een tijdje terug in gesprek geraakt met iemand die ik al langer ken hierover en willen we dit samen verder gaan oppakken en starten. Hij kan en wil financieren.

Hij heeft al aantal bedrijven en heeft voorgesteld het bedrijf onder te brengen in een lege BV van hem.

Wat zijn de risico's van het onderbrengen van zo een nieuw gezamenlijk bedrijf in een bestaande (lege) bv?

Waar moet ik op letten en wat komt hier allemaal bij kijken?

 

Punt 2: eigenlijk ben ik gezien mijn persoonlijke situatie nog niet in de positie om nu als zelfstandig ondernemer danwel aandeelhouder geregistreerd te worden. dat zou naar verwachting ergens tussen 1 januari 2017 en 1 april 2017 geen probleem meer zijn (heeft met juridische afwikkeling van aantal zaken te maken maar ook inkomen).

Wat zouden de mogelijkheden zijn om wel in die tussentijd het bedrijf op te starten en de eerste klanten binnen te halen maar pas daarna dus aandeelhouder/ondernemer te worden?

 

Het betreft een bedrijf waarbij eerst een website ontwikkeld moet worden (verwachte duur 2 a 3 maanden) en dan zullen er dus (b2b) klanten geworven moeten worden. duurt dus wel paar maanden voor er inkomsten in zullen binnenkomen.

 

Is het optie om het belang in BV op naam van familie te zetten (die ook een bedrijf hebben)?

Ik hoor het graag hoe jullie hierover denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste OndernemerNijmegen,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wat zijn de risico's van het onderbrengen van zo een nieuw gezamenlijk bedrijf in een bestaande (lege) bv? Waar moet ik op letten en wat komt hier allemaal bij kijken?

Het risico dat de BV niet leeg is maar schulden heeft. Dat kun je (laten) uitzoeken en jaarrekeningen laten opstellen met accountantsverklaringen, maar volledige zekerheid krijg je niet. Een nieuwe BV oprichten is dan net zo snel en net zo duur maar heeft dat risico niet. Notariskosten maak je in beide gevallen.

 

Het is natuurlijk ook de vraag of een BV hier de meest geschikte vorm is. Google eens op gebruikelijkloonregeling dga. Over de juiste rechtsvorm is veel te vinden.

 

Wat zouden de mogelijkheden zijn om wel in die tussentijd het bedrijf op te starten en de eerste klanten binnen te halen maar pas daarna dus aandeelhouder/ondernemer te worden?

In loondienst gaan bij de onderneming. Denk aan het minimumloon.

 

Is het optie om het belang in BV op naam van familie te zetten (die ook een bedrijf hebben)?

Dan is het niet jouw onderneming maar hun onderneming. Als je dan activiteiten wilt verrichten moet je wel in loondienst bij de onderneming zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste OndernemerNijmegen,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wat zijn de risico's van het onderbrengen van zo een nieuw gezamenlijk bedrijf in een bestaande (lege) bv? Waar moet ik op letten en wat komt hier allemaal bij kijken?

Het risico dat de BV niet leeg is maar schulden heeft. Dat kun je (laten) uitzoeken en jaarrekeningen laten opstellen met accountantsverklaringen, maar volledige zekerheid krijg je niet. Een nieuwe BV oprichten is dan net zo snel en net zo duur maar heeft dat risico niet. Notariskosten maak je in beide gevallen.

 

Het is natuurlijk ook de vraag of een BV hier de meest geschikte vorm is. Google eens op gebruikelijkloonregeling dga. Over de juiste rechtsvorm is veel te vinden.

maar in een nieuwe BV moet je een flink bedrag storten. je hebt tegenwoordig wel iets van een BV vorm waarin dat niet hoeft heb ik begrepen maar dat heeft ook weer veel nadelen heb ik begrepen.

Ja heb dat vaker gelezen dat je een DGA loon mee te maken hebt in een bedrijf, maar dat hoeft niet vanaf dag 1 zover ik begrepen heb, kan daar ontheffing/verlaging van aanvragen.

BV is in die zin de juiste vorm dat we prive aansprakelijkheid willen uitsluiten (gezien eerdere ervaringen) maar ook gezien de verwachte omzet/winst en nog andere zaken.

 

Wat zouden de mogelijkheden zijn om wel in die tussentijd het bedrijf op te starten en de eerste klanten binnen te halen maar pas daarna dus aandeelhouder/ondernemer te worden?

In loondienst gaan bij de onderneming. Denk aan het minimumloon.

 

Is het optie om het belang in BV op naam van familie te zetten (die ook een bedrijf hebben)?

Dan is het niet jouw onderneming maar hun onderneming. Als je dan activiteiten wilt verrichten moet je wel in loondienst bij de onderneming zijn.

 

Loondienst is geen optie, daar zal de eerste 3 maanden zo en zo geen geld voor zijn (is dan immers nog geen omzet) en daarna is nog even afwachten hoesnel de omzet er wel is en hoe snel de groei is. dat zal eerst de maandelijkse kosten van hosting, onderhoud en promotie moeten dekken).

En ja is dan niet mijn bedrijf maar dat is ook het idee, aandeel komt dan in handen van familie (ouders) en dat kan dan naar mij gaan zodra ik wel in de juiste persoonlijke situatie zit.

en tot die tijd wil ik gewoon op vrijwillige basis werkzaamheden in bedrijf verrichten en adviseren

Link naar reactie
  • 0

[…] dat zou naar verwachting ergens tussen 1 januari 2017 en 1 april 2017 geen probleem meer zijn (heeft met juridische afwikkeling van aantal zaken te maken maar ook inkomen).

BV is in die zin de juiste vorm dat we prive aansprakelijkheid willen uitsluiten (gezien eerdere ervaringen) maar ook gezien de verwachte omzet/winst en nog andere zaken.

Je krijgt een beter advies naarmate je meer openheid van zaken geeft. Je lijkt nu een non-keuze te maken om jouw moverende redenen die niemand kan doorgronden: het moet per se een BV worden en het mag per se geen nieuwe BV zijn. Kun of wil je die redenen niet delen, schakel dan een vertrouwenspersoon in: een advocaat of een notaris.

Link naar reactie
  • 0

Het mag van mij best een nieuwe BV zijn. dat maakt voor mij niks uit.

Maar er is geen 18K om in de BV te stoppen voor oprichting en de BV vorm waarbij die 18K niet nodig is is zover ik begrepen heb een soort halve BV waarin er nog gewoon persoonlijke aansprakelijkheid is.

 

En ik heb dus nu de kans deze activiteiten te starten (op te gaan bouwen) maar zoek dus manier om dit op te bouwen zonder nu direct al ondernemer te zijn

Link naar reactie
  • 0

maar in een nieuwe BV moet je een flink bedrag storten. je hebt tegenwoordig wel iets van een BV vorm waarin dat niet hoeft heb ik begrepen maar dat heeft ook weer veel nadelen heb ik begrepen.

Maar er is geen 18K om in de BV te stoppen voor oprichting en de BV vorm waarbij die 18K niet nodig is is zover ik begrepen heb een soort halve BV waarin er nog gewoon persoonlijke aansprakelijkheid is.

Je doelt op de term flex BV waarschijnlijk. Dat is een concept van voor 2012 als alternatief voor de BV met 18K kapitaalstorting. Sinds 2012 is dat concept werkelijkheid geworden, voor alle BV's. Er is geen 18.000 meer nodig, 1 euro is voldoende. Er is maar een soort BV, zoals Joost al zegt. Er is geen halve BV.

 

BV is in die zin de juiste vorm dat we prive aansprakelijkheid willen uitsluiten (gezien eerdere ervaringen) maar ook gezien de verwachte omzet/winst en nog andere zaken.

Je besluit dat een BV het beste is lijkt gebaseerd op incorrecte, onvolledige en/of incorrecte informatie. Ga naar een adviseur! Vertrouw niet op de tips van de kennis die zijn BV heeft aangeboden, want die is niet onafhankelijk.

 

Als (toekomstig) dga verandert er ook heel veel in je persoonlijke financiële situatie, denk aan je belastingaangifte, pensioenopbouw, arbeidsongeschiktheid enzovoorts. Mogelijk vind je hypotheekverstrekker (als je die hebt) er ook wat van door het grotere risico ten opzichte van loondienst. En als nu je geen hypotheek of huurcontract hebt maar er binnenkort eentje wilt: dat zal niet meevallen als beginnend ondernemer. Ook hier: ga naar een adviseur!

 

Ja heb dat vaker gelezen dat je een DGA loon mee te maken hebt in een bedrijf, maar dat hoeft niet vanaf dag 1 zover ik begrepen heb, kan daar ontheffing/verlaging van aanvragen.

Als je dat vooraf(!) goed regelt is daar doorgaans een mouw aan te passen.

 

En ja is dan niet mijn bedrijf maar dat is ook het idee, aandeel komt dan in handen van familie (ouders) en dat kan dan naar mij gaan zodra ik wel in de juiste persoonlijke situatie zit.

Dus je ouders kopen aandelen van een lege BV. Stel, de onderneming komt op stoom. De aandelen worden dan meer waard. Winst voor je ouders, maar niet voor jou. Als ze jou dan de aandelen geven tegen de oorspronkelijke waarde krijg je de waardestijging effectief kado; de Belastingdienst ziet dat als een gift en daar moet jij dan belasting over betalen. En als de startup crashed (want dat doen de meeste startups), betaal jij je ouders dan het geld terug? Ook al een gift. Kortom, dit is een truc in de categorie "ik zet mijn brommer op naam van mijn moeder, want dan is mijn verzekeringspremie lekker laag".

 

tot die tijd wil ik gewoon op vrijwillige basis werkzaamheden in bedrijf verrichten en adviseren

En waar leef je ondertussen van? Bij een uitkering is vrijwilligerswerk niet zomaar toegestaan. Als vrijwilliger ben je waarschijnlijk niet verzekerd. Als de onderneming aanslaat: je hebt nergens recht op als vrijwilliger, de kennis kan in zijn vuistje lachen en je alsnog niet aannemen of aandelen verkopen. Je hebt geen poot om op te staan.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit momenteel in een wwb situatie.

Als ik nu start krijg ik dus direct geen wwb meer en heb ik dus niks om van te leven.

starten met regeling via de gemeente is geen optie, dat is juist de partij waarmee ik nog een conflict heb.

Opzetten van bedrijf duurt naar verwachting 2 tot 3 maanden.

Daarna nog 1 tot 4 maanden voordat er voldoende omzet en winst is om dus wat loon uit te halen.

Dat ik nu ook echt met die opbouw wil starten heeft temaken met dat we anders belangrijke verkoop seizoenen missen als we wachten op moment dat ik wel normaal zelf bedrijf op naam kan zetten.

 

Ik investeer zelf niks in bedrijf, als op naam van mijn ouders staat kunnen die dus ook niet veel kwijtraken (bestuursaansprakelijkheid niet meegewogen).

 

Als er andere suggesties zijn om dit bedrijf te starten hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu start krijg ik dus direct geen wwb meer en heb ik dus niks om van te leven.

Ik dacht al zoiets. Tijdens het ontvangen van WWB mag je geen (vrijwilligers)doen waarvoor iemand zonder uitkering betaald zou krijgen. Als je ondertussen als "vrijwilliger" gaat ondernemen zou dat gezien kunnen worden als uitkeringsfraude. Je moet het sowieso melden bij de instantie waarvan je de uitkering ontvangt, dus ik adviseer daar eens een goed gesprek aan te gaan over de mogelijkheden. Misschien krijg je toestemming dit te doen, misschien niet.

 

Opzetten van bedrijf duurt naar verwachting 2 tot 3 maanden. Daarna nog 1 tot 4 maanden voordat er voldoende omzet en winst is om dus wat loon uit te halen.

Dat hoop je. De meeste startups mislukken. Heb je enige ervaring met ondernemen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

ik heb wel ervaring met ondernemen ja.

Melden bij de instantie heeft geen nut, die willen niet meewerken.

Overigens heb ik voor december/januari een tijdelijke stop van uitkering gevraagd (vorig jaar ook 3 maanden tijdelijk laten stoppen om freelance werk te verrichten). dus in die maand/maanden is zo en zo geen probleem als ik dat doe.

 

Alles kan uiteraard mislukken, maar heb tot nu toe reeds 200 b2b aanvragen binnen om gebruik te kunnen maken van de dienst die we willen starten.

Daarnaast een lead van een heel grote speler op gebied van webshops (die webshop software verhuurt) die graag een koppeling met onze dienst wil maken om aan hun gebruikers aan te bieden.

Die hebben ook een koppeling met een concurent en hebben 2000 klanten van hun die die koppeling gebruiken.

En zo nog diverse leads die we kunnen gebruiken als we live zijn.

Link naar reactie
  • 0

en de volgende situatie:

 

Bedrijf wordt ondergebracht in bestaande BV van degene waarmee ik wil gaan samenwerken. hij investeert (gaat om een beperte investering van ten hoogste 10K in eerste 9 maanden), hij regelt de belasting zaken enz.

Ik lever het hele plan, de uitwerking daarvan die tot programmatuur omgezet kan worden, de kennis, de contacten, (potentiele) klanten bestand en adviseer.

In de eerste x maanden doe ik wat beperkte werkzaamheden en factureer dat vanuit prive naar het bedrijf (wordt verder ib45 formulier voor ingevuld. Betaaltermijn voor die facturen b.v. op 180 dagen.

Die inkomsten kan ik gewoon opgeven bij de gemeente voor WWB in de maanden dat ik toch al geen WWB krijg (kan wwb af en toe 1 tot 3 maanden opschorten om freelance werkzaamheden te verrichten, vorig jaar ook gedaan). Dit jaar wil ik b.v. December laten opschorten aangezien ik dan zo en zo geen wwb krijg omdat inkomen partner dan veel te hoog is. In die maand kan ik dan factureren wat ik wil zonder dat ook met volgende maanden verrekend wordt.

 

Als bedrijf dan helemaal operationeel is en er de eerste goede omzetten zijn dan wordt het bedrijf omgezet naar een nieuwe BV met beide 50% aandeel.

Dit aandeel betaal ik dan met de door mij ingebrachte zaken en het nog aan mij verschuldigde factuurbedragen.

 

Valt zoiets contractueel goed te regelen tussen mij en mijn partner zodat ook goed vastligt wat ik ingebracht heb, waarop dat gewaardeerd wordt en dat ik in ruil daarvan op moment x 50% belang in bedrijf krijg doormiddel van oprichten van nieuwe bv waarin het geheel dan wordt ondergebracht?

Link naar reactie
  • 0

Alles kan uiteraard mislukken, maar heb tot nu toe reeds 200 b2b aanvragen binnen om gebruik te kunnen maken van de dienst die we willen starten.

 

Gefeliciteerd!!

 

200 aanvragen, zelfs vóór dat je bent begonnen. Lukt niet veel ondernemers.

(Sterker nog: ik heb het nooit meegemaakt.)

 

Dan moet je er voor gaan natuurlijk. Want ik neem aan dat daar ook het nodige geld dan straks van binnenkomt, als je eenmaal begint.

 

Over je volgende post:

Natuurlijk kan je alles (dus m.b.t. een na de introductie op te starten BV met 50/50 aandelen enz.) contractueel vastleggen. Moet je wel (als je verstandig bent!) een goede jurist voor inhuren, anders eindig je misschien met lege handen straks.

 

Nogmaals: Gefeliciteerd met je positief ontvangen dienstverlening.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alles kan uiteraard mislukken, maar heb tot nu toe reeds 200 b2b aanvragen binnen om gebruik te kunnen maken van de dienst die we willen starten.

 

Gefeliciteerd!!

 

200 aanvragen, zelfs vóór dat je bent begonnen. Lukt niet veel ondernemers.

(Sterker nog: ik heb het nooit meegemaakt.)

 

Dan moet je er voor gaan natuurlijk. Want ik neem aan dat daar ook het nodige geld dan straks van binnenkomt, als je eenmaal begint.

 

Over je volgende post:

Natuurlijk kan je alles (dus m.b.t. een na de introductie op te starten BV met 50/50 aandelen enz.) contractueel vastleggen. Moet je wel (als je verstandig bent!) een goede jurist voor inhuren, anders eindig je misschien met lege handen straks.

 

Nogmaals: Gefeliciteerd met je positief ontvangen dienstverlening.

 

 

 

je bent heel sceptisch, dat is prima.

Maar ben al 12 jaar bekend in deze branche op b2c gebied. nu wil ik b2b beginnen. Heb daar eerder poging voor gedaan en site opgezet maar die was niet goedgenoeg waardoor bedrijf nooit echt van start gegaan is. maar krijg daar nog wekelijks aanmeldingen op binnen via de betreffende site alsmede e-mails en telefoontjes.

en dus een lead van grote webwinkel verhuurder die honderden tot duizenden gebruikers kan aanleveren en heel graag een groothandel zoals ons aan hun groothandels koppelingen lijst wil toevoegen.

Komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. ;)

Link naar reactie
  • 0

je bent heel sceptisch, dat is prima.

 

Hoe kom je daar nou bij?

 

Waarom zou ik? Is er iets in je verhaal dat ik doorheen had moeten prikken?

Ik zou niet weten waar je op doelt.

 

Als je 200 positieve reacties vooraf hebt, dan blijf ik er bij: Gefeliciteerd (maar nu begin ik te denken dat er misschien meer speelt dan ik eruit gehaald heb, maar dat terzijde).

Link naar reactie
  • 0

[...] en dus een lead van grote webwinkel verhuurder die honderden tot duizenden gebruikers kan aanleveren en heel graag een groothandel zoals ons aan hun groothandels koppelingen lijst wil toevoegen.

Komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. ;)

Maak je geen illusie: dat platform belt iedereen met import, groothandel of dropshipping met dat verhaal. Klinkt ook heel cool als je hém persoonlijk van dát platform aan de lijn hebt, moet ik bekennen.

 

Ik denk dat je, mede gezien je huidige uitgangspositie, een sparringspartner moet zoeken die koud berekenend kan uittekenen wat dit voor je betekent. En dan vooral géén opportunist die er wel een lege BV aan wil vergokken.

 

Je rekent jezelf anders rijk (daar lijk je een handje van te hebben) en dat is nog veel erger dan iemand die jou wel wil rijk-rekenen met een 10-tips-gratis-download.

 

Link naar reactie
  • 0

je bent heel sceptisch, dat is prima.

 

Hoe kom je daar nou bij?

 

Waarom zou ik? Is er iets in je verhaal dat ik doorheen had moeten prikken?

Ik zou niet weten waar je op doelt.

 

Als je 200 positieve reacties vooraf hebt, dan blijf ik er bij: Gefeliciteerd (maar nu begin ik te denken dat er misschien meer speelt dan ik eruit gehaald heb, maar dat terzijde).

Oke dan had ik dat verkeerd begrepen:-)

nee is verder niks meer. is in deze branch maar heel beperkt concurrentie en zijn vele duizenden potentiële klanten, die 200 (waarvan ongetweiffeld nog een groot deel zal afvallen of vrijwel niks zal verkopen/inkopen) is dus nog maar een begin.

Link naar reactie
  • 0

[...] en dus een lead van grote webwinkel verhuurder die honderden tot duizenden gebruikers kan aanleveren en heel graag een groothandel zoals ons aan hun groothandels koppelingen lijst wil toevoegen.

Komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. ;)

Maak je geen illusie: dat platform belt iedereen met import, groothandel of dropshipping met dat verhaal. Klinkt ook heel cool als je hém persoonlijk van dát platform aan de lijn hebt, moet ik bekennen.

heeft niks met illusie te maken, ben toevallig tijdens telefoontje over iets anders in gesprek geraakt en weet (uit meerdere bronnen) dat zij zeer veel klanten hebben in mijn productrichting maar slechts 1 serieuze leverancier en dat klanten van hun grote behoefte hebben aan een extra leverancier.

Als we overigens over dezelfde partij hebben aangezien er meerdere zijn.

Ik denk dat je, mede gezien je huidige uitgangspositie, een sparringspartner moet zoeken die koud berekenend kan uittekenen wat dit voor je betekent. En dan vooral géén opportunist die er wel een lege BV aan wil vergokken.

 

Je rekent jezelf anders rijk (daar lijk je een handje van te hebben) en dat is nog veel erger dan iemand die jou wel wil rijk-rekenen met een 10-tips-gratis-download.

 

Ik reken mezelf absoluut niet rijk, ben echter al jaren bezig om dit op te zetten waarbij ik nu en goede kans heb maar dus zoek hoe ik dat juridisch het beste vorm kan geven.

en ja zal uiteindelijk door jurist allemaal goed vastgelegd moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

en ja zal uiteindelijk door jurist allemaal goed vastgelegd moeten worden.

Niet uiteindelijk. Vanaf het begin. Hier lees je waarom.

 

De handel in "plankvennootschappen" is eigenlijk al sinds het afschaffen van de verklaring van geen bezwaar dood en met de afschaffing van de minimumkapitaaleis ook begraven. Bestaande vennootschappen zijn gewoon risicovol. Bij hoge opstartkosten wil een winstvennootschap nog wel eens van toegevoegde waarde zijn, maar niet met dit soort bedragen.

 

Eerst opbouwen en dan pas aandeelhouder worden is ook niet even handig. Je moet dan namelijk betalen voor iets wat je zelf opgebouwd hebt (ofwel aan je mede-aandeelhouder, ofwel aan de fiscus).

 

In de huidige opzet zou ik ook eerder loon uit dienstbetrekking zien dan een factuur/uitbetaling aan derden (IB47).

 

Ik snap dat het nu financieel misschien niet als het juiste moment voelt om advies in te kopen, maar dat is het absoluut wel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik lees eigelijk maar 1 ding... Iemand heeft een lege bv die jij mag vullen.... In gedachten zie ik bij succes iemand met een goed lopende bv zonder medeeigenaren......

 

Ik zou er nog's goed over denken..

 

Buiten dat om, vraag ne af of je dat allemaal wel nodig heb... Misschien is een eenmanszaak over een paar maandjes welmeen beter idee

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

en ja zal uiteindelijk door jurist allemaal goed vastgelegd moeten worden.

Niet uiteindelijk. Vanaf het begin. Hier lees je waarom.

 

De handel in "plankvennootschappen" is eigenlijk al sinds het afschaffen van de verklaring van geen bezwaar dood en met de afschaffing van de minimumkapitaaleis ook begraven. Bestaande vennootschappen zijn gewoon risicovol. Bij hoge opstartkosten wil een winstvennootschap nog wel eens van toegevoegde waarde zijn, maar niet met dit soort bedragen.

 

Eerst opbouwen en dan pas aandeelhouder worden is ook niet even handig. Je moet dan namelijk betalen voor iets wat je zelf opgebouwd hebt (ofwel aan je mede-aandeelhouder, ofwel aan de fiscus).

op moment dat een bedrijf draait heeft een bedrijf waarde, zover begrijp ik ja.

zoiets zal dan best lastig te regelen zijn dat ik op basis van vooraf ingebrachte werkzaamheden en dus de waardering van ingebrachte zaken als concept, klantenbestand enz. dus niet de waarde van mijn aandeel in de (nieuwe ) bv krijg maar daarmee koop?

Soort van huurkoop, ik stel vanaf begin die zaken ter beschikking tegen een waardering van b.v. 10K.

Tegen moment dat bedrijf 20K waard is neem ik 50% belang die dan dus betaald wordt met die 10K aan waarde van ingebrachte zaken?

In de huidige opzet zou ik ook eerder loon uit dienstbetrekking zien dan een factuur/uitbetaling aan derden (IB47).

 

Ik snap dat het nu financieel misschien niet als het juiste moment voelt om advies in te kopen, maar dat is het absoluut wel.

 

Ik ben ook niet helemaal blij met deze situatie, maar probeer me in elkgeval in de gevolgen te verdiepen.

 

Heb zelf ook voorgesteld het nieuwe bedrijf in een VOF onder te brengen waarbij hij met zijn bestaande BV in die VOF deelneemt en ik als prive persoon (tot het de moeite is om daarvoor ook een bv op te richten en eventueel bedrijf zelf ook bv van te maken).

 

Zijn motivatie voor bv is namelijk dat dat zijn prive aansprakelijkheid voorkomt die hij wel zou hebben als we samen VOF starten en hij met VOF zijn andere bedrijven daarmee in gevaar zou kunnen brengen als misgaat.

Verder zijn volgens hem de kosten voor oprichten van nieuwe gezamelijke bv veel hoger als deze werkwijze tot moment dat het lonend is om gezamelijk een bv te starten.

Daarnaast iets over de koste van opheffen van de bestaande BV en dat hij daarvoor toch al alle kosten aan boekhouding, jaaraangiftes enz betaald.

 

Nu kan ik het voor deel wel volgen, logisch dat hij met dit avontuur niet zijn prive vermogen en andere bedrijven in gevaar wil brengen maar is niet direct gunstig voor mij op dit moment (ook kwa zeggenschap).

Link naar reactie
  • 0

Ik lees eigelijk maar 1 ding... Iemand heeft een lege bv die jij mag vullen.... In gedachten zie ik bij succes iemand met een goed lopende bv zonder medeeigenaren......

 

Ik zou er nog's goed over denken..

 

Buiten dat om, vraag ne af of je dat allemaal wel nodig heb... Misschien is een eenmanszaak over een paar maandjes welmeen beter idee

 

contractueel zou natuurlijk zeer goed geregeld moeten worden.

Maar is wel iets meer als een Lege BV die gevuld mag worden. Hij heeft meerdere bedrijven. deze BV heeft bepaalde activiteiten gehad maar die zijn verkocht en bijna allemaal overgedragen.

Bv moet dus of straks opgeheven worden (wat dus ook veel kost wat ik begrepen heb) en dan een nieuwe BV opgezet worden met alle bijkomende kosten of dus deze activiteiten tijdelijk op die manier in de bestaande BV ondergebracht worden.

 

Zeg niet dat ik dit ga doen, sta zelf ook niet echt om te springen zoals ik hem ook heb laten weten maar verdient op zijn minst dat ik me er eens in verdiep.

Link naar reactie
  • 0

Bv moet dus of straks opgeheven worden (wat dus ook veel kost wat ik begrepen heb) en dan een nieuwe BV opgezet worden met alle bijkomende kosten of dus deze activiteiten tijdelijk op die manier in de bestaande BV ondergebracht worden.

Natuurlijk is dat voor hem makkelijker en goedkoper, maar voor jou een risico. Ik zou er voor die paar duizend euro verschil niet aan beginnen als ik jou was.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bv moet dus of straks opgeheven worden (wat dus ook veel kost wat ik begrepen heb) en dan een nieuwe BV opgezet worden met alle bijkomende kosten of dus deze activiteiten tijdelijk op die manier in de bestaande BV ondergebracht worden.

Natuurlijk is dat voor hem makkelijker en goedkoper, maar voor jou een risico. Ik zou er voor die paar duizend euro verschil niet aan beginnen als ik jou was.

 

de andere optie is dus bedrijf niet starten.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is dat voor hem makkelijker en goedkoper, maar voor jou een risico. Ik zou er voor die paar duizend euro verschil niet aan beginnen als ik jou was.

Ik bedoel natuurlijk: ik zou niet beginnen in een door een ander aangedragen "lege" BV. En dan heb ik het niet eens over opzettelijke snode plannen van de ander; er wordt zaak nogal aangeklooid met BV's en een foutje van hem kan jou duur komen te staan. Een paar duizend euro extra voor een frisse start (met een nieuwe BV en een onafhankelijk adviseur) is dan wel heel goed besteed.

 

Natuurlijk wil die ander dat overslaan, maar die bestaande BV is niet jouw probleem en laat dat het ook vooral niet worden. Laat je niet onder druk zetten omdat de ander zo nodig een paar centen moet besparen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.